Engineering blunders (elektronica)

Je vergeet:
- gewone kassier

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Ik neem aan dat er best switches zullen zijn die barcodes van diverse readers netjes sequentieel doorsturen...

Of het standaard op de markt is weet ik niet. Bij mijn allereerste werkgever heb ik wel eens een interface gemaakt die in blokken van 8 (tot max.64) elektronische schuifmaten afhandelde (eindcontrole waar mensen met schuifmaten de producten controleerden) en via 1 RS232 verstuurde. Die konden namelijk in theorie ook alle 64 tegelijk op het knopje duwen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Op 4 juli 2018 17:05:56 schreef markce:
De AH hier is een soort experimentele winkel. Keus uit drie kassa's:
- gewone met kassiere.
- zelfscan met handscanner
- scan aan zelfkassa (zoals boven genoemd)

Persoonlijk vind ik de aanpak van Jumbo sympatieker. Een strikte regel om kassa's te openen bij rij (kost ze geld als het niet gebeurt). Jumbo hier heeft overigens geen kassa-la meer maar een biljet en muntenautomaat ter bescherming van de kassieres.

Vandaag voor een kennis naar de Aldi geweest, die hebben net zo'n kut kassa systeem als de Lidl. 1 heb 3 producten,
1e product over de scan, Pliep.
2e product over de scan, Plieper de pliep pliep??
3e product over de scan, Pliep.
Ik vertrouw het niet en wil weten hoevaak product 2 gescand is. Ze hebben verdomme niet eens een display waar op staat wat ze gescand hebben(lijkt me een bewuste keus), je krijgt alleen een eind bedrag te horen (nee niks is zichtbaar) En daarbij hebben die winkels ook altijd een idiote haast om het af te raffelen. Nee de totaal van producten kan je alleen op het bonnetje zien, maar de laatste producten zijn niet zichtbaar want dat deel zit nog in de printer GRR*&^*^^& :(

Dat moest verboden worden, voorlopig weer de laatste keer in zon klere winkel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juli 2018 17:12:46 schreef flipflop:
Je vergeet:
- gewone kassier

Nee, dat is een ander beroep.
Net als een secretaresse (wat geen secretaris is), kan een kassiere (caissière) een vrouw of een man zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Die barcode scanners zijn negen van de tien keer "keywedge" ofwel doen zich voor als een toetsenbord en een scan wordt gewoon 'ingetikt'.

Als je twee van die dingen aan een zelfde computer hebt hoef je niet eens elektrisch wat te verklooien om in de problemen te komen.

Op 4 juli 2018 18:29:11 schreef Shiptronic:
[...]

Vandaag voor een kennis naar de Aldi geweest, die hebben net zo'n kut kassa systeem als de Lidl. 1 heb 3 producten,
1e product over de scan, Pliep.
2e product over de scan, Plieper de pliep pliep??
3e product over de scan, Pliep.
Ik vertrouw het niet en wil weten hoevaak product 2 gescand is.

Je laat belangrijke info weg ... was het bliep parade artikel ook 2x gescanned ?

En daarbij hebben die winkels ook altijd een idiote haast om het af te raffelen.

Van de Lidl weet ik het niet, bij de aldi worden cassieres beoordeeld en afgerekend op de snelheid waarmee ze een gemiddelde klant langs de kassa loodsen, en dat merk je.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 juli 2018 07:35:28 (58%)

Op 5 juli 2018 07:30:46 schreef Sine:
Die barcode scanners zijn negen van de tien keer "keywedge" ofwel doen zich voor als een toetsenbord en een scan wordt gewoon 'ingetikt'.

Barcode scanners hebben vaak ruime opties voor de opmaak van de data, waarschijnlijk staat deze scanner op doorscannen en piept hij iedere keer bij het lezen van een geldige barcode. De filtering moet dan plaatsvinden in het systeem wat daarachter hangt. Maar goed een systeem zonder feedback naar de klant lijkt mij sowieso een no go.

