Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Voor mijn klassieke Citroen uit 1954 ben ik op zoek naar een schema voor het bouwen van een elektronische 6 volt spanningsregelaar, voor een 6 volt gelijkstroomdynamo die max 150 Watt kan leveren.
Ik weet dat deze regelaars gewoon in de handel zijn, maar ik wil er graag één zelf bouwen.
Ik ben geen elektrotechnicus maar ik kan schema lezen en heb vaker electronische dingen gebouwd,onder andere buizenversterkers.
Kan iemand mij misschien verder helpen hiermee?
Groet
Peter
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb deze ooit gebouwd, werkte goed. Voor 6v moet je de onderdelen iets aanpassen. (blz.36)
ftp://54685ff3.cm-12-1b.dynamic.ziggo.nl/elektuur/ELEKTOR/pdf/elex-1992-104.pdf
Bedankt voor het snelle antwoord!
Er komen bij mij wel wat vragen boven:
Er wordt gesproken over een wisselstroom dynamo en mijn wagen heeft een gelijkstroom dynamo.
Er wordt (op het eind van het artikel) gesproken over een laadstroom van 1 a 2 ampere. Zeker weet ik het niet maar ik dacht dat mijn dynamo wel 20 ampere kan halen. Het is natuurlijk ook maar 6 volt.
Het maximale laad-voltage mag 7,2 volt zijn, dus daar kan de zener op aangepast. Maar of de rest geschikt is voor mijn wagen?
heb je een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdynamo die intern gelijkgericht wordt.
want volgens mij is een gelijkstroomdynamo met magneten en niet te regelen, terwijl een wisselstroomdynamo met een spanningsregelaar de veldspanning bijregelt.
dat er daarna een diodebrug de boel gelijkricht, trekt die regelaar zich niks van aan
[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken