Het klopt dat er een 12 v van het contactslot op toekomt. Je kan de radio echter ook zonder dat er een sleutel in het contact zit aanzetten. Deze functie wil ik graag behouden.
De remote van de versterker neemt nog geen 1mA.
[Bericht gewijzigd door Oane op (13%)]
Kan iemand mij ook op weg helpen om met een of twee transistoren het 5v signaal van usb naar een stuursignaal van 12 v voor de remote van de amp te schakelen?
edit: ben zelf aan het knutselen geweest en kwam tot de volgende schakeling:
Als ik iets over het hoofd zie, geef maar commentaar.
Hier voor de geïnteresseerden nog een foto van de print van de visteon:
Dat ic met de koelpasta is een 4 x 45 watt eindversterker!
Onderkant print:
maak eens een foto van de voorkant, normaal staat er iets op van RDS 6000 EON of RDS 6006. Als het een ingebouwd exemplaar is, kan ik het waarschijnlijk aan de hand van het front wel achterhalen..
heel veel zijn deze aansluitingen gebruikt...
De radio is een ingebouwd exemplaar met een los display en een los toetsenbord. Hij werkt via canbus jammer genoeg.
http://forum.fiestaclub.nl/uploads/1426632351/gallery_8366_882_508475.… Dit is mijn radio.
http://www.mediafire.com/download/7bpkpdnq5tendsf/radiodiagrams.zip Hier staan schema's van een focus, vergelijkbaar met wat ik in de fiesta heb zitten.
[Bericht gewijzigd door Oane op (21%)]
Op 18 juni 2015 21:24:43 schreef Oane:
[...]De radio zit in een fiesta. Fabrikant Visteon.
deze radio meldt voorop SONY......
me confused............. help mij...
Ja ik weet het, uiterlijk sony maar intern stiekum wat anders. (schijnt onder licentie van sony visteon te zijn)Deze radio zit er ook in met andere knoppen, de standaard knoppen zeg maar. Zo zie je maar dat je tegenwoordig voor de gek wordt gehouden met wat je ziet en wat er van binnen in zit.
Visteon is in 2003 al onder de naam Sony gaan werken in audio entertainment.. Bron: http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press_Archive/200301/03-0109E/
Dat de print altijd onder stroom staat is wellicht omdat de radio geïntegreerd is in de auto?
In de Mercedes van mijn werk ging de radio automatisch aan als er file of spookrijder berichten waren in mijn regio..
Het ontwerp van de voeding ziet er redelijk uit.. Maar kun je niet beter uitmeten wat er wellicht op 12V al getriggerd wordt op de print? De opamp bv?
Of de 5V van de USB gebruiken om een 5V relais aan te sturen die 12V inschakeld 
Mag je alleen nog hopen dat de USB niet blijft werken als je de motor uit zet 
Nou ik heb vandaag de boel afgemonteerd in de auto. De remote van de versterker heb ik via een diode aan de 5 volt van de usb aansluiting gesoldeerd. De versterker gaat nu mooi met de radio aan en uit.
Er loopt nog niet eens 1 mA over de remote draad. Grappig dat de versterker al met 5 volt inschakelt.
Nu een lekker vol geluid. Die standaard versterker chip in de radio klinkt toch wat iel.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb in mijn Focus eigenlijk het zelfde gedaan, maar de versterker-remote zit op de accessoire schakeldraad (waar de antenneversterker, GPS-ontvanger e.d. mee geschakeld wordt), dus de versterker gaat aan zodra de auto van het slot is, en gaat 2 minuten na het op slot doen weer uit.
Hier is er meer over te lezen
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (12%)]
Aha op die manier fuzzbas! Ik heb ook op de antenne versterker gemeten terwijl ik in de auto zat en dan blijft daar contant spanning op. Dus als je de auto op slot doet wordt dit gedeelte afgeschakeld? Leek me al raar dat er constant spanning op bleef staan, met auto op slot heb ik niet getest. Weer wat geleerd!
Bij mij gaat de versterker ook uit zonder dat je de auto op slot hoeft te doen. Je kan het zien aan een usb accesoire die je aangesloten hebt. mijn ipod gaat laden zodra de radio aangaat, ook zonder sleutel. En zodra de radio uit gaat duurt het 5 seconden en dan valt de usb spanning weg.
gisteren dus de hele ochtend met de autoradio aan de gang, tijdens het knutselen viel ineens het geluid weg. De radio reageerde niet meer op de volume knop. Ik denk wtf? Heb ik ergens sluiting gemaakt? Maar eens op de accu meten, bleek de accu helemaal leeg! Dit komt waarschijnlijk omdat de auto al de hele week stilstaat en ik er regelmatig in heb zitten meten aan de radio. Snel een acculader opgezocht en gelukkig bleek de radio gewoon nog te werken. Dit is misschien een soort beveiliging tegen het diep ontladen van de accu.
Ik heb een tijdje terug twee composets in mijn auto gemonteerd.
Nu speelt het opzich prima alleen bij sommige tonen en dan met name pianospel gaat de tweeter kraken. onderstaan schema is van de crossover:

Bij mijn vorige set heb ik hier nooit last van gehad, die heeft dit schema:

Dit filter is veel uitgebreider. Wat ik gelezen heb is de bovenste een 1e orde filter en de onderste een 2e orde filter.
Wat zou ik aan het bovenstaande schema aan kunnen passen om het kraken van de tweeter te voorkomen? En heeft dit kraken te maken met de resonantie freq. of krijgt de tweeter te veel lage tonen?
