Engineering blunders (elektronica)

Tidak Ada

Golden Member

Wat betekent die pijl met 'SMD' er bij? Is dat de soldeerrichting of die van de polariteit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Denk de soldeerrichting.

Shiptronic

Overleden

M staat op z'n kop? Solder Wave Direction ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Hoezo "op z'n kop" ? (wat heb je op? ;•) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Ik denk dat Shiptronic bedoelde dat, behalve de kleine elko, ook de middelste letter verkeerdom geplaatst is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 1 april 2016 21:32:18 schreef buzzy:
Denk ik weer even terug aan de Philips videorecorders. Op zeker ogenblik hadden de tv's te weinig voorkeurtoetsen voor het steeds toenemende aantal te ontvangen zenders. De videorecorder bracht uitkomst, die begon al meteen met 8 of 16 preselecties. En de recorder werd dan vaak gebruikt als tuner. Helaas vond Philips het nodig om de video na vijf minuten in stand-by te zetten als er niet opgenomen of afgespeeld werd. Ze waren daarin uniek en hebben lang daarin volhard. Uiteindelijk heeft een commerçant dan ingezien dat dat erg onhandig was en hebben ze bij de laatste generaties de optie ingebouwd om de video ook als tuner te kunnen gebruiken. Je moest dan wel een hele gebruiksaanwijzing doorspitten en daarna een zooitje menukeuzes maken.
Gelukkig ligt deze zooi al weer jaren in de kliko. Zonder de afschakeltimer em de latere speciale software was de ontwikkeling nog goedkoper geweest ook.

Dat verhaal kan ik bevestigen... we hadden thuis een onverwoestbare K9 met 8 preselecties. In 1974 (kort na de aanschaf)bood de kabel veel meer stations aan.
In 1981 kwam er een VR2020 met voldoende preselecties, maar dat ding viel na 5 minuten in slaap. Buiten dat had het nog een hoop andere problemen en is na enige maanden omgeruild voor een NV7000 (Panasonic). Die VCR heeft samen met de K9 jaren gelopen zonder enig probleem (met zijn 12 preselecties) De VR2020 was nochtans een mooi ontwerp met al zijn direkt drive moteren en mechanisme, helaas zat het vol "bugs" en een slechte communicatie met Philips.

Met de K9 en de NV7000 is het uiteindelijk ook vreemd afgelopen. Beiden werden ontvreemd bij een woninginbraak in 1993. Heel jammer, het was al ingepland dat, na hun actieve periode ze in de verzameling zouden belanden, niet dus.

groeten

Kris

Op 15 mei 2016 18:20:33 schreef henri62:...
PS Ik heb net een email gestuurd naar de nederlandse vertegewoordiging hierover (zonder nog de echte details te noemen). Ik ben benieuwd of ze reageren. Wordt vervolgt...

Uiteraard hebben ze NIET gereageerd. Voor diegene die het willen weten BEKA dus. Ook weer een tent die niet naar zijn klanten luistert!

Het volledige type nummer heb ik in een van de vorige posten erbij gezet, zodanig als ooit iemand er op zoekt dat waarschijnlijk wel zal vinden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Van iemand een garagepoort motor gekregen om na te zien, hij had zelf al de bolle elco's op de print vervangen en het werkte nog niet.
Op de foto kun je zien hoe het niet moet, printspoor omhooggeduwd en onderbroken, maar het ergste was dat de doormetalisering ook weg was, hing nog aan de originele elcopoot. :(

edit:@Henri62 hieronder, ik wist niet waar ik het moest plaatsen. Het is niet de eerste keer dat ik zoiets zie, zelf iets repareren zonder enige ervaring is niet altijd zo vanzelfsprekend.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 10 juli 2016 22:46:54 (23%)

LDmicro user.

Niet echt een engineering blunder maar eerder reparatie prutswerk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik weet niet of dit onder de engineering blunders valt: Het gebruik van de bekende RIFA X2 bommetjes in een apparaat van 2003?
Was het toen al bekend dat ze allemaal haarscheurtjes vertoonden en vaak met een ontploffing tot hun einden gingen komen?

Dit kwam ik vandaag tegen, een pi-filter in een coriolis flow meter (van ruim 8000 euro). Hier is de common mode choke volledig onderbroken door sluiting in de afgaande X2 cap. Die trouwens geen sluiting heeft nu. De meter lijkt zelf nog heel te zijn, een extra zekering verderop is nog heel.

Wordt dus zo ongeveer de helft wat erop zit vervangen en de roet eraf zien te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Das niet 1 maar zelfs 2 engineering blunders. De eerste is dat die condensatoren niet in 1980 al uit de handel genomen zijn, de tweede is dat ze in het apparaat terecht zijn gekomen. Ik had ze zelf in de vorige eeuw al in de peiling als rookbommen, en vanwege gebrek aanmechanische stevigheid waren er al ontwrrpers die ze afwezen. Dat ze slecht houdbaar zijn moet Rifa al heel lang geleden ontdekt hebben, en begin jaren '80 was het niet ondrr de knie hebben van polypropyleen geen excuus meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is dan heel slordig van Endress & Hauser, toch niet het minste bedrijf. Het apparaat is zelfs ATEX, wel een geruststelling, je zult er aan de buitenkant dus ook niks van ruiken dan ;-).
Misschien dat inkoop ergens aan het knoeien is geweest?

Overigens ziet de rest van alle printen er keurig netjes uit, netjes ontworpen.
Dit printje zit in de bodem van het apparaat, misschien later toegevoegd om aan de EMC eisen te voldoen en daar is het denk ik misgegaan.

-edit- Net even de componenten eraf gehaald, deze rifa heeft een nieuwer logo. Alle 3 condensatoren zijn gewoon nog heel, geen haarscheurtjes oid. Zouden deze beter zijn of van een nieuwere serie die wel goed is?

