Het heeft even geduurd, zoals de website ook al meldde bij het posten.
Ik heb eindelijk een start gemaakt met het bouwen.

Volgens mijn eerste plan gaat er 1 stappenmotor de Z-assen aandrijven. De bouwplaat wordt aangedreven met 3 spindels. Dan moet ik bij gebruik van een enkele motor de assen met een aantal tandwielen en getande riem(en) synchroniseren.

Maar zoals altijd komen tijdens het bouwen de twijfels. Misschien is het handiger om iedere as zijn eigen stappenmotor te geven. Constructief is dat eenvoudiger. Ik heb echter geen idee of de electronica dat kan trekken.

Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van meerdere motoren op een RAMPS bord met polulu opsteekkaartjes.

De prusa i3 (die heb ik hier staan) doet het met twee steppers, eentje voor elke as. En ze zitten gezellig samen op een driver. Die trekt dat dus wel.
Het lijkt mij ook nauwkeuriger, aangezien een stap van de motor duidelijk vast staat. Bij overbrengingen van elke aard zit je met speling. Dat kan bij de kleine afstanden die de z-as aflegt om een laag omhoog te gaan eventueel voor problemen zorgen.

Hoe sluit je die steppers aan, parallel of serie?

Mijn motoren komen uit een systeem dat met 12V werd gevoed. Serieschakeling lijkt me dan niet krachtig genoeg.
Parallel gaat ook een beetje tegen mijn gevoel in omdat de motoren stroom gestuurd moeten worden.

Op 30 augustus 2017 17:31:57 schreef hennep:
Volgens mijn eerste plan gaat er 1 stappenmotor de Z-assen aandrijven. De bouwplaat wordt aangedreven met 3 spindels.

Zo, dat wordt een flinke tafel zeker?

Op 30 augustus 2017 18:25:14 schreef hennep:
Hoe sluit je die steppers aan, parallel of serie?

Ja.

Moderne steppers die voor 3D printers gebruikt worden zijn volgens het opschrift goed voor 3.1V of zoiets. Toch worden ze aangestuurd met 12V. De driver beperkt de stroom en gebruikt alleen maar die 12V ook echt als er veel mechanische energie nodig is om te bewegen.

Heb jij "ouderwetse" 12V stappenmotoren dan zal het tergend langzaam gaan. Die kunnen niet snel omdat je ze niet 3x zo veel spanning als hun nominale spanning kan geven.

Mijn I2 heeft ook twee stappenmotoren voor de Z as. Ik weet niet of ze in serie of parallel staan. De motoren zijn 3.1V, er wordt aangestuurd met 12V, ze hoeven niet zo snel. Verder zijn de motoren 2.5A en kan de driver maar 1A aan. Dus dan zou ik ze in serie zetten. Maar of "men" daar ook zo over denkt, dat weet ik niet.

Mijn motoren komen uit een systeem dat met 12V werd gevoed. Serieschakeling lijkt me dan niet krachtig genoeg.
Parallel gaat ook een beetje tegen mijn gevoel in omdat de motoren stroom gestuurd moeten worden.

Het idee van meerdere stappenmotoren voor 1 as vind ik eng. Ik heb het liever niet. De Z as is een beetje een twijfelgeval.

Dat van speling daar geloof ik niet zo in. Als je gewoon 20T GT2 tandwielen gebruikt om van de ene op de andere as de draaing over te brengen, dan zal er hoogstens 1/10e van een tand aan speling in zitten. Dan is dat 1/200e van een omwenteling, dus 1/200e van 1.25mm verticale beweging. Dat is 6 micron. Het lijkt me dat de Z-afstelling wel nauw komt, maar niet ZO nauw.

Daarnaast is de "benaderingsrichting" altijd dezelfde. Dus de speling kan je voor corrigeren, ook al is het 10x meer.

Z-as op 3 spindels is ook een idee trouwens. Zeker als je ze NIET parallel of in serie zet. Dan kan je "auto bed leveling" doen....

Ah, aan die GT2 tandwielen had ik nog niet gedacht. 6micron is inderdaad ruim voldoende. :p
Als je twee motoren voor een as al twijfelachtig vindt, waarom zou je er dan nog een extra toevoegen? De code op mijn arduino kan met een gewone z-as ook autobed leveling doen. Al naargelang de XY-positie gaat ie wat naar boven of beneden.