Fuzzbass
Weet je zeker dat het kraken uit de tweeter komt en niet ook uit de woofer? Het is onwaarschijnlijk dat de tweeter zo sterk vervormt dat je het hoort, zonder meteen het loodje te leggen.
Bij het onderste filter ziten zowel de woofer als tweeter op hogere orde filters, maar de filterorde heeft in dit geval weinig met resonantie te maken en een tweeter krijgt sowieso al heel weinig vermogen. Een 1e orde filter (schakelaar open op bovenste filter) is wel sterk af te raden voor tweeters.
Bedankt voor je reactie fuzzbas!
Ik vindt het heel raar idd met de schakelaar open dwz de spoel over de tweeter los gekoppelt, is wel de basisinstelling volgens de fabrikant. Zo heb ik het nu ook zitten.
Voordat ik alles open haal, het zijn vier deuren, wil ik het wel goed doen. Zou het zin hebben om naast de spoel over de tweeter in te schakelen, ook condensatoren zoals op het onderste schema, toe te voegen?
Fuzzbass
Nee. Zonder heel het filter door te rekenen kun je niet voorspellen wat, zomaar extra componenten toevoegen, gaat doen met het geluid.
Beide sets zijn van hetzelfde merk. Ik kan proberen of ik de inductie van de spoelen kan achterhalen.
Het is jammer dat er op een relatief dure composet is bezuinigd op het wisselfilter.
Maargoed ik ga eerst proberen om met de schakelaar de spoel over de tweeter in te schakelen, misschien is de krakerij dan ook opgelost (hopelijk).
Fuzzbass
Composetjes zijn altijd te duur voor wat je er voor krijgt. Alleen al aan het feit dat hier de tweeter verzwakker achter het filter zit kun je concluderen dat er over het filter niet echt nagedacht is, en uberhaupt schakelbare steilheden slaan nergens op. Er is geen enkele rekening gehouden met het op elkaar aansluiten van de filterbanden in het overnamegebied.
Aan de andere kant, in een auto maakt het allemaal niet zo geweldig veel uit. De bijgeluiden in een auto verdoezelen elke subtiele verbetering in het geluid.
Aan de andere kant, in een auto maakt het allemaal niet zo geweldig veel uit. De bijgeluiden in een auto verdoezelen elke subtiele verbetering in het geluid.
Dat is misschien wel zo, maar dan had ik achteraf gewoon de originele speakers kunnen laten zitten. Ik wil juist een beter geluid.
Misschien ga ik nog eens proberen om het filter van mijn vorige set erop aan te sluiten.
Als je ook in de folder kijkt naar ground zero, want over dat merk gaat het hier, vragen ze voor dit filter maar dan iets uitgebreider maar liefst tegen de 400 euro.
Pure oplichterij.
btw dit is mijn set: http://www.ground-zero-audio.com/en/products/speaker/gzuc-650sq.html
Hoi Fuzzbass, Ik heb nu de schakelaars gesloten voor de spoel over de tweeters. Bij alle 4 deuren langs om die los te ploppen.
Het positieve, het gekraak lijkt voorbij. Ik ben voorzichtig, wil niet al te hard juichen.
Bedankt voor je feedback in ieder geval!
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
In mijn bescheiden wereld valt er in een auto niet veel te verbeteren, door de standaard speakers te vervangen door een gemiddeld combo setje.
Daar word tegenwoordig echt wel serieus in geinversteerd om een zo mooi mogelijk en uitgekiend geluidsbeeld te creeeren.
De plaatsing van de woofers en de tweeters, is echt wel over na gedacht.
Dat het geluid, jou als eindgebruiker niet bevalt, is natuurlijk een ander verhaal.
Smaak is verschillend (gelukkig maar)
@gadget, plus het feit dat deze 2 sets die ik er nu in heb zitten aangestuurd worden door een versterker kan je de boel even lekker openzetten bij een mooi nummer.
De standaard speakers waren toch een stuk lichter en gingen klapperen bij stevig volume.
Maar je hebt gelijk dat er tegenwoordig betere kwaliteit audio in de auto's zit dan vroeger.
Je moet het ook zien als een stukje hobby natuurlijk.
Fuzzbass
De standaard speakers in de Focus Titanium zijn heel behoorlijk. Ik heb alleen een kleine subwoofer toegevoegd en er flink wat meer vermogen achter gezet, maar met mijn vorige auto's was het triest tot diep triest gesteld.
Maar je moet de beperkingen van deurspeakers wel accepteren. Diepe bas komt er gewoon niet uit, en het omhoog schroeven van de basregelaar zorgt alleen maar voor gewapper en gekraak. Zo ook bij de Focus Titanium, vandaar mijn sub. De deurspeakers krijgen niets onder de 100 Hz.
Dezelfde speakers van de focus zitten ook in de fiesta. De speakers die er nu inzitten daar is de conus ook stugger van opgehangen. De magneet is veel groter.
Achter in de deuren heb ik nu ook tweeters, die zitten er origineel niet in. Zorgt toch voor een mooier geluidsbeeld.
Er komt genoeg bas uit, de sub blijft voorlopig in het hok staan. Heb er eigenlijk ook geen ruimte voor in de fiesta.
Wel valt op dat de voordeuren meer lage tonen geven dan de achterdeuren, dit zal wel met het verschil van ruimte te maken hebben.