Mijn nieuwste aanwinst is een Rigol DP832A die je hieronder kan zien. Ik ben voor het A model gegaan omdat daar alle opties 'legaal' opzitten.
Vooral de (rete snelle) over-voltage en over-current protectie vind ik erg handig.

Ik vermoed dat er op CO veel mensen zijn die deze voeding maar niks vinden, maar ik ben er erg blij mee.
Edit:
@electron920: Gekocht bij AR Benelux
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi flash2b,
Mooie aanwinst heb je die in Nederland gekocht of via ebay.
Ik heb even de spcs gelezen is op zich een goed bruikbare voeding.
Als je nog schoner wil zijn moet je mijn in ziens dicht bij je schakeling filteren ben je ook de rommel op je snoeren kwijt.
Het gaat vaak alleen om de stabiliteit in absolute zin ?.
Gr Henk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooie voeding met zoveel mogelijkheden en dan nog 3 outputs. Ik heb een jaar of 3 terug voor ongeveer de prijs van die Rigol een 2 output Caltek voeding gekocht. Dat ding moet nog steeds eens open voor modificaties om hem beter bruikbaar te maken en dan heeft hij nog geen 10% van de mogelijkheden van die Rigol. Daar kun je bv geen stroom begrenzing instellen zonder de output kort te sluiten.
Er is daar bij Rigol iemand ongelofelijk uit zijn dak gegaan met zijn nieuwe doos met fluoriserende viltstiften 
Je hebt je Tek 500 mainframes weggedaan? Ik gebruikt ze ook niet veel meer, uitgezonderd een AM503 met stroomtang.
Ja, dat Hameg systeem is een mooi plugin systeem, nogal ondergewaardeerd en met een goede doordachte ergonomie. Zijn de specs een beetje goed? Hameg kennende zal dat wel. Tek 500/5000 plugin zijn mechanisch inderdaad niet zo sterk, de plastic hoekjes breken vaak af en door de compacte bouw is de ergonomie een drama, niet geschikt voor dikke vingers en niet blind te bedieden. Hier een foto van een van mijn 5006 mainframes met scoop test modules, meest dramatische is de rechter DC5009 counter plugin, de FG502 daarnaast is ook zo'n knopjes drama, deze modules gebruikt ik daarom bijna nooit. 
rbeckers
Overleden
Op 23 mei 2015 09:04:07 schreef fred101:
[afbeelding]
...een HM-1004 100MHz scoop te leen. Dat is een analoge scoop met readout en digitalestorage
I.p.v. storage heeft die Hameg cursor meting.
Een frame systeem heeft zowel de bekende voor en nadelen (plaats, prijs etc.). Die Hameg frames en de oudere modules hebben wat extra voordelen. Er is veel aandacht besteed aan RF afscherming en mechanisch erg sterk. De oudere modules zijn gemakkelijk te herstellen. O.a. doordat er bijna geen moeilijke onderdelen gebruikt zijn.
Hieronder een collectie decade boxen van Grundig Hartmann&Braun. Ik wist al dat Grundig service meetapparatuur maakte voor voornamelijk TV reparatie, maar ik had nog nooit van Grundig H&B gehoord.
Het zijn in totaal 9 boxen die er zo uitzagen toen ze net binnen waren gekomen:_cleaned.jpg)
De set bestaat uit:
2x Widerstandsdekade RD1 (1Ω .. 11,1kΩ)
2x Widerstandsdekade RD2 (10kΩ .. 11,1MΩ)
2x Kapazitätsdekade CD1 (1nF .. 1µF)
1x Induktivitätsdekade LD1 (1mH .. 11mH)
1x Induktivitätsdekade LD2 (10mH .. 110mH)
1x Induktivitätsdekade LD3 (100mH .. 1,1H)
Van binnen ziet de CD1 er zo uit:
2 boxen (een RD1 en RD2) hadden mechanische schade zoals ook in het midden van de 9 boxen foto te goed te zien is. Gelukkig was de inhoud nog heel.
