Beste forum,
Na enkele jaren met een gezoem in de woonkamer geleefd te hebben, ben ik het gezoem beu, en ben ik op zoek naar een oplossing. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Hierbij een zo goed mogelijke omschrijving van het probleem.
Het probleem is een elektronische transformator die begint te zoemen of brommen. Hoe meer de (vier) lampen in de armatuur gedimd worden, hoe luider het gezoem of gebrom.
Het zijn NIET de lampen die zoemen, ook de dimmer zoemt niet. Het geluid komt zeer duidelijk uit de transformator. Het is ook geen trilling uit/in/van de armatuur, maar blijkbaar "iets" in de tranformator dat geluid begint te maken.
Ook wanneer de lampen op volle sterkte branden, is er een gezoem, zij het minder, maar toch nog hoorbaar in de woonkamer.
Hierna een zo goed mogelijke omschrijving van de situatie
Dimmer : NIKO, 310-02700 (zie pdf). Geschikt voor fase-aansnijding en fase-afsnijding (automatisch blijkbaar).
Elektronische transformator : "Elektronischer high tech transformator TS210" van HEP (zie foto)
lampen : Osram Halospot 48832 ES FL / 35 Watt / 12 Volt / 24° / Fitting : G53 / IRC technology / lamp is dimbaar. Vier stuks per armatuur.
Armatuur : SLV aixlight kardaframe (zie foto)
Wat zou de beste benadering kunnen zijn om het probleem op te lossen?
Starten met andere lampen, ipv de 4 Osram-lampen ? De Osram-lampen zoemen niet, kan het zijn dat een elektronische transfo niet zoemt met andere lampen ?
Alle hulp welkom.
Kris
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
"Hoelang zijn de kabels tussen trafo en lampen ?"
Naar de 2 lampen dichtst bij de trafo : geschat 25 à 30 cm
Naar de 2 lampen verst van de trafo : geschat 35 à 40 cm
"Is dimmen echt noodzakelijk ?"
Het is in mijn woonkamer. Er hangen 4 kardaframes met elk 4 Osram-lampen van 35 Watt. M.a.w. 16 x 35 Watt = 560 Watt op volle sterkte. Veel te veel licht op volle sterkte. Wel zeer aangenaam licht wanneer gedimd.
"4 lampen per transformator ?
Ding is max 105Watt."
Heb ik teveel wattage (4 x 35 Watt) op de transfo gestoken ? In het totaal heb ik 140 Watt per Kardaframe geplaatst. Ik zou bvb. kunnen gaan naar 4 x 20 Watt ?
"foto op zijn kant ?" Op komst, daarvoor moet ik een armatuur er af vijzen.
Alvast bedankt.
Kris
Gadget_inc
Nee nee, je hoeft geen andere foto te maken.
Ik had het niet goed gezien omdat de foto niet rechtop staat.
Arco corrigeerde mij hierin 
Vermogen van de trafo is prima, al kende ik deze constructie ook niet echt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zit ook een fijne autosense dimmer voor, die zijn ook niet heilig op de juiste dimmodus zelf kiezen.. deze trafo's hebben een tronic dimmer nodig, soms is het brommen weg als je er een andere dimmer tussenzet. als je nog een inbouw draaidimmer voor elektronische trafo's hebt liggen kun je dat eens proberen..
Dus :
- vermogen transfo is OK
- volgens testman : meeste kans op succes wanneer ik andere dimmer zou nemen (tronic dimmer ? is dat een dimmer met een draaiknop ?). Zou de http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM310-0190X.pdf een betere dimmer zijn ? Ik zou graag bij Niko blijven om de afdekplaatjes e.d. niet te hoeven aanpassen
- ik neem aan dat andere halogeenlampen weinig zoden aan de dijk zullen zetten ? Uiteindelijk zijn die Osram Halospots toch de betere halogeenlampen ?
- ik zal eens de huidige dimmer er tussenuit nemen, en de lampen met een gewone schakelaar bedienen. Als de transfo dan niet meer zoemt (momenteel zoemt hij een beetje wanneer de lampen op volle kracht branden), dan weten we dat de dimmer (Niko NIKO, 310-02700) de boosdoener is.
