Engineering blunders (elektronica)

Vanuit de topic: "Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit" kwam ik op het idee om een lijstje te maken van toestellen, of andere elektronica waarin men extra features heeft gestoken die het toestel eigenlijk waardeloos maken. Of zeker toch echt hinderlijk zijn.
Misschien wel ronduit belachelijke dingen die een ingenieur op de ontwerpafdeling toch nog met zijn budget kom implementeren maar die gewoon ergerlijk zijn.

Hier al enkele:

- Droogkast merk Bosch (type weet ik niet meer).
Deze had een signaal (irritante buzzer) die elke paar seconden aangaf wanneer de droogbeurt klaar was.
Maar die bleef buzzen tot je die afzette.
Kan je het voorstellen voor de buren als je op dat moment niet thuis was? Het was een ergerlijk ding dat je niet kon afzetten.
Ik heb die op de duur afgekoppeld, maar dat was ook geen succes want die buzzer stond in serie met nog "iets" waardoor de droogkast niet goed werkte. Daarop heb ik met tape dat ding immobiel gemaakt dat het geen lawaai meer kon maken :-)

- Klok radio merk Philips (type zal ik wel eens zoeken).
Deze bevatte een speechprocessor die bij elke verandering van setting vertelde wat je net gedaan had. "ALARM ON", ALARM SET EIGHT TWENTY". Best ergelijk als je je wekker zet als je partner al slaapt...
Deze wekker bevatte ook nog een tweede LCD met een gele achtergrondverlichting. Het uur werd met een groene achtergrond kleur verlicht. Alleen jammer dat de gele LCD veel helderder was dan de groene waardoor je die amper kon aflezen als het donker was.

- Ventilatorkachel merk De'Longhi.
De bedieningsknoppen zijn zo glad dat je echt al geluk moet hebben dat je die überhaupt kan verdraaien.
Dit "vuurtje" heeft een timer die je kan instellen op elk uur je wenst. Er is echter geen manier om deze schakelklok te bypassen zodanig dat je bij wisselende leefritmes meer werk hebt om die klok juist te zetten dan gewoon dat ding op te zetten als je het nodig hebt...

Zo, nu jullie :-)

Arco

Special Member

Sony wekkerradio. Bij alarm gaat hij af en stopt niet meer.
Als je het alarm om 6 uur 's ochtends laat afgaan, en je bent niet thuis dan blijft de wekker luidkeels toeteren tot je thuiskomt... :(
Leuk voor de buren! (was handig geweest als 'ie na een bepaalde tijd uit ging. Als je na een uur nog niet wakker bent wordt je dat waarschijnlijk nooit meer... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wekker die als je niet wakker word na een tijdje stoppen met wekken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 november 2015 23:02:12 schreef Shiptronic:
Wekker die als je niet wakker word na een tijdje stoppen met wekken :)

Die moet ik hebben!
Baas sorry maar ik heb me overslapen wegens in bezit van een wekker merk X type Y :-)

@ mju

Dat was de wtl serie van bosch (hier staat de wtl 120).

Overigens is dit uit te schakelen door een bepaalde toets combinatie .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 6 november 2015 23:11:26 schreef daandc:
@ mju

Dat was de wtl serie van bosch (hier staat de wtl 120).

Overigens is dit uit te schakelen door een bepaalde toets combinatie .

Dit was een machine die we bijna 25 jaar geleden kochten...
Heb geen idee van het type, maar ik mijn grijze haren komen nog van die moment dat ik die voor het eerste gebruikte :-)
Was niet uit te schakelen toen..

Dat dacht ik ook mju .

Na een paar maanden deed ie het niet meer en een paar jaar later hoorde ik deze weer .

Scheen dat moeder de vrouw van alles had ingedrukt er zo achter te komen dat dit met een toets combi te realiseren is.

Maar voor de een een last voor de ander een uitkomst als de piep er niet op zit vergeet ze de droger gerust en staat deze gewoon een dag voor niks aan .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Bij de Krups EA8010 Espresso Automatic is een ingenieur op het idee gekomen om een beeptoon te laten volgen als je het toestel afzet.
WTF?? Het afzetten van een toestel is een bewuste handeling, dat moet niet extra in de verf gezet worden door een beep..
Waarschijnlijk nog wat plaats voor extra code in zijn controller en plaats op zijn printje?
Ik heb een hekel aan alles wat beept, zoemt en dergelijke als het niet nodig is.

