Hallo iedereen,
Zojuist is mijn OCXO geleverd door de pakketdienst (van Ebay member flyingbest). Hij ziet er vreselijk mishandeld uit, dus ik ben benieuwd wat hij gaat doen straks.
Voorlopig weinig tijd om er aan te knutselen helaas, maar de vakantie komt er aan!
Gegroet,
Giovanni
miedema
Golden Member
Ha Giovannii,
jij hebt je OCXO snel binnen!
Zoals eerder gezegd worden die OCXO's niet echt zachtzinnig uit hun vorige omgeving gesloopt....
Je kunt natuurlijk vrij simpel testen of je OCXO OK is.
Dat is sowieso een goed idee, denk ik, voor je hem op je print soldeerd.
Ik doe dat zo:
Links is de meest simpele manier, maar prima om te controleren of de OCXO werkt.
Rechts is eigenlijk identiek aan de toepassing op de print.
Zo heb ik aanvankelijk de eigenschappen van de OCXO bepaald.
Sluit de OCXO aan, bij voorkeur op een stroombegrensde labvoeding. (12V, stroombegenzing 600 à 700mA)
Je ziet dan aanvankelijk een stroom lopen van rond de 500mA, die na een minuut of 7 terugloopt naar 200-250mA. Je weet dan dat de oven goed werkt.
Verder natuurlijk een scoop en/of counter er aan, en kijken of er ongeveer 10MHz uitkomt, en of je die kunt tunen. De golfvorm moet mooi sinusvormig zijn.
Kijk ook of de glazen afdichtingen nog heel zijn. Bij mij zaten er op z'n minst barsten in, bij eentje kon ik naar binnen kijken.
Ik heb dat gerepareerd met een beetje epoxylijm. Je kunt het op bovenstaande foto zien, maar meer hierover hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1729157#1729157
groet, Gertjan.
De mijne liggen kennelijk nog in China, op 2 juli 2 stuks gekocht maar nog niet verstuurd. Ook via verkoper flyingbest...
Ik heb nog wel een paar mooie Piezo 2920136 OCXO's liggen van een ander project, deze zijn ook 12V maar hebben een 10Mhz TTL uitgang.
Hallo iedereen,
De afdichtingen zagen er onder de stereomicroscoop niet heel slecht uit (1 barstje), voor de zekerheid zal ik ze bewerken met een epoxy.
Heb hem snel even getest en de stroom loopt mooi terug van 490mA naar 250mA. Hoewel ik niet precies de juiste weerstandswaarden in de buurt had (en niet eens een 5k multiturn potmeter), heb ik toch even gekeken hoe hij presteert bij een fixed Vf = 4.894V.
Sinus ziet er in het begin niet zo heel mooi uit maar dat trok redelijk recht na een minuut of 14. De genoemde tijden zijn geen exacte wetenschap, heb dit snel in de pauze even gedaan.
Het scope beeld na 2 minuten:
SA beeld:
SA beeld uitgerekt en met harmonische:
Groeten,
Giovanni
miedema
Golden Member
Ha Giovannii,
Zo te zien heb je een prima OCXO 
De ovenstroom klopt.
Die warme waarde van 250mA gaat nog omlaag als de OCXO in een afgesloten behuizing zit.
Je uitgangsniveau is met +4dBm in 50Ω standaard, en ook de harmonischen zijn net zo hoog als bij mij.
Inderdaad is het uitgangsniveau tijdens het opwarmen hoger, met meer vervorming.
Vandaar dat ik bij de aandachtspunten al heb geschreven dat je het uitgangsniveau van de buffers pas moet instellen (met R20A) nadat de OCXO goed is opgewarmd.
groet, Gertjan.
Ook hier is de OCXO (bijna) klaar. Ik wil er alleen een TTL uitgang bij hebben en eventueel 10-delers er achter.
Nu zijn er zat schema's te vinden van sinus naar TTL maar ik zoek iets met zo laag mogelijke jitter. Iemand anders met ideeën hierover?
@RAAF12
Dat hij zal omklappen is inderdaad geen probleem. Ik vraag me alleen af of dat elke keer exact op hetzelfde punt gebeurt.
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.
@rbeckers
De 74S140 is inderdaad een goede tip.
rbeckers
Overleden
Het punt met TTL is dat door de hysteresis jitter ontstaat.
De meeste apparatuur die aan een OCXO, hier 10MHz sinus, hangt werkt intern met TTL-achtige logica. Dus in die apparatuur zit dat wat de TS vraagt.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De 7413 is een Schmitt trigger met 4 ingangen, een gewone Schmitt triger met één ingang is de 74HC14.
Je kan ook een 74HC74 gebruiken met als uitgang 2,5MHz.
Zo zijn er meer oplossingen zoals een 74HC161 welke deelt door 16.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
@ heer rbeckers,
Geen idee ik dacht dat uit het ontwerp van heer miedema een sinus komt.
