Type plaatje: Bauknecht finesse ..type d111..
12nc-8554 043 12520
31 9426 741261

Deze wasmachine is nu ongeveer tien jaar oud ,en tot nu toe zonder problemen. Maar nu zit er toch een storing in. Wij wassen altijd vanaf programma 3 ,en dit gaat goed van start.
Na het wassen komt het spoelen ,en de wasmachine vult zich met water tot een bepaald niveau waarna de trommel dan moet gaan draaien ,dit gebeurd niet ,de trommel blijft staan en het water wordt na enige tijd afgepompt omdat de klok gewoon doorloopt!
Als ik op het moment dat de trommel moest gaan draaien ,de wasmachine met de hoofd schakelaar even (1seconde) uitzet en dan weer aan gaat de trommel wel draaien en wordthet spoel programma gewoon afgewerkt.Na het spoelen komt het centrifugeren en daar het zelfde probleem :het afpompen wordt gestart en de trommel blijft staan.Als ik nu weer even kort de spanning eraf haal en terug breng gaat het centrifugeren wel weer goed. Als we een was gedraaid hebben en hij heeft niet gecentrifugeerd ,doen we de hoofd schakelaar uit ,en we draaien dan de programma knop op centrifugeren ,hierna de hoofd schakelaar weer aan ,en dan loopt het programma ook goed en de trommel draait.
Het volgende heb ik gecontroleerd :
Het water slotje dat onder aan de voor zijde van de buiten trommel hangt ,van daaruit gaat een slangetje naar een "pressure switch" boven de schakelaars.
(het water slotje was al eens vervuild zodat er geen verwarming was) dit opnieuw schoongemaakt!
Ik heb even zachtjes op pressure switch geblazen geconstateerd dat er aantal schakel momenten in zitten (4?) ,ik hoor ze schakelen ,maar ik heb geen schema zodoende kan ik nix nameten. Lijkt me oké .Slangetje getest ,is oké. Programma klok gedemonteerd en alle aansluitingen van de printplaat op gepoetst ,en solderingen bekeken.
Rest er eigenlijk nog de frequentie regelaar die onderin gemonteerd zit ,maar daar heb ik nog niet veel aandacht aan geschonken ,omdat als ie het doet het wel goed doet in alle toeren bereiken.
Nu zal er vast wel wat kapot of versleten zijn ,maar om nu klakkeloos alle onderdelen te gaan vervangen die niet kapot zijn ,hoop ik dat jullie misschien een onderdeel aan kunnen wijzen waar de storing in kan zitten.
Ook kan ik anders met een schema ook wel uit de voeten (model is inmiddels toch wel achter haalt ,denk ik)Als ik er uit kan meten waar het signaal voor de trommel blijft ben ik al een stap verder.

Geachte heer van Gijssel,
Wij kunnen van hieruit niet beoordelen wat er precies aan de hand zou kunnen zijn, er zal altijd een diagnose door een monteur gesteld moeten worden.Wij hanteren een vast reparatiebedrag van € 95,20 (dit zijn de voorrijdkosten en het arbeidsloon) excl. de prijs van evt. te vervangen onderdelen.
M.vr.gr.
Whirlpool Nederland bv

Dan kan ik beter een nieuwe kopen ;-( zijn er hier ook witgoed monteurs

Ondingen zijn het, wasmachines. Maarja, 10 jaar is volgens mij al over de intented lifespan, dus zo erg is het niet.

Anyways, ik weet er niet heel veel van, maar dit klinkt alsof het aan de 'schakelklok' ligt die het programma afwerkt... zeker als andere wasprogramma's wel werken, en de afzonderlijke functies ook. Helaas is dit ook meteen een groot probleem omdat je niet zo 123 aan een nieuwe klok komt (kun je beter een defecte aanloopcondensator, element oid hebben).

