gevormd naar 16Ω

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Want het slaat als een tang op een varken.

Ontworpen voor..
Gemaakt met huidige technologie die veel zwaarder was dan nu..
Ik kan de juiste benaming niet vinden :/
Daarom hoopte ik dat iemand snapte wat ik bedoelde, een hoop van die jaren 70/80/90 muziek klinkt TE heftig op huidige installaties

Ah, ok. Maar dat heeft echt helemaal niets met de impedantie van de luidsprekers te maken. Dat muziek uit die jaren wat ongecontroleerd en bonkig klinkt ben ik met je eens, maar muziekopnames maken was toen veel meer natte vingerwerk vanwege de gebrekkige analoge apparatuur; gebrekkig in vergelijking met nu. Voor een paar honderd euro koop je een studio mengpaneel met werkelijk sublieme geluidskwaliteit, en helemaal digitaal.

Ik vind het te kort door de bocht om analoog gebrekkig te noemen. Hoeveel albumtitels moet ik noemen uit het analoge tijdperk die beter zijn dan opnames uit het digitale tijdperk?

Tuurlijk zit er veel bocht tussen, maar dat heb je tegenwoordig nog meer in de vorm van overmatige dynamiekcompressie.

Heel veel hangt natuurlijk af van wie er aan de knoppen zit, maar een digitaal systeem klinkt in potentie beter. In potentie. Maar zelfs het "ouderwetse" buizengeluid kan gewoon als VST plugin perfect klinken.

De extreme compressie die de laatste 10 jaar toegepast wordt vind ik ook afschuwelijk. Maar een goede plaat is en blijft een goede plaat, ongeacht de audiokwaliteit. Beter goede muziek op een prutsysteem dan prutmuziek op een installatie van een ton.

Tja dat hangt allemaal af van de verschillende nummers. Het ene nummer is de andere niet. Inderdaad Fuzzbass liever een goed stuk muziek over een mindere set, dan slechte muziek door een set van een ton :)

Dat het nu anders genormaliseerd wordt dan eerder, logisch, de mogelijkheden waren vroeger ook anders. Nu kan bijna iedere gek muziek maken en masteren etc. Het is maar net of de muziek je aanspreekt of niet. Kwaliteit is dan minder belangrijk. Tuurlijk heb je het liefst 320Kbps.

Ik denk dat je er van staat te kijken hoeveel mensen een clippende versterker niet opmerken.

Een speakerguru op het Philips Natlab vertelde mij eens dat een gemiddeld iemand vervorming pas opmerkt als je al op zo'n 10% zit.
Dat ging overigens wel over harmonische vervorming.

Op 19 mei 2015 10:05:06 schreef DJDACORE:
Dat het nu anders genormaliseerd wordt dan eerder, logisch, de mogelijkheden waren vroeger ook anders.

Maar dat hoeft nog steeds geen reden te zijn om bijna alle dynamiek weg te halen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Een Dj van nu kan daarom niet altijd overweg met 'oudere' muziek.

Op 19 mei 2015 23:48:08 schreef bprosman:
Een speakerguru op het Philips Natlab vertelde mij eens dat een gemiddeld iemand vervorming pas opmerkt als je al op zo'n 10% zit.
Dat ging overigens wel over harmonische vervorming.

Als je niet weet waar je op moet letten wel, reken anders maar op <5%.

Clippen moet sowieso een paar ms duren voordat het opgemerkt wordt, maar sommige mensen zullen het nooit opmerken (in muziekaangedreven Golfjes ;)).