Engineering blunders (elektronica)

2 liften naast elkaar, met drukknoppen op de verdieping voor naar boven en beneden. De lift welke omhoog rijd stopt niet voor verkeer naar beneden, en andersom.

Erg leuk als je naar boven moet vanaf een etage, de liftknop 'opwaarts' indrukt, de lift komt en er stapt iemand bij, die naar beneden moet. Die zal eerst mee naar boven moeten..

Enkele liften hebben ook dubbele drukknoppen. Als je op de 1e staat en je wilt naar beneden, maar vanaf beneden komt er iemand die naar 2 wilt, rijd hij eerst naar boven en komt daarna terug. Zo hoef je niet in een (volle) lift te stappen, zijn de mensen in de lift eerder boven.

De systemen met etagetoetsen buiten de schacht zijn helemaal mooi. Vooral in high rise gebouwen werkt dit goed, als je op de 33e moet zijn en de lift stopt eerst 27x... Nee, die pakt een aantal verdiepingen tussen bijvoorbeeld 30-40, de 2e lift doet 20-30, de volgende week 10-20 etc. Zo word de werkdruk verdeeld en het wordt tot op zekere hoogte niet vervelend druk in de cabine.

Als je dit helemaal mooi programmeert, kun je zelfs energie sparen zo. De liften worden zo evenwichtig mogelijk belast zodat de motoren zo min mogelijk energie gebruiken.

Gisteren weer in het UMCU geweest: probleem is nog steeds niet opgelost... ;)
Wel bevestigd gekregen dat het paneel waar ik naar beneden druk en een lift naar boven wil, domweg verkeerd om gemonteerd zit... (de naar boven wijzende knop is veel en VEEL meer versleten, terwijl 95% van de bezoekers vanaf de 5e toch echt naar de 1e (=uitgang) wil en niet naar de 6e (en hoogste verdieping).

En de neiging om het paneeltje even los te schroeven is heeeeeel erg aanwezig, maar vooralsnog kan ik me beheersen. (Ik ben na een behandeling daar ook altijd heel erg slaperig, dus dit helpt de neiging te onderdrukken).

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 11 juli 2018 23:18:14 (22%)

RAAF12

Golden Member

Volgende keer ff een kruiskopschroevendaaier meenemen en gewoon doen. Dat werkt erg louterend. En denk aan de bacterien op liftknoppen/deurkrukken/winkelwagens. Een poepbacterie ect. oplopen is erg slopend, maarrr, genoeg off-topic <G>

De lift in onze flat is helemaal dom aangelegd. Je hebt maar 1 knop voor 2 liften, en die roept een neergaande lift op. Dit gaat doorgaans goed op de verdiepingen maar niet op de begane grond. daar roep je altijd een lift die mogelijk eerst de kelder in gaat voordat ie omhoog gaat.

Heb t wel eens bij de liftmonteur aangegeven, maar volgens hem hoort dat zo. Ik kan me echter niet voorstellen dat je dat niet ergens in kan stellen. (en die liftmonteurs vertrouw ik overigens voor geen meter meer, aangezien ze niet eens een alarmknop kunnen testen)

Spanning staat en stroom gaat!

haha! Dat is de standaard configuratie voor een "personenflat", waarbij je op de bg alleen omhoog dient te willen en op alle verdiepingen alleen naar de uitgang. Dat die uitgang hier op de een-na-onderste zit, tja daar had het ontwerp geen rekening mee gehouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Dat heet neerwaartse verzamelbesturing,, nooit geweten wat ze daarmee bedoelen, tot nu :)

Trouwens , nu we het toch over liften hebben, In mn vorige huis was een lift, prima om te verhuizen, een elektronisch orgel paste er precies in, maar er kon geen mens meer bij, dus wij lopen en dat ding met de lift mee..Prima, maar toen we weer weg gingen verhuizen, was de lift verbouwd. Het orgel paste er net niet meer in..(ze hadden de deuren veranderd, en er een dubbele schuifdeur van gemaakt),,, :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Was dat een lift zonder kooideuren? Dus dat je tegen de schacht aankijkt? Die deuren zijn dan wellicht verplicht vervangen aangezien er nog wel eens ongelukken mee gebeuren.
Het gebeurd nog wel eens dat mensen bekneld raken tussen een (te) groot voorwerp en kooiwand. zoals deze waarschuwing aangeeft.

https://www.cordaliften.nl/media/Image/thumbs/1300staan.jpg

Als het goed is zijn die liften wel beveiligd met infrarood gordijnen, maar dat is blijkbaar niet altijd voldoende.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 12 juli 2018 01:29:40 schreef meander:
(en die liftmonteurs vertrouw ik overigens voor geen meter meer, aangezien ze niet eens een alarmknop kunnen testen)

Ik ben benieuwd hoe je dit ervaren hebt.

