Hi,
De scoop's die te geef heb aangeboden zijn weg, tenminste de laatste wordt als het goed is zondag opgehaald.
Dan nog even iets anders, er is toch een probleempje met de Fluke PM3380B scoop.
De user settings blijven niet bewaard, de batterijen zijn al vervangen, dat is dus niet het probleem.
Ik ben 1,5 uur met het schema bezich geweest om uit te zoeken welek van de vele geheugens in de scoop nu voor de "user settings" is.
Een document op de Fluke website geeft aan welk geheugen welk doel heeft, alles op één pagina vermeld,
er was zeker behoefte aan, dit document ter beschikking te stellen
De Service Doc is net geen 500 pagina's, dus dat is flink spitten om uit te vinden waarde batterij spanning allemaal naar toe gaat.
Het belangrijkste is een 32Kx8 stukje statisch geheigen van Hitachi de: HM62256LFP-10T <= heeft iemand die?
Het tweede IC dat de batterij spanning gebruikt is de HEF4066, maar die is nog gewoon in SMD te verkrijgen.
Ik heb op ebay verschillende typen gevonden, ik koop liever bij Farnell of iets dergelijks maar de groete leveranciers verkopen dit niet meer.
Iemand van jullie die dit nog in een bak heeft slingeren?
Dan het volgen de betreffende de scoop, ik dacht dat de beeldbuis een beetje achteruit was gegaan,
ik kreeg namelijk de indruk dat het display minder scherp was dan mijn vorige scoop uit deze serie.
Niets van dit alles dus, door het doorspitten van de service doc kwam ik het kalibratie deel tegen waar ook astigmatie correctie inzit.
Door deze instelling aan te passen is de trace nu poepie scherp!
Het kan nog iets beter, de scoop was nog niet helemaal op temperatuur maar op het ogenblik verliest hij toch weer zijn instelling na een tijd te hebben uitgestaan.
Verder wil ik laten zien wat zo'n oude (17 jaar) scoop al kan.
Je kan twee regels text in beeld zetten, hier is een klein stukje text zichtbaar.
Dit is wat ik bij de volgende twee plaatjes als test signaal gebruik om de FFT functie te laten zien.
Een 10KHz sinus signaal met 7 harmonischen.
Als scoop plaatje ziet dat er zo uit.
En dit doet hij beter dan de Hameg scoop en dan heb ik het over de cursor uitlezing, je kan ook goed de "dot joiner" functie zien, hij maakt het niet mooier dan dat het is.
Ik ga deze scoop steeds leuker vinden, alleen nog een stillere ventilator inbouwen na een dagje een temperatuur meting te hebben gedaan in de scoop.
Eventuele reparaties zal ik in een apart topic doen, wat ik hier liet zien mag wat mij betreft bij de mooiste meetaparatuur, omdat het een mooie scoop is met leuke en zinnige functies.
(Nee hij is niet perfect, de Hameg geeft een veel mooier plaatje, maar kan niet analoog gebruikt worden)
Groet,
Blackdog