Wie heeft een schema / service doc van deze versterker? Het probleem is dat het linker kanaal vreselijk kraakt en dat is al jaren zo. Als ik een TL aan zette, of iets anders met een inductieve load even in en uit schakelde dan hield het op en bleef ook weg. Soms kwam het even weer terug, een enkel keertje om de paar maanden en dan deed ik hetzelfde, soms met het licht en soms met de draaibank. Dat is lang goed gegaan, maar deze remedie helpt niet meer. Is waarschijnlijk een driver torretje wat ziek is, maar metingen met de compo tester brengen het niet naar boven en daarom ben ik nu op zoek naar een schema, dat zoekt wat makkelijker. Er zijn sites waar ik dit kan downloaden, maar dat zijn betaalde sites en dokken kan ik overal. Bij eserviceinfo.com kan ik het niet vinden, dus wie?

Groetjes Hans.

Grote klasse! Ik heb hem binnen gehaald en kom zo weer een stuk verder. Alleen vandaag niet, heb nog andere bezigheden, in elk geval BEDANKT!

Groetjes Hans.

Niet gewoon een vuil output ralais? Een harde tik of even de volume open draaien en het is ook weer even weg meestal.

Nee hoor, die zitten er niet in. Deze speakerbeveiliging bestaat uit 2 bi-polaire elco,s tussen de box en de torren.Het is vrij simpel, het zijn torren met een symetrische voeding en een gemeenschappelijke collector even snel gezien,piept er een tor uit, dan wordt een elco geladen en loopt er daarna geen DC door de speakers.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (44%)]

Er zit een elco in serie met de luidspreker er kan geen DC op de luidspreker staan als de endamp defect gaat. Typische schakeling uit een tijdperk waarin Si powertorren alleen nog maar in NPN gemaakt werden.

edit

hieronder
mea culpa, ik zat helemaal verkeerd te kijken tijdens het multitasken :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Nee, Raaf. De eindtrap heeft een PNP - NPN push-pull, maar een enkele voeding. Daarom is die elco nodig.

Heeft het Hi-filter invloed op het gekraak? Zo ja dan zit het in de voorversterker. Zal wel een tor zijn.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (34%)]

Inderdaad een PP eindtrap met een enkele voeding.

Hier zit oa de 2SA726 in die berucht is vanwege de kraakgeluiden. Maar ook andere transistors in de 'TO-92 met een randje' behuizing zijn verdacht.

De pootjes zijn meestal zwart geoxideerd, en die oxidatie gaat door tot in de behuizing.

Ik heb het schema gedownload, maar nog niet bekeken. De meeste eindtrapschakelingen ken ik wel en na wat summiere metingen met de compo tester dacht ik dat er een symmetrische voeding in zit. Ik was niet thuis en heb dat laatste bericht op de PC van mijn zoon gedaan en dan kan het gebeuren dat je in de fout gaat. In de voorversterker zit het niet, want als ik de pre-out verbindingen aan de achterkant er uit haal, dan kraakt hij nog en soms zo erg dat ik bang ben voor de speaker. Die eindversterker is maar een klein printje, dus zo moeilijk zal het niet zijn, wel vraag ik mij af of de torren nog verkrijgbaar zijn.

Groetjes Hans.

Dan zet je er iets anders in als het niet meer te krijgen is. Dat ruststroompotje zou ik ook vervangen. De loper gaat na tig decennia vaak losliggen.

En dan volgt hier weer een probleem die gerangschikt mag worden onder het hoofdstuk smerige fouten! Ik had knetters in het linker kanaal en het was niet afhankelijk van de stand van de volume potmeter. Dus logischerwijs zoek je dit dus bij de eindversterker. Torren waren niet voorhanden, dus op zoek naar een geschikte baal hooi. In de vergelijkingstabel kwam eerst de BC558A naar voren en die had ik nog liggen. Torren vervangen en toen deed dat kanaal nog precies hetzelfde. Schema er bij, waarvoor dank! en ik kwam uit bij de control amp. Nadat ik eerst alles wat ik had vervangen nogmaals heb gecontroleerd, kon ik daar geen fout ontdekken. Op de control amp zitten na de volume regeling nog 2 torren die het konden zijn. Ook hier een geschikte baal hooi ingezet, BC239A en geen resultaat. Alle componenten in die schakeling nagemeten en deels vervangen, geen resultaat! Overigens zaten er al afwijkende torren in die niet overeen kwamen met het schema, dat was van fabriekswege al gedaan, omdat ik het ding nieuw heb gekocht en er nooit eerder in gespit was. Ik had bij deze driver tor afwijkend spanningen en overal was 28 volt ongeacht waar ik de meetpen zette. Nu is het een moeilijk geval, want nergens staan positienummers op de print en ook links en rechts zijn niet aangegeven. Nu komt de clou, overal 28 volt betekent massa onderbreking. Nu blijkt deze versterker voor links en rechts aparte massa verbindingen te hebben. Dat wil zeggen dat de beide driver torren een aparte massa hebben. Welnu, op pootje 3 van het printje zit een draad en in die draad zat een onderbreking. Dat heeft dus eerst die knetters veroorzaakt en toen ik er aan ging werken had de draad het dus helemaal bekeken. Probleem opgelost, maar ik ben wel meer dan 3 dagen met deze fout bezig geweest en daarbij waren de scheisses niet van de lucht!

Groetjes Hans.