aangezien iedereen zijn decade-bank showt, geen idee want in priciep meet je er niets mee. het is een referentie?. dan ook maar de mijne getoond, een echte Bleeker.

gr A

Een voeding is toch ook geen meetapparaat ?

Ik zie dit topic meer als een show topic voor apparaten die direct of indirect 'iets' met het meten van electrisch meten van gerelateerde zaken hebben.

Mooi ding die Bleeker. Wat zijn de specs en nauwkeurigheid ?

Op 23 augustus 2015 13:22:40 schreef testman:
die zwarte potten zijn overigens niet de secundaire elco's denk ik maar de primaire. je zou het niet verwachten overigens.

Boven de foto stond ook "De primaire kant:".

De positieve poolklem is trouwens donker rood, dat is niet goed op de foto te zien.

Knap dat jullie wel tot een jaartal komen, bedankt. Waarschijnlijk uit 1983 dus deze SM6020.

Naar aanleiding van

Op 3 oktober 2015 20:28:14 schreef fred101:
Leuk, er zijn veel mensen die het verschil tussen een potentiometer en een rheostat niet weten. De laatste heeft 2 aansluitingen en werd oorspronkelijk voor vermogensregeling gebruikt. Ik dacht zelfs al voor 1900. De potentiometer was een meterologisch instrument. Een spanningsdeler. Ze werden gebruikt om een spanning te meten. Vaak op basis van vergelijken. Standaard cellen werden bv daarmee gemeten.

Best leuk om eens mee te spelen.
Je zet bv 10V over een potmeter. Dan zet je een referentie spanning, bv 1V, via een nul-voltmeter op de loper aansluiting. Dan verstel je de potmeter totdat de nul meter op nul staat. Op de loper staat dus precies 1V. Je kunt zo vreselijk precies werken met redelijk simpele instrumenten.
Ze gebruikte de zelfde opstelling ook vaak net wat anders. Als je potmeter heel precies is af te lezen kun je hem bv op een ratio van 10 zetten. Dus 10V er over is 1V op de loper. Nu verstel je de "ongeveer" 10V net zolang tot de meter op nul staat. Er staat dan weer 1V op de loper en dus exact 10V over de uiteinden. Zo kun je met een enkele bekende spanning bijna iedere gewenste spanning maken. bv om meters te calibreren.
Er waren schuifmodel versies waar echt een soort cm achtige schaal op zat. Dat zag er dus letterlijk uit als een potentiometer.

https://www.youtube.com/watch?v=OF9UmZIeJlE

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1755134#1755134

Dit is volgens mij een soort simpele meetbrug, ik heb 'm al jaren en 1 keertje wat mee gespeeld. Als ik het goed heb kan ik een bekende C of R aansluiten, evenals een functiegenerator en een meter. Vervolgens kan ik een onbekende C aansluiten, de meter nullen, en aflezen wat de verhouding is tussen bekende en onbekende component.

Ik het houten doosje zit een enorme draadgewonden potmeter - ik heb een keer het schema uitgeklad maar ben dat even kwijt. Ik zou eigenlijk ook L willen meten maar waarschijnlijk is het ding zelf vrij inductief.

Het is een via-via erfernis, ik weet welk familielid ik 'm van heb gekregen en wiens eigendom 'ie daarvoor was, en er staat "Instituut voor radiotechniek - Voorburg" op, maar afgezien daarvan is de herkomst mij onbekend. (Maar Fred loop vast wel een keer langs in dit topic :) )

Hij is inmiddels reeds meerdere malen afgestoft, het meetding dan, niet Fred. Het is een oude foto.

Met een toongenerator meet je ook niets, toch kan die nodig zijn om een meting uit te voeren.
Een labvoeding valt in dezelfde categorie naar mijn idee.
Een computervoeding of een andere voeding die voor 1 bepaald doel is ontworpen weer niet.

Zo moeilijk is de definitie van meetapparatuur toch niet?
"Alle apparatuur die benodigd is om metingen uit te voeren".

