Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Hewlett

Honourable Member

Tijdje geleden tegelijk met de radiomarkt in Beetsterzwaag heb ik onderweg naar het noorden ergens in Drente een HP3585A LF spectrum analyzer van markplaats gevist. Analyzer was defect, dat was mij bekend en de prijs was er ook naar. Bij het inschakelen bleek er wat weinig op de CRT te staan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0303.jpg
closup, helemaal niks dus :-(
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0306a.jpg

de inhoud, typisch HP met een paar extra draden links ;-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0353.jpg

Zowel de readout als de graphics werkten niet. Deze analyzer is digitaal maar het video circuit is een hybride, deel digitaal deel analoog. Voor veel HP apparatuur heb ik riserboards zodat je aan de printen kunt meten, helaas voor deze 84 pen printen heb ik ze niet. Met een beetje kunst en vliegwerk, lees draden solderen en daar de scoop op zetten bleek er na wat schema kijken en meten een fout in een sample en hold circuit te zitten met een defecte Siliconix SD214 mosfet. SD214 is een speciale fet met een vierde aansluiting voor de body/substraat zodat je met een negatieve bias spanning het body diode effect tegen kunt gaan en de mosfet een bijna ideale schakelaar wordt. HP paste dit truukje vaker toe en ik heb gelukkig redelijk wat van die mosfets op voorraad. Helaas bleek ook nog een analoge switch LF13332 defect, deze is wat lastig te krijgen maar dat is in Amerika toch gelukt. Zie hieronder de defecte onderdelen met een deel van het schema van het defecte A64 bord.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0351.jpg

Ding-dong. Vandaag had ik een thuiswerkdag en het was een mooie dag, UPS stond op de stoep met een doos met daarin LF13332 switches. Toch maar even voor het slapen gaan de desoldeer/soldeerbout aangezet en het IC gewisseld. Zie resultaat, een werkende spectrum analyzer :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0346.jpg

Machine is nog niet helemaal klaar, de potmeter voor de tracking generator output gaat wat stroef en de ingebouwde graticule verlichting werkt niet, deze wordt met een speciale flood gun in de CRT gemaakt waarbij de CRT lichtgoen op moet lichten maar daar is een spanning te laag. Iets voor later, eerst maar even een tukje doen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
flash2b

Special Member

Over de HP3585A reparatie. Begrijp ik het goed dat de horizontal lijn de spectrum analyser output is en dus wel werkte, maar dat alle readout/informatie door het circuit wordt gegenereerd wat je gerepareerd hebt?

Wat ik heb begrepen is dat meestal door foutieve input de ingang kapot gaat, maar bij jou exemplaar was dit dus niet het geval. Heb je enig idee hoe jou defekt is opgetreden of zou het ouderdom zijn geweest?

Proficiat met de geslaagde reparatie, mooi ding die HP3585A.

fred101

Golden Member

Snel gedaan, dat is een mooi apparaat. Je ziet niet veel SA's met TG voor audio frequenties. Handig om bv functie generators af te regelen of THD te meten. Ik heb een HP scoop met floodgun gehad. Dat ziet er erg gaaf uit. De mijne ging steeds kapot. Rene heeft hem nu en vond de oorzaak. Ik dacht dat het een wat verstopt zittende lekke elco was.

Wat ik ipv risers meestal doe is een klein "draad oogje of lusje" op het pcb ,of pootje van een IC solderen (of als daar geen ruimte voor is, gewoon 1 cm recht draad)
Dan de probe aanhaken en het pcb met probe en al er in schuiven. Sommige HP apparatuur heeft de risers in de kast bijgesloten. Dat is pas echt service vriendelijk.

Heb jij wel eens geprobeerd een Zo probe er aan te solderen ? (coax met 450 ohm serie weerstand) Dat maakt het mogelijk gelijk een hele reeks "probes" te bevestigen waardoor je niet iedere keer het ding hoeft uit te zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hewlett

Honourable Member

Ja dank, ik ben er al met al wel een paar weken mee bezig geweest. Eerst 's avoands na het werk service manuals (3 stuks!) lezen, flowcharts langsgaan, aan tetspunten meten met een HP5005B signature voltmeter, schema's bestuderen en daarna met een scoop meten aan wat aangesoldeerde draden. Printen staan vrij dicht opelkaar dus een probe past er niet tussen.

Nee, ik wist ook niet zeker of de ingang nog wel heel was, dat kon ik niet zien namelijk :-) dat was onderdeel van de gok. Nu is het wel zo dat deze analyzer DC tolerant is en een automatische overflow detectie heeft, dus dat deel van de gok heb ik wel aangedurft. Ik had eventueel nog wel via de hpib bus kunnen checken of de analyzer okay was, maar ik heb me eerst op de beeld generatie gestort, dat kon niet zo moeilijk zijn dacht ik, toch wel een beetje.