De weerstanden van de RD1 konden gemakkelijk worden verwijderd:
Met een rubber uitduik hamer heb ik het front paneel en de behuizing helemaal weer goed gekregen en toen kon alles er weer in. Ter vergelijking dit was de box met de gele stikker hierboven:

De hele set heb ik goed schoon gemaakt van buiten en bij de RD1 en RD2 heb ik ook de roest er vanaf geborsteld. Van binnen zag het er allemaal nog nieuw uit.
Hoewel het allemaal oud spul is, werkte alles nog prima. Ook zijn ze nog allemaal binnen spec van 1% 2% (edit: specs ontvangen).
Ik ben er zeer blij mee en vooral dat het L, C én R decaden zijn.
Heeft iemand nog documentatie van dit soort decaden van Grundig H&B ?
Zou je me daar een scan van kunnen mailen ?
Edit:
Bedankt guidob voor de scan. Ik lees in de specs dat de decaden 2% zijn. In de RD1 en RD2 zitten in iig 1% weerstanden, maar ik heb mijn verhaal boven hierop aangepast.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (68%)]
Leuk dat het schema erbij hebt gezet, Fred101 ! (reparatie verslag op CO: defecte TTC tor tester model C3022)
De condensator en spoel decades zijn echt een kunst stukje van opbouw in de binnenkant. Het zijn voor mij de eerste decades die ik nu heb, dus een goede start.
Trouwens deze decades zijn ook onder het Sennheiser merk uitgebracht.
guidob
Overleden
Wat onderdelen binnen gekregen, waaronder wat caps voor de TM504 uit Rosmalen. Er was al een keer 18000uF cap vervangen door een 10000uF cap. Die en een originele maar vervangen door goede long life types. Verder was er nog een soldeerverbinding slecht en de unit en plug-ins waren heel erg vuil van binnen. De TM504 is dan ook helemaal uit elkaar geweest.
Verder nog het lampje van de SG502 vervangen door een LED. De DC504 bleek toch in orde te zijn
Daarna de spullen nog afgeregeld en de FG503 erbij gezet. Hier en daar wat jofel (knopjes, randjes etc) maar handig om te hebben. Staat dan ook recht voor mijn neus op de bench. Het hoeft niet altijd 6 digits te zijn als je bezig bent. Een paar foto's:
Een monster trafo (niet echt zichtbaar) en wat voedingen.
Frequentie meter, multi meter, low distortion sinus generator en een funktie generator in een "compacte" (maar heel diepe) form-factor.
Ik had een signaal generator nodig, twee keuzes: Rigol AWG of vintage HP. Eenvoudige keuze dus: een HP 3312A functie generator van circa 1986 (als ik de datecodes correct aflees). Geen stofje te vinden binnenin, en alle traces zijn gold-coated.
Can't beat that HP-goodness.
Al een poos geleden gratis gekregen, maar nu pas echt eens goed bekeken, een schattig klein frequentietellertje.
Het is een Thandar PFM 200A frequentietellertje.
Het display is werkelijk prachtig en komt op foto niet tot zijn recht. Het zijn van die ouderwetse rekenmachinecijfertjes achter een intens paars afdekglaasje.
Vreemd genoeg branden alle decimale punten, ik moet nog even op zoek of dat zo hoort, of dat er ergens een defect in zit. De frequentie aanwijzing is verder prima in orde, al is de resolutie beperkt.
De behuizing blijkt inderdaad ook te zijn gebruikt voor onder andere de Oxford serie rekenmachines van Sinclair.
De binnenkant is verder niet heel spectaculair, de bekende Intersil ICM7216 en een handvol through-hole grut.
Het display in close-up:
Ik ga 'm in ieder geval even goed schoonmaken, doorsolderen, IC voetje reinigen en dan eens zien of de decimale punt nog raar doet. Lijkt me prima reparabel, als het IC nog goed is.