Ik hoef alleen maar na te gaan wat ik nodig had om mijn vroegere werkzaamheden uit te voeren

• Een regelbare voeding
  • Universeel meter
  • HF Meetzender
  • Frequentiemeter
  • Toongenerator
  • HF Wattmeter
  • Modulatiemeter
  • LF Wattmeter
  • LF Distorsiemeter
  • Spectrumanalyser
  • Oscilloscoop
  • Functiegenerator
  • HF Millivoltmeter

Daarbij zal ik er na 10 jaar uit de praktijk wel een aantal hebben vergeten....
Zo strikt wordt het in het algemeen niet genomen als men het over meetinstrumenten heeft. Een "duimstok" of een "zwaaihaak" van een timmerman is ook een meetinstrument, net als de "centimeter" die iemand gebruikt als hij/zij kleding maakt.
Een meetinstrument is een apparaat waarmee iets kan worden opgemeten of iets kan worden gegenereerd dat een vergelijkende meting mogelijk maakt.
Daarmee lijkt me alles redelijkerwijs afgedekt.

Feitelijk is een meetinstrument een onderdeel van het laboratoriuminstrumentarium. Daar horen daartoe ontworpen signaal-, spannings- en stroombronnen e.d. ook onder.
Een Westinghouse-cel zul je nooit en never in je zaklantaarn steken; die hoort slechts in een (ijk)lab thuis. Wat dachten jullie van een decadebank of van een normaalcondensator? Die dingen meten niets en geven zelfs niets af, maar het zijn toch meetinstrumenten...

Dat zie je toch zo, deze is voor blokgolven. De ronde zijn voor sinusvormige signalen. ;-)

Zien er wel erg grondstoffelijk uit. Wel handig, deze rollen niet van de tafel af. Ik heb een AVO CT-38 waar ook een rechthoekige probe in zit.
Hij zit achter het luikje. Deze staat helaas in de garage, is een heel mooi ding maar nog al groot. Ik zal hem eens netjes maken en dan zet ik hem in de woonkamer bij mijn andere pronkstukjes (oa een GR1800 uit 1948 met verlichte schaal)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/avoCT138.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

De Hameg 204-2 scoop, die ik al 25 jaar gebruik, begon gammel te worden. Maar belangrijker ik begon steeds vaker tegen z'n grenzen aan te lopen. Vandaar dat het tijd werd voor iets nieuws:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3472__Hameg_HM1004_front-600pix.jpg

Ik had deze Hameg HM1004-2A bij rbeckers al leren kennen als erg prettig in de omgang.
Onlangs deze gekocht (Marktplaats), was wel 1 kanaal stuk.
Bij openmaken bleek dat er ook vochtschade was, met aanslag op de printen. Op de meeste plaatsen kon het met een kwastje met IPA wel wegpoetsen. De ingangsversterkers en de print achter het front waren het ergst, dus die heb ik gedemonteerd, en geschrobd in een IPA bad.
Het probleem van de niet werkende ingang bleek een defecte opamp van de DC servo te zijn, hierdoor werd een tor dichtgedrukt.
Verder rammelde een relais, gelukkig kon ik de originele relais nog kopen.
So wie so erg fijn van Hameg: alle onderdelen zijn standaard componenten die over het algemeen nog gewoon te koop zijn.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3477__Hameg_HM1004_ingangsprint_CH2-600pix.jpg

Foto van een stukje ingangsprint. Hier zie je alle problemen bij elkaar. Aanslag, opamp voor de DC servo en het slechte ingangsrelais.

Op de Lichtmis had ik ook al een 100MHz Tektronix 2235 AN-USM-488 op de kop getikt, dus ik kon mooi vergelijken welke scope me het best beviel.
Dan blijkt dat de Hameg toch wel wat voordelen heeft.
De buis is scherper, je kunt beter kleine kriebeltjes (oscillaties) zien. Hij triggert erg makkelijk tot veel hogere frequenties (250MHz tegen 100MHz)
De micro processor hulp is prettig, als je bv omschakelt van CH1 naar CH2 wordt de triggering ook voor je omgeschakeld. De bediening met encoders is soepeler en nauwkeuriger dan met potmeters en veeldecks draaischakelaars.
De read-out op het scherm is toch wel fijn voor documentatie fotootjes. Is ook makkelijk om te schakelen voor 10x probes, of van Delta-tijd naar frequentie uitlezen.