Waarom de analyzer aanvankelijk stuk gegaan is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat vele van deze A versies problemen met de beeldgeneratie hebben. De latere B versie is wat de beeldgeneratie betreft compleet anders, met een 6845 en een 68K CPU, de A versie heeft 3 HP specifieke CPUs (zgn. hybrid processor origineel voor de HP9825 rekenmachine gemaakt en 2 nano processors) en is deel analoog.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
EgbertG

Golden Member

@Hewlett: mooi apparaat weer in ere hersteld! Netjes

Ben zelf al een tijdje aan het stoeien met mn HP 3582A.
Probleem 1 was snel gevonden: -10v ref spanning ontbrak door
defecte opamp. ( testbeeld character generator werkt nu weer )

Maar nu start uitsluitend nog maar op met rommel op het scherm.
Het is (denk ik) het CPU of RAM board.... Ook in TESTMODE op
het CPU board krijg ik geen zinvol beeld te zien.

Heb jij een suggestie waar te beginnen?

Hewlett

Honourable Member

Hallo EgbertG,

Ik ken die 3582A niet, maar wat je zo omschrijft klinkt inderdaad als een RAM probleem. Hoewel, onlangs kwam hier een defecte Philips machine langs met een vergelijkbaar probleem en daar bleek het een TTL buffer te zijn (74ls244 geloof ik). Ik heb gelezen dat je machines een tijdje ergens opgeslagen hebben gestaan, is er geen print connector met wat oxidatie? Waarschijnlijk niet :-) Meestal kun je bij HP machines van deze generatie de CPU/RAM/ROM etc checken zonder werkend video door het zetten van jumpers/DIP switches, hierbij krijgen interne status LEDs een speciale functie. Eigenlijk heb je een HP signature voltmeter nodig, dan kun je de flowcharts in het service manual volgen en het probleem op IC niveau localiseren.

Ik zou een HP signature voltmeter proberen te bemachtigen, onmisbaar bij digitale HP problemen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

Singer heeft er één in de "aanbieding" op dit moment. Maar geen HP of Tek.

Ik zou met de processor beginnen:

  • voeding ok?
  • klok ok?
  • reset lijn ok?
  • doen de adres lijnen wat?
  • doen de data lijnen wat?
  • doen de chip select lijnen van de andere IC's wat?

Even naar de service manual gekeken, da's een hele kluif :) Als bovenstaande basis dingen ok zijn heb je al snel een signature analyser nodig, wordt veel mee gedaan in de service manual. Ding is oud (1978) en gebruikt zo te zien een HP hybrid processor ipv een gangbaar type. Kijk ook even of er Mostek ROMs in zitten die willen vaak kapot. RAM is DRAM, ook leuk om te debuggen.

Dit had je al gezien?:

Display problems can be caused by the display circuits themselves, a defective power supply or the processor, ROM or RAM. The problem can be easily isolated using the test switch on the A9 assembly. This switch, in TEST, will display all "A's" in the alpha, and a square wave.

Test failure points to the display circuits, A9, A10 or High Voltage.

If this test passes, the display circuits are working and the problem is most likely with the processor, ROM or RAM.

a. Low voltage power supply troubleshooting information can be found in Service Group 11.
b. Processor, ROM and RAM information is in Service Group 4.
c. ...

Zou er een apart topic voor maken, we zijn nu bezig met het vervuilen van dit draadje...

EgbertG

Golden Member

Ik zal topic elders voortzetten , maar de testpagina met de AAA's en de blokgolf had ik gevonden .... probleem zit um inderdaad in RAM of CPU board. ( ROM board had ik dubbel )

flash2b

Special Member

Ik heb er weer een leuke voeding bij. Het is een Delta SM6020 switch mode power supply die maximaal 30V/20A of 60V/10A aan kan. Deze manual heb ik op internet gevonden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00607_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00611_cleaned.jpg

De primaire kant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00614_cleaned.jpg

De secundaire kant met voor-regelaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00615_cleaned.jpg

De hoofd regelaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00616_cleaned.jpg

Het lineaire deel van de hoofd regelaar wordt gedaan door 2 uA747 dual op-amps. De rest van de print stuurt de primaire en voor regelaar aan en wordt gedaan met simpele 4069UB's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00612_cleaned.jpg

Ik heb nu even stroom genoeg en in de 60V modus is het ook nog oppassen geblazen. Ik heb geen idee hoe oud dit exemplaar is want ik vond geen bruikbare date codes op de onderdelen. Ik denk rond 1980-1990. Dit nederlandse product is erg netjes gebouwd en voelt solide aan.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Mooie voeding, vooral wat betreft de onderdrukking van de schakel frequentie en het killen van de hogere harmonisen.

