Nee, geen aprilgrap. Hier een video LP's reinigen met houtlijm
Alleen een beetje erg veel werk als je een kast hebt met +500 lp's.

Met losse platenborstels van textiel, die buisjes met vloeistof dat uit een borsteltje druppelt, koperdraadborsteltjes die voor de naald uit meedraaien heb ik de afgelopen decennia allemaal geëxperimenteerd. Geen van alle werkt naar behoren. Weggegooid geld.

Met de Knosti Disco-Antistat is het ook experimenteren voor het beste resultaat.
Hier en daar op internet vind je aanwijzingen dat 3 tot 5 keer ronddraaien van de plaat voldoende is. Met daar direct achteraan het commentaar dat de Knosti reinigingsvloeistof een residu achterlaat.
Beide is dus onzin.
Ik heb dat zogenaamde residu dat aan de naald blijft plakken onder de microscoop bekeken. Het is gewoon vuil dat uit de groef van plaat wordt gekrabd door de naald.
Net zo lang experimenteren - met steeds een andere gebruikte lp - leerde mij dat met 10 keer de lp rechtsom draaien en daarna 10 keer linksom de plaat nagenoeg helemaal schoon is. Meestal is onder de microscoop aan de naald dan niet meer te zien dan hooguit 1 klein haartje.

Goed schoonmaken van de naald is ook niet zo makkelijk. Met een penseel of een fijn borsteltje lukt het meestal niet. Onder de microscoop heel goed te zien.
Ik gebruik nu een Tonar Clean-Tip dat met de speciale haartjes van de borstel de naald wél goed schoonveegt.

Met de vloeistof heb ik ook geëxperimenteerd.
In feite is alleen het gedestilleerde water + de borstels van de Knosti voldoende om te reinigen.
Alleen door het pure water blijft de lp lang nat.
De isopropanol zorgt ervoor dat de lp sneller opdroogt. En de druppels afwasmiddel zorgen voor het verdwijnen van de oppervlaktespanning van het water.
Door steeds een beetje meer IPA toe te voegen kwam ik met een verhouding van 3 delen water en 1 deel IPA + 5 druppels afwasmiddel tot het beste resultaat.

@Tidak Ada hieronder:
Als het afwasmiddel een residu op de plaat zou achterlaten zou dat te zien moeten zijn aan de naald die het residu weer uit de groef schraapt. Dat is niet het geval.
Voor mij is het een eenmalige actie; als alle lp's zijn gedigitaliseerd gooi ik de platen weg, ze zijn dan overbodig.

Voor het schoonmaken van de naald met IPA ben ik huiverig. Zou de lijm waarmee de diamant is vastgekit niet oplossen?

Ik zou geen afwasmiddel gebruiken, dat laat pertinent residu achter van etherische oliën voor de geur en de handen en van schuimmakers.

Probeer bijvoorbeeld bij een van de weinige nog bestaande handelaren in fotochemicaliën of op eBay aan zgn 'wetting agent' te komen. Dit middel werd/wordt gebruikt om films vlekvrij te laten drogen na het ontwikkelproces.

Die disk preener die ik noemde laat geen druppels achter hij mag alleen een iets hogere vochtigheid dan de omgeving hebben.

Naalden schoonmaken (ADC 10E) deed ik onder mijn microscoop bij een vergroting van 50 of 100 x met een marterharen penseel met IPA.
Werkt voortreffelijk en je ziet gelijk de naaldslijtage!

Op 30 april 2015 23:53:59 schreef Satoer:
Heb eens een filmpje gezien dat je een plaat erg goed kan reinigen met houtlijm. In smeren, op laten drogen en het als een rubber sticker vanaf trekken.

Vroeger kon je sneldrogend vloeibaar plastic krijgen dat het zelfde effect had. En dat principe werkt ook goed.

Op 1 mei 2015 12:45:31 schreef evdweele:
Met losse platenborstels van textiel, die buisjes met vloeistof dat uit een borsteltje druppelt, koperdraadborsteltjes die voor de naald uit meedraaien heb ik de afgelopen decennia allemaal geëxperimenteerd. Geen van alle werkt naar behoren. Weggegooid geld.

Een meelopende borstel werkt redelijk.

Voor het schoonmaken van de naald met IPA ben ik huiverig. Zou de lijm waarmee de diamant is vastgekit niet oplossen?

Ik gebruik daar al jaren geen IPA meer voor.

Of een hol reservoir met sap op een meelopende borstel, Lencoclean
uit de reclame:

edit: ja, dat was een verslavend goedje. Ik speelde alleen nog maar nat af.
Toen de Lencoclean borstel afgesleten was, overgegaan op nat afspelen zonder borstel.
Spiritus, water erop met de plantenspuit. Laten drogen voordat ie weer terug in de binnenhoes ging!

@evdweele Heb je die platen weggegooid? Ze hebben soms wel verzamelaarswaarde.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (64%)]

Was je na gebruik van Lencoclean niet 'verplicht' om dat altijd te gebruiken? Volgens mij liet dat nogal wat residu achter, en waren behandelde LP's alleen nog nat te genieten..