Bij beide scopes heb ik de hele afregel procedures doorgelopen.
De Tek was wat meer verlopen dan de Hameg (maar is ook 10 jaar ouder) Maar bij beide scopes bleef het bij hier en daar een toefje bijtunen. Erg fijn bij de Hameg is dat je dat deels softwarematig, "closed case" kunt doen. Zo kun je de hele tijdbasis kalibreren, maar ook vaak verlopende dingen als de DC balans van de ingangsversterker.

Daarna met de scopes bij rbeckers langs geweest. We hebben o.a. de bandbreedte van de scopes gemeten. De Tek zat op 103MHz -3dB, de Hameg haalde 150MHz -3dB. Mooie waarde voor een 100MHz scope :-)
Ik had een mooi klein oscillatie kriebeltje uit een rottig wordende functie generator meegebracht om te vergelijken. Het bleek dat je zoiets toch makkelijker op een goede beeldbuis ziet dan op een (verder prachtige!) digitale scope.

Met de Tek zou ik prima kunnen leven, maar de HM1004 krijgt de "prime spot" (=de plek op de meetplank recht voor mijn neus)
Ik zou hem nu al niet meer willen missen!

groet, Gertjan.

Helaas zijn CRT's duurder dan LCD's.

Ha Fred,

En de 1004-3 heeft dan weer een knopje voor het menu dat ik niet heb, zodat je niet opnieuw hoeft op te starten. Ook handig, maar zonder is er ook goed mee te leven. Die trigger LED is wel fijn.

Je DSO is ook mooi, maar voor veel dingen vind ik een analoge scope toch handiger. Sneller even wat meten, makkelijker rare storinkjes zien bij foutzoeken. Zoals ik laatst opmerkte toen ik naast iemand zat die eindeloos op z'n DSO aan het prutsen was met middelen, bandbreedte instellen etc: "een analoge scope heeft veel minder kans om tegen je te liegen"
Die DSO kan natuurlijk allerlei dingen weer wel die de analoge scope helemaal niet kan. Het zijn eigenlijk gewoon aparte gereedschappen voor verschillende toepassingen

Mijn vorige "hoofd"scope, de HM204-2 had die componententester ook. Ik heb hem nóóóit gebruikt. Sommige mensen zijn er lyrisch over, ik doe dat kennelijk makkelijker op een andere manier.

groet, Gertjan

N.B. inmiddels ben ik lid van de HP group...

Hi,

Ik ben ondertussen voor veel metingen om, vooral wat betreft de 400Mhz DSO die ik heb.
Deze liegt minder dan een analoge scoop voor veel metingen.

Vooral bij pulsweergave zie je bij een goede DSO altijd de overshoot op je pulsform, ook bij lange tijdbasis standen.

Waar ik echter regelmatig moe van word, is ook wat Gertjan denk ik aangeeft.
Ik wil direct de veradering zien en niet een paar tiende van een seconde later.
Verder hangt het net weer van je instelling af, of je dus de kleine generatie rond de top van en sinus ziet.
Dit komt b.v. veel voor bij eindversterkers en daar heeft een analoge scoop nog steeds mijn voorkeur.

Graag zou ik een kleine goede analoge scoop hebben, mijn Philips heb ik een tijd geleden verkocht, mooie scoop maar te groot voor mijn werkbank.
Ook de twee oudere, ik bedoel drie zijn het er eigenlijk, zijn nog grotere bakbeesten.

Ik zal de tweedehands markt eens in de gaten houden voor zo'n Hameg.

Gegroet,
Blackdog

Ha Blackdog,

Met liegen bedoel ik niet welke scoop het meest acuraat een signaal kàn weergeven. Maar hoe groot de kans is dat (door een bedieningsfout, of vergeten instelling) je iets anders ziet dan je zou moeten zien....

Lange tijdbasis tijden is natuurlijk so wie so het domein van DSO en storage scope.
Misschien is wat je zegt wel net wat ik bedoel: Met een DSO kun je dingen preciezer meten, maar je moet er meer handelingen voor verrichten..

Met die kleine oscillaties sla je de spijker op zijn kop. Dat is bread and butter bij audio ontwerpen.

Inderdaad is die HM1004 lekker compact. Dat valt pas op als je hem in zijn omgeving ziet:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3592__HM1004_in_omgeving-600pix.jpg

Deze Hameg scopes waren al gewild. Nu ben ik helemaal blij dat ik de mijne binnen heb ;-)

groet, Gertjan.

