Motor van platenspeler trilt maar draait niet

Draait het motortje nog wel soepel als je er met de hand aan draait?

Zo supersnelle reacties.... bedankt!!

Ik heb mij inderdaad ook aangemeld bij vinylengine alleen zijn daar weinig technische mensen aanwezig die dit probleem kunnen oplossen.
De officiele website geeft helaas geen goede ondersteuning.

Het motortje draait met de hand prima rond, geen happeringen of opstoppingen.

Kan ik iets doormeten met een multimeter of is het gewoon condensators vervangen en hopen dat die het weer doet?

Wat voor glazen buisje ligt er onder die draadsteun? Is dat een lampje/zekering/reedrelais?...

Als hij trilt, kan je dan de motor op gang gooien?
Zo ja, dan is een condensator defect of een motorspoel onderbroken.

Er zit een 10 pole synchronous, split-phase, 720rpm motor in. Werkt de motor ook niet als je die een zetje geeft? Haal de snaar eraf en proberen of dat werkt.

edit ah Oompie was sneller!

Dat buisje, heb ik geen idee van. Ik heb een beter foto maken, misschien is het dan duidelijker.
Ik heb geprobeerd met de hand aan te slingeren maar dat werkt niet.

Als die trilt de condensators checken cq. vernieuwen. En de as en lagering nauwkeurig bekijken. Schoonmaken, nieuw vet erin. Waarschijnlijk heeft die sinds de introductie van de CD speler stilgestaan.

Ok en hoe kan ik de condensators checken? multimeter?

excusses voor de newbie vragen, ik ben meer een mechanische techneut.

[Bericht gewijzigd door jmool op (40%)]

Dan kan met een meter. Maar je kan ze ook ongezien vervangen. Oeps vergeten replies te editten, zit met een smartfone te klooien.

edit hieronder

Dat groene ding ziet eruit als een weerstand als er niks opstaat zal je toch nog moeten gaan meten. Maar als je iets meet is die hoogstwaarschijnlijk niet defect. Dat de motor trilt is een goed teken. In de zin dat er geen dure dingen stuk zijn. Motors in hi-end platenspelers hebben zelden een hoog mile age.

Ok de meeste condensatoren heb ik nu besteld in engeland.
Enkele de groene condensator staat niks op, enig idee hoe ik hier achter kan komen welke ik nodig heb?

Die "groene" is een weerstand en zal wel niet defect zijn.
Waarom in Engeland? Dit is in NL gewoon verkrijgbaar. Bijv. bij jukebox revival. https://www.jukebox-revival.eu/staging/capacitors.html

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (54%)]

De getoonde condensatoren zijn vrij nieuw. Als die stuk zijn, is mogelijk de werkspanning of het materiaal verkeerd gekozen. Ook kan het zijn dat er gewoon een verkeerde waarde in is gezet. Controleer aan de hand van het schema.

He bedankt voor de nederlandse site, was denk ik iets te enthausiast gaan zoeken naar condensatoren hahah.

Een schema tja... ding komt uit 1970 en de transcriptor website is niet erg behulpzaam.

Maartenbakker; wat bedoel je met de werkspanning? en je denkt dat de condensatoren al vervangen zijn bedoel je?

Ik heb hem zo gekocht en de verkoper verteld mij dat die al 25 jaar op zolder stond niks te doen.

Die gele polyester ceetjes ken ik wel die werden in 1970 ook al verkocht.Gewoon alles vervangen en zien of ie draait. Zonder veel kennis in huis en meetspul is dat de kortste klap! 630V staat op de condensator, maar dat is de maximale gelijkspanning, op wisselspanning mag die max 200V hebben. Vervangen kan door een paar goede X2 33nF MKT types, op de foto is niet goed zien op ze parallel staan en beide 33nF zijn.

Wat je leest is dat die transcriptor site waardeloos is, maar dat ze bij de michell site goed meewerken, hebben ook nog diverse spare parts...

Ik heb het motortje aan de praat.
Bleek een magnetische aan/uit schakelaar op te zitten die in de verkeerde stand stond.
Echter is het wel zo als de motor stil staat dat ik hem voel trillen, is dat normaal?

En hoe kan ik het motortje het beste reinigen en opnieuw smeren?

Mooi dat het werkt! Soms zit er verhard vet in maar nu die weer draait is alles ok. Eventueel kan je preventief schoonmaken en smeren. Er zijn ook sinterbronzen lagers die kan je beter niet van nieuw vet voorzien. De aloude wijsheid if it aint broke don't fix it gaat ook hier op. Dat trillen komt wel meer voor bij netgevoede synchrone motoren. Die draaien nauwkeurig hun rondjes op het 50Hz net. Kan je de platenspeler ook testen met een stroboscope schijfje op het plateau? Kan je ook uitprinten via een site (ff zoeken) Dan weet je zeker of het 33 rpm toerental goed is. Mooi spul!

Mijn oude Thorens TD150AB motor heeft een dubbele pulley waarmee via een bowdenkabel tussen 33 en 45 rpm kan worden geswitched. Geen fijnregeling voor de snelheid. De latere luxe modellen zoals de TD125 zijn elektronisch geregeld.
Als je gaat draaien let dan ook op de fouthoek die het element maakt en zorg voor goede dwarsdrukcompensatie. Apparaat zuiver waterpas gebruiken!

Ja nu op naar de volgende problemen. De "string" op de arm is gebroken. Deze wil ik gaan vervangen voor een van het vissen. Super lichtgewicht maar toch supersterk.

En ik mis een kogel waar de platter op moet draaien en de snaar mis ik ook nog die de motor en de platter verbind.

Dus duurt nog ff voordat die draait.
Het liefst maak ik de originele behuizing ook, maar de afmetingen krijgen is erg lastig.

De afstand van de center van de platter tot de center van de motor heeft geen invloed op het toerental toch?

De invloed op het toerental zit in de diameter van de poulie op de motor en de platter toch?

Dan kan ik de bodemplaat zelf ook bedenken cq. Inschatten waar de gaten moeten komen.

De toeren wordt door de motor (720rpm) bepaalt en de diameters van de pulley en plateau. Het plateau moet wel licht kunnen draaien. De kogel waarop de as rust kan je kopen bijv. bij de fietsenmaker, SKG dealer o.i.d. als de maat maar goed is. De snaar is even zoekwerk, dat moet de goede zijn. Die filtert ook de rumble uit, het 'gestommel' in de motor.
Wellicht kan je aan de hand van foto's op het www de juiste maat van de kast bepalen.

Ik heb de juiste snaar gevonden alleen nu het volgende:

Hoe weet ik wanneer de snaar de juiste spanning heeft?
(Dat is ook bepalend voor de plaatsing van het motor gedeelte op de basisplaats.

Weet je dat toevallig.

[Bericht gewijzigd door jmool op (15%)]

Tja dat is wat lastig want dat is in de fabriek uitgedokterd. Hij mag niet te strak of te slap zitten. Als het plateau goed draait met de LP erop en de naald in de groef en je ziet op de strobo schijf dat de lijntjes stil staan
(belichten met een gloeilampje ofzo op het 50Hz net) kan er weinig mis zijn.

Ok thanks voor de snelle replies..

Keep u posted

Op 2 april 2015 01:12:14 schreef RAAF12:
Die gele polyester ceetjes ken ik wel die werden in 1970 ook al verkocht.Gewoon alles vervangen en zien of ie draait.

Toen bestond het merk Epcos nog niet. Hij is absoluut nog van zolder geweest de laatste paar jaar, waarschijnlijk gewoon voorafgaand aan de verkoop. Opzich geen slechte condensatortjes, maar ze worden misschien wel op het randje van de specificatie gebruikt. Zou je ze preventief vervangen, dan kun je beter MKP inplaats van MKT gebruiken. Werkspanning 1000V, eventueel 630V (MKP mag iets meer aan wisselspanning hebben dan MKT). X2 is een snelle goedkope oplossing die wel veilig is maar ook onderbroken kan raken na enig gebruik en zou ik als derde optie in volgorde van voorkeur zetten op een gedeelde plaats met laten zitten wat er nu inzit.

Als ik weer thuis ben toch eens opzoeken in een oude Kontaktgids van welk merk die gele ceetjes waren. Zaten veel in buizenversterkers. Meen dat het een Italiaans merk was. Guess, wellicht maakte de voorloper van Epcos die cees wel.

Epcos was vroeger Siemens, en of het toen al geel was weet ik niet zeker. Je hebt in elk geval gelijk dat er vroeger ook al gele op de markt waren, waarschijnlijk ook wel van meerdere merken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]