Sennheiser draadloze hoofdtelefoon HDR127.
Voeding bestaat uit twee AAA-oplaadbare baterijen.
Een hoofdtelefoon moet je niet te zwaar maken, dat heet comfort.
Als je die wilt opladen moet je die op een soort metalen beugel zetten die dienen als geleiders/houder. Nu moet je die hoofdtelefoon er echt wel goed op mikken voor die gaat laden. Niet omgedraaid want dan lukt het niet (hadden ze met paar diodes kunnen oplossen). Hij moet echt juist zitten of hij laadt niet. Kan je soms even zoet mee zijn.
De beugel is uit kunststof waardoor dat plastic op plastic echt kraakt als je met je mond beweegt. Man wat een lawaai maakt dat!
Als je beweegt kan het zijn dat dat spel begint te brommen en piepen omdat die mindere ontvangst heeft. Ik heb al de antenne hoog/laag/links/rechts en diagonaal gezet. Geen soelaas, niet te veel bewegen of geen ontvangst meer.
(mijn vorige was ook van dat zelfde merk en was quasi perfect voor mij)..

Zender gestuurde Wekker van de Hema;
Hulpverlichting schakelt na 5 seconden uit.
Als je de wekker wilt instellen is die tijd veel te kort en moet je steeds de verlichting opnieuw inschakelen.
Bovendien, de knopjes zijn veel te klein dus in het donker heb je gegarandeerd de verkeerde te pakken.

Veel LED zaklampen (ik heb een aantal verschillende);
Vrijwel allemaal zijn ze 3 of 5 mode drukknop uitvoering.
Dus als je gewoon licht wilt, zoals meestal het geval zal zijn, en ik druk de schakelaar in dan:
. Gaat hij zwakker branden.
nogmaals drukken,
. Gaat hij nog zwakker branden.
nogmaals drukken,
. Begint hij te knipperen.
nogmaals drukken,
. Gaat hij S.O.S morse signalen uitzenden.
nogmaals drukken,
Doet hij uiteindelijk waar hij voor bedoeld is, namelijk zo veel mogelijk licht geven.

Ik heb nu een single mode uitvoering besteld, maar die zijn er niet betaalbaar met zoomfunctie :'-(

High met Henk

Special Member

Philips wekker aj3080
Gaat alleen af als je hem elke avond opnieuw instelt
En de zenders verlopen ook

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Erg veel zaklampen hebben een slechte contactlaag (te dunne goud- of nikkel- of watdanooklaag) in de drukknop waardoor na een tijdje je moet de knop moet gaan rommelen om er nog licht uit te krijgen. Slechte bezuiniging dus.

Nog een: Phoenix module aan een Siemens S5. Netjes optisch gescheiden. Maar de massa's zijn verbonden met een 100nF condensator waardoor ESD zo op de nul van voeding van de PLC komt. Die dan op tilt gaat. Dus eruit met dat ding en probleem weg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 november 2015 19:49:29 (36%)

Evarist

Golden Member

De meeste klokradio's hebben een 'snooze' toets. Dat is OK. Maar als ik de klokradio helemaal af wil, moet ik hem uitzetten. Dan mag ik niet vergeten hem 's avonds weer op te zetten.
Waarom geen druktoets 'zwijg tot morgen'?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
evdweele

Overleden

Siemens espresso-automaat EQ.7-Plus.
Geen elektrische of elektronische ontwerpblunder, maar vooral mechanisch.

Om de zetgroep (het koffiefilter) eruit te nemen om dagelijks schoon te maken moet aan de rechterkant een knop worden ingedrukt. De zetgroep zelf zit links daarvan maar kan alleen met de rechter hand goed worden vastgepakt door de voorgevormde greep. Met gekruiste armen sta je aan het ding te rukken en te duwen.

Bij het persen van de koffie door het filter sproeit altijd wat koffie binnen in het apparaat rond waardoor koffiedrab tegen de zij-, achter- en bovenkant van de ruimte rond de zetgroep achterblijft.
Het barst van de rare hoekjes en richeltjes waardoor het met een doek en een kwast onmogelijk is om alles grondig schoon te maken.

Uit de bonenmolen kwam op een moment geen gemalen koffie meer. Daarvoor moest de hele machine uit elkaar.
De plastic zijpanelen en het achterpaneel zitten met kliksluitingen aan de bodem vastgemaakt, die zijn met enige voorzichtigheid en een brede schroevedraaier nog los te wrikken.
De bovenkant wordt geblokkeerd door de voorraadtrechter van de koffiemolen. Die zit ook ergens ingeklikt met plastic nokken. De trechter is alleen met grof geweld uit de vergrendeling los te maken door er uit alle macht tegen te slaan.
Dan kan het bovendeksel eraf en kan met de stofzuiger en met hulp van een kwast de opgehoopte gemalen koffie uit de opening van de koffiemolen worden gezogen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zo heb ik een dure en opzich erg goede automatische lashelm.
Ding werkt op zon/laslicht en een knoopcel. Er zit een test knop op voor de cel. Als bij indrukken van die knop een rood ledje gaat branden is de cel bijna leeg en moet die vervangen worden. WTF !!!
Is de cel iets te leeg gaat er dus geen ledje branden en zie je een uur sterretjes van het laslicht plus eventuele permanente schade aan je ogen. Werkelijk, wie verzindt zo iets.... Is een groen bat okay ledje nou echt zo moeilijk... En dat voor persoonlijke beveiliging.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
evdweele

