Hier verder met een ander onderwerp 
(De analyer meet opzet en test fixture discussie gaat hier verder in een eigen topic)
Met die analyser kwam ook een Philips PM6303 LCR meter mee naar huis.
Ik kende deze meter van Blackdog, en wist hoe handig hij is.... Ook omdat hij snel een meetresultaat laat zien.

Het is een meter die naast LCR in auto modus, ook de diverse parameters apart kan meten:
- quality factor Q,
- dissipation factor D,
- parallel resistance Rp,
- series resistance Rs,
- impedance Z,
- parallel capacitance Cp of parallel inductance Lp
- series capacitance Cs of series inductance Ls
- en tot slot, voor elco’s C met 2V bias.
Wel meet de meter al deze parameters uitsluitend bij 1kHz.
Meetbereiken lopen van 1mΩ tot 200MΩ, 1pF tot 100mF (miliFarad), en 1µH tot 32kH.
Over het grootste gebied is de nauwkeurigheid 0,25%
Ook fijn is dat de mogelijkheid voor vier-draadsmetingen standaard ingebouwd zit.
Eigenlijk is deze meter een soort mini VNA, met een processor die de resultaten meteen verwerkt.
Snel achter elkaar worden de volgende metingen gedaan:
1 een referentie meting met kortgesloten meetversterker.
2 0° spanningsmeting
3 90° spanningsmeting
4 0° stroom meting
5 90° stroom meting
Daarna worden de metingen gecombineerd door de processor, en verwerkt tot de gewenste parameter
Die hele meetcyclus duurt 0,5 seconde.
Mijn PM6303 bleek een beetje defect.....
Hij werkte normaal, maar bij lage impedanties liet hij het afweten. Aangezien de 1kHz meetspanning over de DUT dan ook heel klein wordt, en ik veel troep op de voedingsrails zag verdacht ik in de eerste plaats de kleine ontkoppel elco’s. Die waren inderdaad erg slecht. (heb ik hier een meting van laten zien) Na vervanging was de troep op de rails gedecimeerd, maar het probleem niet opgelost....

PM6303 weer gerepareerd
Er bleek een opamp ong. 2V offset te hebben. De gain van de volgende versterker wordt ingesteld met een CMOS schakelaar. Bij 10x gain werd die 2V 20V, en dat vond die CMOS switch niet fijn. Vervangen van opamp en switch was de oplossing.
Vergelijken met de meter van Blackdog liet zien dat ze zeer dicht bij elkaar zaten. De verschillen bleken grotendeels veroorzaakt door het opwarmen van de DUT met je vingers tijdens het omzetten 
Voor Maarten Bakker nog een extra foto 

Ben benieuwd wat hij aan de hand hiervan over deze meter te melden heeft....
Groet, Gertjan.