Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Alex P

Golden Member

Complimenten voor de foto's, Gertjan.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
miedema

Golden Member

Dank je, Alex.
Fotografie is m'n andere hobby.
Nadeel is dat bij mij "effe snel fotootje maken" nooit lukt...

groet, Gertjan.

Heren,

Een tijdje geleden kwam ik een HP4195A tegen. Het is een spectrum, network en impedance analyser in één. Hij loopt van 10Hz tot 500MHz op twee kanalen. Het is echt een hele 'ontdekkingsreis' voor mij als ontwerper met nog niet zo heel veel ervaring. Door het apparaat te leren kennen, leer ik ook meteen een heleboel meetprincipes. Erg leuk dus. De tutorials van Fred101 helpen me erg op weg, dank daarvoor!

Excuus voor de foto's, ik heb nog steeds geen fatsoenlijk toestel aangeschaft..

Groeten,
Giovanni

miedema

Golden Member

Ha Giovannii ,

Mooi ding die HP4195A. Gefeliciteerd!

10Hz-500MHz zou voor mij ook de ideale bandbreedte zijn. En nog een VNA ook.
Fijn ding ook voor audio. Niet alleen voor SA & distorsie, maar ook fase en looptijden in filters etc. En met de TG frequentie karakteristiekjes maken.
Voor audio is 50Ω in dan weer onhandig, maar daar zijn eenvoudige oplossingen voor.

Wel een enorme bak die weer ergens een plaatsje moet krijgen....

groet, Gertjan.

Ha Gertjan,

41 kilo schoon aan de haak en inclusief kabels ongeveer 75cm diep. Daar had ik geen rekening mee gehouden tijdens de bouw van mijn bureau, dus hij staat voorlopig op een verrijdbaar ladekastje.

Ik kom niet zo snel in de buurt van de 500MHz, alleen voor EMI pre-compliance metingen, maar die kunnen op de zaak als het nodig mocht zijn.

Hij komt van een onderzoeksgroep van een universiteit, in zeer goede staat dus.

Groeten,
Giovanni

fred101

Golden Member

Gefeliciteerd, heel mooi apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gefeliciteerd, mooie aanwinst. En zo te zien heb je ook de S-parameter kit erbij. Nice!

Jinny

Golden Member

Niet nieuw, wel een (in mijn ogen) mooie aanwinst.

Mist een zekering en het batterijclipje was defect...

Oja, en het gele hoesje is van een defecte el-cheapo meter

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 28 oktober 2015 15:09:17 (22%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

Dat is ook een mooie meter. :)

Ik heb ook een Tek 2235 AN-USM-488, was mijn eerste scoop die ik als 16 jarige kocht. Nu 22 jaar later doet deze het nog steeds uitstekend, zit nog veel licht in de pijp. Toch gebruik ik mijn Hameg HM-407 een stuk vaker. Simpelweg omdat de trace op het scherm veel fijner is.

Toch krijgen de DSO's hier de meest run-time, zo'n analoge bak is vooral leuk voor de nostalgie.

Nee, ik doe die analoge dingen niet weg, voor geen goud. Oude liefde roest niet en zo'n instrument wordt toch een beetje onderdeel van je leven.

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

Inderdaad is veel licht niet synoniem met een scherpe trace. Vaak hebben oude scopes nog wel een mooi scherp beeld mits de helderheid laag is. En dan wordt het helaas tijd om afscheid te nemen.

Die laatste generatie Hameg scopes produceren bijzonder scherpe traces, scherper dan ik bij welke andere analoge scoop ik gezien heb.
En ik heb redelijk wat scoops gezien, Tek, Fluke/Philips, Hitachi, Iwatsu. Mogelijk dat recente scoops van die laatste fabrikant tegenwoordig net zo goed zijn. Volgens mij maken zijn als enige nog analoge CRT scoops.

Kwalitatief gezien zijn die Hameg scoops niet de beste, ik vind ze toch een beetje goedkoop aandoen. 'Zware kwaliteit' was toch wel een beetje van voor '90's.

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

16 jaar en dan al een scope, dan was je er vroeg bij :-) ik bouwde op mijn 17e de eerste scope met een DG7-6 dumpbuisje. Het grappige is dit soort buisjes weer op youtube staan en dan is er alleen een klok van gemaakt!

rbeckers

Overleden

Ik heb ook een aantal scoops gezien en heb er ook een aantal ;). De helft is digitaal. De meest gebruikte is een DSO maar dan komt een 17 jaar oude 100MHz analoge Hameg met een scherpe trace.
Die CRT (max 200MHz) heeft de gebruikelijke HV van 14kV. Maar de x en y platen e.d. zitten voor een rooster op 2kV. Achter dat rooster komt de 14kV..

flash2b

Special Member

Mijn nieuwste aanwinst, een analoge multimeter van een onbekend merk welke identiek is aan de Micronta 22-204 (die via Tandy / Radio Shack werd verkocht). Van dat type is ook een schema te vinden. De meter is "Made in Japan".

