Daar zijn we weer. De virusscanner gooit hem eruit, en dat ga ik niet aanpassen.
Wat vul je in bij het adres (er staat bit bij) dat in het venster staat?
En wat is precies het type van het I2C IC, dat is belangrijk in verband met het adres?
De int_pin (PIN_13) hoeft nergens aan vast te zitten.
Het programma is trouwens gemaakt voor Windows 95/98.
SIMUL
Golden Member
Bij het aanroepen van de blok staat het in het venster gewoon allemaal nullen , bij test drukken springen ze allen op 1.
De IC is een PCF8574N . De n staat voor de temperatuur /watt .Dus het is gewoon een PCF8574 De adressering ligt op het beginadres nl AO A1 A2 op een nul potentiaal . zoals voorgeschreven .Je hoeft aan ander adres in te stellen wanneer er nog een ic aangelegd wordt . Er kunnen dus 8 IC aan liggen .
Ik kan zelf de snelheid instellen en de positie en de stand op het scherm loopt gewoon mee . Met andere woorden ik heb alles perfect uitgevoerd , en werk natuurllijk met win 98 se
Bij het aanroepen van de blok staat het in het venster gewoon allemaal nullen , bij test drukken springen ze allen op 1.
Als het kan, vul daar dan eens 01000000 in. En kijk wat er dan gebeurt.
Wat voor voeding gebruik je eigenlijk voor de besturing en de stappenmotor?
EDIT:
Misschien kan je het beste even contact opnemen met Zeno, die heeft het artikel geschreven.
http://www.zenot.nl/prod03.htm
Onder aan de link staat (resultaten) als je daar op klikt krijg je Zeno zijn Email te zien.
SIMUL
Golden Member
Beste Lambiek,
Ik heb al alles geprobeerd . andere waarden ingesteld , enz .Maar het werkt niet .de screendump doet alles wat hij moet doen
De stappenmotor ligt er nog niet aan , ik heb alleen de schakeling op gebouwd met de Ic pcf8574 en de led moet bij test branden en ook de scoop gelegd aan de uitgang , maar daar verandert niet .
Ben blij dat je me het artikel bezorgde van de auteur . Ik ga hem eens mailen , hopelijk herinnert deze het hem nog .
Met veel dank
Zeno was vroeger een maatje van me bij de HCC.
Ik heb je nog een mail gestuurd ter verduidelijking. Hoop dat je er iets aan hebt.
SIMUL
Golden Member
Beste
Al bedankt hoor dat je dit allemaal wilt doen . Ik heb net ook het mailtje verstuurd naar hem met de volledig uitleg . Ik hoop dat we er uit komen want het laat me niet los , was vroeger op mijn werk ook zo .
Nogmaals dank en nu wachten we maar af . Misschien zit de IC er voor iets tussen ,het zijn ic's van texas ipv philips maar net zelfde type en data .
Nogmaals bedankt en kijken uit vol spanning .
Als alles goed zit met de hardware moet het werken. Ik vermoed dat het ergens mis gaat met de adressering, maar kan het ook mis hebben natuurlijk.
SIMUL
Golden Member
Beste,
Ik heb daarnet een mail terug gekregen van die persoon .
Ik zal je hem doorsturen , maar daar blijkt toch enige onduidelijkheid te zijn .
Bedankt en de mail komt eraan .
SIMUL
Golden Member
Beste,
Ik heb het nog niet getest , straks moet ik weg en dan weekend .Ga maandag met mijn klein verstand verder kijken
Laat je zeker iets weten , blijkbaar volgens Harry staan er 2 versies op de file waarvan het adres niet klop staat adres_PCF8574 =63 zou moeten 64 zijn maar dat zou voor de A versie zijn en ik gebruik de PCF8574 .
Allemaal eigenaardig ?.
IK ga dat maandag uitvlooien .
Toch alvast bedankt en een goed weekend
Op 5 juni 2015 17:57:21 schreef SIMUL:
waarvan het adres niet klop staat adres_PCF8574 =63 zou moeten 64 zijn maar dat zou voor de A versie zijn en ik gebruik de PCF8574.
Nee, het adres voor de PCF8574 is 01000000 = 64. En het adres voor de PCF8574A is 01110000 = 112.
Dus niet de boel door elkaar halen hé. 
Ik heb gisteren Zeno gebeld, en het programma doorgestuurd. Hij zou naar het programma kijken, misschien dat er iets fout gaat met de adressering naar de PCF8574.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er wil bij i2c soms wel eens een misverstand over de adressering zijn. Strikt genomen zijn alleen de hoogste 7 bits (bit 7...1) het adres, bit 0 is het R/W bit.
Ja dat weet ik, maar het lijkt erop dat het adres DEC_64, HEX_0X40, BIN_01000000, niet goed staat in het programma.
Het is in Pascal geschreven, en ik kan het adres er niet uithalen.
Dus moet de auteur er maar naar kijken.
SIMUL
Golden Member
Beste Lambiek,
Tof van je dat je er zoveel energie in steekt .
Ik zelf heb ook het programma door gestuurd naar Zeno ,nadat hij mij eerst gecontacteerd had met tips , daar hij het programma niet meer terug vond (15 jaar geleden ) Maar nog geen reactie terug gekregen . Zelf kan ik geen pascal , dus voor mij is het een beetje latijn .
