Op dit moment heb ik 2x dubbel 18"inch subwoofers (Pro-Line EV 18B, speakers er in, 400 Watt) aangesloten op een Amcron DC-2300A (2x 300 Watt op 4-Ohm). Het geluid klinkt uiteraard belabberd, te weinig vermogen.
Nou heb ik ook een versterker Sync PE-1500 staan welke op 4-Ohm 750 Watt per kanaal levert. 4 Ohm omdat het een dubbel 18"inch kast is. Op elk kanaal 1 kast.

Beide kan ik beter anders doen, dat weet ik, de éne is teveel en de andere te weinig vermogen. Nou heb ik alleen die twee keuzes. Welke van de twee vinden jullie de beste oplossing? (er word niet harder gedraaid dan 0dB grens).

Die zwaardere kun je er gewoon opzetten, gewoon de volume knop met beleid gebruiken. Is net als met je auto in bebouwde kom gaspedaal met beleid gebruiken. Met die kleine heb je sneller de kans dat het niet lekker klinkt.
Schijnt ook slecht te zijn voor je conus beweging waardoor minder koeling.
Andersom een keiharde dreun van een veel te zware versterker helpt je luidspreker ook om zeep.

Maar zolang je de 0dB grens niet bereikt, dan is er toch niet veel aan de hand? Ik heb de mogelijkheid de limiter in te stellen op max. 0dB.

750 watt in een 400 watt continu belastbare speaker is geen enkel probleem. In de PA-wereld is de crest factor standaard 6 dB. Dus de speaker mag pieken hebben met 4x het continu vermogen, en 6 dB is zo ongeveer de dynamiek in populaire muziek. Zolang je geen dubstep-bassen door de kasten stuurt, is 750 watt nog onder die 6 dB.

Bedenk wel dat van 300 naar 750 Watt ook maar een dB of 4 is. Het verschil zal merkbaar zijn, maar verwacht niet dat het veel harder gaat.

Is het niet gewoon dat de 2 en 4 Ohm speakers vaak belabberd klinken en de versterkers helemaal een verschil maken?
400 Watt op een 300 Watt kanaal hoeft niet verkeerd te zijn, je zit alleen sneller aan je max

Het verschil tussen 300 en 400 watt is nauwelijks waarneembaar.

Helemaal niet bedoel je toch ?
Wij zijn toch slechts in staat om een verschil van 3 dB te kunnen waarnemen, wat een vermogensverdubbeling betekend. (of meerdere luidsprekers plaatsen)

Wel of niet waarneembaar is bij horen erg subjectief, maar het verschil tussen 300 en 400 watt is verwaarloosbaar. Als een luidspreker op een 300 watt versterker ineens slecht klinkt, ligt dat echt niet aan het vermogen.
Ik vraag met trouwens af wat de O.P. bedoelt met de 0dB grens, waar en hoe wordt dit bepaald / gemeten?

Eens met Peter112 en Fuzzbass, als je telkens bij een flinke piek dat geclip hoort (ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met "belabberd") dan doet dat toch wel afbreuk aan de ervaring. Je speelt met dit soort boxen toch dreunmuziek, en dan krijg je juist op de climax dat gesputter te horen. Beetje dooddoener op zo een moment, dan heb ik liever een apparaat dat er op verzoek nog een paar pieken uit kan persen.

Groet,
Kruimel

Ik denk dat je er van staat te kijken hoeveel mensen een clippende versterker niet opmerken. In de tijd dat ik muziek maakte moest ik soms geluidstechnici erop wijzen, en die gingen dan op de versterker kijken of de clip indicatortjes aan gingen. Ik zat er zelden naast. Om over budget auto-installaties nog maar te zwijgen. Scheurbassen op wapperkarton.