Moet de Tek 2235 nu plaatsmaken? Ik heb een Philips PM3540 "logic scope" maar ben stiekm op zoek naar een Tek. De Philips heeft een probleempje met de helderheid van de buis waar een tweede scoop handig bij zou zijn.

Helemaal vergeten 1 van de belangrijkste voordelen van de Hamegs voor mij te noemen: max gevoeligheid 1mV/div.
Gebruik ik heel veel. Ruisvloer, voedingsrimpel etc. De Teks zijn standaard max 2mV/div. (In de 22xx serie is alleen de 2225 gevoeliger)

@ Henk H.
Inderdaad staat de Tek nu op de reservebank. Maar ik zou hen niet kwijt willen.
Verschillende meetapparaten hebben verschillende functionaliteit, waardoor soms een ander apparaat handiger is. Het geeft inzicht door de prestaties van verschillende apparaten te vergelijken. En soms leen ik wat uit, of heb op locatie een meetopstelling staan. Niet fijn als je dan thuis mis grijpt....

@ rbeckers
Een DSO liegt niet.... als je correct met hem omgaat.
Maar nu worden we filosofisch ;-)

groet, Gertjan

Ik dacht dat jij bij Rene in de buurt woonde maar je blijkt hier in de buurt te wonen.

Mooie opstelling. Ik heb hier ook de scoop centraal staan. Ik heb tegenwoordig nog maar 4 scoops aangesloten staan. Een als vaste monitor voor mijn powermeter en loads. De DSO gebruik ik het meeste. Vooral vanwege de meetdata. Maar ook steeds vaker de single shot of run/stop. Vooral bij reparaties als je de patient niet lang aan wilt laten.

De 1004 meestal voor een component tester, currentprobe, diffprobe en FET probe omdat deze losse versterkers hebben en met een vaste V/div werken. De Hameg heeft prettige cursors. Ik vind het wel jammer dat hij geen CT en geen graticule verlichting heeft. (Is niet nodig maar dat vind ik gewoon prettig en mooi. Staat altijd vol open. Vooral bij het grote CRT van de 7603 is dat mooi.)

Een componenten tester is iets wat ik heel veel gebruik. Vooral bij apparatuur die niet aankan. Je kan daarmee heel veel. Ik heb er een van VU data http://www.pa4tim.nl/?p=1321 maar dat is een mini-crt en echt meten kun je er niet mee. Ik hou een schrift bij met de "signatuur" van heel veel componenten. Ik heb zelf een tracker gemaakt met een FG als bron. Die hangt meestal aan de 1004. Zo is het makkelijker eigenschappen te isoleren. Huntrons kunnen dat ook. Helaas zijn gebruikte Huntrons erg prijzig.

Mijn grote trots is een Tek 576 http://www.pa4tim.nl/?p=2175
Een in nieuwstaat verkerende curvetracer met een zwik adapters

Ha Giovannii ,

Mooi ding die HP4195A. Gefeliciteerd!

10Hz-500MHz zou voor mij ook de ideale bandbreedte zijn. En nog een VNA ook.
Fijn ding ook voor audio. Niet alleen voor SA & distorsie, maar ook fase en looptijden in filters etc. En met de TG frequentie karakteristiekjes maken.
Voor audio is 50Ω in dan weer onhandig, maar daar zijn eenvoudige oplossingen voor.

Wel een enorme bak die weer ergens een plaatsje moet krijgen....

groet, Gertjan.

Ha Gertjan,

41 kilo schoon aan de haak en inclusief kabels ongeveer 75cm diep. Daar had ik geen rekening mee gehouden tijdens de bouw van mijn bureau, dus hij staat voorlopig op een verrijdbaar ladekastje.

Ik kom niet zo snel in de buurt van de 500MHz, alleen voor EMI pre-compliance metingen, maar die kunnen op de zaak als het nodig mocht zijn.

Hij komt van een onderzoeksgroep van een universiteit, in zeer goede staat dus.

