Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 1 november 2015 21:54:34 schreef ohm pi:
[...]Het laadcontrolelampje voedt ook de veldwikkelingen. Deze zorgt voor een aanvullend magnetisch veld.
laadcontrolelampje voed alleen de regelaar bij wisselstroom dynamo's
Klopt! Foutje van mij.
Het laatste schema van @SparkyGSX is goed.
D3 is absoluut nodig voor deze auto. De regelaar heeft een terugstroomrelais. Als dat niet nodig zou zijn 'omdat er toch een massaschakelaar zit', dan had de fabrikant hem zeker weggelaten. Juist in die tijd (1954) lette men op de kleintjes.
Ook zou ik in eerste instantie de veldspoel samen met vrijloopdiode D1 niet op de plus van de accu aansluiten maar gewoon op D+ van de dynamo laten zitten. De dynamo kan dan ongewijzigd blijven. Als blijkt dat de dynamo niet zelfaanlopend is, dan moet je inderdaad de veldspoel met vrijloopdiode D1 volgens het schema van @SparkyGSX op de plus van de accu aansluiten en dan moet je helaas de dynamo wijzigen.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Als hij niet zelfaanlopend is kun je ook nog een 'laadstroomlampje' via het contact aan de linker kant van D3 hangen dus direct aan de rotor.
Lampje uit dynamo werkt.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 2 november 2015 23:08:03 schreef Paul Welther:
Als hij niet zelfaanlopend is kun je ook nog een 'laadstroomlampje' via het contact aan de linker kant van D3 hangen dus direct aan de rotor.
Lampje uit dynamo werkt.
je bedoelt gewoon een stroompje door het veld sturen om het remanent magnetisme terug te krijgen .
tja deed het vroeger vaker , jaren 60 tot nu
Op 3 november 2015 00:04:04 schreef Franssel:
[...]je bedoelt gewoon een stroompje door het veld sturen om het remanent magnetisme terug te krijgen .tja deed het vroeger vaker , jaren 60 tot nu
Soms verliezen deze dynamo's hun magnetisme, als ze lang stil gestaan hebben. Dan wordt de veldwikkeling een seconde met de accu verbonden en is het weer in orde. Maar een laad-indicatie-lampje zou deze functie mooi kunnen vervullen!
Tijdens de restauratie van mijn wagen heeft de dynamo anderhalf jaar opgeslagen gelegen, en bij de eerste opstart van de motor deed hij het gewoon nog. Dus het magnetisme vergaat kennelijk maar heel langzaam.
Uiteraard heb ik er de voorkeur voor als de dynamo niet inwendig hoeft te worden gewijzigd; dus de veldspoel aan de D+ laten zitten.
@Sparky: is het mogelijk het schema daar op aan te passen?
Je kan de motor laten lopen zonder spanningsregelaar aan de dynamo en de dynamo niet aan de accu aangesloten. Dan meet je de dynamospanning tussen D+ en de massa. Als deze spanning hoger is dan 0,5V (=verzadigingsspanning van Q2) dan is de dynamo zelfaanlopend en hoef je niet te truken met laadcontrolelampjes ed.
Zover ik het heb begrepen wil de TS de dynamo niet modificeren. Dus de veldspoel en plus aansluiting aan elkaar laten zitten.
Op 3 november 2015 20:26:07 schreef ohm pi:
Je kan de motor laten lopen zonder spanningsregelaar aan de dynamo en de dynamo niet aan de accu aangesloten. Dan meet je de dynamospanning tussen D+ en de massa. Als deze spanning hoger is dan 0,5V (=verzadigingsspanning van Q2) dan is de dynamo zelfaanlopend en hoef je niet te truken met laadcontrolelampjes ed.
Ik heb deze test nu even gedaan en ik meet een spanning van 5,5 a 6 volt bij verhoogd toerental.
De spanning lijkt me hoog, maar ik weet niet wat normaal is. De dynamo is in ieder geval zelfaanlopend. Je hoeft dus niets aan de dynamo te veranderen. Je kunt het laatst getekende schema van @SparkyGSX gebruiken en L1 (de veldwikkeling) en D1 (vrijloopdiode) aan de rotorkant ipv aan de accukant monteren.
Ik val wat laat binnen in het topic, maar heb ook een oud citroentje met 6 volt en gelijkstroom dynamo.
Dus ik ben wat aan het meedenken....
Het schema van de elektor is inderdaad een goed uitgangspunt echter wat mij betreft met een nadeel...
Alleen door keuze van de juiste componenten is de max laadspanning te bepalen.
Nu heb ik nog niets opgebouwd en de dynamo uit mijn snoek gesloopt en zo, dus ik begin theorethisch nu.
Ik heb het stukje uit het elektor schema wat omgebouwd en volgens mij is nu door de juiste instelpotmeter prima de spanning in te stellen en de boel ook zo geschikt voor 6 volt of 12 volt...
Voor punt A in mijn alternatief geldt dat vanaf hier een zener van 1.8 volt met de 0.6 volt overgang van de transistor resulteren in 2.4 volt schakelpunt. Als de spanning op punt A dus boven de 2.4 volt komt zal de transistor de darlington (niet getekend) dicht sturen en dus de stroom door de veldwikkeling wegnemen.
Ook zit ik te denken over de stroombegrenzing. Hiervoor zie ik al suggesties, maar ik ben nog een ander alternatief aan het uitzoeken.
Hier mijn idee voor goed instelbare maximum spanning :
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De TL431 kende ik nog niet, maar is inderdaad aardig wat ik ook verzonnen heb, maar dan met minder temperatuur drift.
Dank voor de tip
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nou, een ander verschil is dat die TL431 minder gevoelig is voor variaties in de stroom; bij jouw ontwerp neem je impliciet aan dat de basisstroom verwaarloosbaar is in verhouding met de stroom door R6. Dat kan natuurlijk een valide uitgangspunt zijn, maar dan zou ik R6 nog wel wat kleiner maken dan 33k.
Nou voor vanavond stop ik er nu even mee, maar hier is wat ik heb tot nu toe.
De TL431 toegevoegd en 2 maal toegepast.
En voor de spanningsregeling en voor de stroombegrenzing.
Stroom meting heb ik uitgevoerd via de ACS756. Deze meet stroom en zet dit om naar lineaire uitgangsspanning.
Bij geen stroom staat er aan de uitgang halve voedingsspanning en de variatie is 40 mV per ampere. Dus door een 2e instelpotmeter toe te passen is de maximum stroom van 0 naar meer en meer in te stellen.
Enige nadeel is dat de voedingsspanning van de ACS wel stabiel moet zijn, dus dat heb ik via een low drop voltage regelaar gerealiseerd. Deze dus wel aan geschakelde plus.
Diode naar de accu toe heb ik nog niet uitgezocht, maar dit moet wel eentje worden die de volledige laadstroom aan kan.
Ik lees wel of ik iets vergeten ben/beter kan doen.....
Oh ja, laad indicatie lampje kan led met voorschakel weerstand worden tussen geschakelde plus en + aansluiting van de dynamo lijkt mij.