Echter niet geschikt als "LAB" voeding.
De rede, de zeer grote capaciteiten aan de uitgang van deze voeding, hou daar rekening mee.
Als hij op zeg 60V staat en je sluit hem kort, komt er erg veel energie vrij en daar kan de stroombegrensing niets aan doen!
Maar het is ook een beetje onzin om deze voeding te gebruiken om je Arduino te voeden :-)

Wat wel een handige toepassing zou zijn, is om met deze voeding, voeding schakelingen te testen, accu's laden enz.
Altijd handig zo'n dikke voeding.
Ik heb van DELTA een aantal 24 en 48V voedingen alleen zijn die niet volledig regelbaar, zeg 0 tot 48V.

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

een smps delta uit zo te zien 1983. een der eerste modellen van die reeks, deze heeft nog 3 zwarte poolklemmen. prima degelijke voeding voor de minder kritische schakelingen. die zwarte potten zijn overigens niet de secundaire elco's denk ik maar de primaire. je zou het niet verwachten overigens, maar delta heeft nog onderdelen van toestellen met die leeftijd..

edit: 1983 week 36 heb ik van die vergulde weerstand gehaald..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De foto's zijn eigenlijk iets te klein, maar de leesbare datecodes lijken me inderdaad 1983, week 42.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

aangezien iedereen zijn decade-bank showt, geen idee want in priciep meet je er niets mee. het is een referentie?. dan ook maar de mijne getoond, een echte Bleeker.

gr A

flash2b

Special Member

Een voeding is toch ook geen meetapparaat ?

Ik zie dit topic meer als een show topic voor apparaten die direct of indirect 'iets' met het meten van electrisch meten van gerelateerde zaken hebben.

Mooi ding die Bleeker. Wat zijn de specs en nauwkeurigheid ?

Op 23 augustus 2015 13:22:40 schreef testman:
die zwarte potten zijn overigens niet de secundaire elco's denk ik maar de primaire. je zou het niet verwachten overigens.

Boven de foto stond ook "De primaire kant:".

De positieve poolklem is trouwens donker rood, dat is niet goed op de foto te zien.

Knap dat jullie wel tot een jaartal komen, bedankt. Waarschijnlijk uit 1983 dus deze SM6020.

Lucky Luke

Golden Member

Naar aanleiding van

Op 3 oktober 2015 20:28:14 schreef fred101:
Leuk, er zijn veel mensen die het verschil tussen een potentiometer en een rheostat niet weten. De laatste heeft 2 aansluitingen en werd oorspronkelijk voor vermogensregeling gebruikt. Ik dacht zelfs al voor 1900. De potentiometer was een meterologisch instrument. Een spanningsdeler. Ze werden gebruikt om een spanning te meten. Vaak op basis van vergelijken. Standaard cellen werden bv daarmee gemeten.

Best leuk om eens mee te spelen.
Je zet bv 10V over een potmeter. Dan zet je een referentie spanning, bv 1V, via een nul-voltmeter op de loper aansluiting. Dan verstel je de potmeter totdat de nul meter op nul staat. Op de loper staat dus precies 1V. Je kunt zo vreselijk precies werken met redelijk simpele instrumenten.
Ze gebruikte de zelfde opstelling ook vaak net wat anders. Als je potmeter heel precies is af te lezen kun je hem bv op een ratio van 10 zetten. Dus 10V er over is 1V op de loper. Nu verstel je de "ongeveer" 10V net zolang tot de meter op nul staat. Er staat dan weer 1V op de loper en dus exact 10V over de uiteinden. Zo kun je met een enkele bekende spanning bijna iedere gewenste spanning maken. bv om meters te calibreren.
Er waren schuifmodel versies waar echt een soort cm achtige schaal op zat. Dat zag er dus letterlijk uit als een potentiometer.

https://www.youtube.com/watch?v=OF9UmZIeJlE

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1755134#1755134

Dit is volgens mij een soort simpele meetbrug, ik heb 'm al jaren en 1 keertje wat mee gespeeld. Als ik het goed heb kan ik een bekende C of R aansluiten, evenals een functiegenerator en een meter. Vervolgens kan ik een onbekende C aansluiten, de meter nullen, en aflezen wat de verhouding is tussen bekende en onbekende component.

