Is het niet juist goed dat er voor vrijwel elk technisch probleem een goede, betrouwbare, betaalbare, kant-en-klare oplossing is vandaag de dag? Kun je je bezig houden met de mooie dingen in het leven: rondrijden in je luxe kampeerbus!

Dat is ook mijn idee.
Elektronica is een leuke hobby, maar als ik iets kant en klaar kan kopen dat betrouwbaar werkt voor minder geld dan dat ik het zelf zou kunnen bouwen is mijn keus snel gemaakt.

Laatst stond mijn auto met een lege accu.
Een acculader had ik niet, wel een netvoeding van 13,8V / 3A. Na een paar uur liep er nog een paar honderd milliampère, dus dat was niet de oplossing.
Toen heb ik bij Conrad een acculader van CTEK gekocht.
Zo klein en licht *) kan ik zelf nooit zoiets bouwen en ook niet voor die prijs.

*) Inclusief snoeren en accuklemmen 650 gram.

Op 7 juli 2015 15:35:51 schreef Fuzzbass:
Is het niet juist goed dat er voor vrijwel elk technisch probleem een goede, betrouwbare, betaalbare, kant-en-klare oplossing is vandaag de dag? Kun je je bezig houden met de mooie dingen in het leven: rondrijden in je luxe kampeerbus!

Haha, amen! Maar ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om te knutselen. In dat geval stel ik voor iets te bouwen zoals dit. Laat maar even weten als dat het geval is, want volgens mij zijn er hier op het forum tal van mensen die graag hun expertise ter beschikking stellen. Zeker als je de tijd hebt is dat soms nog wel leuk om te doen, al wordt je er niet meteen rijker van.

Groet,
Kruimel

Is het niet juist goed dat er voor vrijwel elk technisch probleem een goede, betrouwbare, betaalbare, kant-en-klare oplossing is vandaag de dag?

Als we die mentaliteit aanhouden kan dit forum wel beter worden opgedoekt, tenzij voor een handvol rubrieken zoals schoolvragen, beginners, historisch materiaal (incl. buizentoestanden). Of "hoe maak ik voor een betaalbare prijs een ongelofelijk nauwkeurige en stabiele spanningsreferentie" waarop je een fortuintje aan meetapparatuur moet spenderen om die mooie kwaliteiten ook te kunnen vaststellen/genieten.

Mij allemaal best hoor, maar ik vind het niet gepast om iemand weg te honen die het graag zelf eens gedaan heeft in plaats van af te hangen van consumentenmeuk uit de (internet)winkel. De prijs/kwaliteitverhouding is niet het enige wat telt.

Er blijven anders nog genoeg technische problemen over waarvoor een goede, betrouwbare, betaalbare, kant-en-klare oplossing niet zo eenvoudig is. Voor de rest vind ik vooral de combinatie van deze twee takken het leukst: het gebruiken van bouwstenen/modules om iets te maken wat anders onmogelijk of heel duur zou zijn.

Ik heb in het verleden een serie GSM/GPRS modems ontwikkeld, maar ik zou wel compleet gestoord zijn als ik dat helemaal zelf zou doen. In plaats daarvan koop ik een complete GSM module en pas die aan of breidt die uit met een μC zodat het geheel uiteindelijk doet wat ik wil.

maar ik vind het niet gepast om iemand weg te honen die het graag zelf eens gedaan heeft in plaats van af te hangen van consumentenmeuk uit de (internet)winkel.

Helemaal mee eens, maar een goed systeem zelf bouwen voor het laden met forse stromen en monitoren van een accu valt niet mee. Aangezien dit een kostbare accu is, is zorgvuldig laden wel nodig.

http://www.mobilenergy.nl/image/ebook%20pics/bafs%20Profi%20Power.jpg

Bovenstaande laad profiel voor (semi)tractie accu vereist een multi trap lader. Zelfs met hulp van een uC zoals PIC of AVR bouw je dat niet even.

Mooi plaatje Roland! Deze laadcyclus is het hoogst haalbare wat mij betreft, maar verre van noodzakelijk voor het beschermen van je accu. Die is alleen allergisch voor te grote stromen en te grote spanningen. Het betreft hier geen tractie-accu. Daarbij moet gezegd worden dat het betwijfelenswaardig is of zelfs de wat duurdere laders dit soort profielen ondersteunen.

In principe is een 13,8V voeding met een uitgangsweerstand van 50 a 100mΩ1 en een gepaste stroombegrenzing (voor als hij diep ontladen is) voldoende om het veilige laden van je accu te garanderen. Als de spanning en de stroom begrensd zijn kan er weinig mis gaan met je accu. De alternator in de auto is ook niet processorgestuurd, dat is een heel simpel systeem dat meer stroom levert als de spanning lager is. Die 'adsorption' en 'trickle charge' perioden zijn helemaal niet nodig tenzij je de laatste paar procentjes in je accu wil persen en de 'maintenance' alleen als je de accu vervolgens niet direct gebruikt (zoals in tractie-omstandigheden nog wel voorkomt). Dat zijn dan wel meteen de lastigste dingen om goed te krijgen. Eerlijk is eerlijk, een 20 of 40A voeding bouwen is ook niet triviaal, maar als je het toch doet is een loodacculader het makkelijkste denk ik. Temperatuurscompensatie is een issue, maar alleen bij extreme kou2.

