Ik heb een op te lossen probleem, namelijk het volgende.

de getoonde foto's zijn van een score bord 0 tot 99 meter welke een afstand meet dmv een encoder.
de betreffende leverancier doet het niet goed meer en kan geen netjes werkend spul meer leveren, jammergenoeg !

daarom zou ik de set graag aansturen met een siemens s7 om problemen in de toekomst snel op te lossen.

de getoonde module is in te programeren dmv het aantal pulsen per cm in te stellen.

er staat op het aansluit deel rs 485, is hiervoor een nette manier om hem met siemens s7 aan te sturen ?
op de processor staat p89c668HBA,
Hopelijk zijn er mensen met kennis hier te vinden,
ook een omzetter van s7 naar 4 7segments display's is welkom.

vr gr

[Bericht gewijzigd door repair-boy op (12%)]

Ik vermoed dat die P89 processor meer doet dan je denkt.
Er lopen toch meer draden dan er in een RS485 nodig zijn.

Weet je ook wat die verstuurt en weet je ook of die 7segment display's gemultiplext zijn ? want een S7 is daarvoor veel te traag.

Zo te zien zal het een heel zware klus worden.

De segmenten zijn idd ge multiplexed
en die processor rekent het zaakje uit.
er zit trouwens afstand en ook tijdmeting in geprogrameerd.
Je kunt op dit kleine display de waarde's pulsen naar centimeters/meters instellen.
en via die rs 485 een programeerkastje aansluiten en tevens uitlezen en programeren.
de start stop en reset zitten ook aan deze print .

Waarom zou het zo houden geen optie zijn? De print is buiten de controller om goed te servicen, en voor falende encoders zijn ook wel alternatieven te vinden.

Dit is geen PLC-toepassing.

Ik denk dat je beter een geheel nieuw systeem kunt bouwen of kopen bij een andere fabrikant. Ik zou het bouwen alleen niet doen met een s7 plc.
Zoals gezegd is multiplexen met een PLC niet echt een goed idee.
Je kunt wel losse 7 segments dingetjes kopen voor siemens plc's maar die stuur je dan niet aan met een reeks poortjes.

Jij wilt natuurlijk de bestaande display's gebruiken. Om die te koppelen aan een plc moet je denk ik zelf iets gaan maken met een losse kleine cpu. Het is te doen maar omslachtig.

Kun je het scorebord niet gewoon laten repareren? En dan niet door de fabrikant fabrikant maar door een reparatiebedrijfje?

Vanwege de problemen met deze borden,
En omdat er paralel aan de meting op de centimeter nauwkeurig door de plc dingen moeten worden opgestart is koppeling wenselijk.
ik moet een gelijklopende teller ook in de plc hebben.
dus meerdere problemen eigenlijk.
ivm meerdere van deze systemen die in den lande draaien is een reserve systeem ook wenselijk.
of een nieuw systeem wat een uitgang heeft voor de plc.
Anders in VenA eens proberen iemand te vinden.

[Bericht gewijzigd door repair-boy op (28%)]

Ik ken die PLC niet. Maar wat heb je daar aan I/O behalve een paar 'harde contacten'?

Als je iets van RS232, RS422, RS485 ofzo hebt, dan zou ik een nieuwe PCB maken met een AVR die de displays stuurt en data kletst met de PLC.

Harde contacten kan ook, maar dan iets met 4 contacten voor data, een 'data ready' (PLC out) en een 'data read' (PLC in). Dan is het ook niet zo heel spannend aan de AVR kant, ik weet niet hoe het aan de PLC kan zit.

Als je de PLC kant kent en alleen iemand zoekt voor de displaykant op deze manier, zet dan wat in V&A. Ik ken wel een paar mensen die dat kunnen.

Als ik dit allemaal op een rijtje plaats zijn de volgende eisen van doen.

Encoder(s) input
Tijdsmeting
Lengtemeting
4 display's (mplx) aansturen
Handbediend alles instellen.
Synchroon de plc aansturen+ communicatie

Ik denk dat je vastgebonden bent aan die bepaalde fabrikant, het kost enorm veel tijd om zoiets fail proof te maken.

Tenzij je alles zelf in die S7 steekt en enkel de display's aanstuurt, en de bediening via een HMI scherm maken.

S7-encoder/counter kaart met een simpel KTP400 schermpje (heeft 4 'harde' toetsen voor je start/stop/reset) lijkt me een simpele maar robuste oplossing.

De snelheid is ook van belang.
Je zou de aan te geven waarde ook om kunnen zetten in een analoog signaal.
Er zijn zat goedkope displays te vinden die een (bijvoorbeeld) 0 - 10 Volt signaal op het display zetten.
Een een en ander is natuurlijk ook van belang hoe nauwkeurig het moet zijn.
Een simpel HMI scherm zoals --pino-- aangeeft ook een mogelijke oplossing.
Als er verder nier veel mee moet dan kun je het zelfs met een Siemens LOGO en daar een HMI schermje op aansluiten.

Maar ga voor je zelf na hoe snel is het ( ingangspulsen) hoe snel moet het werken, (uitgang) en hoe nauwkeurig moet het zijn, en wil je er nog meer mee.

Het moet supersnel, en correct blijvendus die encoder kaart ga ik me eens in verdiepen.
de cp die het tellen nu realiseert is een snelle meneer volgens de datasheet.
Veel info op deze manierdus gaat goede kant op.
eric jou idee lijkt me een hele goede, daar ga ik overna denken !

[Bericht gewijzigd door repair-boy op (13%)]