Ik het houten doosje zit een enorme draadgewonden potmeter - ik heb een keer het schema uitgeklad maar ben dat even kwijt. Ik zou eigenlijk ook L willen meten maar waarschijnlijk is het ding zelf vrij inductief.

Het is een via-via erfernis, ik weet welk familielid ik 'm van heb gekregen en wiens eigendom 'ie daarvoor was, en er staat "Instituut voor radiotechniek - Voorburg" op, maar afgezien daarvan is de herkomst mij onbekend. (Maar Fred loop vast wel een keer langs in dit topic :) )

Hij is inmiddels reeds meerdere malen afgestoft, het meetding dan, niet Fred. Het is een oude foto.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Heb je die brug ooit al eens hier laten zien. Hij komt me bekend voor.

Met behulp van wat onderdelen is een brug wel aan te passen naar andere bereiken of soort meting. Kijk eens in een manual van een brug als de GR-1650. Daar staan tekeningen in hoe de brug er per mode en range uitziet. Die kan LCRG meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb 'm óf eerder hier geshowed, of naar je gemaild. Ik denk het laatste.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Op 23 augustus 2015 16:01:03 schreef flash2b:
Een voeding is toch ook geen meetapparaat ?

Ik zie dit topic meer als een show topic voor apparaten die direct of indirect 'iets' met het meten van electrisch meten van gerelateerde zaken hebben.

Philips beschouwde tafelmodel voedingen en decadebanken wel als iets dat bij T&M hoorde in elk geval. Ik sluit me bij je aan dat dat soort dingen hier in het topic thuishoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met een toongenerator meet je ook niets, toch kan die nodig zijn om een meting uit te voeren.
Een labvoeding valt in dezelfde categorie naar mijn idee.
Een computervoeding of een andere voeding die voor 1 bepaald doel is ontworpen weer niet.

Op 10 oktober 2015 23:55:11 schreef maartenbakker:
[...]Philips beschouwde tafelmodel voedingen en decadebanken wel als iets dat bij T&M hoorde in elk geval.

Keysight noemt zichzelf "the world's leading electronic measurement company", en verkoopt net zo goed power supplies, signaal generatoren etc.

Hoort een winkelhaak bij het meetgereedschap van de timmerman?

Volgens mij is de definitie van 'meetapparaat' niet de formele 'het moet iets meten', maar omvat het ook apparaten met veel knopjes en ledjes/schermpjes e.d., die je alleen maar gebruikt als je iets met electronica doet (een mobieltje valt dus af ;-). )

RAAF12

Golden Member

Die indeling doen ze op MP ook. Meetinstrumenten maar dan met een subcategorie Voedingen. Dat zou ook hier zo kunnen.

/OT
Er staat op MP een Agilent / HP E4411B ESA-L Spectrum Analyser 1,5GHz, wel met 75Ω input.

evdweele

Overleden

Zo moeilijk is de definitie van meetapparatuur toch niet?
"Alle apparatuur die benodigd is om metingen uit te voeren".

Ik hoef alleen maar na te gaan wat ik nodig had om mijn vroegere werkzaamheden uit te voeren

  • Een regelbare voeding
  • Universeel meter
  • HF Meetzender
  • Frequentiemeter
  • Toongenerator
  • HF Wattmeter
  • Modulatiemeter
  • LF Wattmeter
  • LF Distorsiemeter
  • Spectrumanalyser
  • Oscilloscoop
  • Functiegenerator
  • HF Millivoltmeter

Daarbij zal ik er na 10 jaar uit de praktijk wel een aantal hebben vergeten....
Zo strikt wordt het in het algemeen niet genomen als men het over meetinstrumenten heeft. Een "duimstok" of een "zwaaihaak" van een timmerman is ook een meetinstrument, net als de "centimeter" die iemand gebruikt als hij/zij kleding maakt.
Een meetinstrument is een apparaat waarmee iets kan worden opgemeten of iets kan worden gegenereerd dat een vergelijkende meting mogelijk maakt.
Daarmee lijkt me alles redelijkerwijs afgedekt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Een capaciteitsmeter, transistortester, curve tracer, horen die ook in het rijtje te staan?

Tidak Ada

Golden Member

Feitelijk is een meetinstrument een onderdeel van het laboratoriuminstrumentarium. Daar horen daartoe ontworpen signaal-, spannings- en stroombronnen e.d. ook onder.
Een Westinghouse-cel zul je nooit en never in je zaklantaarn steken; die hoort slechts in een (ijk)lab thuis. Wat dachten jullie van een decadebank of van een normaalcondensator? Die dingen meten niets en geven zelfs niets af, maar het zijn toch meetinstrumenten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten