SIMUL
Golden Member
Beste mensen,
Ik heb een probleem, ik heb een schakeling gemaakt uit elektuur van mei 1999 l i2C stappenmotor sturing . . Ik heb de schakeling volledig opgebouwd ,de bediening op de pc werkt goed , de signalen van de serieele poort komen perfect toe op de pcf 8574 maar intern gebeurt er niets. Alles is perfect nagezien en zou moeten werken . Dus geen kablage fouten . Misschien zijn er mensen onder jullie die ooit ook die schakeling hebben gemaakt en ook problemen hebben gehad , want soms werken zaken echt niet of zijn onduidelijk .of mensen die een tip kunnen geven . Het zijn nieuwe IC's en zijn ook al vervangen door nieuwe
Kijk uit , 'met dank
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je gebruikt wel een echte RS232 poort? (geen USB geval)
(aangezien dit een gevalletje bit-bangen is op de COMpoort stuurlijnen, gaat dit met een USB geval waarschijnlijk niet goed)
[Bericht gewijzigd door Arco op (53%)]
SIMUL
Golden Member
Beste,
Neen hoor ik gebruik de echte RS232 dus geen usb . Is trouwens de poort waar ik Pic proton basic mee programmeer .Mocht je dat artikel nog hebben van mei 1999 misschien zie jij een foutje op het schema . Eigenaardig is wel dat de init pin van de IC PCF8475N niet verbonden is . Moet misschien niet
Alles is perfect uitgevoerd zoals op schema 50 maal gecontroleerd .
Ik heb het vermoeden dat je er veel over weet , misschien ben je een licht puntje .
Klopt het type van de PCFxxxx wel, kan daar niets over vinden.
EDIT:
Ik zie het al, je had het omgedraaid. PCF8574, PCF8475.
Slave adres goed staan in je programma, moet 0100 zijn. A0, A1, A2, aan de GND. SDA, en SCL goed aan gesloten, niet per ongeluk verdraaid.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (36%)]
SIMUL
Golden Member
Beste,
Ja het klopt hoor ,het is een PCF8574 . Je hebt 2 versies PCF8574 en PCF8574A . Enkel het basis adres is verschillend . Ik heb een PCF8574N een ic van Texas . De N bij mij slaat gewoon op vorm behuizing .
Mocht je nog het schema hebben in de electuur van 1999 .
Neen ik heb alles uitgevoerd zoals het er op staat . Maar valt mij op dat de auteur weinig zegt over adressering . Maar ik leg A0 A1 en A2 op een nul .Staat ook in de boeken van elector ." Poorten anders benut" en "Poorten onder Windows .Het schema zal waarschijnlijk niet kloppen .
Maar gewoon onder google datasheet PCF8574 en je vind hem
Dank
Het poort adres van de PCF8574N is 01000000 = 64. Dit is dus wat je het eerste moet versturen, daarna stuur je de data voor je stapvolgorde voor de motor.
Ik heb de Elektuur van 1999 niet meer, dus daar kan ik niet in kijken.
EDIT:
Kan je het programma eens plaatsen?
SIMUL
Golden Member
Beste ,
Ik heb de beschrijving van het schema , PDF . en andere files . Het programma zit er wel tussen . Maar als ik het installeer stuur ik gewoon in een venster . Hoe kan ik die files naar jou toe sturen ?
groeten
Via mail, adres staat in mijn profiel.
Edit:
Heb het binnen, in het schema zie ik niets bijzonders. Als je het op die manier gemaakt hebt zou het moeten werken. Het programma wat in het artikel staat (het venster wat te zien is) is in VB gemaakt, werkt dat niet, of heb je zelf een programma gemaakt?
Het voorbeeld wat erbij staat (het venster) daar kan je het adres, aantal stappen links/rechts, en het toerental ingeven.
Ik kan het zip bestand niet openen, geeft een fout hier.
Ik moet nu weg, kom er op terug.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (87%)]
SIMUL
Golden Member
Beste,
Het bestand kan ik gewoon openen met Winrar , Extractor ,
Neen , ik heb niets zelf gemaakt . Het venster is inderdaad in VB .Als mijn print niet gekoppeld is met de serielle poort computer dan werkt dat venster niet en hij zegt direkt geen communicatie met com1 poort . Als de stekker er wel op zit dan Com1 OK . De signalen uit de rs232 komen wel toe op de IC .of ze goed zijn dat weet ik niet . Maar als ik wijzigingen doe op het schermtje past het schermtje zich aan . bv in stellen stap vooruit 40 en puls geven dan op scherm verschijnt na tijdje 40 . natuurlijk dat systeem werkt op zijn eigen .
???
Groeten
Daar zijn we weer. De virusscanner gooit hem eruit, en dat ga ik niet aanpassen.
Wat vul je in bij het adres (er staat bit bij) dat in het venster staat?
En wat is precies het type van het I2C IC, dat is belangrijk in verband met het adres?
De int_pin (PIN_13) hoeft nergens aan vast te zitten.
Het programma is trouwens gemaakt voor Windows 95/98.
SIMUL
Golden Member
Bij het aanroepen van de blok staat het in het venster gewoon allemaal nullen , bij test drukken springen ze allen op 1.
De IC is een PCF8574N . De n staat voor de temperatuur /watt .Dus het is gewoon een PCF8574 De adressering ligt op het beginadres nl AO A1 A2 op een nul potentiaal . zoals voorgeschreven .Je hoeft aan ander adres in te stellen wanneer er nog een ic aangelegd wordt . Er kunnen dus 8 IC aan liggen .
Ik kan zelf de snelheid instellen en de positie en de stand op het scherm loopt gewoon mee . Met andere woorden ik heb alles perfect uitgevoerd , en werk natuurllijk met win 98 se
Bij het aanroepen van de blok staat het in het venster gewoon allemaal nullen , bij test drukken springen ze allen op 1.
Als het kan, vul daar dan eens 01000000 in. En kijk wat er dan gebeurt.
Wat voor voeding gebruik je eigenlijk voor de besturing en de stappenmotor?
EDIT:
Misschien kan je het beste even contact opnemen met Zeno, die heeft het artikel geschreven.
http://www.zenot.nl/prod03.htm
Onder aan de link staat (resultaten) als je daar op klikt krijg je Zeno zijn Email te zien.
SIMUL
Golden Member
Beste Lambiek,
Ik heb al alles geprobeerd . andere waarden ingesteld , enz .Maar het werkt niet .de screendump doet alles wat hij moet doen
De stappenmotor ligt er nog niet aan , ik heb alleen de schakeling op gebouwd met de Ic pcf8574 en de led moet bij test branden en ook de scoop gelegd aan de uitgang , maar daar verandert niet .
Ben blij dat je me het artikel bezorgde van de auteur . Ik ga hem eens mailen , hopelijk herinnert deze het hem nog .
Met veel dank
Zeno was vroeger een maatje van me bij de HCC.
Ik heb je nog een mail gestuurd ter verduidelijking. Hoop dat je er iets aan hebt.
SIMUL
Golden Member
Beste
Al bedankt hoor dat je dit allemaal wilt doen . Ik heb net ook het mailtje verstuurd naar hem met de volledig uitleg . Ik hoop dat we er uit komen want het laat me niet los , was vroeger op mijn werk ook zo .
Nogmaals dank en nu wachten we maar af . Misschien zit de IC er voor iets tussen ,het zijn ic's van texas ipv philips maar net zelfde type en data .
Nogmaals bedankt en kijken uit vol spanning .
Als alles goed zit met de hardware moet het werken. Ik vermoed dat het ergens mis gaat met de adressering, maar kan het ook mis hebben natuurlijk.
SIMUL
Golden Member
Beste,
Ik heb daarnet een mail terug gekregen van die persoon .
Ik zal je hem doorsturen , maar daar blijkt toch enige onduidelijkheid te zijn .
Bedankt en de mail komt eraan .
SIMUL
Golden Member
Beste,
Ik heb het nog niet getest , straks moet ik weg en dan weekend .Ga maandag met mijn klein verstand verder kijken
Laat je zeker iets weten , blijkbaar volgens Harry staan er 2 versies op de file waarvan het adres niet klop staat adres_PCF8574 =63 zou moeten 64 zijn maar dat zou voor de A versie zijn en ik gebruik de PCF8574 .
Allemaal eigenaardig ?.
IK ga dat maandag uitvlooien .
Toch alvast bedankt en een goed weekend
Op 5 juni 2015 17:57:21 schreef SIMUL:
waarvan het adres niet klop staat adres_PCF8574 =63 zou moeten 64 zijn maar dat zou voor de A versie zijn en ik gebruik de PCF8574.
Nee, het adres voor de PCF8574 is 01000000 = 64. En het adres voor de PCF8574A is 01110000 = 112.
Dus niet de boel door elkaar halen hé. 
Ik heb gisteren Zeno gebeld, en het programma doorgestuurd. Hij zou naar het programma kijken, misschien dat er iets fout gaat met de adressering naar de PCF8574.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er wil bij i2c soms wel eens een misverstand over de adressering zijn. Strikt genomen zijn alleen de hoogste 7 bits (bit 7...1) het adres, bit 0 is het R/W bit.
Ja dat weet ik, maar het lijkt erop dat het adres DEC_64, HEX_0X40, BIN_01000000, niet goed staat in het programma.
Het is in Pascal geschreven, en ik kan het adres er niet uithalen.
Dus moet de auteur er maar naar kijken.
SIMUL
Golden Member
Beste Lambiek,
Tof van je dat je er zoveel energie in steekt .
Ik zelf heb ook het programma door gestuurd naar Zeno ,nadat hij mij eerst gecontacteerd had met tips , daar hij het programma niet meer terug vond (15 jaar geleden ) Maar nog geen reactie terug gekregen . Zelf kan ik geen pascal , dus voor mij is het een beetje latijn .
Ik hoop dat hij mij gaat terug contacteren met een oplossing .
toch wel eigenaardig dat een zo omschreven ontwerp met programma niet werkt ,zo eigenlijk niet mogen . Maar heb er alle begrip voor ."Die zonder zonde is werpe de eerste steen ".
Ik zou toch werk echt heel graag dat systeem in dienst nemen ,
Heb gisteren nog alles eens nagekeken en vind geen enkel fout in de schakeling . Voor mij is het eigenlijk een beetje wachten op Zeno .
Vele Groeten , Lambiek en bedankt