Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

@Thevel
Zeker wel, maar ik word ook al een dagje ouder.... ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Schimanski

Golden Member

Ed, deze had je vast ook (misschien heb je hem nog wel).

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6375.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

En een mooie dipper, wellicht? Of is dat meer amateurspul?

Tidak Ada

Golden Member

@Shimanski:
Wat is dat voor een ding? Een archeologische hf-meetkop?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dat zie je toch zo, deze is voor blokgolven. De ronde zijn voor sinusvormige signalen. ;-)

Zien er wel erg grondstoffelijk uit. Wel handig, deze rollen niet van de tafel af. Ik heb een AVO CT-38 waar ook een rechthoekige probe in zit.
Hij zit achter het luikje. Deze staat helaas in de garage, is een heel mooi ding maar nog al groot. Ik zal hem eens netjes maken en dan zet ik hem in de woonkamer bij mijn andere pronkstukjes (oa een GR1800 uit 1948 met verlichte schaal)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/avoCT138.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 oktober 2015 19:16:06 (1%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Oh hij maakt van een hf sinus ( ≈ ) een blokgolf, doordat er vierkante spoelen in zitten >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Wat het is staat erop.... Testprobe.

Storno diodemeetkopje voor afregeling mobilofoons. Bij de "golfjes" RF erin, bij het metertje DC eruit.

Let ook op het mooie typenr. een palindroom met cijfers, past mooi in het meetsysteem.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
evdweele

Overleden

@Mans:
Een heel bekende meetprobe inderdaad.
Deze heb ik niet meer, maar voor thuisgebruik wel zelf iets in elkaar geknutseld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
miedema

Golden Member

De Hameg 204-2 scoop, die ik al 25 jaar gebruik, begon gammel te worden. Maar belangrijker ik begon steeds vaker tegen z'n grenzen aan te lopen. Vandaar dat het tijd werd voor iets nieuws:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3472__Hameg_HM1004_front-600pix.jpg

Ik had deze Hameg HM1004-2A bij rbeckers al leren kennen als erg prettig in de omgang.
Onlangs deze gekocht (Marktplaats), was wel 1 kanaal stuk.
Bij openmaken bleek dat er ook vochtschade was, met aanslag op de printen. Op de meeste plaatsen kon het met een kwastje met IPA wel wegpoetsen. De ingangsversterkers en de print achter het front waren het ergst, dus die heb ik gedemonteerd, en geschrobd in een IPA bad.
Het probleem van de niet werkende ingang bleek een defecte opamp van de DC servo te zijn, hierdoor werd een tor dichtgedrukt.
Verder rammelde een relais, gelukkig kon ik de originele relais nog kopen.
So wie so erg fijn van Hameg: alle onderdelen zijn standaard componenten die over het algemeen nog gewoon te koop zijn.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3477__Hameg_HM1004_ingangsprint_CH2-600pix.jpg

Foto van een stukje ingangsprint. Hier zie je alle problemen bij elkaar. Aanslag, opamp voor de DC servo en het slechte ingangsrelais.

Op de Lichtmis had ik ook al een 100MHz Tektronix 2235 AN-USM-488 op de kop getikt, dus ik kon mooi vergelijken welke scope me het best beviel.
Dan blijkt dat de Hameg toch wel wat voordelen heeft.
De buis is scherper, je kunt beter kleine kriebeltjes (oscillaties) zien. Hij triggert erg makkelijk tot veel hogere frequenties (250MHz tegen 100MHz)
De micro processor hulp is prettig, als je bv omschakelt van CH1 naar CH2 wordt de triggering ook voor je omgeschakeld. De bediening met encoders is soepeler en nauwkeuriger dan met potmeters en veeldecks draaischakelaars.
De read-out op het scherm is toch wel fijn voor documentatie fotootjes. Is ook makkelijk om te schakelen voor 10x probes, of van Delta-tijd naar frequentie uitlezen.

Bij beide scopes heb ik de hele afregel procedures doorgelopen.
De Tek was wat meer verlopen dan de Hameg (maar is ook 10 jaar ouder) Maar bij beide scopes bleef het bij hier en daar een toefje bijtunen. Erg fijn bij de Hameg is dat je dat deels softwarematig, "closed case" kunt doen. Zo kun je de hele tijdbasis kalibreren, maar ook vaak verlopende dingen als de DC balans van de ingangsversterker.

Daarna met de scopes bij rbeckers langs geweest. We hebben o.a. de bandbreedte van de scopes gemeten. De Tek zat op 103MHz -3dB, de Hameg haalde 150MHz -3dB. Mooie waarde voor een 100MHz scope :-)
Ik had een mooi klein oscillatie kriebeltje uit een rottig wordende functie generator meegebracht om te vergelijken. Het bleek dat je zoiets toch makkelijker op een goede beeldbuis ziet dan op een (verder prachtige!) digitale scope.

Met de Tek zou ik prima kunnen leven, maar de HM1004 krijgt de "prime spot" (=de plek op de meetplank recht voor mijn neus)
Ik zou hem nu al niet meer willen missen!