Na het zien van de mooie decade bank van het Finse EKF-Systems van gebruiker Hewlett, ben ik op zoek gegaan naar een soortgelijk exemplaar.
Helaas heb ik die niet gevonden, maar op de Friedrichshafen HAM Radio beurs vond ik wel een 0.5% exemplaar van het Franse AOIP die er wel op lijkt. Hij is van het type RD7_05GA11 en heeft de kleuren van Keithley uit de Jaren 80 (AOIP heeft rebadged Keithley apparatuur verkocht).
Het is een super mooi gemaakt apparaat en tijdens de beurs kon ik heb snel testen. Thuis gekomen heb ik heb helemaal gecontroleerd en getest en gemeten en hij is nog helemaal in spec. Ik heb geen idee wat Hewlett voor zijn exemplaar op Rosmalen heeft betaald, maar deze AOIP vond ik nog net betaalbaar voor wat het is.

Wat foto's van de gemonteerde weerstanden

Verder vond ik nog een oranje E12 decade van een (nog) onbekend merk het Zwitserse merk Teltronic AG:_cleaned.jpg)

Weet iemand wat voor merk deze is? (hij zal wel uit het onderwijs komen gezien de oranje kleur). Het merk stond aan de binnenzijde van de behuizing op de PCB.
Ha die Flash. Je bent in Friedrichshafen geweest, deze beurs staat al jaren bij mij op de agenda maar ik ben er nog nooit geweest (ik heb jaren, niet zo ver daar vandaan, in München gewoond.... hi). Komt nog wel een keer 
Mooie decaden bank, altijd handig om er eentje op de plank te hebben liggen. Ik weet niet meer wat ik in Rosmalen voor mijn EKF decade bank betaald heb, meer dan een paar tientjes kan het niet geweest zijn/dat is wat ik er nu voor zou betalen. Volgens mij was het een deal samen met een paar nieuwe Tek probes. Maakt ook niet uit, bankje is in prima conditie en is helemaal binnen spec.
Bedankt voor je reactie. Die EKF bank van jouw is super mooi én 0.1%. Mijn AOIP bank is maar 0.5% en heeft een paar extra bussen rond elke decade.
Bij die beurzen sta je vaak verbaast van de prijzen. Op Friedrichshafen is er meer apparatuur als Rosmalen maar er zijn ook veel meer handelaars die bijvoorbeeld €250 willen hebben voor een Tek 2225 mét gebreken. Als jij een paar tientjes heb betaald voor de jouwe, dan zit ik met de mijne in dezelfde range.
Ik heb ook nog een HP voeding gekocht die ik zal showen zodra ik hem heb opengemaakt.
(grappig, ik heb jaren geleden in München gewerkt)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Flash2b,
Ik heb de indruk dat je Fred van zijn troon wilt gaan stoten 
Leuk ding, het lijkt er op dat er Philips knoppen op zitten.
Gegroet,
Blackdog
Naar aanleiding van het wat maf verlopen topic over de 48V/60A voeding wil ik mijn voornaamste meetinstrument eens in het zonnetje zetten. Het is immers mooi weer en hij moest toch nodig eens uitgestoft. Hij is overigens vaker genoemd op Co.
Philips 3E93423/1 voeding No. 34.
Datum januari 1956, dus bijna 60 jaar oud, waar van 30 samen met mij (toen ik klein was heeft mijn Lego-trein er een tijdje op gereden
Laatste "controle"-sticker uit 1979.
30V / 300 mA in 1/3/10 bereiken.
Binnenwerk, in de profielen links en rechts zitten de (seleen ? - iets ouds
gelijkrichters.
In deze forse module zitten de shunts voor de milliampèremeter. Er is een tweede, grotere voor de spanningsdeler voor de voltmeter aan de andere kant.