Ik kan de drie spindels voor de tafel niet zo goed volgen. Ga je de tafel zowel X als Y laten bewegen? Dan krijg je een giga tafel als je een beetje printoppervlak wilt. Ik ben wel fan van de opbouw van mijn printer.
De tafel beweegt enkel in de Y-as, De printkop in de X- en Z richting. De spindels voor de Z richting heffen dus de volledige X-richting en printkop op.

Dit heeft als voordeel dat de traagst bewegende richting (Z) een as meeneemt. Daar heb je dus het minste last van die extra massa. Als je een XY-tafel maakt, moet de Y-as de X-as meenemen of omgekeerd. Daar is die extra massa wel vervelend, want die richtingen maken vrij snelle en soms kleine bewegingen.
Zijn er voordelen aan een XY-tafel?

[edit]
http://www.corexy.com/corexyr1/device1.jpg
Dit kan ook nog. Dat heet CoreXY. Ik kan me vaag herinneren dat ik die wel eens ben tegengekomen in de configfile van de firmware. Deze opzet heeft echter ook maar 2 steppers nodig voor de tafel.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op (11%)]

Op 30 augustus 2017 18:25:14 schreef hennep:

Hier heb je nog wat info, maar misschien heb je het al eens gelezen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Op 30 augustus 2017 18:34:36 schreef Lambiek:
Zo, dat wordt een flinke tafel zeker?

Ik had een tafel van 40x40 cm gepland, met een printhoogte van ook 40 cm.
Ik ben echter onderweg een klein beetje kwijtgeraakt. Nadat ik de kast had gemaakt besloot ik om toch maar 2 printkoppen te gaan gebruiken. De afstand tussen de beide koppen gaat dan van de printruimte af. Maar nog steeds een flink blok plastic.
De jhead extruder vraagt overigens niet zo heel veel ruimte, dus het verlies valt mee.

Op 30 augustus 2017 19:49:17 schreef rew:
Heb jij "ouderwetse" 12V stappenmotoren dan zal het tergend langzaam gaan. Die kunnen niet snel omdat je ze niet 3x zo veel spanning als hun nominale spanning kan geven.

[...]

Z-as op 3 spindels is ook een idee trouwens. Zeker als je ze NIET parallel of in serie zet. Dan kan je "auto bed leveling" doen....

Het zijn zeker oude motoren, ik schat minstens 30 jaar oud.

Ik overweeg nu om 3 polulu driver bordjes, voor de z-as, te stapelen. Het lijkt er op dat alle aansluitingen ingangen zijn, behalve de vier draden voor de motoren, en die draden kan ik naar opzij uitvoeren.

autobed leveling (met 3 motoren) gaat niet lukken, ik heb 5 motoraansluitingen op het ramps bordje. die zijn allemaal al bezet. 3 motoren parallel voor de z-as is dan mogelijk maar om ze allemaal apart te levelen zullen ze toch apart aanstuurbaar moeten zijn. Dan moet ik de ramps hardware en arduino software aanpassen... ga ik niet aanbeginnen!

Een oude koe uit september 2017, en zolang had ik al niets meer aan dit project gedaan.

Vandaag even een test gedaan met het stapelen van stepper drivers. Dat werkt dus uitstekend.
3 motoren op de Z-as, ieder met een eigen driver, noemen we dat parallel of toch niet?
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/Z-as_3_steppers_thumb.jpg

Ik had het zolang laten liggen omdat ik de stappenmotoren niet goed werkend kreeg. Wat doe ik als ik een dergelijke tegenslag heb, aan de kant smijten en daarna piekeren wat er mis kan zijn :-)
Wat bleek, ik testte alle motoren met een enkel driver printje en daarvan was een van de pennen niet gesoldeerd. Ik zag het gisteren pas.
De pen die niet goed vast zat was een van de aansluitingen naar de stepper. Daardoor bleef de motor staan trillen bij lagere toerentallen. En ik maar eindeloos klooien met de instellingen.

Het project kan weer verder.

Ik kan me voorstellen dat ik ooit gezegd heb dat parallel zetten niet kan.... Maar zo natuurlijk wel!