Door erop te drukken. Heb een tijdje in een relatief nieuw appartementen complex gewoond (bj 2004), en een of andere pipo heeft op de alarmknop in de lift gedrukt. Het ding heeft 3 weken geprobeerd verbinding te maken...

Ik heb een keer zo'n drie-toon gehoord (nr. buiten gebruik) naar aanleiding van het drukken op de alarmknop. Gelukkig weerklonk er lokaal ook een luid signaal en waren er mensen aanwezig in het gebouw.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 juli 2018 10:56:05 schreef GJ_:
Volhoudertje hoor.

Yup... waar dat goed voor was weet ik ook nog steeds niet. Hij is er mee gestopt toen er een liftmonteur kwam kijken, daarna heeft niemand meer durven drukken ;)

Tja ik heb dat ooit getest toen ik vast zat en ik mijn telefoon nog thuis had liggen.. knopje deed niks, niet eens een sirene. Ook niet na 10sec indrukken. Sindsdien testte ik hem vaker nadat er monteurs waren geweest die aan het paneel hadden zitten sleutelen. En toch redelijk vaak bleek hij daarna niet meer te werken.
Inmiddels hebben ze een extra module geplaatst met intercom, die werkt wel

Spanning staat en stroom gaat!
evelo

Golden Member

Ben ook ooit eens in een oude lift geweest waar de bewoners van het gebouw er een zaklamp in gelegd hadden.

Dat gaf veel vertrouwen....

Ik kom ook wel eens in veevoederfabrieken(hoge torens), daar zie je soms van die kleine liftjes van het begin der tijden.
Dan denk je ook wel eens, moet ik daarin?

[Bericht gewijzigd door evelo op vrijdag 13 juli 2018 15:53:00 (38%)

maartenbakker

Golden Member

Kans dat die minder in storing vallen dan moderne, zolang er nog een vakman en onderdelen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Soms zie je in (meestal oude) films paternoster liften. In real life ben ik ze nooit tegengekomen, maar het lijkt me geen veilig systeem.

Ik herinner me uit de jaren '50 ook nog liften waar een liftboy de lift bediende.
Aan de buitenkant een hek dat de liftschacht afsloot en in de lift nog een hek dat de liftkooi afsloot.
Met een hendel moest de liftboy de lift op de juiste hoogte stoppen om de passagiers te laten uit- en instappen. En daar zat wel eens een centimeter of 5 verschil in met de vloer van de verdieping.
In Haarlem hadden de winkels van V&D en C&A zulke liften.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

Meesterlijk die paternosterliften, ik had er nog nooit van gehoord.

Begin jaren 2000 wel eens op hotel geweest in Servië. De lift daar slaagde er ook nooit in om gelijk met de vloer te stoppen.

Dat is ook niet de bedoeling van een paternosterlift

Shiptronic

Overleden

Op 13 juli 2018 13:27:49 schreef Antoine:
[...]

Yup... waar dat goed voor was weet ik ook nog steeds niet. Hij is er mee gestopt toen er een liftmonteur kwam kijken, daarna heeft niemand meer durven drukken ;)

Gewoon doen, je mag toch verwachten dat het werkt? Krijg je dan iemand die reageerd dan meld je gewoon dat het een test is, en daar is dan de kous mee af.

Wil je er pas achter komen, dat de boel niet werkt, als je al vast zit? Waar ben je bang voor dat er gebeurd? kosten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

In Praag was (hopelijk is) nog een paternosterlift actief ergens langs het Vaclavske namjesti, normaal achter een gesloten haldeur maar omdat het een kantoorpand is kon je er toch wel naar binnen glippen. Ik heb daar dus ook een bijna volledig rondje in gemaakt (wel de zolder, niet de kelder). Voordeel van zulke liften is het ongeloofelijk simpele en dus betrouwbare bedieningssysteem (alleen klemsensoren nodig, geen oproepsysteem). Verder is alles gebouwd om 100 jaar in volcontinubedrijf mee te gaan, en dat doet het dan ook netjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 juli 2018 21:49:50 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

Paternosterlift, mooi woord :-) Jaren geleden gebruik van gemaakt in een Belgacom (nu Proximus, toen RTT) gebouw in hartje Antwerpen. Wel een handig ding, nooit wachten op de lift. Het draaide continue zijn rondjes. Toch wel een raar gevoel tijdens het instappen/uitstappen.

