die is voor vervanging van pro mini???
en wat is het voordeel??
met welke drivers werkt hij FTDI of 2102???
en welk board gebruikt hij in arduino IDE??

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (41%)]

Zo een Leonardo heeft een processor met ingebouwde USB engine (AtMega32U4). Die kun je zonder externe converter direkt aan de PC koppellen. Via USB kun je dan voeden, maar ook software laden via bootloader en communiceren met je sketch via een gesimuleerde USB com poort. En daarnaast krijg je nog andere USB features zoals toetsenboard en muis emulatie die je vanuit je sketch kunt aansturen. Dat gaat dan via het USB HMI interface.

[edit]
Arduino IDE kent die als board "Leonardo".

Drivers weet ik zo niet uit mijn hooft, maar ik heb niks speciaals hoeven installeren. Drivers komen dus denk ik mee met installatie van Arduino IDE. De USB bootloader in de processor komt ook van arduino in elk geval.

welke board moet je aanwijzen in Arduino IDE gewoon leonardo???

ik heb geboden op die link van deKees,zit al op 4.25 euro???heb voor lopig hoogste bod
eens kijken of hij ergens goedkoper is :P

even 6 uurtjes wachten of ik de hoogste bieder blijf voor 4,25 :P

Je hebt mij overboden. Ellendeling >:) (Nee hoor, nevermind)

Ze staan buy it now voor 5,29 dus let op met bieden dat je daar niet boven gaat. Ik ga verder niet tegen je bieden, ik heb er 1 van 5,29 gekocht :)
http://www.ebay.com/itm/400610628809

Er staan ook goedkopere leonardo's maar 99% zeker dat je een pro mini met 328 krijgt ipv de 32u4, bovendien bij een winkel die "fashion" verkoopt... (eeew!)
http://www.ebay.com/itm/391185946333
(Kun je wel weer via paypal gaan steggelen, geen zin in)

ach foto opsturen wat niet goed is ,en je krijgt zo je geld terug :P

Ik heb hem weer even ingeprikt.
De device manager ziet de comport als "Arduino Leonardo (comxx)",
xx kun je zelf kiezen.

De driver is "usbser.sys" dus de standard driver voor serial port over USB. Komt van microsoft en zit standaard in Windows.

Dus dat betekent dat het op linux ook werkt.

Die leonardo kun je ook programmeren vanuit Atmel studio, of met winavr als je wilt.

Ook Avrdude kan met de bootloader overweg als je protocol "AVR109" kiest.

AvrDude.exe -p AtMega32U4 -c Avr109 -P com25 -U flash:w:MyCode.hex:i

Alleen moet je dan wel even op het reset knopje drukken om de bootloader te activeren, en deze heeft geen reset knopje.

Vanuit Arduino IDE gaat de reset automatisch bij het starten van een upload.

als tijd geen probleem is, kan je ze aan 4,39€ met gratis verzending in china kopen

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-New-Pro-Micro-5V-16MHz-AT…

zijn er nog voordelen van deze 32U4 tov de 328? de specs zijn gelijk, alleen heeft de 32u4 standaard usb support zitten en de 328 niet.
want deze PCB vind ik wel leuk om eens wat speelgoed mee te maken die dan met de pc werkt
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v2/32276590020/FREE-SHIPPING-5PCS-ATMega-32U4-pro-micro-leonardo-For-Arduino-Compatible-pro-mini-usb-control-board.jpg_350x350.jpg

@ deKees ik zit op een MAC dus zal ook wel werken.
bedankt voor de moeite ,voor het inprikken :P

Op 19 juli 2015 12:23:37 schreef fcapri:
als tijd geen probleem is, kan je ze aan 4,39€ met gratis verzending in china kopen

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-New-Pro-Micro-5V-16MHz-AT…

zijn er nog voordelen van deze 32U4 tov de 328? de specs zijn gelijk, alleen heeft de 32u4 standaard usb support zitten en de 328 niet.

Thanks voor die link (Ik heb (nog) geen Ali account).

Voordelen? Geen FakeTDI232 of PL23doethetniet, mogelijkheid om 'm zich als wat anders dan een compoort te laten gedragen.

Edit: Je link wijst naar een andere dan je foto. (Handige formfactor maar minder pinnen)
Ik heb er ook een voor $ 3,50 gevonden:
www.aliexpress.com/item//2021979132.html

euro 3.27 dat is prima ,als mijn bieden overboden word ,bestel ik er een van deze.
Bedankt lucky luck.
dat is toch wel de goeie zeker he ,neem ik aan??:P

Ik zou toch voor de Arduino NANO met CH340 gaan. Die kost maar $ 1,98.
En heeft 2 IO pinnen meer dan de Arduino UNO.

http://www.ebay.com/itm/USB-Nano-V3-0-ATmega328-16M-5V-Micro-controlle…

En koop er voor $ 2,39 dan een NANO expansion board bij. Naast veel aansluitingen heeft die een 3,3 volt spanningsregelaar. Dat is erg handig omdat veel nieuwere hardware, zoals de ESP8266, op 3,3 volt werkt

http://www.ebay.com/itm/Expansion-1PC-I-O-Sensor-Shield-For-Arduino-UN…

Dan heb je voor iets meer dan 4 euro een prima Arduino experimenteer systeem.

die ch340 heeft weer aparte driver nodig ik heb nu al 2 soorten de FTDI en 2102 driver :D

en dat expasionboard heb ik al in bestelling staan,zal de komende week wel komen .

