Op 27 oktober 2015 16:50:11 schreef Tidak Ada:
Dat is nu net het tere punt: Als je een niet dekkend assortiment hebt lopen je klanten naar een ander, die het wel hebben. Anders moet je immers naar meerdere adressen toe 'fietsen'. Je assortiment (te) klein maken is net zoiets als langzaam je keel dichtknijpen...
In theorie klinkt dat logisch, maar de praktijk is anders. Als je bij de Nettorama om een potje Marmite vraagt, kom je vergeefs. Net zoals je bij de Lidl geen ongezoete soyamelk zult vinden. Dat de AH die wél heeft, betekent in de praktijk alleen maar (linksom of rechtsom) dat de AH duurder is voor een doorsnee boodschappen pakket. Die Nettorama optimaliseert gewoon haar (relatief) dure winkelruimte door zich te beperken tot goed lopende artikelen.
Voor een elektronica winkel is dat niet anders. Als je 50 types transistoren in voorraad houdt, waarvan 5 goed lopen, je van nog 5 elk maar 3 stuks verkoopt in een jaar, en de resterende 40 typen alleen maar liggen te roesten in een bakje, dan kosten die minder goed lopende artikelen je onder de streep gewoon geld. Winkelruimte, voorraad, administratief...
Je klanten doe je daar ook geen plezier mee. Dingen die praktisch niet lopen, kun je net zo goed op bestelling leveren in het zeldzame geval dat er naar gevraagd wordt. Liever dan 1 of 2 dagen wachten, dan zo'n onderdeel een jaar voor nop in een bakje laten liggen. Als de klant dat geduld niet heeft, jammer maar da's geen verlies voor de winkel zolang andere klanten voor genoeg omzet zorgen.
Onderdelen die wél goed lopen kun je dan goedkoper aanbieden (icm. het eerder genoemde grotere aantallen / stuk). Tenslotte: als je de tent moet sluiten, kunnen klanten óók die gangbare onderdelen niet meer bij jou halen.
Misschien zou dat wel een oplossing zijn: winkels op minder locaties in het land, industrie terrein achteraf oid, en dan groter aanpakken. Meer loods cq. bouwmarkt idee ipv. klein winkeltje op de hoek. En uiteraard een goede webshop met afhaal balie (en bezorg service?
) daar aan gekoppeld. Maar zoals gezegd moet elke zaak dat voor zich uitzoeken.
In Enschede heb ik mijn electronica hobby bij toenmalige v.d.Sande gestart. Zeker meer dan 50 jaar geleden al .
Rond de eeuwwisseling werd het v. Alstede electronica en zit er nog steeds.
Het was de snel leverancier in die tijd aan de UT Twente.
In Hengelo zit al jaren en nog steeds Tessatronic, erg goede vakmensen.
Maarja, internet zal ze toch nekken denk ik, binnen niet al te lange tijd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Redelijk eens met het verhaal van RetroTechie, maar dat gaat op voor een mainstream-winkel. Electronicacomponenten is tegenwoordig meer een nichemarkt (als in: Arduino's verkopen goed en alles waar je aan moet solderen inclusief die 5 hardlopende transistoren valt onder de langzaamlopers). Daar gelden andere spelregels en ik geloof dat EuroSound dat wel grotendeels door heeft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
en de resterende 40 typen alleen maar liggen te roesten in een bakje
Kwestie van pro-actief mee bezig gaan, blijken een aantal van die typen in "vintage" gitaar effecten of audio apparaten te zitten, zijn ze in een keer goud waard en ben je ze zo kwijt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@RetroTechie:
Dat geldt voor producten met een divers doel, maar als je bijvoorbeeld buizen verkoopt, moet je echt ook voetjes er bij kunnen verkopen, anders gaat de klant naar de zaak waar hij beide kan kopen. Dat je dan geen transitoren en IC's verkoopt, is een andere zaak.
Bouwmarketen vernauwen hun diversiteit ook. Soms lijkt het op de foerier in het leger: De schroef is òf te kort, òf te lang De tussenmaten zijn er niet. Probeer nog maar eens ergens schroeven met lenskoppen te krijgen.
Zoiets had je ook mij V&D die verkochten bijvoorbeeld borduurnaalden en naaigaren, maar geen naainaalden en borduurgaren. Conclusie van de directie: De afdeling loopt niet, dus sluiten maar en het personeel en de klant hebben het nakijken...
Dit verhaal kunnen we voor een groot deel doortrekken naar andere markten. Als ik om mij heen kijk, en mij beperk tot het centrum van mijn woonplaats dan concludeer ik dat.