Alvast dank.
Kris
Is die elektronische trafo potdicht of is de behuizing met enige moeite te openen ? Er zit natuurlijk een weerbarstig bromspoeltje in. Het is natuurlijk elektrische kwakzalverij wat ik zeg, maar een druppeltje secondelijm op deze of gene component kan de trafo misschien het zwijgen opleggen.
testman
ik durf je te zeggen dat het brommen, zeker minder als 100% van de dimmer af komt. dat deze stuk is, is niet gezegd. echter is het een dimmer die zelf zoekt of het een fase aansnijding of faseafsnijding moet worden. dat werkt niet perfect in alle gevallen. een dimmer tronic is voor deze trafo's maar dat brommen doen sommige elektronische trafo's op elke dimmer. combi van de trafo met het soort armatuur. als dit een open ding is hoor je het veel sneller.
je kunt eens proberen wat het doet om er 1 lamp uit te laten, je zit aan 100watt nu, brommen kan minder zijn op 80watt.
actieplan :
1° ik zal eens de huidige dimmer er tussenuit nemen.
Als het niet meer zoemt, is de Niko-dimmer de boosdoener => richting tronic dimmer
Als het wel nog zoemt/bromt, is/blijft de transfo de boosdoener => trachten te openen en kijken welk ding geluid maakt. Dan secondenlijm er op ? Ik hoop dat ik mezelf niet elektrocuteer ... .
Ik heb ook een mail gestuurd naar de constructeur van de dimmer, HEP.
Dan zien we wel weer verder. Het brommen moet er nu quasi volledig uit. Ik heb het wel gehad.
Thx voor de suggesties.
Kris
Je doet de lijm er toch niet op terwijl de spanning erop staat ? Je lokaliseert het geluid met een houten spateltje. 10 tegen 1 dat het een smoorspoel is. Met de spanning eraf druppel je zeer ruim de secondelijm erop. Het drogen duurt dagen.
Vervolg : lampen rechtstreeks aan de stroom gehangen, via een verlengkabel in het stopcontact.
Resultaat : zoemen blijft, het is dus de elektronische transformator, niet de Niko-dimmer
Enkele foto's van de setup. Gezoem is al redelijk luid, en wordt nog luider wanneer gedimd wordt. k heb er een filmpje van, maar dat kan ik wellicht niet opladen hier (te groot).
Volgende stap is wellicht het openmaken van de transformator, en zien waar het geluid vandaan komt. De constructeur van de transformator heeft niet de moeite genomen om op mijn mail te antwoorden.
http://www.hepgmbh.de/en/unternehmen.php
Wordt vervolgd.
Als je toch niet op een oplossing komt: dit soort armaturen bestaat ook met een GU10 lamp (o.a. van Philips). Dat werkt rechtstreeks op 230 volt en is dan dimbaar met een simpele dimmer van een tientje. Van zo'n budgetgeval zal de smoorspoel misschien nog een beetje brommen, maar als je een iets betere klasse kiest, moet je er wel uit kunnen komen. Zeker als die dimmer dan ook nog in een inbouwdoos komt.
Op 15 maart 2015 13:41:20 schreef krisbe:
Het is ook geen trilling uit/in/van de armatuur, maar blijkbaar "iets" in de tranformator dat geluid begint te maken.
Dat een transformator 'een beetje' zoemgeluid veroorzaakt (of na verloop van tijd gaat veroorzaken) is niet zeldzaam. Ik vermoed dat dit armatuur misschien wel trilt. Eventueel slechts een deel van het armatuur. Ik zie op de foto's geen akoestische ontkoppeling tussen de transformator en de plaat in het frame. Hoe is de transformator aan de plaat bevestigd?
Op 15 maart 2015 15:31:33 schreef krisbe:
Er hangen 4 kardaframes met elk 4 Osram-lampen van 35 Watt.
Maken alle 4 frames zoemgeluid?
Op 21 maart 2015 12:21:02 schreef krisbe:
Resultaat : zoemen blijft, het is dus de elektronische transformator, niet de Niko-dimmerk heb er een filmpje van, maar dat kan ik wellicht niet opladen hier (te groot).