Ik heb thuis 120W RMS speakers op een 92W RMS Denon staan en heb eerlijk nog nooit mee gemaakt dat het ging kraken of vervormen, en die radio kocht ik omdat ik toen vrijstaand woonde :P
...dat je een beeld krijgt ;)

Off-topic: Denons zijn technisch prachtige apparaten :9~, niet goedkoop, maar als er op staat dat het 92WRMS is, is het ook 92WRMS en niet ongeveer 92W. Hier staat een 30 jaar oude PMA-500V (2x80WRMS in 8Ω die ik martel met een paar el-cheapo 4Ω boxen) en daar komt echt onwaarschijnlijk veel herrie uit. Schroef je de behuizing open dan vraag je je af waar het vandaan komt, het ziet er zo simpel en goedkoop uit, maar alles is goed doordacht en werkt als een zonnetje.

On-topic: Clippen kan ook tweeters om zeep helpen. Ik weet niet waar het vermogen blijft als een subwoofer clipt, maar de energie moet ergens naartoe en zou best wel eens de lijm aan de spreekspoel aan het smelten kunnen zijn.

Groet,
Kruimel

Offtopic: Niet goedkoop nee, maar in mijn Werkhok staat een 19" Sony (ja, dat zie je niet veel) met 240W RMS speakerboxen van hetzelfde merk als in de woonkamer en die klinkt "KUT" :'(
Dus ben toen naar geluidskwaliteit gaan kijken en ik kwam bij Denon, Marantz of Rotel uit :)

Ontopic (of niet? Nu in de war) : Zitten er bij die Goedkopie boxen gewoon een Elco tussen de draad van de Tweeter? :P

Als je zulke vermogens door je luidsprekers wil pompen ben je beter af met gescheiden versterkers.

Nog een verhaaltje voor het slapen gaan.

Vroegah ~ -33 jaar geleden was ik jong en met paar kameraden een disco bouwen en verhuren.
Eerst met 2e hands zooi uit de krant, internet was er nog niet. Waren meer groot uitevallen huiskamer boxen, die waren dus snel stuk.
Hierna kwamen 6 stuks Jamo Power generators. Deze gingen al behoorlijk hard.

Aangestuurd door 3 stuks Philips 22AH578 versterkers, gekocht door een kameraad zijn pa werkzaam bij Philips. Prachtige dingen niet kapot te krijgen deden iets van 200 watt per kanaal.

De Luidprekers waren naar 3 maand af tweeters verbrand woofers kapot, weer de verdiensten investeren.
Maar goed soms kwam je wel eens een "collega" tegen en keek je natuurlijk even in de keuken. ook bij popconcerten discotheek vol belangstelling.

De meeste hadden een folded horn bas luidspreker, van die grote kasten ca 1 meter breed 1,2 M hoog. Door rondvragen konden we een defecte kopen van een discotheek volgens mij in Assen.
Dit apparaat bleek met schroeven en lijm in elkaar te zitten, dus een dag voorzichtig wrikken en doen. Alle onderdelen netjes genummerd en op tekening gezet. Onze buurman was meubelmaker dus maar eens gevraagd of we daar op zaterdag mochten klussen. Na bestellen van spaanplaat platen 28 mm met 4 man dagen bezig geweest met zagen meten verven hadden we 4 stuks (na) gemaakt. Volgens mij zaten er celestion 18 speakers in, duurde daarna nog 2 maand voor we die dingen eindelijk kregen.
Volgens mij besteld via NoorderMuziekhuis Ebbingestraat

Alles eindelijk helemaal in elkaar gezet, kwamen we er dus achter dat onze beter kwaliteit hout en wanden dubbel uitgevoerd op advies loeizwaar waren geworden, de handels mooi aan de zijkant ingefreesd waren onbrukbaar.
Komt mijn broer met een idee dat winkelwagens mooie wieltjes hebben.
Van crimineel gedrag niet bewust 2 karretjes geleend wielen aan de achterkant. Dus achterovertrekken en achter je aan trekken.