De vraag van fzwart om van een sinus een blok te maken was mijn reactie de nauwkeurigheid weet ik ook niet.
Ik denk dat de uitgang van het ontwerp hier niet echt geschikt voor is het zal best wel werken maar in het algemeen moet je een overgang maken iets met een driver of zo.
@ fzwart,
Een deler kan je ook analoog maken is stabieler en schoner op de voeding let daar op als je (TLL) in het algemeen digitaal en analoog combineert.
Gr Henk.
Iedereen bedankt voor de tips, zal eens één en ander proberen met Schmitt triggers.
@electron920
De voeding is gescheiden en ik zal de circuits ook zoveel mogelijk van elkaar afschermen.
rbeckers
Overleden
Op 19 juli 2015 17:56:14 schreef fzwart:
@RAAF12
Dat hij zal omklappen is inderdaad geen probleem. Ik vraag me alleen af of dat elke keer exact op hetzelfde punt gebeurt.
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.@rbeckers
De 74S140 is inderdaad een goede tip.
Ja, dat zijn wel oude IC's die niet iedereen heeft liggen, maar er is zat moderner spul te koop. Maak je de TTL delertrein erachter met 7490, 74390 o.i.d?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.
Wanner de sinus volkomen symmetrisch is, en een goede sinusvorm is dat dan klapt de comparator of een TTL poort ook om.
Dat hangt af van de threshold spanning; bij welke spanning je een actieve "0"of "1" nivo hebt.
De threshold spanning kun je bij een 74HC14 midden tussen de voedingsspanning in stellen dus op 2,5V met een spanningsdeler uit 2 maal 100k ohm.
Bij een ingangssignaal van 1Vpp heeft een 74HC14 of 74HC74 al voldoende signaal.
De LT1016 is verkrijgbaar bij o.a. Distrelec.
miedema
Golden Member
Ha fzwart,
De 10MHz output is zeer stabiel, niet alleen de frequentie, maar ook de amplitude. Er zit geen ruis of storing op het signaal.
Elke oplossing met Schmitt-trigger of comparator met wat hysteresis lijkt me prima.
Temeer als je van plan bent om daarna toch verder te delen.
Enig punt van aandacht lijk mij om digitaal en analoog goed gescheiden te houden, met aparte voedingen.
Maar dat was je toch al van plan.
groet, Gertjan.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ja dat zou best wel eens kunnen maar ik denk dat hij ook een blokje wil.
In eerste instantie tijdje terug was de vraag om de 75MHz voor 10MHz te gebruiken.
Dit kan simpel door de 75MHz met 2 te vermenigvuldigen daar na door 3 te delen en daarna door 5 dit kan allemaal analoog dus geen moeilijke ic een aantal mmic's een paar spoeltjes en kaar is Tidak Ada.
Gr Henk.
@Tidak, je bedoelt waarschijnlijk van sinus naar blok.
Mijn ervaring met ECL delers (11C90, 95h90) is dat een sinus aanbieden net zo goed werkt. Je maakt eventueel een ECL deler wat gevoeliger, door de voedingsspanning iets te verlagen, in de prescaler van mijn oude frequentie teller zat daartoe een draadgewonden potmeter in de 5V voedingslijn.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ah, goeie tip RD12Tf!
Ik heb me ineens bedacht dat ik dit nog had:
Er zit zelfs een LM320 5.2 op (-5,2V)
Dat heb ik in een grijs verleden gemaakt als prescaler voor een afstem sythesizer voor een FM ontvanger. Dat project is blijven liggen, omdat ik toen een QUAD FM3 heb gekocht.
Ik moet alleen nog uitspitten hoe ik die ingangstrap heb opgebouwd Ook moet dat veelkleurige tantaaltje preventief vervangen worden (Ik weet niet of dat na 40 jaqar nog goed is
)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De discussies hier op het forum hebben mij tot die overweging gebracht. Oranje en 'bonte' tantaaltjes worden verdacht genoemd/(gemaakt?).
Hier nog het schema. Ik snap momenteel even het inganscircuit niet meer. Met nane de schakeing rond de beide shottkey clamping diodes. Meen het indertijd uit Electronic Design te hebben overgenoomen. Heb ik een foutje getekend of klopt het toch?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
HI Tidak Ada,
Even snel tussendoor, wacht bij een klant op het gereedkomen van een scan.
Je tekening mist een heel klein draadje naar beneden naar de gate.
De wat oudere tantaals zijn altijd al verdacht geweest.
Vooral als deze over voedingslijnen staan.
Een uitzondering hierop zijn de professionele types met een metalen huis en glasdoorvoertjes aan de zijkant.
Als ik het me goed herinner heb ik er hiervan maar 2 stuk gehad in mijn leven.