Overleden

Vermoedelijk een fout in de software:
Bij het omschakelen van zomer- naar wintertijd en omgekeerd schakelen 2 van de 3 DCF-klokjes die ik heb precies op de juiste tijd om.
Een Oregon Scientific moet daar altijd eerst een uur of 12 over nadenken....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

Op 7 november 2015 10:07:12 schreef Evarist:
De meeste klokradio's hebben een 'snooze' toets. Dat is OK. Maar als ik de klokradio helemaal af wil, moet ik hem uitzetten. Dan mag ik niet vergeten hem 's avonds weer op te zetten.
Waarom geen druktoets 'zwijg tot morgen'?

Die heeft mijn wekker dus wel, maar werkt dus niet consequent..
hij heeft optie: busser, radio of uit
Snooze functie en off tot morgen. Maar die laatste faalt dus soms zoals ik eerder betoogde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Evarist

Golden Member

HmH, zo heb ik er nog nooit een gezien. En ik heb er 100'den verkocht.

Er is een generatie Philips DVD spelers met een onhebbelijkheid: traag.
Je drukt op de power on. Geen reactie, niet op de AB, niet op de speler. Je drukt nog eens. De DVD speler gaat aan en weer uit.
Zin om een hamer te nemen. De bediening van de K9 reageerde sneller.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

nou das typisch: we hebben er 2 met beiden hetzelfde probleem. oplossing is even de knop verdraien waar je van huidige tijd naar ingestelde tijd gaat en weer terug en even op de knop om de radio voor 1 uur aan te zetten drukken (in mijn slaap weet ik niet wat daar bij staat)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 november 2015 09:32:40 schreef High met Henk:
Philips wekker aj3080
Gaat alleen af als je hem elke avond opnieuw instelt
En de zenders verlopen ook

Ik heb hier ook een simpele wekkerradio (met mechanische afstemming), die dusdanig temperatuurgevoelig is dat je hem 's avonds kunt instellen en prima ontvangst hebt, en 's ochtend, als de kamer wat afgekoeld is, alleen nog een zacht geruis ten gehore brengt, waar ik dus niet wakker van wordt.

Hij heeft ook een CD speler met een shuffle functie, waarbij ze de random number generator geen seed geven of zo, want hij speelt alsnog elke dag de CD altijd in exact dezelfde volgorde af, maar dus niet dus volgorde waarin de tracks op de CD staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Semi random dus :)

zou idd ook weleens temperatuur gevoelig kunnen zijn, maar onze slaapkamers (en eigenlijk het hele huis) hebben altijd wel min of meer dezelfde temperatuur)..... Hoewel.... in de slaapkamer kan het toch af en toe weleens heet worden ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 november 2015 09:32:40 schreef High met Henk:
Philips wekker aj3080
Gaat alleen af als je hem elke avond opnieuw instelt
En de zenders verlopen ook

ik geloofde het niet, maar het staat ongeveer in de manual.
echter, wat er in staat is nog dommer en geeft je inderdaad als enige redelijke optie hem elke avond opnieuw in te stellen.

of je moet 2 uur thuis blijven om om de 9 minuten de boel te snoozen.

wat een blunder!

High met Henk

Special Member

Soms doet hij het wel, maar betrouwbaar is het niet..

Owh ja en de slumber bar zit recht acher de drukknop om alarm off te doen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Had vroeger een TV waar een laatje inzat voor zender instelling. Laatje indrukken (schoof dan uit), een schuifschakelaar instellen op frequentie band, zender zoeken & fijnafstellen met een draaiknop (waar er elk net zoveel van in zaten als er voorkeur zenders waren). So far so good...

Had je die afstelling gedaan, ontvangst mooi helder, drukte je het laatje dicht, en &$%* zender was versteld.

Dat ging zo een paar keer door, totdat ik er achter kwam dat onder dat schuif laatje ook een schakelaar zat, die contact maakte afhankelijk van of laatje open was of niet. En dan dus iets aan zender instelling veranderde. Kennelijk zo ontworpen, wtf? :(

Naar het zich laat raden: schaar & isolatie tape erbij, probleem opgelost. Maar ben me altijd blijven verwonderen waar die schakelaar *in hemelsnaam* voor gedacht was... |:(

RAAF12

Golden Member

Dat is de AFC switch. Als het laatje wordt dichtgedaan houd ie de zenders vast. As het circuit ontregelt is kan dat inderdaad fout gaan met de fijnafstemming vooral op de UHF banden.
Is geen 'flaw' maar een storing :-)

Ontwerpfout, als je 't mij vraagt. Het hele gebeuren werkte naar behoren *zonder* dat onderdeel...