Ik hoop dat hij mij gaat terug contacteren met een oplossing .
toch wel eigenaardig dat een zo omschreven ontwerp met programma niet werkt ,zo eigenlijk niet mogen . Maar heb er alle begrip voor ."Die zonder zonde is werpe de eerste steen ".
Ik zou toch werk echt heel graag dat systeem in dienst nemen ,
Heb gisteren nog alles eens nagekeken en vind geen enkel fout in de schakeling . Voor mij is het eigenlijk een beetje wachten op Zeno .
Vele Groeten , Lambiek en bedankt
Afwachten dan maar zou ik zeggen, ik houd ook nog wel contact met Zeno hier over.
Ik zou toch werk echt heel graag dat systeem in dienst nemen,..
En anders is daar nog wel iets anders op te verzinnen. 
SIMUL
Golden Member
Bedankt Lambiek,
Ik hou je zeker ook op de hoogte en hopelijk krijg ik aan de praat .
Nogmaals bedankt voor alle moeite
SIMUL
Golden Member
Hallo Lambiek ,
Heb er vandaag nog een paar uren mee gepruts maar het haalt niets uit .Ic vervangen door nieuwe ,kablage nog eens na gezien en de nodige instellingen gedaan op het schermtje i.v.m de bits . maar geen leven in te krijgen . De signalen van de rs232 komen telkens toe op de PCF8574 en bij stop, stoppen de pulsen ook .
blijkbaar is het basis adres niet juist , maar weet het er ook niet het er uit te halen uit te halen Spijtig dat ik geen PCF8574A heb , wie weet . Ik zie daar ergens een 63 staan misschien moet dat 64 zijn . Maar moet wel een pascalcompiler hebben of niet ?
Zal nog maar even wachten zeker , misschien zal Zeno nog eens reageren met het juiste programma .
Ik wil me niet bemoeien in de discussie, maar het IC is een vreemde eend in de bijt.
De POR (Power On Reset) deze moet een volledige cycle maken voordat de IC werkt, als ik het goed lees;
Eerst moet VDD ca. 5V worden en dan onder VPOR 2,4V en daarna weer 5V.
blz. 9 en 16
Dit staat in de PDF van NXP. Pas dan staat het IC in de READ-Mode.
Dan heb je noch te maken met de I/O Direction, voor Output-Mode, daar gaat het nl. om, is de Init;
Start <slave-adress> <I/O_Ports_Direction> <Data_Out> Stop,
waarbij je de I/O Ports kunt opsplitsen in bv;
P0 is Input poort en P7 is Output.
Althans zo lees ik het, maar kan het mis hebben ik heb het IC hier niet liggen.
SIMUL
Golden Member
Als ik dat laatste zo lees welke voorwaarden enz , dan vind ik het zielig van dat artikel , dat daar met geen woord in gerept word . Iedere hobbyist is niet altijd instaat de data sheet grondig door te nemen , als er toch een schema en software in elektuur staat die verondersteld wordt dat werkt . Als eenmaal zoiets werkt is de basis gelegd en kan er dan zelf eventueel nog gezocht worden om aanpassingen .
Ik bedank iedereen voor de vele goede raadgevingen "en voor namelijk Lambiek
Ik sloop mijn opstelling en gedaan ermee . Dank
Je kunt de schakeling ook een keer testen door ze aan te sturen via Arduino.
Het kan inderdaad zoals Lambiek al zij verkeerd adres zijn,maar heel waarschijnlijk loopt de timing van SDA of SLC verkeerd.
Via Arduino kun je op vrij eenvoudige wijze de werking van de PCF ... nazien,stuur het IC aan met i²c en hang wat leds op de uitgangen.
Op 12 juni 2015 19:28:24 schreef hefid:
Ik wil me niet bemoeien in de discussie, maar het IC is een vreemde eend in de bijt.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 
Maar een vreemde eend is het niet, is gewoon een standaard I2C IC.
De POR (Power On Reset) deze moet een volledige cycle maken voordat de IC werkt, als ik het goed lees;
Eerst moet VDD ca. 5V worden en dan onder VPOR 2,4V en daarna weer 5V.
Het IC moet gewoon werken met een voedingspanning van 5VDC, hoeft niets gereset te worden.
Dan heb je noch te maken met de I/O Direction, voor Output-Mode, daar gaat het nl. om, is de Init;
Start <slave-adress> <I/O_Ports_Direction> <Data_Out> Stop,
waarbij je de I/O Ports kunt opsplitsen in bv;
P0 is Input poort en P7 is Output.
De start bits, adres bits, stop bits, worden gegenereerd in het programma als het goed is.
Op 13 juni 2015 10:57:50 schreef Gij Kieken:
Het kan inderdaad zoals Lambiek al zij verkeerd adres zijn,maar heel waarschijnlijk loopt de timing van SDA of SLC verkeerd.
Dat zou zo maar kunnen, maar dat is allemaal een software probleem.
Zelf gebruik ik de PCF8574 veel, en er is niets mis mee. tenzij je hem goed aanstuurt.
En zoals ik al eerder zei, ik kan niet veel ontdekken in het programma. En voor het zelfde geld mist er nog iets, ik weet het niet.