Ik heb hier bij me een kenwood t76l tuner, de spanning voor de gloeidraden van de display is afwezig, nu heb ik bekeken vanwaar die spanning komt en heb ik een vraag over de spanningsdeling/voeding hiervoor. Ik zou eerst eens willen weten of hier veel mensen online zitten die mij zouden kunnen helpen, kunnen jullie iets zeggen, dan ga ik alvast kijken om het schema te uploaden
Dank u
De volgende keer graag geen schreeuwende dringende titel. Haast hebben we hier niet...
Kijk de elco's van de VFD voeding na.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de voeding van die display's komt vaak direct uit de trafo. er zit dan een elco in serie met die spanning die weleens gaar is. 30vac meen ik dat het was..
mijn excuses, de gloeidraden worden blijkbaar gevoed met 4,8V wisselspanning. Elko's zijn er dus niet echt, als u even volgend schema wil bekijken, de voeding wordt geleverd van de versterker 16V AC (links) en gaat dan aan beide zijden door een condensator om dan door 3 weerstanden van 120 Ohm in parallel te gaan. ik begrijp dit niet goed
wacht ik zal nog even een bijgewerkte versie uploaden waar wat meer info op staat
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja,
De DC staat dan meestal op het midden van de gloeidraden, om te voorkomen dat er helderheidsverschil tussen beide uiteinden is.
Op 29 december 2015 20:45:30 schreef Arco:
Om de AC/DC gescheiden te houden. Er staat ook een DC offset van -32v op de gloeidraden.
kunt u mij wat meer uitleg geven. Je begrijpt het neem ik aan? dus waarom is die offset dan en hou verkrijgen ze die juist? en AC/DC gescheiden houden?
Het is natuurlijk moeilijk op deze manier we zouden moeten kunnen bellen..
hebt u skype ofzo? ik zou namelijk zeer graag dit beter begrijpen en als ik het uitgelegd krijg zal ik het ook begrijpen, anders mail ik u de rest van het schema door
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Arco
Special Member
Nee, geen skype.
De 30v DC is nodig tussen gloeidraad(cathode) en de segmenten(anodes) om ze op te laten lichten. Kijk eens hoe een VFD werkt...
@Peterdebaere87:
Hou er aub rekening mee dat je nu op een forum post, diverse posts direkt onder elkaar worden niet gewaardeerd, daarvoor is er een editfunctie aanwezig.
Zie ook de forumregels.
Zie hier de globale werking van een dergelijk display: https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_fluorescent_display
en u zou zeggen dat die condensatoren kapot zijn? want die 4,8 V AC is er niet voor de condensatoren meet ik 16v AC en erachter niets. het rare is dat ik tot 80V DC meet op die condensatoren, Hoe kan ik nu 80V dc hebben als er maar 16V AC toekomt?
Op 29 december 2015 20:58:16 schreef Henry S.:
@Peterdebaere87:Hou er aub rekening mee dat je nu op een forum post, diverse posts direkt onder elkaar worden niet gewaardeerd, daarvoor is er een editfunctie aanwezig.
Zie ook de forumregels.
Zie hier de globale werking van een dergelijk display: https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_fluorescent_display
ok geen probleem
dit heb ik ook bekeken,
https://www.youtube.com/watch?v=clUVEyi_YNM
ik snap het nu wel redelijk goed bedankt arco, dus ik vermoed dat die condensatoren stuk zijn he
[Bericht gewijzigd door Peterdebaere87 op (15%)]
Dear all,
sorry for writing in Englisch. I'm from Germany and had the same problem with dark Display. I could fix that by replacing the condensers for the display heating. Now I have a working display but the next problem. The radio cannot be started when I switch on power. The display doesn't change to the frequency. The clock remains displayed. I have checked the pin 10 on plug WH2 but there is no voltage. I have bridged then the 5.6 Volts coming from Q304 and the the power supply via Q307, Q308 then is working.
Now I'm wondering how can I check the data signal (Pin 2 at WH1)which controls the tuner ECU.
Does anybody know which signal is used for this logic? Also a circuit diagram from the Display board could help me in the darkness...
Thank you in advance and
Kind regards Uwe
Sehr geehrte Damen und Herren,
Entschuldigung für das Posten in Deutsch. Ich hatte das gleiche Problem mit dunklem Display. Ich konnte das beheben, indem ich die Kondensatoren für die Displayheizung austauschte. Jetzt habe ich ein funktionierendes Display aber das nächste Problem. Das Radio kann nicht gestartet werden, wenn ich das Gerät einschalte. Die Anzeige wechselt nicht zur Frequenz. Die Uhr bleibt angezeigt. Ich habe den Pin 10 am Stecker WH2 überprüft, aber es liegt keine Spannung an. Ich habe dann die 5,6 Volt aus Q304 überbrückt und die Spannungsversorgung über Q307, Q308 funktioniert dann.
Jetzt frage ich mich, wie ich das Datensignal (Pin 2 an WH1) überprüfen kann, das die Tuner-ECU steuert.
Weiß jemand, welches Signal für diese Logik verwendet wird? Auch ein Schaltplan von der Anzeigetafel könnte mir in meiner Dunkelheit helfen ...
Vielen Dank im Voraus und
Herzliche Grüße Uwe