Wat dat betreft is een ontlaadwaarschuwing wellicht een betere optie om in te bouwen. Als je boiler toevallig aan blijft staan is dat ook een groot gevaar voor de staat van de accu. Dat zijn ook simpele schakelingen die met weinig moeite veel waarde toe kunnen voegen. Voor een paar euro bescherm je een accu die meer dan een ordegrootte meer kost. Enfin, mocht de ts zich ermee bezig willen houden horen we het wel. Suggesties genoeg! :-)

Groet,
Kruimel

1Om minder af te hangen van de interne weerstand van de accu, want die zijn nogal variabel.
2Dan daalt de celspanning en dan is er de kans dat je hem overlaadt. Bij hoge temperaturen zal je hem wellicht niet helemaal vol laden, maar het gaat hier om een vrij bescheiden temperatuurscoëfficient.

De laadcyclus die Roland van Leusden laat zien is ook wat CTEK claimt te doen.
Voor €89,99 lukt het mij niet om zo'n hoop technisch vernuft in een kastje van 16 bij 5 cm te proppen :-)

Ja, maar ik heb nog een cb voeding 13.8V 5A, ik heb een labvoeding 25V 3A en een mooie batterijlader van conrad https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ct-8000pb-loodaccu-lader-12-v-loodg…
Maar deze Werkt pulserend ongeveer 3 seconden laden en twee seconden rusten (vermoedelijk om tussentijds de spanning te meten) daarom duurt het te lang met deze lader. Je moet hem 24 u aan laten, dan geeft hij ook aan of de batterij ondertussen een percentage energie verloren is, en of de batterij defect is. Je kan er ook de capaciteit mee testen. De batterij wordt dan eerst ontladen tot de minimum spanning en dan meet de acculader het aantal AH dat nodig is om de eindspanning te bereiken.
die batterijlader gebruik ik thuis om enkele weinig gebruikte tuinmachines geladen te houden.

Dat komt omdat het een lader is en dus niet geschikt om te laden en tegelijk te gebruiken.

Maar vergis je niet in afgenomen stroom en afgenomen energie.
Als je CB tijden het zenden 5A trekt en tijden het luisteren 1A en je doet gemiddelde 50% zenden want je moet ook terug luisteren wat er gezegd word dan is de gemiddelde stroom 3A. Dus de piek stroom die een apparaat vraagt is niet belangrijk dat kan die accu makkelijk leveren maar de gemiddelde stroom op de hele dag is belangrijk en dat moet je dus aanvullen.

De beste optie is een die voeding van 125,- en die op ca 13,2V af te regelen. Dat is een spanning die 24 uur per dag op de accu mag staan en houd hem gezond.

Ik heb zonet een voeding besteld van Meanwell. De psp-600-15. Er kwam nog wel btw bij zodat het totaal 148 kost.

Haha, geen geknutsel dus? :-P

Op 7 juli 2015 22:13:50 schreef nachtuil:
Ja, maar ik heb nog een cb voeding 13.8V 5A, ik heb een labvoeding 25V 3A en een mooie batterijlader van conrad https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ct-8000pb-loodaccu-lader-12-v-loodg…
Maar deze Werkt pulserend ongeveer 3 seconden laden en twee seconden rusten (vermoedelijk om tussentijds de spanning te meten) daarom duurt het te lang met deze lader. Je moet hem 24 u aan laten, dan geeft hij ook aan of de batterij ondertussen een percentage energie verloren is, en of de batterij defect is. Je kan er ook de capaciteit mee testen. De batterij wordt dan eerst ontladen tot de minimum spanning en dan meet de acculader het aantal AH dat nodig is om de eindspanning te bereiken.
die batterijlader gebruik ik thuis om enkele weinig gebruikte tuinmachines geladen te houden.

Dat pulserende is om een accu te regenereren. Ik weet niet precies hoe effectief het is, maar in theorie zou het de afzettingen van loodsulfaat die op den duur op de platen vormt verminderen. Ik heb een tijdje op internet zitten te zoeken hoe het werkte, dit is wat ik ervan begrijp:

• Het is om loodsulfaat dat zich (ongewenst) op de platen vormt los te krijgen. De isolerende laag loodsulfaat verhoogt de interne weerstand van de accu en dat maakt voornamelijk starten moeilijker.
  • Het loodsulfaat dat loskomt zinkt naar de bodem, maar is daardoor permanent verloren als actief onderdeel van de accu. Capaciteitsverlies is daarom niet teniet te doen met deze behandeling.
  • De vorming van loodsulfaat gebeurt voornamelijk bij warm weer, maar het moment dat je het merkt is bij koud weer omdat de inwendige weerstand van de accu dan al wat toeneemt en bovenop de extra weerstand van het loodsulfaat komt en je motor dan niet meer goed wil starten.