Gegroet,
Blackdog
Die keramische condensator van 100nF/16V kan je beter wel vervangen.
De tantaaltjes gaan na verloop van (veel) tijd ook problemen geven, maar ze verouderen alleen in bedrijf. Dus dat is een probleem voor over 20-30 jaar
.
Op 20 juli 2015 20:29:06 schreef Tidak Ada:
De discussies hier op het forum hebben mij tot die overweging gebracht. Oranje en 'bonte' tantaaltjes worden verdacht genoemd/(gemaakt?).
Omdat bij de teveel rimpel (voedingslijnen) de Ta2O3 laag kristaliseert en microscopisch scheurt. Daardoor ontstaat doorslag, (bij moderne tantaaltjes wordt dmv een hulplaag MnO2 zo'n scheurtje weer opgevuld met MnO3, dat gaat goed totdat de MnO2 op is).
Hier nog het schema. Ik snap momenteel even het inganscircuit niet meer. Met nane de schakeing rond de beide shottkey clamping diodes. Meen het indertijd uit Electronic Design te hebben overgenoomen. Heb ik een foutje getekend of klopt het toch?
De gate van de eerste tor (waarvan ik het typenr niet kan lezen) zweeft nu, dat is niet goed.
Maar het lijkt me handig hier even een topic over te openen.
Ontopic: M'n OCXO (met beertje) is ook binnen. Ik heb hem getest met de gegeven testschakeling en afgeregeld op de door de leverancier opgeschreven waarde Vfc. De initiele stroomsterkte lag rond de 500mA, en ging na 5-6 minuten hard naar beneden naar zo'n 210mA. Daarbij viel me op dat de Vfc een beetje weggelopen was. Deze heb ik weer bijgesteld op de opgescheven waarde, waarna die niet meer verloopt.
Volgens m'n 'antieke' TR-5104 Takeda Riken counter is er een afwijking van zo'n 46.4Hz, vermoedelijk in de niet onderhouden counter
.
Tidak, als je interesse hebt dan heb ik nog een Piezo 2920136 10Mhz OCXO dubbel (ik heb er ooit 2 gekocht) en voor een lekker doosje Blackdog wijn mag je die wel hebben
Output is TTL block en de voeding spanning 12V in sommige applicaties wordt deze oven op 24V gebruikt klik voor specs
Tja, wellicht niet zo'n uitdaging als om die 75Mhz OCXO naar 10Mhz te krijgen, maar uit de Piezo oscillator komt echt 10Mhz. Als ik later in de week tijd heb dan hang ik de OCXO wel even aan mijn GPS gelockte HP5345A teller en HP53310A modulation domain analyzer om wat statistieken meten.

Tantaals gebruik ik regelmatig en die sla ik in Deurne altijd groot is, ik heb er geen problemen mee gehad. Ook niet in oudere apparatuur, tenzij de voedingen gaar zijn.
Tidak Ada
@elektron920:
Verrek, daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik had de datasheet moeten opzoeken. Die '90' heeft mijn in de richting van de 7490 geleid en die is wel in staat andere delingen uit te voeren.
Opnieuw beginenn dus. (ik had zo graag die dure ECL's nuttig willen maken) 
@Henry het gng er hier om om die Marconi 75MHz OCXO van mij in te zetten voor het ontwerp van TS.
Maar je hebt gelijk het begint een aparte discussie te worden, die vraagt om een nieuw topic.
Eerst even brainstorme, dan komt het wel.
Overigens wil ik nog wel weten waarom die 100nF C niet kan. We gebruikten die in die tijd om alle TTL te ontkoppelen...
Eerste tor (FET) is een 2N5245
@Hewlett:
Het gaat mij eigenlijk in eerste instantie om die beide componenten (Marconi OCXO en ECL IC's) te gebruiken. Daar leek mij TS' ontwerp een goede start voor.
Ik zal over je aanbod nadenken. Het is toch geen piëzo oscillator (als die al in oven uitvoering leverbaar zijn)?
Is ruilen misschien een optie?
Ja, die KEMET (Union Carbide) tantaaltjes is wat anders. Die heb ik ook ingeslagen 
miedema
Golden Member
En dan volgt hier een dienst mededeling.....
Vanaf morgen ben ik 3 weken op vakantie.
Ik zal daar maar uiterst sporadisch internet verbinding hebben.
Gelukkig heb ik Blackdog bereid gevonden om hier de boel in de gaten te houden. Hij zal eventuele nabouw vragen of probleempjes net zo goed kunnen beantwoorden als ik.
Ben benieuwd wat ik over 3 weken aantref.....
Misschien is het leuk om van de afgebouwde masterclocks hier een fotootje te plaatsen. Leuk om te zien wat anderen er van gemaakt hebben.
Verder hoop ik dat we het hier redelijk on topic kunnen houden.....
Hartelijke groet & tot over 3 weken, Gertjan.