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Helaas zijn CRT's duurder dan LCD's.

Tidak Ada

Golden Member

Even voor de duidelijkheid: Wat bedoel je met een DC-servo.
Voor mij is dat een elektromechanische bediening van iets met terugkoppeling.

Verder natuurlijk gefeliciteerd met je aankoop en een compliment voor je service werk!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 22 oktober 2015 16:26:52 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

De ingangsversterker is DC gekoppeld. Die opamp regelt de DC offset (door drift etc.) weg. Normaal gesproken dus eigenlijk DC terugkoppeling met grote tijdconstante.
Bij de HM1004 werkt het nog net iets anders. De DC offset wordt door de micro processor gemeten (tijdens een kalibratie), en gecorrigeerd door een ingang van die opamp bij te sturen. Zo kan de offset per verzwakkerstand apart en automatisch gekalibreerd worden.

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Mooie scoop. Ik heb hier ook een 1004 te logeren. Maar dan het eerste type. De latere modellen hebben net wat handigere dingen als bv de LEDjes bij de triggerkeuze en een componenten terster. Op de prime plaats staat bij mij ook een Hameg maar dat is een DSO. Mijn beide Hamegs hebben net geen componenten tester.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Fred,

En de 1004-3 heeft dan weer een knopje voor het menu dat ik niet heb, zodat je niet opnieuw hoeft op te starten. Ook handig, maar zonder is er ook goed mee te leven. Die trigger LED is wel fijn.

Je DSO is ook mooi, maar voor veel dingen vind ik een analoge scope toch handiger. Sneller even wat meten, makkelijker rare storinkjes zien bij foutzoeken. Zoals ik laatst opmerkte toen ik naast iemand zat die eindeloos op z'n DSO aan het prutsen was met middelen, bandbreedte instellen etc: "een analoge scope heeft veel minder kans om tegen je te liegen"
Die DSO kan natuurlijk allerlei dingen weer wel die de analoge scope helemaal niet kan. Het zijn eigenlijk gewoon aparte gereedschappen voor verschillende toepassingen

Mijn vorige "hoofd"scope, de HM204-2 had die componententester ook. Ik heb hem nóóóit gebruikt. Sommige mensen zijn er lyrisch over, ik doe dat kennelijk makkelijker op een andere manier.

groet, Gertjan

N.B. inmiddels ben ik lid van de HP group...

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben ondertussen voor veel metingen om, vooral wat betreft de 400Mhz DSO die ik heb.
Deze liegt minder dan een analoge scoop voor veel metingen.

Vooral bij pulsweergave zie je bij een goede DSO altijd de overshoot op je pulsform, ook bij lange tijdbasis standen.

Waar ik echter regelmatig moe van word, is ook wat Gertjan denk ik aangeeft.
Ik wil direct de veradering zien en niet een paar tiende van een seconde later.
Verder hangt het net weer van je instelling af, of je dus de kleine generatie rond de top van en sinus ziet.
Dit komt b.v. veel voor bij eindversterkers en daar heeft een analoge scoop nog steeds mijn voorkeur.

Graag zou ik een kleine goede analoge scoop hebben, mijn Philips heb ik een tijd geleden verkocht, mooie scoop maar te groot voor mijn werkbank.
Ook de twee oudere, ik bedoel drie zijn het er eigenlijk, zijn nog grotere bakbeesten.

Ik zal de tweedehands markt eens in de gaten houden voor zo'n Hameg.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Met liegen bedoel ik niet welke scoop het meest acuraat een signaal kàn weergeven. Maar hoe groot de kans is dat (door een bedieningsfout, of vergeten instelling) je iets anders ziet dan je zou moeten zien....

Lange tijdbasis tijden is natuurlijk so wie so het domein van DSO en storage scope.
Misschien is wat je zegt wel net wat ik bedoel: Met een DSO kun je dingen preciezer meten, maar je moet er meer handelingen voor verrichten..

Met die kleine oscillaties sla je de spijker op zijn kop. Dat is bread and butter bij audio ontwerpen.

Inderdaad is die HM1004 lekker compact. Dat valt pas op als je hem in zijn omgeving ziet:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_3592__HM1004_in_omgeving-600pix.jpg

Deze Hameg scopes waren al gewild. Nu ben ik helemaal blij dat ik de mijne binnen heb ;-)

groet, Gertjan.

Henk H.

Golden Member

Moet de Tek 2235 nu plaatsmaken? Ik heb een Philips PM3540 "logic scope" maar ben stiekm op zoek naar een Tek. De Philips heeft een probleempje met de helderheid van de buis waar een tweede scoop handig bij zou zijn.

rbeckers

Overleden

Mooie omgeving Gertjan!

