Engineering blunders (elektronica)

EricP

mét CE

Op 9 november 2019 10:06:34 schreef SparkyGSX:
Het is toch ook raar dat we het eerste kwartier van een dag kwart over 12 noemen? Digitale klokken geven wel 0:15 aan, en dat vinden we ook heel normaal.

Dat komt waarschijnlijk nog uit de analoge tijd. Ik heb maar heel zelden een 24-uurs klok gezien. Bijna alles is 12-uurs in de analoge wereld.

Als je een (digitale) klok hebt die AM en PM doet, dan telt die volgens mij ook tot 12 en gaat dan weer terug naar 1. Die '0 uur' is als ik er zo eens over na denk typisch iets voor digitale klokken met 24-uurs weergave.

ErikP

Die heb ik hier nog nooit gezien.

hoeveel is 23 - 4 in jouw wereld? 1? Immers, 2 + 3 = 5 en 5 - 4 = 1. En 23 - 6, dat kan niet?

23-6 zou dan -1 zijn he. Hoezo... Kan niet?

Ik ben met je eens dat de dag die op 1 begint de afwijkende is, bij 0 beginnen met tellen is wiskundig in mijn beleving correct.

Bij leeftijd doen we het wel weer wiskundig correct he... Zodra het eerste jaar voorbij is, is iemand 1 jaar. Blijkbaar snapt het menselijk brein daar wel dat we bij 0 beginnen...

Het gaat om het verschil tussen mijlpalen en mijlen.

Stel je hebt een weg waar paaltjes lang staan die de afstand aan geven vanaf het beginpunt. Die beginnen bij 0 te tellen. Een mijl verder staat een paal met een 1. De afstand tussen paal 0 en paal 1 is mijl 1.
Hetzelfde heb je bij een duimstok. Die begint ook bij 0, de centimeter tussen 0 en 1 is de eerste centimeter. Zo is de meter ook pas vol aan het einde van de honderdste centimeter, niet aan het begin.

Bij tellen moet je dus goed bedenken wat je telt, tel je de ijkpunten of tel je de gebieden die tussen de ijkpunten liggen.

Op 9 november 2019 13:54:57 schreef KlaasZ:
Bij tellen moet je dus goed bedenken wat je telt, tel je de ijkpunten of tel je de gebieden die tussen de ijkpunten liggen.

Zo zie je het ook nog wel eens misgaan met 'tot' (van elkaar aftrekken) en tot-en-met (van elkaar aftrekken + 1): "dag 17 t/m 37 zijn 20 dagen" (niet dus: 21) etc.

Dat is in Duitsland. Waarmee maar is bewezen dat Duitsers niet kunnen tellen. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 november 2019 12:03:36 schreef SparkyGSX:
En dan komt gelijk de volgende vraag: wat is de eerste dag van week? Zondag, maandag, of nog een andere dag?

Dat hangt van je religieuze achtergrond af. Sommige Christenen beschouwen de zondag als 1e dag. Andere en onkerkelijken beginnen met maandag. joden en moslims doen het wéér anders en er zijn ook volkeren, die geen 'week' kennen.

Wat betreft die nul van dit topic: Nu kan je niet tellen, het is immers niets....
Anderzijds kun je de nul als begin van een sequens beschouwen. Er is dan immers nog niets. Wanneer er 'iets' is bepaal je afhankelijk van hetgeen je wilt tellen. Dat kan een jaar zijn (dat is immers pas een jaar als het voorbij is), maar ook een dag, of een appel of een peer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 november 2019 17:02:48 schreef Tidak Ada:
….joden en moslims doen het wéér anders ….

Niet helemaal juist. Joden beginnen ook met zondag als eerste dag. Zaterdag is de laatste dag, de rustdag.

Dit past ondertussen wel weer lekker bij 'Engineering blunders' O-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Op 9 november 2019 15:42:35 schreef Roland11:
[...]
Zo zie je het ook nog wel eens misgaan met 'tot' (van elkaar aftrekken) en tot-en-met (van elkaar aftrekken + 1): "dag 17 t/m 37 zijn 20 dagen" (niet dus: 21) etc.

Is kennelijk écht moeilijk, 17 t/m 37 is wel degelijk 21 dagen!

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 9 november 2019 18:33:39 schreef Hensz:
[...]
Is kennelijk écht moeilijk, 17 t/m 37 is wel degelijk 21 dagen!

In hotels rekenen ze in geslapen nachten, dat is veel makkelijker te onthouden....

En deze dan:
30 dagen retourrecht
21 september gekocht, 21 oktober teruggebracht.
De dames bij Miss Etam achter de kassa. U bent te laat.

Huh????

Ja, we beginnen te tellen op de dag dat u het koopt.
Ik: dus de dag na aankoop is al dag 2?
Ja.

(Overigens denk ik dat ze gewoon een kassafout probeerde recht te kletsen: de kassa ging in storing, later deed de 2e kassa de retourname zonder problemen en kreeg ik netjes mijn geld terug. Zo zijn we weer bij engineering-blunders die er (behalve een kassastoring) in dit geval alleen waren bij de biologische levensvormen...)