Hij is voorzien van een "Range Doubler" op het V en A bereik wat zoiets is dat het gekozen bereik wordt gehalveerd waardoor nauwkeuriger kan worden afgelezen.

Schoon gemaakt zie hij er weer fris uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00664_cleaned.jpg

Van binnen geen enkel actief component:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00663_cleaned.jpg

Er zitten 2 batterijen in. Een 9V blok voor de 20MΩ range en de 1.5V AA voor de overige weerstand ranges. De AA batterij ontbrak, maar het 9V blok zat er nog in. Volgens mij de originele die er af-fabriek inzat omdat deze ook "Made in Japan" was. Natuurlijk was hij na al die jaren helemaal leeg en 0V, maar hij had helemaal niet gelekt en ziet er nog spik-en-span uit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00666_cleaned.jpg

De meter werkt naar behoren waarbij het mechaniek van de draaispoel meter gedempt is. Ook de spiegel schaal is erg mooi en goed aflees baar.

Misschien heeft iemand anders hier op CO een soortgelijke meter of het Micronta 22-204 model. Dan zou een scan van de user manual heel erg fijn zijn. Gevonden: https://ia802603.us.archive.org/2/items/Micronta22204CManual/Micronta%…

Thevel

Golden Member

Leuke meter, heb er zelf ook een gehad, was rond 1977.
Heb er zelf niet zo veel plezier mee gehad, de draaispoel sneuvelde en was niet meer te repareren....

'k Moet binnenkort dan ook maar eens wat foto's maken (en posten) van mijn laatste aanwinst: een LeCroy 9400A. :)
Het ding is een stuk forser dan de scoop die hij gaat vervangen: een Hameg HM-205-2. Moet nu m'n werkbureau helemaal opnieuw gaan indelen om het ding kwijt te kunnen...

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 29 oktober 2015 23:25:01 (44%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

@flash2b

Heb je 2 schema's de ene voor de 204 en andere voor de 204C (zoek de verschillen...)

flash2b

Special Member

De 204C heeft iig een extra zekering, welke mijn exemplaar niet heeft. Zoeken op internet leverde op dat er 204, 204A, 204B, 204C en 204U modellen zijn geweest waarvan de 204C het meest te vinden/verkocht is.

Het is vreemd dat mijn exemplaar geen enkele merkaanduiding heeft, alleen een type ART-501 en binnenin heeft elk onderdeel een code die begint met ARC.

RAAF12

Golden Member

Het nulpunt kan je evt. instellen met het plastic schroefje op de meter zelf. Bij staand of liggend gebruik van meter kan dat nog verschillen.

Dok

Golden Member

@flash2b,
Zo'n ding heb ik ook nog liggen. Jawel, de tweede multimeter die ik ooit eens een keer gekocht heb, en dat is al héél lang geleden en het ding leeft nog steeds. Hoeveel ik er sinds die tijd 'versleten' weet ik niet meer. Best wel veel..
Ik had vorige week een 'probleem' dat de batterijen van de DMM leeg waren na héél veel jaren 'moest' ik het beestje toch maar weer eventjes tevoorschijn halen. Scheelde me weer een rit naar de supermarkt, die toch al dicht was.. Ikke blij :-)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Jinny

Golden Member

Moet ook nog ergens zoiets hebben zwerven...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Vorige maand een Micronta 22-204B in zeer goede staat op de kop getikt. Moest wel opnieuw gecalibreerd worden.
Op het kleine printplaatje bevinden zich VR1 t/m VR4.
VR1 = AC V calibratie
VR2 = low DC V calibratie, bij voorkeur 0.25V range gebruiken.
VR3 = high DC V calibratie, bij voorkeur 250V range instellen.
VR4 ongewijzigd laten, heeft invloed op alle ranges.
Eerst VR3 bijregelen daarna pas VR2.

flash2b

Special Member

Aanvullend:
VR5 = Ohm calibratie

Mijn meter behoefde geen calibratie. Alle ranges werken binnen spec. Het enige wat onderhoud behoefde waren de contacten van de stroom bereiken. Nadat die schoon waren, klopte de waarden ook weer.

@Rudim
Kan je een foto maken van jouw binnenkant, dan kan ik zien of daar ook een zekering in zit.

Mijn binnenkant is niet zo fraai om zien maar je bedoelt de meter natuurlijk ;-)
In de meter zit geen zekering, staat ook niet op het schema in de handleiding getekend.
Ik zie nu pas dat een weerstandje ooit wel erg veel warmte kreeg te verduren.
Op de andere foto zijn van links naar rechts VR1 t/m VR4 te zien.

Dit topic is gesloten