Een standaard Arduino (uno / mega) is veel te traag om zo’n groot display fatsoenlijk aan te sturen. (je wilt een hoge refreshrate omdat die toerenteller toch vlot uit moet kunnen slaan). Ik zou iets zoeken op basis van een ARM processor ofzo. En dan zou ik niet een Linux gebaseerd ding pakken zoals een Raspberry PI, want je wilt ook niet dat je auto eerst helemaal moet “opstarten” eer je snelheidsmeter kunt zien. Je grootste uitdaging zit meer in het programmeren van het geheel dan de elektronica kant denk ik. Er zijn allerlei modules te koop die het elektronica gedeelte een stuk makkelijker maken. Hoe oud is die auto, heeft die een OBD2 poort? Daar kan je ook erg veel motor informatie uit opvragen.
Hoe dan ook, ik ben ook met MGP eens. Als je geen ervaring hebt in elektronica en/of programmeren, dan zal dit een hele zware klus worden dit goed voor elkaar te krijgen.
Dat het voor mij een stevige klus zal worden is iets wat zeker is.
Inmiddels heb ik vanuit de boordcomputer wel alle draden uitgezocht en weet welke draden de pulsdraden zijn voor de brandstof, toerenteller, oliedruk etc.
Alleen de snelheidsmeter, km/u en dagteller zijn mechanisch.
Ook priogramma's om te kunnen programmeren zijn reeds aanwezig w.o Xwisp.
Andere apparatuur zoals soldeerstation en meet apparatuur heb ik binnen handbereik dus het begin is er
nu het bouwen dus nog.
Een OBD2 poort is niet voorhanden en zal er dus rechtstreeks uit de ECU gewerkt moet worden zoals ik dit nu ook heb met het Abarth dashboard.
Des te groter de uitdaging.
Achteraf blijkt dat de Fiat wel voorzien is van OBD2 en vond ik dit op internet:
http://www.jamessimpson.co.uk/xtool-iobd2-review/
Kortom voor mij veeeeel te hoog gegrepen.
Ben inmiddels een aantal dagen met Circuit Wizard (Student versie)aan het spelen in de hoop iets (beter) te begrijpen hoe het een en ander werkt.
Dit lukt totnu toe vrij aardig al kun je met Circuit Wizard lang niet alle componenten "vinden" zoals b.v. PIC18F252 en PIC16F628 die toch wel redelijk veel in schema's voorkomen
Eerder werd al gevraagd naar de OBD en onderzoek heeft uitgewezen dat de Fita wel een OBD heeft (OBD1) die alleen uit te lezen is met IAW scan en zelfs niet met FiatEcuScan
Onderstaande zou dus ook geen optie zijn daar dat weer gebruik maakt van OBD2
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autodiagnosticsandpu…