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 9 november 2019 19:27:16 (13%)

Op 9 november 2019 16:11:01 schreef KlaasZ:
Dat is in Duitsland. Waarmee maar is bewezen dat Duitsers niet kunnen tellen. :-)

Dat stukje snelweg ken ik. Is vlak bij m'n werk. De snelweg is daar verlegd waardoor deze langer is geworden. Er werd vanaf de grens geteld. En omdat de snelweg nu iets langer is, moeten ze nu beginnen vanuit negatief.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2019 18:05:58 schreef Hunter:
Dit past ondertussen wel weer lekker bij 'Engineering blunders' O-)

Vraag maar aan een programmeur naar tellen met datums. Of je krijgt een lege blik terug, of hij is een uur later nog bezig alle verhalen over blunders te vertellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Zelfs de taal heeft het er moeilijk mee. 1 datum. 2 datums. Het zal tegenwoordig wel mogen, want als er maar genoeg mensen zijn die het krom doen, dan wordt het vanzelf recht. Toen ik op school zat, wat het mirfaut van datum nog data.

Voor over 10 jaar: 1 koe. 2 koes.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben het volledig met je eens dat het correcte meervoud 'data' is, maar als het over programmeren gaat, betekent dat ook 'gegevens' en is dus helaas ambigu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 november 2019 19:30:15 schreef Nightwalker:
[...]

Dat stukje snelweg ken ik. Is vlak bij m'n werk. De snelweg is daar verlegd waardoor deze langer is geworden. Er werd vanaf de grens geteld. En omdat de snelweg nu iets langer is, moeten ze nu beginnen vanuit negatief.

Klopt volledig. Met een GPS kaart ouder als ongeveer 2015 reed je daar op een bepaald ogenblik door de weilanden en begon je GPS te mekkeren aan elk straatje dat je voorbij kwam.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 november 2019 19:30:15 schreef Nightwalker:
De snelweg is daar verlegd waardoor deze langer is geworden. Er werd vanaf de grens geteld. En omdat de snelweg nu iets langer is, moeten ze nu beginnen vanuit negatief.

Als je dan vanuit -1 gaat rijden zou je verwachten dat je bij 0,0 uitkomt, maar dat is niet zo. Het eerstvolgende bord is 99,9.

Op 9 november 2019 19:30:15 schreef Nightwalker:
moeten ze nu beginnen vanuit negatief.

Het alternatief zal zijn geweest om anders alle andere 2*339 bordjes te verplaatsen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 november 2019 20:31:18 schreef maartenbakker:
Ik ben het volledig met je eens dat het correcte meervoud 'data' is, maar als het over programmeren gaat, betekent dat ook 'gegevens' en is dus helaas ambigu.

OT
Maarten, je bent me voor. Erger vind ik het veel gebruikte 'de media' voor enkelvoud; dat moet 'het medium' zijn.
'Media' is het meervoud van medium (en dan bedoel ik niet Jomanda >:) ) Zowel het znw als het lidwoord zijn hier foutief gebruikt.
Maar ja, niet iedereen heeft latijn gehad op school.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

En dan heb je ook nog cafetaria, met als enkelvoud... Cafetarium? Of café? Maar dat heeft als meervoud cafés...

P.S. @TA: stel je voor dat Jomanda media was... Da's trouwens ook weer zo'n meervoud waar je om verwarring te voorkomen in zo'n geval al snel van mediums zou spreken.

P.P.S. in het algemeen. Je mag leenwoorden opzich op z'n Nederlands verbuigen. Denk maar aan baby's. Dus datums als meervoud van datum zou je zelfs nog wel kunnen verdedigen. Aan de andere kant zijn Latijnse meervouden 'staande uitdrukkingen' dus moet je daar ook niet teveel aan gaan morrelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 november 2019 22:45:16 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik den k niet dat het woord cafetaria van Romeinse oorsprong is. Caesar kende nog geen koffie ;); Nero wist alleen iets van branden :D

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 9 november 2019 22:46:18 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Goed punt ;)

Maar wat is het dan eigenlijk voor raar woord... Ook geen neplatijns plurale tantum want je hoort nooit iemand zeggen dat hij naar een cafetaria gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier bij ons in de West-Vlaanders spreken we wel eens over het cafetaria bij het zwembad bvb. Maar ik begrijp dat dit dus een verkeerde benaming is? Zelf kan ik het niet beoordelen. In technische opleidingen zit Latijn niet in het lessenpakket. ;)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Het woord komt uit het Spaans/Cubaans, https://onzetaal.nl/taaladvies/cafetaria-cafetarias/ of, heel uitgebreid en volslagen off-topic
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/cafetaria

Op 9 november 2019 22:08:36 schreef rew:
[...]Het alternatief zal zijn geweest om anders alle andere 2*339 bordjes te verplaatsen....

Grin..... (aansluiting A74 naar Duitsland)

Dat zijn nogal wat hectometerpaaltjes :-)

Op 9 november 2019 18:33:39 schreef Hensz:
[...]
Is kennelijk écht moeilijk, 17 t/m 37 is wel degelijk 21 dagen!

Inderdaad, dat zeg ik dus ook ;-)
De quootjes geven een citaat aan van iemand die niet kan rekenen...