Ik weet niet of deze nog in dienst/gebruik is.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
GJ_

Moderator

Paternosterliften ken ik wel. Bij een klant heb ik ook nog heel lang een bandpaternoster meegemaakt.

Op 13 juli 2018 16:57:16 schreef evdweele: In real life ben ik ze nooit tegengekomen, maar het lijkt me geen veilig systeem.

Het valt wel mee hoor. Je kunt als je je best doet jezelf beschadigen.
Ze vallen vaak niet onder de richtlijn 2014/33/EU

Eind jaren 90 had ik een klant in Schramberg in het Zwarte Woud, waar ook nog een paternoster lift operationeel was en waar ik in ben geweest. Best spannend.

Op 13 juli 2018 16:57:16 schreef evdweele:
Soms zie je in (meestal oude) films paternoster liften. In real life ben ik ze nooit tegengekomen, maar het lijkt me geen veilig systeem.

Ergens bij mijn vader of grootvader op het werk schijnt zo'n lift geweest te zijn. M'n moeder vond het niets en heeft altijd de trap genomen. M'n pa en overgrootvader hadden er geen moeite mee, maar ik vermoed dat het ook even wat oefening vergt om soepel in en uit te stappen.

Wat betreft blunders heb ik laatst de Tomtom Go 500 van m'n grootvader moeten openen.
Hij zou dat ding gaan gebruiken en na instellen van de bestemming gingen we naar de auto om de zuignap te bevestigen.
Om te controleren of die goed vast zat trok en duwde ik er even goed aan zodat ik zeker wist dat 'ie niet onder het rijden los zou komen.
Helaas, de navigatie kwam los uit de houder en stuiterde via dashboard en bestuurders-stoel uiteindelijk op straat.

Daarna deed 'ie niets meer: wel geluiden dat 'ie opstartte, maar het scherm bleef, op backlight na, zwart en aanraken werkte ook niet meer.

Naar de keukentafel ermee. Met het verwijderen van 2 ini-mini torx-schroefjes en wrikken met een horlogekast-opener kreeg ik het ding open.
Daarbij viel me meteen op dat er een connector los lag, die ook op de foto los is.
Het stukje flexprint bestaat eigenlijk uit 2 delen. Een deel ervan neemt de aanraak-invoer voor z'n rekening, het andere de aansturing van het scherm. Backlight gaat via een aparte connector.

http://www.m-voorloop.nl/CO/tomtom-500-conector-probleem.jpg

Op de achterkant van het stukje flexprint zit een mager stukje vilt. Als de behuizing dichtgeklikt is, drukt het scherm slechts half op dat stukje vilt, als een soort beveiliging om de connector op z'n plaats te houden.

Slechts een hele kleine val op de randen van het apparaat, waarbij de twee helften van de behuizing al snel de neiging hebben even naar buiten te buigen, is genoeg voor de connector om de 'steun' van het schermpje kwijt te zijn. De connector schiet dan ook los en je kunt je navigatie openen of opsturen ter reparatie.
Wat een brak ontwerp!

Met het opnieuw insteken van die connector werkte het navigatiesysteem weer.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 13 juli 2018 08:39:34 schreef Antoine:
Door erop te drukken. Heb een tijdje in een relatief nieuw appartementen complex gewoond (bj 2004), en een of andere pipo heeft op de alarmknop in de lift gedrukt. Het ding heeft 3 weken geprobeerd verbinding te maken...

Het ging om de opmerking over het niet vertrouwen van de monteurs. Maar inderdaad, alarm testen kan geen kwaad, alleen niet te vaak doen lijkt me. De mensen aan de andere kant van de lijn hoeven dit geen 30x per dag aan te horen.. De verbinding kan (indien werkt) soms wel even duren. De simkaart module op kooidak zal eerst verbinding moeten gaan maken, en als het toevallig druk is op het callcenter, kan het weleens even duren...