Groeten,
Giovanni

Die laatste generatie Hameg scopes produceren bijzonder scherpe traces, scherper dan ik bij welke andere analoge scoop ik gezien heb.
En ik heb redelijk wat scoops gezien, Tek, Fluke/Philips, Hitachi, Iwatsu. Mogelijk dat recente scoops van die laatste fabrikant tegenwoordig net zo goed zijn. Volgens mij maken zijn als enige nog analoge CRT scoops.

Kwalitatief gezien zijn die Hameg scoops niet de beste, ik vind ze toch een beetje goedkoop aandoen. 'Zware kwaliteit' was toch wel een beetje van voor '90's.

Mijn nieuwste aanwinst, een analoge multimeter van een onbekend merk welke identiek is aan de Micronta 22-204 (die via Tandy / Radio Shack werd verkocht). Van dat type is ook een schema te vinden. De meter is "Made in Japan".

Hij is voorzien van een "Range Doubler" op het V en A bereik wat zoiets is dat het gekozen bereik wordt gehalveerd waardoor nauwkeuriger kan worden afgelezen.

Schoon gemaakt zie hij er weer fris uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00664_cleaned.jpg

Van binnen geen enkel actief component:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00663_cleaned.jpg

Er zitten 2 batterijen in. Een 9V blok voor de 20MΩ range en de 1.5V AA voor de overige weerstand ranges. De AA batterij ontbrak, maar het 9V blok zat er nog in. Volgens mij de originele die er af-fabriek inzat omdat deze ook "Made in Japan" was. Natuurlijk was hij na al die jaren helemaal leeg en 0V, maar hij had helemaal niet gelekt en ziet er nog spik-en-span uit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00666_cleaned.jpg

De meter werkt naar behoren waarbij het mechaniek van de draaispoel meter gedempt is. Ook de spiegel schaal is erg mooi en goed aflees baar.

Misschien heeft iemand anders hier op CO een soortgelijke meter of het Micronta 22-204 model. Dan zou een scan van de user manual heel erg fijn zijn. Gevonden: https://ia802603.us.archive.org/2/items/Micronta22204CManual/Micronta%…

De 204C heeft iig een extra zekering, welke mijn exemplaar niet heeft. Zoeken op internet leverde op dat er 204, 204A, 204B, 204C en 204U modellen zijn geweest waarvan de 204C het meest te vinden/verkocht is.

Het is vreemd dat mijn exemplaar geen enkele merkaanduiding heeft, alleen een type ART-501 en binnenin heeft elk onderdeel een code die begint met ARC.

Mijn binnenkant is niet zo fraai om zien maar je bedoelt de meter natuurlijk ;-)
In de meter zit geen zekering, staat ook niet op het schema in de handleiding getekend.
Ik zie nu pas dat een weerstandje ooit wel erg veel warmte kreeg te verduren.
Op de andere foto zijn van links naar rechts VR1 t/m VR4 te zien.

@Rudim
Bedankt voor de foto's van jouw 22-204B meter. Duidelijk een nieuwere versie door het PCB onder de draai schakelaar. Verder staan op jou onderdelen/behuizing ook de letters ARC. In de manual van de C versie staat VR5 vermeld maar die zit er bij jou en mijn model niet in. Ook heeft de Micronta versie een groene kleur op de schaal verdeling van het ohms bereik. Staat op de onderzijde van jouw meter ook Made In Japan ? (Later zijn ze in Korea gebouwd)

Binnenkant van de 22-204C meter:
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-634-analog-multimeter-teardowns/?action=dlattach;attach=99313;image

Te vinden op: http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-634-analog-multimeter-teardo…

@Fred101
Duidelijk familie. Ook een Japan's ontwerp. Draaispoel meter ziet er in dezelfde stijl uit.

Die term RANGE DOUBLER, is dat iets dat je bij veel merken ziet of zou dat een vastgelegd trademark zijn?

@Wasluis1971
Een Klaasing Electronics-multimeter heb ik ook, eigenlijk is het gewoon een Metex M-3650. Dat Koreaanse merk is erg populair geweest rond de tijd dat Dynatek ook populair was. Deze meters werden ook door "Testlab" uitgebracht.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151101_142844_cleaned.jpg

En ik werk al JAREN met zijn grotere broer met veel plezier

en deze staat op V & A

[Bericht gewijzigd door BenI2C op (22%)]