Bezetting: 2x 85A2 spannings stabilisator, 150B2 stabilisator, EF91 en ECC81 en de eindtrap gevormd door 3x PL81 parralel.
De meters zijn zeer goed, in combinatie met de bereiken kan ik vanaf 10 uA / 10 mV per schaaldeel aflezen. Pas nog veel plezier van gehad bij het troubleshooten van het standby-verbruik van een microcontroller, je ziet aan de bewegingen van de naald uitstekend wat er gebeurd.
Voor knutselen en R&D vind ik de combinatie van een analoge meter en bereiken voor de stroom ideaal. Van een continu instelbare stroombegrenzing weet je toch vaak niet waar je hem op moet zetten, op deze manier zit je er eigenlijk nooit zo ver naast dat het schade geeft. Eigenlijk wil ik dit eens toepassen in een modern ontwerp, maar ik heb er zelf niet zo een behoefte aan, ik heb deze immers al..
Omdat hij toch open moest, show ik hierbij mijn laatste aanwinst uit Friedrichshafen. Het is een HP 6218C 0..50V en 0..200mA voeding. Specs staan hier en manual staat hier.
Het leuke van deze voeding is dat als er drie naast elkaar zet, ze in één 19" kast passen. Verder zijn ze stapelbaar als een LEGO steen (de voetjes passen in de holletjes in de deksel). HP heeft deze voedingen lang geleverd en mijn 'C' versie is gemaakt in Korea (dat had ik niet verwacht).
Omdat er een (kleine) barst in de zijkant zit zat heb ik hem moeten lijmen. Deze baby voeding ziet er zo uit:
Van binnen géén enkel IC, wel een weerstand array van DALE:

Ook de potmeters werkte nog prima en zijn van BOURNS:
Mijn exemplaar is van 1990 en heeft option 028 zodat hij voor 230V AC geschikt is maar dat was eventueel ook zelf aan te passen. De main power transistor is een Motorola 1854-1017 uit Mexico equivalent met een 2N3055 of 2N3771/3772.
Ben super blij met deze compacte voeding die erg mooi regelt. Misschien heeft iemand de Service Manual van het 'C' model (6212, 14, 16 of 18) want op internet is alleen het 'B' model te vinden.
Over de HP3585A reparatie. Begrijp ik het goed dat de horizontal lijn de spectrum analyser output is en dus wel werkte, maar dat alle readout/informatie door het circuit wordt gegenereerd wat je gerepareerd hebt?
Wat ik heb begrepen is dat meestal door foutieve input de ingang kapot gaat, maar bij jou exemplaar was dit dus niet het geval. Heb je enig idee hoe jou defekt is opgetreden of zou het ouderdom zijn geweest?
Proficiat met de geslaagde reparatie, mooi ding die HP3585A.
Ja dank, ik ben er al met al wel een paar weken mee bezig geweest. Eerst 's avoands na het werk service manuals (3 stuks!) lezen, flowcharts langsgaan, aan tetspunten meten met een HP5005B signature voltmeter, schema's bestuderen en daarna met een scoop meten aan wat aangesoldeerde draden. Printen staan vrij dicht opelkaar dus een probe past er niet tussen.
Nee, ik wist ook niet zeker of de ingang nog wel heel was, dat kon ik niet zien namelijk
dat was onderdeel van de gok. Nu is het wel zo dat deze analyzer DC tolerant is en een automatische overflow detectie heeft, dus dat deel van de gok heb ik wel aangedurft. Ik had eventueel nog wel via de hpib bus kunnen checken of de analyzer okay was, maar ik heb me eerst op de beeld generatie gestort, dat kon niet zo moeilijk zijn dacht ik, toch wel een beetje.
Waarom de analyzer aanvankelijk stuk gegaan is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat vele van deze A versies problemen met de beeldgeneratie hebben. De latere B versie is wat de beeldgeneratie betreft compleet anders, met een 6845 en een 68K CPU, de A versie heeft 3 HP specifieke CPUs (zgn. hybrid processor origineel voor de HP9825 rekenmachine gemaakt en 2 nano processors) en is deel analoog.