Verder zitten er 2 stuks X1 condensatoren op direct achter het filter (blauwe schijf), een van deze is doorgeslagen (gaatje erin) en dus de rootcause van het probleem.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het zijn toch echt condensatoren: 4n7 en parallel over de 230V (het zijn X1 of Y2 C-tjes). Niet gebruikt als Y-filter dus. correctie: Wel als Y-filter gebruikt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 12 februari 2017 12:56:12 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2017 19:58:39 schreef henri62:
-edit- Net even de componenten eraf gehaald, deze rifa heeft een nieuwer logo. Alle 3 condensatoren zijn gewoon nog heel, geen haarscheurtjes oid. Zouden deze beter zijn of van een nieuwere serie die wel goed is?

Betere series geloof ik niet in, maar aangezien ze van 2003 zijn, zijn ze misschien nog niet aan hun uiterste houdbaarheidsdatum...

Verder zitten er 2 stuks X1 condensatoren op direct achter het filter (blauwe schijf), een van deze is doorgeslagen (gaatje erin) en dus de rootcause van het probleem.

Dat is opzich een bekende faalmodus voor ceramische condensatoren in het algemeen, maar als er behalve X ook Y op staat, mag je ze door het raam of op een andere nadrukkelijke manier bij de fabrikant deponeren wat mij betreft. Y-condensatoren mogen nooit in sluiting falen. Dat is toch weer een nieuwe voor mij. Netfilter met papiercondensatoren maar de ceramische falen op een foute manier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De Y-caps zijn beide in sluiting gegaan. Zie foto, de pootjes zijn doormidden gebrand. Een van de C-tjes heeft nu nog 1500 Ohm.

P.S. Ze zijn wel als Y-Cap gebruikt, zitten tegen aarde zoals het hoort.

-edit- Foto toegevoegd gereviseerde print. Allemaal gerecycled spul uit oude apparaten/sloop electronica.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 25 februari 2017 00:23:07 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Enige tijd terug heb ik wat verloopkabeltjes SMA > BNC gekocht op Ebay.

Die zijn nog volop te koop (niet waar ik ze gekocht heb):
https://www.benl.ebay.be/itm/SMA-Male-Plug-to-BNC-Female-Jack-Network-…

Er is wel een mechanisch probleempje: de moer van de BNC gaat niet over de SMA.
Hoe moet je dat monteren?

In mijn geval was er al een gat waar de BNC helemaal door kon, dus heb ik een sleuf gemaakt naar onderen....

Als je ooit verloopjes SMA - BNC nodig zou hebben: dit zijn wel goede en iets duurder
https://www.benl.ebay.be/itm/Cable-13-SMA-male-vers-BNC-femelle-Adapta…

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Thevel

Golden Member

Er is wel een mechanisch probleempje: de moer van de BNC gaat niet over de SMA.

Kleinigheidjes hou je altijd. :)

KNIPPR stopt ermee. Geen FOX news meer. Maar: Het probleem dat je een Samsung TV van 2017 met de KNIPPR app compleet van de netspanning moet halen en terugzetten voordat je een FOX news programma of een ander TV programma echt live kunt bekijken (i.v.m. de juiste tijdsinstelling) heeft SAMSUNG in combinatie met T-Mobile (KNIPPR) nooit opgelost. Geen wonder dat KNIPPR nu moet stoppen omdat er te weinig klanten daarin geïnteresseerd zijn.

Arco

Special Member

Sinds kort heeft men bij AH bij de kassa's een barcode scanner, waar klanten hun eigen zaken kunnen scannen zoals klantenkaart, emballagebonnen,... (daarvoor deed de kassiere dat)
Dat is om tijd uit te sparen, maar in de praktijk duurt het een stuk langer, omdat het vaak mis gaat.

Schijnbaar heeft de 'automatiseerder' die het bedacht heeft de barcodereader aan klantzijde gewoon bij die van de kassiere geknoopt.
Resultaat: als kassiere en klant beiden tegelijk iets scannen, gaan die scans natuurlijk allebei mis...
Je vraagt je dan wel af waarom zo'n sukkelaar dat nooit uitgeprobeerd heeft alvorens het te installeren... :)

Ik neem aan dat er best switches zullen zijn die barcodes van diverse readers netjes sequentieel doorsturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sinds kort heeft men bij AH bij de kassa's een barcode scanner

De AH hier heeft aparte zelfscankassa's zonder kassier. Bestaat uit een barcode scanner, touch-screen-display en pinautomaat. Met barcode op bon kun je na afrekenen het uitgangshekje openen. Werkt echt, en snel.
Alleen opslag mandjes is niet goed over nagedacht.

pa3gws

Golden Member

Aan dat hele zelfscan gedoe bij de super doe ik niet mee.
Het resultaat daarvan is namelijk dat ze er nog meer personeel uit kunnen schoppen.
En er dadelijk alleen nog maar scholieren lopen voor een honger loontje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Hier is er geen zelfscan, maar een gewone 'bemensde' kassa. Alleen kun je zelf je emballagebonnnen en klantenkaart e.d. scannen.
(wat in dit geval resulteert in het omgekeerde van wat beoogd: een langere wachttijd... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De AH hier is een soort experimentele winkel. Keus uit drie kassa's:
- gewone met kassiere.
- zelfscan met handscanner
- scan aan zelfkassa (zoals boven genoemd)

Persoonlijk vind ik de aanpak van Jumbo sympatieker. Een strikte regel om kassa's te openen bij rij (kost ze geld als het niet gebeurt). Jumbo hier heeft overigens geen kassa-la meer maar een biljet en muntenautomaat ter bescherming van de kassieres.