This is the world we know best, the world of madness

De professionele cassiere had bij mij gisteren de bliepbliep fout gemaakt. Ik zeg: ongeveer 27. Zei: "je zit er een stukje naast, 31.95 aub." Had ze m'n vlees dubbel gescand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

En dan word IK een zeurkous genoemd. :-)

De meeste van dat soort ongemakken zijn in te stellen of af te zetten.
Daarmee zijn het dus gèèn ontwerpfouten.

De fout is dat veel mensen zich te goed voelen om de manual eens goed door te lezen en menen dat ze intuitief
hun apparaat kunnen bedienen. Wat voor de basisfuncties meestal wel lukt.
Als je zoiets voor hebt is het èèrste wat je moet doen nog steeds: RTFM.

@Shiptronic. Geen wonder dat de kassiersters zich het zuur moeten haasten met dergelijke lastigaards die de boel onnodig ophouden. Ik erger me veel vaker aan personen die niets anders schijnen te doen te hebben dan vervelend te doen en anderen op te houden, dan aan echt foute scanning, wat veel minder voorkomt. Als het gebeurt merkt de kassierster het meestal ook en corrigeert het meteen.

Tis toch simpel: als je twijfelt, zet je nadat je de kassa bent gepasseerd even opzij voor je de winkel verlaat, en vergelijk je gedetailleerde bonnetje met het aantal artikelen waaraan je twijfelt. Klopt het niet, meld het dan even. Er wordt dan een verantwoordelijke bijgeroepen die je met de glimlach helpt. En dan staat er geen rij zuchtende en mopperende klanten achter je te trappelen.

Op 5 juli 2018 10:16:54 schreef grotedikken:

Tis toch simpel: als je twijfelt, zet je nadat je de kassa bent gepasseerd even opzij voor je de winkel verlaat, en vergelijk je gedetailleerde bonnetje met het aantal artikelen waaraan je twijfelt. Klopt het niet, meld het dan even. Er wordt dan een verantwoordelijke bijgeroepen die je met de glimlach helpt. En dan staat er geen rij zuchtende en mopperende klanten achter je te trappelen.

Als je de fout direct signaleert kan de caissière het direct corrigeren. Gelukkig hebben veel supermarkten een extra scherm waar je direct op mee kan kijken. Ik snap niet waarom klanten zouden gaan mopperen als iemand terecht een fout duidt aan het personeel.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Ik reken het grofweg gewoon uit mn hoofd uit. kan er eens een euro naast zitten maar ja :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb. als ik lang aan de kassa sta, kan het zijn dat ik het al vanbuiten heb gerekent (op het vlees staat de prijs en de rest heb ik tijdens het winkelen wel gezien) en met gepast geld al klaarsta.

dan zie je ze ook raar kijken als zo een bedrag is: 23,98€.
dat ik daar dan sta: hier is de 20€, hier de 3€ en dit hoopje is 98cent.

dat invoeren van die cash machines is niet zozeer voor het beveiligen van de kassiersters, die jonge meisjes kunnen gewoon niet meer tellen.
echt meegemaakt: ik moest 15€ en een beetje betalen (stel 15,12€).
ik had 20€ bij en om niet een hoop klein geld te krijgen (4.88€) geef ik 20€ en 20cent.
die aan de kassa bekijkt mij want ze begrijpt niet waarom ik al 20€ geef (meer dan ik moet betalen) en dan nog eens EXTRA klein geld.
ze draait kwartslag naar een oudere dame en zegt: hoeveel moet ik nu terug geven?.
ik antwoord quasi instant: 5€ 8cent.
die oudere dame zegt dan: idd, 5€ 8cent en die draait zich naar mij en zegt: de wiskunde op school is ook niet meer dat van vroeger.