Op 4 mei 2015 20:59:29 schreef RAAF12:
..uit de reclame:
[bijlage]

Toen konden ze er ook al wat van om kopers te winnen. Apple is er niks bij :-)

Op 4 mei 2015 21:04:53 schreef Henry S.:
Was je na gebruik van Lencoclean niet 'verplicht' om dat altijd te gebruiken? Volgens mij liet dat nogal wat residu achter, en waren behandelde LP's alleen nog nat te genieten..

Klopt. Dat probleem gad had de Dustbug® niet. Een paar druppels van de bijgeleverde vloeistof (H2O plus IPA) op hwt pluxhw rolletje was genoeg.

@evdwele:
Ik heb in al die jaren nooit een losse diamant gezien op mijn platen ;)
Gooi jij je negatieven ook weg als je ze hebt ingescand? Gedigitaliseerde foto's raken eerder corrup en /of zoek!!

Op 4 mei 2015 21:07:57 schreef flipflop:
[...]
Toen konden ze er ook al wat van om kopers te winnen. Apple is er niks bij :-)

@flipflop:
Toch hielpen die dingen als Dustbug en Lenco-clean voortreffelijk. Vegeet niet dat de betere elementen spoorden met een naakdkracht van 0,7 - 0,5 gram en dan hobbel je zo over een stofje naar de volgende groef...

Op 4 mei 2015 21:53:39 schreef Tidak Ada:
@flipflop:
Toch hielpen die dingen als Dustbug en Lenco-clean voortreffelijk.

Ja, geloof ik best hoor. Ik bedoelde maar, als het eruit ziet zoals op dat scoop-plaatje dan was het wel heel dramatisch. Dan had je geen muziek meer over.

Er zit ook een 20 dB bandpass filter tussen
Het hele verhaal staat hier http://www.hifimuseum.de/lenco-clean.html
Een nieuwe LP net uit de winkel klonk goed. De ellende begon als die vaak gedraaid werd, stofjes en krasjes werden dan goed hoorbaar. Bij nat afspelen werd dat eruit gefilterd.

Meedraaiende borsteltjes, pluche borstels, gepunte fijnkoperen borsteltjes die in de groef meeliepen, Lenco-Clean....
Ik heb ze allemaal gebruikt. Ik dacht tóen dat ze werkten.
Controleren of de lp schoon was kon ik niet, ik beschikte niet over een microscoop om na het afspelen de naald nauwkeurig te bekijken.

Nu ik de Knosti Disco-Antistat gebruik weet ik wel beter.
Vóór het schoonmaken met de Knosti zit er na het afspelen van 1 plaatkant een flink dot rommel aan de naald.
Wel vreemd, want de platen zijn altijd met een van de bovengenoemde reinigers afgespeeld en zorgvuldig in een schone hoes in een afgesloten kast bewaard.
Na een keer of vijf ronddraaien in de Knosti - en dat is al 5 keer meer dan met die andere reinigers - zit er nog steeds een beetje prut aan de naald.
Na 10 keer de ene kant op en 10 keer de andere kant op blijft de naald helemaal schoon.
Voor mij is dat bewijs genoeg dat een Knosti of een ander intensief reinigingsapparaat (die vele malen duurder zijn) een betere oplossing is.

Ik heb de platen nog niet opgeruimd omdat ik nog bezig ben met ze digitaal te kopiëren, maar voor die 3 meter plankruimte die ze in de kast innemen weet ik wel een betere bestemming.

Als je zorgt voor een back-up en die regelmatig ververst kan er weinig misgaan met digitale kopieën.
Net als met tekstdocumenten. Ik heb nog altijd prima leesbare documenten die ik in de jaren 80 met WordPerfect 5.1 heb gemaakt.

Het is een illusie om te denken dat er een goudmijn achter die kastdeuren ligt verborgen.
Alleen zeldzame uitgaven zijn geld waard, de rest komt terecht in de 50 cents bak van de kringloopwinkel.

Het zou toch mooi zijn als we geluidsdragers contactloos zouden kunnen aftasten. Optisch of zo. Dan kan de drager ook nog een stuk kleiner misschien. Hmm, moet ik eens over nadenken :-7

Niet aan beginnen, dat neemt nog steeds te veel ruimte in.
Probeer het eens magnetisch, op ronddraaiende schijfjes of zo.....
Misschien kan het zelfs wel op een geheugenkaartje? ;-)

@ Ed: laat maar eens weten welke platen je in je collectie hebt, misschien heb ik interesse of ken ik iemand die interesse heeft, als je ze weg doet.

Het hangt er maar net af wat je waarde noemt. James Last, alle 13 fout en die boel heeft cultureel en financieel geen waarde maar goeie muziek belandt al een tijdje eerder in de bakken van de handelaars dan in de 50 cent bak op de vlooienmarkt.

@ Flipflop: LP's zijn optisch af te tasten :)