Beste,
Bedankt voor de reacties,
Toch zielig dat de hex files niet volledig is . Ben deze morgen vroeg opgestaan en inderdaad het lukt niet , programmeren van de hex files in de pic wel , maar werkt niet .
Het is terug het zoveelste dat ik maak van elektor dat niet werkt. Ik heb het echt gezien .
Beste Arco en Mgp bedankt , nu ben ik ervan overtuigd dat het niet gaat en zal werken .
Toch nog een vraagje , zou het werken als ik de pic16f876 20sp koop i.pv hetgeen ik nu zou willen gebruiken de pic 16f876A I/P .
Mag ik nog een kort antwoordje en bedankt .

Nee het gaat niet lukken als je een andere controller koopt, ze hebben beiden die config bytes nodig.

Misschien kan ik die hexfile aanpassen maar aangezien ik in al mijn elektuurs moet gaan zoeken naar het betreffende schema dat ik eerder al heb gevraagd zul je nog wat geduld moeten hebben.
De prijs van niet te antwoorden op vragen :p

NB. dat kun je Elektuur niet kwalijk nemen, ze moeten het doen met wat ze krijgen(kopen) en willen er ook nog wat aan verdienen.

Zoalsgezegd, als de config er los bij staat kun je die in de programmer inkloppen.
(config is aan de hand van de gebruikte pinnen eventueel zelfs wel te reconstrueren)

[edit]
De geprogrammeerde processor is trouwens eventueel nog steeds te koop: https://www.elektormagazine.de/magazine/elektor-200509/2237
Daar staat ook (onder software) de (assembly) sourcecode, dus wijzigen kan ook.

[Bericht gewijzigd door Arco op (40%)]

Het artikel benoemt de fuses niet. De assembler zegt er ook niets over en volgens MGP is de hex ook onvolledig.

Dat wordt dus gokken op basis van de assembler listing.

Originele hexfile en dan als config ingeven 0x3D32 zou ook moeten werken...

Ik heb net even in de hex gekeken, er staan wel degelijk config bits in:
Flash Program Memory code protection = off
In circuit debugger = disabled
Flash Program Memory write protection = off
EEProm Protection = off
low voltage programming = off
brown out reset = enabled
Power up timer = enabled
Watchdog time = disabled
Oscillator selection = XT

En dit zijn niet de default waarden...
Mijn eerste gedachte gaat uit naar de oscillator
In het schema staat een 16 MHz kristal, dat gaat nooit goed met XT, dat moet HS zijn.

In de originele hexfile (van de elektor site) zitten geen fusebits:

040258.hex

Die heb ik ook gedownload. Als ik deze hex laad in Pic Simulator Ide (Oshonsoft) geeft deze wel degelijk non-default waarden.
Kan natuurlijk zijn dat dit programma die zelf verzint/als default heeft.

Er zou dan een regel in moeten zitten voor het config word (0x2007,in bytes 0x400E), maar die is er niet...
Ik denk dat de compiler een default instelling heeft die gebruikt wordt...

:02400E00xxxxxx

Beste vrienden.
Ik wil jullie bedanken voor jullie inzet om het project tot een goed einde te laten komen . Ik zie meer en meer het bos door de bomen niet meer . Ik ga definitief het project. stopzetten , ben 65 j en dat brengt alleen mar hoofdbrekens mee. Ik ben nog steeds gefascineerd door elektronica en zal dat nog lang hopelijk blijven , maar over wat jullie het allemaal hebben dat gaat mijn petje te boven .
Maar nogmaals ik heb al heel wat projecten gemaakt uit elektuur en steeds is er wel iets . Dat gaat er bij mij niet in . Anders zet je het maar niet in het blad .
Deze bemerking heeft niets te maken met het project . Mijn excuus aan de moderators .
Nogal bedankt iedereen en ik hoop in de toekomt nog op jullie hulp te mogen rekenen.

Mag ik dan nog vragen of je de nieuwe versie hebt geprobeerd?

Inderdaad ik heb dan ook nog eens de nieuwe versie geprobeerd maar geen resultaat . Micro blijft stil , osc werkt terug ook niet .
Toch bedankt .

Moeilijk te geloven, ga dat morgen eens in mijn testopstelling programmeren, daar zit ook een 16F876a in.
Enkel uit nieuwsgierigheid of het programma loopt.

Hier ben ik terug, het heeft een tijdje geduurd vanwege een bestelling die is toegekomen vanuit China, maar het is er toch van gekomen om een eenvoudige proefopstelling te maken.

Mijn gebruikelijk testbordje heeft een 20Mhz kristal dat moeilijk te verwijderen is en heb dan maar een ander proefprintje genomen en een 16Mhz kristal opgesoldeerd met een oud lcd scherm.

Verder is er geen enkele ingang aangesloten zodat het niet zal werken zoals het moet, maar ik verwachtte toch een foutmelding op het scherm.
En zoals verwacht kwam dat te voorschijn, zie de foto hieronder.

