Hallo allemaal

Ik heb op mijn 12de een zelfbouw subwoofer gemaakt en ik wil hem nu veranderen (ben nu 15) maar had toen een poort er in de maakt (wist toen niets van een bass reflex poort) wil er nu een andere in maken.

Dus ik wil weten welke maten ik moet hebben.

kast:48 liter
woofers: 8" easttech 120watt 2x
ferquentie berijk:10/120hz (Krijgen de woofers)

Kan iemand met deze informatie een poort berekenen

Mvg

Zoek de Thiele/Small parameters op van de speakers, voer die in in WINISD (gratis programma, effe downloaden), en je kunt een perfecte simulatie maken van je box.

Easttech klinkt niet erg hoogstaand, trouwens. Kan zijn dat er geen parameters opgegeven zijn door de fabrikant. In dat geval valt er niets te simuleren of berekenen.

Of je moet terug naar de basis.. wat je zou kunnen doen, is de resonantiefrequentie van de luidspreker zelf bepalen.
De basreflexpoort moet dan diezelfde resonantiefrequentie hebben, zodat het geheel van kast plus luidspreker een bandfilter vormt.
De koppeling van luidspreker en baspoort kun je beïnvloeden door extra dempingsmateriaal in de poort te lijmen of het er juist uit te halen.

Een alternatief (wat ik toen heb gedaan) is: het hele idee basreflex vergeten, en gewoon een goed gedempte gesloten kast maken. Daarmee kun je eigenlijk niets bederven. Hij heeft alleen een iets lager rendement, dus meer watts voor evenveel geluid nodig.

Helemaal mee eens. Niet elke speaker is geschikt voor basreflex.

Dit alles is maanden geleden al gezegd, topicstarter! Tijd dat je er wat mee gaat doen!