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (33%)]

Een driver is zo geïnstalleerd. Maar je kan een NANO ook met FTDI chip kopen, maar dan zijn ze duurder en je hebt de kans dat je een Fake chip treft. Is ook niet zo erg omdat je makkelijk een oudere versie kan installeren. Maar je komt er pas achter als die Fake FTDI door de driver onklaar gemaakt is. Kan wel weer gerepareerd worden, maar is toch vervelend.
Met een CH340 heb je die problemen nooit.
Ik ben geen voorstander van de Leonardo met die 32U4 chip. Daar zitten toch wel wat nadelen aan. Als de interne driver corrupt raakt dan moet je een externe programmer gebruiken om hem weer aan de praat te krijgen. Is mij al een paar keer overkomen en ik gebruik hem daarom niet meer.

zo zie je maar weer ,zoveel mensen, zoveel wensen ,zoveel verschillende meningen.
zo verwarrend ,vind ik niet leuk.
dus ja wat moet je in zo'n geval ?????

Ik heb vrij veel ervaring met Arduino's. Heb vrijwel alle soorten en ik vind de NANO, zeker in combinatie met een expansion board het handigst. Bij elke IO pin zit ook een GND en VCC pin en dat is erg handig om dingen op aan te sluiten. En voor de huidige prijs is dit echt een koopje !
Verder zou ik een paar breadbordjes erbij kopen. De kleine 170 points zijn handig voor een eenvoudige schakeling. Voor grotere projecten heb je 400 en 840 points bordjes met aparte GND en VCC bussen. Als draadjes zou ik niet zo'n bosje draadjes met ronde pennen kopen maar die 40 polige flatcable met aan beide zijde een Dupont stekker of bus. Ze bestaan in bus-bus, pen-pen en pen-bus uitvoering. De draden zijn makkelijk te splitsen, zodat je van elk soort 40 draden hebt. Hieronder een link voor alle 3 de soorten in een bestelling met een lengte van 10 cm.

http://www.ebay.com/itm/120pcs-Dupont-Wire-Male-to-Male-Male-to-Female…

leonard micro pro gewonnen op ebay voor 4,25 dollar dus 4 euro,nu 2 weken wachten :)

ALLEN hartelijk dank voor de antwoorden.

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (21%)]

Op 19 juli 2015 13:38:43 schreef Lucky Luke:
[...]
Thanks voor die link (Ik heb (nog) geen Ali account).

Voordelen? Geen FakeTDI232 of PL23doethetniet, mogelijkheid om 'm zich als wat anders dan een compoort te laten gedragen.

Edit: Je link wijst naar een andere dan je foto. (Handige formfactor maar minder pinnen)
Ik heb er ook een voor 3,50 gevonden:
www.aliexpress.com/item//2021979132.html

bij die laatste link staat die aan 3,27€. sta je niet in dollars?
ik had die link gegeven van een gewone mini pro en toen kwam ik dat usb geval tegen en dat leek wel intressant voor een toepassing waarbij je continue aan een pc wil hangen.

ik gebruik altijd de CH340 en die werkt best goed, alleen heeft die nano 1 klein probleem:
als je iets maakt die een max232 op de hardware RX/TX pinnen heeft hangen, dan werkt uw usb uploadkabel niet meer (zit op dezelfde pinnen). moet je telkens weer je hardware gaan afkoppelen voor je nieuwe software kan uploaden

Op 20 juli 2015 03:46:24 schreef fcapri:
als je iets maakt die een max232 op de hardware RX/TX pinnen heeft hangen, dan werkt uw usb uploadkabel niet meer (zit op dezelfde pinnen). moet je telkens weer je hardware gaan afkoppelen voor je nieuwe software kan uploaden

Dan hang je die niet aan 0/1, maar aan bv RX/TX pin 2/3 via SoftwareSerial, of aan 8/9 via AltSoftSerial.

Ik heb een Nano draaien met 3 UARTS tegelijk in gebruik (1 hardware + 2 x software). Gaat gewoon goed.

ik heb de NANO protype rood binnen,dacht het te gebruiken voor de arduino mini pro,gaat dus niet lukken.
en er komt nog zo een,een blauwe van de week,dus 2 boards waar ik niks aan heb.
dus toch maar een NANO boardje bestellen.
nu had @microdwl er een gezien voor 1,98 dollar ,maar op die link is hij nu ook al 2,65 dollar.
wie weet een goeie???
of iemand die 2 NANO prototype boards wil over nemen????
ik hoor het graag.

en ik weet dat ik te snel ben geweest,(weer) met bestellen :)

Tja what's new in jouw geval.....

Nou bertus1945,

$ 2,68 is nog steeds een spotkoopje voor een complete Arduino hoor !

En je hebt al 2 NANO expansion boards.

Het kan nog goedkoper, $ 1,90 voor een Arduino NANO met CH340.

http://nl.aliexpress.com/item/Freeshipping-1PCS-Nano-3-0-controller-co…

En je kan bij AliExprees betalen via Ideal !!

bedankt @microdwl

@Nico Verduin,Hartelijk dank voor je medeleven :) :) :)

ik heb er 2 besteld :)

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (14%)]