Simul, je hebt ergens een fout gemaakt of is er iets defect want bovenstaande hex file werkt zonder problemen met een 16F876a, aan u om het nog eens te bekijken.

Ik ging het heel raar vinden moest het niet gewerkt hebben en tussen ons, die 65j is maar een heel klein excuus want ik ben maar een paar jaar jonger ;)

Beste MGP

Wat ben ik blij dat het bij jou werkt,zonder extra componenten , behalve het cristal ,16 MHz en 2 * 22pf en een display, ik ga alles verwijderen en net het zelfde doen als jij , ga het morgen opnieuw testen . Met welke versie heb je het gedaan ,met de originele of de versie 2 die je opgeven heb ,en die bij ook mij niet werkte . 040258V2 . Mijn cristal 16 MHz komt wel uit een computer , maar heb er zo wel een paar 16.000 .Bedankt in elk geval voor het uit te testen . Je hoort er zeker nog van , heb er eigenlijk al veel energie ingestoken .mogelijks dat die 65 jaar mar een excuus is , zo wel aan mij liggen . Tot dan

Ik heb 040258V2 gebruikt en dat werkte direct.

Je moet wel een weerstand (10k tot 33k) aan pin 1 naar de +5V leggen voor de MCLR ingang stabiel te maken en voor de rest niets.

Eigenlijk was dat niet veel werk, 2 bytes toevoegen aan de hex file, een kristal solderen en wat draadjes pluggen, maar het geeft een mens hoop en dat is al veel ;)

Beste MGP,
Ik ga dat allemaal uitwerken , maar je spreekt van 2 bytes toevoegen aan de hex files , het toevoegen kan ik maar wat toevoegen ? Code ? Dat is voor mij niet simpele , jullie spelen er mee , maar ik niet hoor . Kan je me zeggen welke code toe te voegen ? Met dank.
Morgen doe ik de test . En hopelijk door jullie hulp kan de project toch gemaakt worden .

Correctie . Ik werk hier wel met een 16F876A. I/P. En niet met een 16F876A I/ SP .
Zou de fout daar ook niet kunnen inzitten want ik denk dat I/ P zo snel niet is .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Op 15 december 2015 17:47:02 schreef MGP:
Je moet wel een weerstand (10k tot 33k) aan pin 1 naar de +5V leggen voor de MCLR ingang stabiel te maken en voor de rest niets.

Ik zou ook nog een 100nF condensator tussen pin-1 en de gnd zetten. Wordt ook vaak op gegeven in de data sheet.

Ik heb dat al veel gedaan, er bestaan veel hex files zonder config (fuse) bytes.

In Bumblebee kun je dat in het menu Target/edit data.
Wat je daar moet invullen is een beetje ervaring, meestal werkt 3F72 goed bij een 16F876A op adres 0X400E en 0X400F

edit: @Lambiek, ok maar hier betreft het een testopstelling, zijn print zal dat wel hebben.

edit2: @Simul, wat achter die 16F876A staat heeft geen belang.

Tof ik hoef dat dan over te typen , ik had nog een bemerking is ......I/P. Identiek als .....I/SP
Misschien zit daar ook nog een fout in . Volgens data is er een verschil in speed MHz

Excuus edit@2 had ik niet gelezen .dus morgen aan het werk . Denk dat het goed gaat komen . Hoop doet leven zeggen we hier .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 15 december 2015 18:43:03 schreef SIMUL:
Tof ik hoef dat dan over te typen

Jij moet dat niet overtypen, ik heb dat gedaan in V2....

edit: hieronder nogmaals de hex file waar jij niks moet aan veranderen, enkel in de pic laden.
En niet vergeten van uw lcd leesbaar te maken met die 10k potentionmeter, dat wordt ook nogal eens vergeten.

[Bericht gewijzigd door MGP op (16%)]

Bedankt MGP , ik laat je zeker iets weten

Beste MGP .en mensen die hebben geholpen.
De pic 16f6876 A werkt prima nadat je de tekortkomingen in de hex file hebt bijgevoegd . Dat zijn zaken die wel heel moeilijk zijn . Blij dat zoiets als circuits online bestaat . Waar men steeds terecht kan met zovele vragen
Ik ga nu rustig het project van de magnetische fluxmeter uitwerken en opbouwen .
Nogmaals een dikke merci .

Zoals ik al meldde bestaan er veel oudere programma's en dito hex files waar er geen config-bytes zijn toegevoegd.
Die moest je in de picprogrammeersoftware invullen.
Deze had daar ook problemen mee, daar stonden ze ook niet in en zijn achteraf bijgevoegd.

Bij nieuwere programma's staan die er nu altijd bij.

Mag ik ook vragen van bij de startpost wat duidelijker zijn zodat we niet moeten gissen over wat het gaat, je ging een paar dagen winnen en een hoop koppijn minder hebben ;)