Vroeger waren winkels een feit, en waren daar voor veel decenia. Nu zijn winkels meer een concept wat past bij de ¨mode. Hier zitten binnen 3 jaar bijvoorbeeld 3 nieuwe wijn speciaal zaken (naast de 3 slijterijen die er al zaten, en supermarkten). Nu denk ik niet dat we met zijn allen 3 x zoveel zijn gaan zuipen. Het is nu hip om een dure fles te kopen voor het weekend i.p.v. 6 euro fles van de super. Het zal me niet verbazen als die winkels over 3 jaar weer totaal wat anders verkopen. Net als hamburgers: 2 jaar geleden was dat nog simpel fastfood waar geen zelf respecterende eettent zich mee wilde presenteren, nu merk ik dat overal de hamburger op de kaart staat
Naast dat electronica onderdelen een verrekte kleine markt is. Het een perfecte post order markt is. En ebay voor een schijntje mee concurreert (voor spelen vaak prima) denk ik dat wij electronica gekken niet zo mode gevoelig waren. Ik ben al jaren niet meer frequent in electronica zaken geweest maar toen paste het interieur en de producten al niet meer bij de ¨mode¨
Wellicht zou een ¨maker¨ winkel best werken. Misschien moet je wel een standaard assortiment hebben maar ook clinics en cursussen geven.
Op 28 oktober 2015 16:30:39 schreef Tidak Ada:
... Zoiets had je ook mij V&D die verkochten bijvoorbeeld borduurnaalden en naaigaren, maar geen naainaalden en borduurgaren. Conclusie van de directie: De afdeling loopt niet, dus sluiten maar en het personeel en de klant hebben het nakijken...
Doet mij denken aan een stukje uit een show van Herman Finkers, doe en denk richting klant :
https://www.youtube.com/watch?v=cx2XR2r7wk8 
Gisteravond even in Rotterdam geweest om het een en ander uit het magazijn in de winkel te zetten.
Zelfs een berg analoge meters uit de jaren 60-70 
De winkel staat aardig vol met spullen die zondag in de uitverkoop gaan.
Er liggen zelfs DIL stickers welke we gratis weggeven aan de bezoekers als aandenken aan de DIL tijd.
Intussen ook veel oud klanten gesproken tijdens het opruimen en uitzoeken in de winkel welke totaal verbaast stonden te kijken dat DIL verleden tijd is.
(zelf een met tranen in de ogen)
Wat ik me wel afvraag is hoeveel mensen er zullen komen a.s Zondag
Gelukkig is het een grote winkel 
Morgen is de laatste kans om een bezoekje te brengen aan DIl daarna sluiten de deuren voorgoed 
Vanaf 12 uur gaan de deuren open.
Hopelijk tot ziens morgen in Rotterdam
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik red het niet 
Wat betreft eventueel stellingmateriaal als dat er dan nog is, loop ik dinsdag ofzo wel even langs in Haarlem. Ben daar toch dan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik wist niet welke het was.
Weinig co'ers gezien.
Bjokal, hugo en paul welther, jeroen vreuls, schimanski
Was niet eens echt heel druk
Winkel werd wel aardig geplunderd.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@Tidak Ada
Er stonden drie of 4 bakken met elektuur printen de meeste los gestort en enkele in zakje met het nummer erop.
Er was geen stroom meer in het pand dus ook geen licht.
Ik heb wel een poos in die bakken staan spitten maar niet gevonden wat jij zoekt.
Wat niet wil zeggen dat ze er niet in zitten maar het was vreselijk rommelig.
Ik meen Schimanski gezien te hebben maar verder niemand herkend tussen de andere plunderaars. 
Dat "ding" met die blauwe paneelmeters staat in elke elektrionica winkel waar ik OOIT binnen geweest ben.
En meestal staat het ding al 20 jaar op de zelfde plek niet verkocht te worden.
Geen idee wat het is however.
pa3gws
Tidak Ada
@robbedoes:
Dat is eerder in dit topic vermeld...
Verder aan iedereen, die gekeken heeft en toch niet gevonden, bedankt! Jammer dat het niet gevonden is, maar alas...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (55%)]
pa3gws
Wat er niet is verkocht gaat denk ik in de kliko.
Misschien kan je een bod doen op alle elektuur printen. 
Zoiets van als je ze toch weggooit kom ik ze wel halen voor € 10,00
Ophalen is geen probleem dat wil ik wel voor je doen.
De overgebleven Elektuurprinten worden gedoneerd aan CO. Dus Rosmalen 2016 kun je weer verder zoeken naar Elektuurprinten (is er ook meer licht*
)
*Ik heb kort gesproken met de mensen van Eurosound, de uitverkoopzondag was afgestemd met de curator. Jammer genoeg werd afgelopen week onverwacht de stroom al afgesloten. Gelukkig veel mensen met telefoon en/of zaklampjes.
Het was iig een bijzondere ambiance zo...
Pa3gws. Volgens mij hebben wij elkaar wel gezien, maar niet herkend. Ik was dat langharige tuig met los haar iig. Liep met bruine trui met grote witte cijfers rond
pa3gws
Dan heb ik je inderdaad gezien.
Ik was diegene met snor en een bril op en liep in een t shirt met een vest erover.
ik denk dat ik weet wie je bedoelt, ik zag hoop die ik her en der op rosmalen ook voorbij zie schuifelen...
heb trouwens heel weinig meegenomen: een power switch die eigenlijk bij de inventaris hoorde.. Gebruik ik om mijn appratuur strakjes aan en uit te zetten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
waren de prijzen als gezegd lager als bij stuut en bruin?
meen dat ze gingen stoppen overigens, maar een curator heeft met het F woord te maken.