meisje achter de toog, ik schat die een jaar of 18-20 zegt doodleuk: ik heb geen wiskunde meer op school.
waarop ik dan zei: t is er aan te zien.
die oude dame ging lachend weg. die kassa's die alles al op voorhand berekenen maken de jeugd dom. vervloekte electronica.
ik word oud denk ik

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Euhm... rekenen is geen wiskunde hoor. En de observatie is dat je kinderen uitstekend kan leren rekenen en geld tellen als het echt geld betreft.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

In Nederland ronden ze alles af op 5 eurocent. dus ze kunnen het gewoon niet teruggeven, de eurocenten zijn er niet meer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 juli 2018 13:51:57 schreef mel:
In Nederland ronden ze alles af op 5 eurocent.

Of ze ronden op. :-)

RAAF12

Golden Member

ot/ geef maar maar ouwe eu meuk :-) Ook handig als er ergens een endstop nodig is. Magneetje bij hand om het soort metaal te bepalen.

Hubie

Special Member

Op 5 juli 2018 13:51:57 schreef mel:
In Nederland ronden ze alles af op 5 eurocent. dus ze kunnen het gewoon niet teruggeven, de eurocenten zijn er niet meer.

Dat klopt niet hoor.
Bij de Aldi krijg je gewoon 2 eurocent terug als iets 98 cent kost en je met een euro betaald.

maartenbakker

Golden Member

Dat zal per Aldi (per regio?) verschillen. Haarlem (Zaandam) rondt tegenwoordig helaas af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

In Belgie en Duitsland doen ze het wel , dat klopt.In Nederland niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Op 5 juli 2018 15:10:05 schreef Hubie: Bij de Aldi krijg je gewoon 2 eurocent terug als iets 98 cent kost en je met een euro betaald.

Hier in Nijmegen wordt op 5 cent afgerond.

Don't Panic!
evdweele

Overleden

Het heeft weinig meer met engineering blunders te maken :-) maar ik raakte vorig jaar nog een heleboel munten van 1 en 2 cent kwijt aan de postbode.
Er moest betaald worden voor een pakketje uit het buitenland en de postbode had geen betaalautomaat op zak.
1 en 2 cent munten zijn nog altijd een wettig betaalmiddel, dus ik kon hem op de cent nauwkeurig het verlangde bedrag uitbetalen.
Leuk vond hij het niet...

Nog een link wat de overheid er over heeft te melden.
Mogen winkeliers betalingen afronden op 0 eurocent of 5 eurocent?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 4 juli 2018 18:42:11 schreef Frederick E. Terman:
Nee, dat is een ander beroep.
Net als een secretaresse (wat geen secretaris is), kan een kassiere (caissière) een vrouw of een man zijn.

[even zwaar off-topic, maar dat was het hier toch al :-) ] Wat betreft dat andere beroep heb je gelijk. Maar carriere kan natuurlijk nooit een man zijn (uitgang -e van het Franse woord). Even opgezocht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kassamedewerker
...de manelijke variant is een kassamedewerker.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Op 5 juli 2018 11:58:12 schreef Blackfin:
[...]

Als je de fout direct signaleert kan de caissière het direct corrigeren. Gelukkig hebben veel supermarkten een extra scherm waar je direct op mee kan kijken. Ik snap niet waarom klanten zouden gaan mopperen als iemand terecht een fout duidt aan het personeel.

Dat is het punt , dit controle scherm is er bij de Aldi en Lidl dus (bewust) niet.

En als er een GD achter me staat heb ik nog minder haast, jij wel? had je eerder moeten komen en was je voor me geweest ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Van Dale zegt er dit over:
- caissière - vrouw die de kassa bedient
Kassamedewerker staat niet in Van Dale.
Je zou verwachten dat een man achter de kassa een kassier is, maar nee:
- kassier - beheerder van ontvangsten en uitgaven / persoon wie of firma die men gelden ter bewaring en uitbetaling toevertrouwt tegen genot van zeker loon of provisie

Mooi, al die inconsequenties in de Nederlandse taal :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.