De eerste dag op zondagmorgen bij ons in de schuur eens even testen.
De eerste dreun in de toch redelijke schuur deed alles bijna rammelen, en binnen 5 seconden was de rest van de familie buiten.
Het rendement van zo hoorn is stukken groter dan een bas reflex met het zelfde vermogen.
Ook klonken die hoorns veel beter in zalen dan bas reflexen
Nadeeltje is dat ze niet echt heel laag kunnen, in tegenwoordige muziek keus kan dit een mindere keus zijn. Maar wel zo hard dat je buik rolt als je ervoor staat.
Later is de aansturing nog veranderd naar 4 stuks ILP modulen
en de Philipsen voor de mid en hoog gebruikt.

5 jaar later was het over, 1 Philips nog jaren gehouden in mijn kamer. Is ooit stuk gegaan aan waterschade. Toen niet het besef dat het een collectors item zou worden....
Ergo als met weinig power veel bas wil
hier een voorbeeld
Nog een leuke audio site met weetjes

Op 11 mei 2015 21:54:54 schreef Peter112:
De meeste hadden een folded horn bas luidspreker, van die grote kasten ca 1 meter breed 1,2 M hoog.

Het zou me nix verbazen als dat de Electro Voice Eliminator kasten waren. Voor zo'n beukende kast staan is/was geen prettige gewaarwording. Het middenrif en inhoud van de buik wordt danig op de proef gesteld :-)

In de fotopit van een openluchtconcert is dat zelfs met basreflexen ook gewoon het geval. Ik verkeerde ooit in de uitzonderlijke situatie dat ik toegang had tot alle gedeeltes van een openlucht podium, maar recht voor het podium, tussen de 8 dubbele 18" kasten was het zelfs met professionele gehoorbescherming niet langer dan een minuut uit te houden. Ik had gewoon moeite met ademhalen bij elke basdrum. Een paar meter verder, tegen de dranghekken staand, was dat al flink minder.

Off topic: gelukkig heeft mijn camera ingebouwde stabilisatie, zodat ik toch hele mooie platen heb kunnen schieten:

Zie 11 september 2010: http://fuzzphoto.eu/#2,09
en 24 september 2011: http://fuzzphoto.eu/#2,11

Een foto van Highway Chile haalde zelfs de lokale krant.

Op 11 mei 2015 20:53:40 schreef DennisPochenk:
Offtopic: Niet goedkoop nee, maar in mijn Werkhok staat een 19" Sony (ja, dat zie je niet veel) met 240W RMS speakerboxen van hetzelfde merk als in de woonkamer en die klinkt "KUT" :'(
Dus ben toen naar geluidskwaliteit gaan kijken en ik kwam bij Denon, Marantz of Rotel uit :)

Ontopic (of niet? Nu in de war) : Zitten er bij die Goedkopie boxen gewoon een Elco tussen de draad van de Tweeter? :P

Ja, voor het hoog gebruiken ze dan een bipolaire condensator (hoop ik) als een basic 6dB hoog doorlaat filter.

@Fuzzbass: mooie foto's.

Leuk om die verschillende verhalen te horen over de ervaringen. Iedereen denkt er weer anders over. Met de 0dB grens bedoel ik op de VU meter (in dit geval de ledjes) van het mengpaneel (Dateq 8.3).

Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is, wat de beste optie (versterker) is om aan te sluiten. De 750W/4Ohm of de 300W/4ohm op een 400W continue speaker (EV Pro-line 180B)?

Sync PE2400 met 750W/4Ohm per kanaal
of
Amcron DC300-A met 305W/4Ohm

Op 12 mei 2015 08:42:52 schreef DJDACORE:
Leuk om die verschillende verhalen te horen over de ervaringen. Iedereen denkt er weer anders over. Met de 0dB grens bedoel ik op de VU meter (in dit geval de ledjes) van het mengpaneel (Dateq 8.3).

Let op want 0dB op een mengpaneel betekent alleen dat er een zekere standaardwaarde aan uitsturing wordt bereikt. Mengpanelen staan er om bekend dat ze daarboven nog een enorm spanningsbereik hebben. Het is geen praktische begrenzing, trek je ergens een plug uit of schakel je over naar een andere geluidsbron komt er rustig tot +10dB uit de uitgang. Meestal halen ze tot 13Vp.

Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is, wat de beste optie (versterker) is om aan te sluiten. De 750W/4Ohm of de 300W/4ohm op een 400W continue speaker (EV Pro-line 180B)?

Ligt er aan wat je wilt, maar ik ga mee met Fuzzbass dat je waarschijnlijk het best uit bent met de 750W unit. Ik weet weinig over de genoemde versterkers, maar geluidskwaliteit gaat bij het aansturen van een subwoofer waarschijnlijk bar weinig invloed hebben.

Op 11 mei 2015 22:53:15 schreef Fuzzbass:
Off topic: gelukkig heeft mijn camera ingebouwde stabilisatie [...]

Lol

Groet,
Kruimel

Ik ben er al uit voor mezelf denk ik. Gewoon de Sync PE-2400 er tussen zetten en zorgen dat hij niet clipt (dat is eigenlijk al te ver).

Op dit moment hangt die 305Watt versterker er tussen, maar het leek mij zo weinig voor een 400 watt speaker. Je zou zeggen, die levert dan niet wat de speaker nodig heeft om zijn vermogen te halen?

Mij is altijd geleerd dat je beter een versterker kan hebben die te veel is , dan te weinig watts. In hoeverre klopt dat dan? Ik twijfelde omdat 750watt op een 400 watt speaker leek mij veel te veel, maar dat maakt dus niet zo heel veel uit, begrijp ik dat zo goed?

Ik dacht altijd 0dB is 0dB uitsturing vanuit een mengpaneel, maar dat is dus ook niet helemaal waar zoals ik begrijp nu.

Beste DJDACORE,

In dit geval ga ik even uit van RMS continu vermogens. Piekvermogen of WPMPO1 werken anders.

Op 13 mei 2015 11:16:23 schreef DJDACORE:
Op dit moment hangt die 305Watt versterker er tussen, maar het leek mij zo weinig voor een 400 watt speaker. Je zou zeggen, die levert dan niet wat de speaker nodig heeft om zijn vermogen te halen?

Ja dat klopt, maar wat Gerard* zegt is wel waar. Het verschil tussen 300W en 400W ga je nauwelijks merken. Het menselijk gehoor is (ongeveer) logaritmisch en de stap van 300W naar 400W klinkt als je geluk hebt 10% harder.

Mij is altijd geleerd dat je beter een versterker kan hebben die te veel is, dan te weinig watts. In hoeverre klopt dat dan?

Muziek bestaat niet uit doorlopende tonen, maar meestal uit momenten van piekvermogen, en met veel zachtere perioden daar tussenin. Gemiddeld zal het vermogen maar een fractie zijn van het piekvermogen. Voor de luidspreker betekent dit dat als je een vier keer te zware versterker aansluit hij dit met normale muziek gewoon gaat overleven omdat de perioden dat hij dit vermogen daadwerkelijk voor de kiezen krijgt maar kort zijn en afgewisseld worden met "rustige" perioden. Dit hangt wel van het soort muziek af, dubstep gaat hier nog wel eens overheen. Dit, in andere woorden, zegt Fuzzbass ook in zijn eerste reactie.

Ik twijfelde omdat 750watt op een 400 watt speaker leek mij veel te veel, maar dat maakt dus niet zo heel veel uit, begrijp ik dat zo goed?

Voor een versterker gelden andere regels, want die heeft een interne voedingsspanning en die moet √2 keer groter zijn voor elke verdubbeling van vermogen, anders zal de versterker gaan clippen. De sinusvormige signalen van de muziek worden dan aan de top afgeplat zodat er een scherpe hoek in het signaal ontstaat die klinkt als kraken en vermogensverlies. Dat is best snel hoorbaar en klinkt belabberd. Daarom wil je een krachtigere versterker hebben dan boxen, dan bereik je dat punt dat de versterker gaat clippen nooit, terwijl die boxen wel tot hun maximale potentie gebruikt worden.

Nadeel is dan wel dat als je een aardlus hebt, er wat gaat rondzingen of er dubstep wordt gedraaid je de boxen kapot kan krijgen omdat die dan doorlopend die 750W voor hun kiezen krijgen. Professionele apparaten kan je soms de aangesloten luidspreker inprogrammeren en die zullen dan het signaal na een korte tijd van overbelasting beginnen af te knijpen en een waarschuwingslichtje tonen. Ik heb er toevallig eens eentje in handen gehad. Als dit geen optie is op jouw versterker moet je er wel rekening mee houden dat er situaties zijn dat je met je versterker je box kan opblazen. Als je veel verschillende mensen met de apparatuur hebt werken kan het belangrijk zijn om hier over na te denken.

Ik dacht altijd 0dB is 0dB uitsturing vanuit een mengpaneel, maar dat is dus ook niet helemaal waar zoals ik begrijp nu.

Die 0dB op je mengpaneel is een verwijzing naar een standaard signaalniveau2 die andere apparaten accepteren als hun piekspanning, voor bijvoorbeeld voor een opname-apparaat is 0dB het niveau vanaf welke hij gaat clippen. In alle specificaties van ruis en vervorming wordt ook uitgegaan van dit niveau. Bij hogere spanningen is het vervormingsvrij functioneren van het apparaat niet meer gegarandeerd, maar bij versterkers moet je er wel ver overheen gaan voor het merkbaar wordt.

Mengpanelen zijn vrij tolerant omdat ze te maken hebben met "de echte wereld" waarin het soms handig is om bijvoorbeeld een koptelefoon rechtstreeks aan te kunnen sluiten. Soms staat je versterker te ver weg om makkelijk aan de knop te draaien en met een mengpaneel is het een optie om gewoon een paar dB meer uit te sturen. Zo ook de ingangen: op veel mengpanelen zijn de ingangen zowel te gebruiken als microfooningang als voor een CD-speler of iPod.

Soms is er ergens een limiter ingebouwd die het geluid afknijpt bij 0dB. De details over het aansluiten en instellen van zo een ding moet ik je schuldig blijven. Misschien kan een ander forumlid hier zijn licht over laten schijnen?

Groet,
Kruimel

1PMPO is een marketingterm die vaak gebruikt werd om goedkope "Chinese" boxen er beter uit te doen zien. Het is vergelijkbaar met piekvermogen maal marketingvermenigvuldiging.
20dBu=0,775VRMS

Kruimel, WRMS bestaat ook niet. Het betekent niets, heeft geen rekenkundige betekenis. Watt is namelijk altijd RMS. "Continu vermogen" of "thermisch vermogen" is de juiste term.

Inderdaad, je hebt gelijk. Aangepast!

Goed uitgelegd jongens. Ik begrijp het nu al iets beter. Het is wel mooi om ieders reactie te lezen. Dan kan ik uiteindelijk tot de juiste beslissing komen.
Het is voor in een discotheek waar voornamelijk Jaren80, Top40 en Jaren90 wordt gedraaid.
Nu op dit moment hebben we die Amcron er tussen hangen, en ik twijfelde of het niet beter is om onze Sync1500 er tussen te hangen. Er komt sowieso een limiter van Dateq tussen te hangen.

http://www.bax-shop.nl/audio-processor/dateq-spl-2-limiter?gclid=CMDGw…

welke het signaal vanaf de mengtafel toch begrenst. Het enige nadeel daarvan is dat bij 'te hard' (ingesteld door wat ik het maximum vind), de muziek voor een paar seconden weg is. De DJ kan aan het knipperende lampje wel zien wanneer hij de limiet overschrijdt. Gaat hij dan nog harder blijft het gele lampje branden en gaat het signaal even weg :)

De helft van die muziek is gevormd naar 16Ω voordat het werd gedigitaliseerd.. Heb nog nooit een publicatie gezien die het met mij eens was maar wellicht een Audiofiel die weet wat ik bedoel..
Deze muziek zal je eerder aan die limiet helpen :/