Hallo EgbertG,
Ik ken die 3582A niet, maar wat je zo omschrijft klinkt inderdaad als een RAM probleem. Hoewel, onlangs kwam hier een defecte Philips machine langs met een vergelijkbaar probleem en daar bleek het een TTL buffer te zijn (74ls244 geloof ik). Ik heb gelezen dat je machines een tijdje ergens opgeslagen hebben gestaan, is er geen print connector met wat oxidatie? Waarschijnlijk niet
Meestal kun je bij HP machines van deze generatie de CPU/RAM/ROM etc checken zonder werkend video door het zetten van jumpers/DIP switches, hierbij krijgen interne status LEDs een speciale functie. Eigenlijk heb je een HP signature voltmeter nodig, dan kun je de flowcharts in het service manual volgen en het probleem op IC niveau localiseren.
Ik zou een HP signature voltmeter proberen te bemachtigen, onmisbaar bij digitale HP problemen.
guidob
Overleden
Singer heeft er één in de "aanbieding" op dit moment. Maar geen HP of Tek.
Ik zou met de processor beginnen:
- voeding ok?
- klok ok?
- reset lijn ok?
- doen de adres lijnen wat?
- doen de data lijnen wat?
- doen de chip select lijnen van de andere IC's wat?
Even naar de service manual gekeken, da's een hele kluif
Als bovenstaande basis dingen ok zijn heb je al snel een signature analyser nodig, wordt veel mee gedaan in de service manual. Ding is oud (1978) en gebruikt zo te zien een HP hybrid processor ipv een gangbaar type. Kijk ook even of er Mostek ROMs in zitten die willen vaak kapot. RAM is DRAM, ook leuk om te debuggen.
Dit had je al gezien?:
Display problems can be caused by the display circuits themselves, a defective power supply or the processor, ROM or RAM. The problem can be easily isolated using the test switch on the A9 assembly. This switch, in TEST, will display all "A's" in the alpha, and a square wave.
Test failure points to the display circuits, A9, A10 or High Voltage.
If this test passes, the display circuits are working and the problem is most likely with the processor, ROM or RAM.
a. Low voltage power supply troubleshooting information can be found in Service Group 11.
b. Processor, ROM and RAM information is in Service Group 4.
c. ...
Zou er een apart topic voor maken, we zijn nu bezig met het vervuilen van dit draadje...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b,
Mooie voeding, vooral wat betreft de onderdrukking van de schakel frequentie en het killen van de hogere harmonisen.
Echter niet geschikt als "LAB" voeding.
De rede, de zeer grote capaciteiten aan de uitgang van deze voeding, hou daar rekening mee.
Als hij op zeg 60V staat en je sluit hem kort, komt er erg veel energie vrij en daar kan de stroombegrensing niets aan doen!
Maar het is ook een beetje onzin om deze voeding te gebruiken om je Arduino te voeden 
Wat wel een handige toepassing zou zijn, is om met deze voeding, voeding schakelingen te testen, accu's laden enz.
Altijd handig zo'n dikke voeding.
Ik heb van DELTA een aantal 24 en 48V voedingen alleen zijn die niet volledig regelbaar, zeg 0 tot 48V.
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst.
Gegroet,
Blackdog
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een smps delta uit zo te zien 1983. een der eerste modellen van die reeks, deze heeft nog 3 zwarte poolklemmen. prima degelijke voeding voor de minder kritische schakelingen. die zwarte potten zijn overigens niet de secundaire elco's denk ik maar de primaire. je zou het niet verwachten overigens, maar delta heeft nog onderdelen van toestellen met die leeftijd..
edit: 1983 week 36 heb ik van die vergulde weerstand gehaald..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De foto's zijn eigenlijk iets te klein, maar de leesbare datecodes lijken me inderdaad 1983, week 42.