Blijft op wat meters afstand het zoemgeluid even luid als je de transformator hebt losgemaakt van de montageplaat (en er geen mechanische verbinding is tussen die twee)? En niet verbinden met stug/stijf draad.
Filmpje ergens uploaden (youtube ofzo) en in dit topic een link plaatsen. Zet er ook even het type opname apparaat bij en hoe/waarmee het geluid is opgenomen.
De TS210 op je foto heeft zo te zien geen aansluiting voor aarde. In de pdf file (Q1/2014) staat bij "Wiring Diagram, Anschaltbild" wel aarde (PE) aangegeven. Misschien is er intussen iets veranderd/verbeterd aan de transformator.
Hoi,
We geraken stilaan bij de oplossing, mede dank zij jullie hulp.
Nog wat antwoorden :
1. Transfo (HEP TS210) is gewoon op de plaat gekleeft met tweezijdige (stevige) plakband
2. Alle 6 kardaframes zoemen (nog erger dan een bijenkorf). Mijn bureau is op 4 meter van een kardaframe, en ik hoor vrij luid gezoem/gebrom
3. Het geluid blijft ook wanneer de transfo TS210 losgemaakt is. Het komt echt uit het doosje.
4. Het zou wel kunnen dat de transfo verbeterd is. Een vriend van mij heeft dezelfde kardaframes en die zoemen niet ... .
Inmiddels, een andere transfo besteld : Philips Electronic Halogen Transformer Primaline 150 230-240, en de TS210 er uit gehaald en vervangen door Philips. Resultaat : gezoem veeeeel minder, wel nog zeer licht, maar je moet bijna met je oor aan de transfo hangen. Zie foto.
Zou me ongeveer 20 EUR x 6 = 120 EUR kosten om dit euvel definitief uit de wereld te helpen. Wat ik ook ga doen.
Ik moet er wel een stukje plastic uitknippen, want is vrij grote transfo, past er net in.
Bedankt.
Kris
Ik begrijp dat je niet veel zin hebt om de trafo open te breken. Heb je wel eens geprobeerd om de trafo geluiddicht te maken met Duct Tape ?
@Krisbe, dank voor het posten van jouw vraag.
Het lijkt er op dat ik met hetzelfde probleem zit.
Ik heb op aanraden van Plankgas ook nog geprobeerd om het kastje van de trafo met duct tape te beplakken. Weet nog niet of dit werkt, lamp moet ik nog aansluiten.
De alternatieve Philips trafo die jij noemt, is deze ook geschikt voor de Karda 4?
Met dank!
Gadget_inc
@Gadget-inc, het is niet een geheel dicht tapen, de zijkanten van de behuizing (die je los kunt halen), zijn dan niet beplakt. Het zou kunnen dat de duct tape de trilling breekt van de trafo tegen de alu behuizing.
@P.Techneut, de trafo zit met een metalen klip vastgeklemd in de alu behuizing. Als de trafo trilt dan is dit enerzijds tegen de alu behuizing aan en anderzijds ook via de metalen clip hier tegen aan. Ik stel me voor dat het al scheelt als de trafo niet met de alu behuizing in aanraking komt. Anders dan duct tape weet ik echter ook niet goed wat zich hier voor leent...
testman
een open slv armatuur met zoem problemen, niet zeldzaam helaas. niet geheel zeldzaam dat de belasting een deel van de reden is. een trafo die bijna op vollast zit bromt sneller. 1 lamp loshalen per armatuur kan al helpen.
de trafo boven het plafond monteren had ook zeker geholpen, maar dat gaat nu niet meer zo te zien..
Beste Testman, éen lamp loshalen is lastig. Wat wel zou kunnen is een lager wattage; nu 2 of 4x 50 watt.
Trafo boven het plafond is niet ideaal maar misschien niet onmogelijk daar de lampen in mijn geval direct op het plafond gemonteerd zijn (niet met pendelset). Bedoel je dan de trafo gewoon los bovenop de gipsplaat te leggen zonder verder enige behuizing?