Verder is de grootte van de benodigde pulsen is niet bekend, en waarschijnlijk ook zeer gerelateerd aan de precieze bouw en grootte van de accu. Het werkt ook niet goed bij andere dan vloeistofgevulde exemplaren. Gezien de grootte van je accu denk ik dat die niet onder de indruk gaat zijn van stroompulsen van 80A. Maar het kan handig zijn om ongebruikte accu's te onderhouden (zoals je zelf al doet). Ik verwacht in elk geval weinig verbetering met betrekking tot voertuigaccu's in normaal gebruik. De slijtage die er in plaatsvind is fundamenteler van aard en niet met een simpel apparaatje tegen te gaan (anders had die wel in auto's ingebouwd gezeten).

Op 7 juli 2015 21:59:14 schreef evdweele:
De laadcyclus die Roland van Leusden laat zien is ook wat CTEK claimt te doen.
Voor €89,99 lukt het mij niet om zo'n hoop technisch vernuft in een kastje van 16 bij 5 cm te proppen :-)

Oeps, wel een beetje gemist dat het ding maar 5 bij 16cm was... Dat is wel zeer compact. :o

Toch kan je met een ATMega al best een hoop (software, meten, PWM). Beetje regelbare schakelende voeding moet ook nog wel te maken zijn, maar dat is inderdaad al best lastig. Het programmeren van de bovengenoemde tabel zal geen megabytes aan software opleveren, maar het is niet zo een ding dat je op je oude dag in elkaar gaat knutselen als er een camper voor de deur staat te glinsteren. :-P

Groet,
Kruimel

ik heb een Benton BX-3 loodacculader gekocht bij een partikulier die op een school werkt in Den Haag waar een actie was om met de opbrengst arme kinderen aan middelen te helpen ,ik heb in principe de lader eerst via lichtnet getest en aangesloten 12 Volt zuur accu of er uberhaubt funktielampjes branden ,geen enkel lampje brandde op helaas, toch heb ik de laders 2 maal gekocht en bij nadere diagnose bleek de (voedings printtransformator doorgebrand te zijn)(getest met een Magneetvelddetector) nu heb ik al een plan de printtransformator te vervangen voor Conrad printtransformator maar er zit ook een thermische beveiliging PTC of NTC tussen de transformator en de rest van de uiteindelijke print gemonteerd op een spanningsregelaar om de transformatortemperatuur niet al te hoog op te laten lopen , moet je deze er af halen en bijvoorbeeld op de nieuwe transformator monteren voor temperatuur bewaking omdat je ook met hoogspanning 220V AC in het cirquit te maken hebt

Geen echt antwoord, daar denk ik nog even op na, slechts wat bedenkingen en vraagjes:
* had deze vraag niet beter in een nieuw draadje gepast, eerder dan in deze oude koe? Misschien afsplitsing door @moderators?
* is er een schema beschikbaar?
* en kunnen er misschien wat foto's af?
* enige schatting van de leeftijd of het bouwjaar?
* vooral twijfelachtig die "PTC of NTC" - het zou wel eens best een polyfuse kunnen zijn ook.

topic van 2015 helaas, was al een heleboel antwoorden aan het lezen, tot ik mezelf tegen kwam

BENTON BX-3 is a smart, 5-step fully automatic switch mode battery charger and maintainer, designed for charging a variety of SLA (sealed lead acid) batteries, widely used in motorbikes, cars, vintage cars and snowmobiles. The batteries may be of various types i.e. WET/Flooded, GEL, AGM batteries capacity from 6V/1.2 Ah to 6V/12 Ah and 12V/1.2 Ah to 12V/60 Ah. The BX-3 recovers slightly sulfated batteries and rescues drained battery. It provides trickle charge and maintenance charging which increase battery life and gives superb performance. It is also ideal for maintaining batteries of non-regularly used vehicles of all types.

http://bentoncharger.com/products/20/BX-3-12V-1A

Volgens mij zit daar geen normale transformator in

Daar zit zeker geen gewone trafo in. De trafo die er in zit is waarschijnlijk een custom gemaakte.
Geen idee wat je gebruikt om de trafo te testen maar deze dingen draaien op een heel hoge frequentie. Als je zeker wil zijn dat hij werkt moet je met een scoop kijken (diff probes of achter scheidingstrafo)
Als de trafo niks doet kan er van alles mis zijn. De processor, een smps controller, een mosfet etc.
Niet echt een beginners project.

De laders ook al getest met een accu er aan?
Kan best zijn dat ze pas werken als er een accu aan hangt.

Hij zegt toch van wel?

Op dinsdag 22 oktober 2024 15:06:28 schreef rlie12:
ik heb in principe de lader eerst via lichtnet getest en aangesloten 12 Volt zuur accu of er uberhaubt funktielampjes branden

Lastig probleem dit, lijkt er op dat je het geld als gedoneerd moet beschouwen. Elektronica met doorbranden als symptoom is vaak lastig te diagnosticeren en repareren wegens gevolgschade.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]