Een DSO liegt niet...
Als o.a. dot join uitstaat. ;)

miedema

Golden Member

Helemaal vergeten 1 van de belangrijkste voordelen van de Hamegs voor mij te noemen: max gevoeligheid 1mV/div.
Gebruik ik heel veel. Ruisvloer, voedingsrimpel etc. De Teks zijn standaard max 2mV/div. (In de 22xx serie is alleen de 2225 gevoeliger)

@ Henk H.
Inderdaad staat de Tek nu op de reservebank. Maar ik zou hen niet kwijt willen.
Verschillende meetapparaten hebben verschillende functionaliteit, waardoor soms een ander apparaat handiger is. Het geeft inzicht door de prestaties van verschillende apparaten te vergelijken. En soms leen ik wat uit, of heb op locatie een meetopstelling staan. Niet fijn als je dan thuis mis grijpt....

@ rbeckers
Een DSO liegt niet.... als je correct met hem omgaat.
Maar nu worden we filosofisch ;-)

groet, Gertjan

fred101

Golden Member

Ik dacht dat jij bij Rene in de buurt woonde maar je blijkt hier in de buurt te wonen.

Mooie opstelling. Ik heb hier ook de scoop centraal staan. Ik heb tegenwoordig nog maar 4 scoops aangesloten staan. Een als vaste monitor voor mijn powermeter en loads. De DSO gebruik ik het meeste. Vooral vanwege de meetdata. Maar ook steeds vaker de single shot of run/stop. Vooral bij reparaties als je de patient niet lang aan wilt laten.

De 1004 meestal voor een component tester, currentprobe, diffprobe en FET probe omdat deze losse versterkers hebben en met een vaste V/div werken. De Hameg heeft prettige cursors. Ik vind het wel jammer dat hij geen CT en geen graticule verlichting heeft. (Is niet nodig maar dat vind ik gewoon prettig en mooi. Staat altijd vol open. Vooral bij het grote CRT van de 7603 is dat mooi.)

Een componenten tester is iets wat ik heel veel gebruik. Vooral bij apparatuur die niet aankan. Je kan daarmee heel veel. Ik heb er een van VU data http://www.pa4tim.nl/?p=1321 maar dat is een mini-crt en echt meten kun je er niet mee. Ik hou een schrift bij met de "signatuur" van heel veel componenten. Ik heb zelf een tracker gemaakt met een FG als bron. Die hangt meestal aan de 1004. Zo is het makkelijker eigenschappen te isoleren. Huntrons kunnen dat ook. Helaas zijn gebruikte Huntrons erg prijzig.

Mijn grote trots is een Tek 576 http://www.pa4tim.nl/?p=2175
Een in nieuwstaat verkerende curvetracer met een zwik adapters

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ook handig is een analoge scope met delayline. Inzoomen op een colorburst in een videosignaal ect. was leerzaam. Wel mooi dat het spul nu goedkoop de bemachtigen is! Ga je die HP counter veilen? ?

Henk H.

Golden Member

Op 22 oktober 2015 20:01:13 schreef miedema:@ Henk H.
Inderdaad staat de Tek nu op de reservebank. Maar ik zou hen niet kwijt willen.
Verschillende meetapparaten hebben verschillende functionaliteit, Waardoor soms een ander apparaat handiger is. Het geeft inzicht om de prestaties van verschillende apparaten te vergelijken. En soms leen ik wat uit, of heb op locatie een meetopstelling staan. Niet fijn als je dan thuis mis grijpt....

Verstandig ! :)

miedema

Golden Member

Ha Fred,

Eigenlijk woon je voor mij halverwege René (nou ja, meer op een kwart :-) )
Tegenwoordig rij ik regelmatig bij je langs (Ben aan het filmen in een dorpje onder Eindhoven, het hele schooljaar nog)

Ik gebruik ook vaak de single Shot. Dat is het meest voorkomend gebruik van die Gould 1604. (Naast het zien van laag frequente signalen)

Die graticule verlichting staat bij mij altijd uit. dus ik mis het niet. Maar ik keek wel raar op toen ik er achter kwam dat die op de HM1004 ontbrak.

Wat betreft die componententester is het misschien wel onbekend=onbemind. Natuurlijk is het zo dat hoe meer je hem gebruikt, hoe meer je z'n patronen gaat herkennen en begrijpen.
Ik heb er ooit aan geroken, maar misschien te kort....

@RAAF12
Die delayline was ik met HM204 ook heel blij mee. Vond ik 1 van de sterke punten van die scoop. hij kon (kan!) heel goed triggeren op lastige signalen, en dan met de delay precies het goede stukje uitvergroten.

Met zowel de Tek als de HM1004 gaat dat nog mooier d.m.v. de 2e B tijdbasis. Je ziet dan tegelijk het originele signaal, en het uitvergrote stukje in beeld.

groet, Gertjan,

Thevel

Golden Member

Op 22 oktober 2015 20:10:34 schreef fred101:
Een componenten tester is iets wat ik heel veel gebruik. Vooral bij apparatuur die niet aankan. Je kan daarmee heel veel.

Vind het ook een zeer handig apparaat, in het verleden veel gebruikt bij reparaties.
Zelf gebruik ik al meer dan 25 jaar ik de bekende HAMEG HZ65.
Koste in die tijd bijna 200 gulden!

I.pv de BNC connectoren heb ik er banaan stekers aangezet want hij zit permanent aan een LEADER LBO-510

Dit topic is gesloten