hmmm

je hebt van alles na gelopen en in principe doet hij wel wat hij moet doen ware het nie tdat je iederekeer de spanning moet onderbreken ik zelf denk dat het probleem iid bij de schakelklok zit en ja zoals al verteld is die heb je niet zo maar ware het niet dat die dineg nzeker omdat hij als oud harstikke duur zijn 2e hands zou wel een oplossing zijn maja je moet maar net weten waar en of ie goed is misschien is er een witgoed beunhaas in de buurt die je helpen kan of heb je kennisen die er een kennen dan zou ik het via die weg eens proberen echter denk ik dat he tverstandiger is om toch eens te kijke nnaar een andere wasmachine mocht het zo zijn dat je deze gefixt hebt dan zal het ongetwijfeld niet lang duren voordat wat anders de geest geeft hij is immers al 10 jaar oud en een nieuwe kan er weer wat jaartjes tegen aan

Ik heb niet het heleverhaal gelezen.
maar de machien doet dus alles behalve goed draaien als ik goed heb gelezen in de gauwigheid.

wat ik denk dat het zou kunnen zijn zijn 2 dingen.

1 het deurslot is niet meer goed hier zit een ptc in en alsdie gebroken is dan werkt hij nog wel maar niet goed bij vermogen vragen dan werkt hij niet meer.

dit ka nje testen door het deurslot gewoonweg door te verbinden. doe dit wel met een lege trommel en blijf met je handen uit de trommel weg als je hem laat draaien.

2 de koolborstels van de motor zijn versleten
wanneer de koolborstelv versleten zijn ja lijkt me
duidelijk.

koolborstels kosten niet zoveel ben je vaak al klaar tussen de 20 en 30 euro

deurslot kost ook niet zoveel ook ongeveer 30 euro (vaak)

Ik zou beginnen met de koolborstels te controleren

Greets

Remi

ik heb verrektes weinig verstand van witgoed en ook weinig verstand van motoren, maar ik zou hier in eerste instantie eens denken aan een defecte condesator voor de 3e fase van een motor. Als je hem even uitschakelt kan hij dan weer wel gaan draaien, dat is iig bij onze zaagbank ook zo

controleer de klok eens op corrosie dit komt wel vaker voor als deze al 10 jaar oud zijn,

Er zijn genoeg sprays in omloop om dit op te heffen.
Maar ik denk zelf dat de klok versleten is.

Het blijft moeilijk om vanuit hier een goede diagnose te stellen, controlleer ook even de condensator.

Wat ook heel goed kan is dat de rotor ingelopen is.

succes.

condensator ,anker ,koolborstels dat kan het allemaal niet zijn omdat de eerste 3/4;-)uur het wel goed doet want dan gaat trommel wel 100 keer om en om.(wassen)
de programma schakelaar is een in 1 stuk blok met een printplaat d'r aan geplakt en die is goed.

@harry789: Zoals al gemeld: bij mij is de condensator kapot: hij draait wel, maar heeft vele malen minder vermogen, ik moet hem vaak zelfs aanslingeren (met de hand op de as in gang helpen)

als hij eenmaal in gang geweest is is er niets meer aan de hand! Alleen, hij heeft zelfs op volle snelheid minder koppel dan normaal is, omdat hij slechts op 2 windingen loopt ipv 3 (als ik hier goed opgelet heb iig :))

als koolborstels versleten zijn kan de motor nog steeds draaien. maar wanneer je overgaat va nwas stand naar centrifuge stand wordt er meer stroom afgenomen door de motor en wanneer de koolborstels tegen het anker staan te stuiteren dus nog maar net contakt maken dan ontstaat er een overgangs weerstand waardoor de motor stopt met werken. of er zit teveel koolstof tussen de lammellen van het anker en is er een filmlaagje kool ontstaan. Ik heb dit al hel vaak meegemaakt machine doet alles behalve centrifugeren. toch koolborstels versleten.

zelfde geld voor het deurslot.

Wat ook nog een rede kan zijn is dat de afvoerpomp niet goed werkt.
op de afvoerpomp zit een slangetje die naar een prestostaat gaat (een nivo schakelaar) het kan ook zo zijn dat dit slangetje dicht zit of bijna dicht waardoor de prestostaat nogsteeds denkt dat er teveel water in de trommel staat en dus niet mag centrifugeren.

en het laatste wat zou kunnen al komt dat bijna nooit voor is dat de taco van de motor niet goed is ... ook dan zal de machiene niet draaien omdat hij danophol kan slaan

hoop dat je hier wat mee kan

Greets

Remi