Hallo allemaal,

Ik ben aan het uittekenen hoe ik mijn LOGO ga inrichten.

Ik zou graag plaatsen

* Siemens voeding (12v)
* Basismodule (12v)
* Uitbreiding DM8 (1)
* Uitbreiding DM8 (2)
* Uitbreiding DM8 (3)
* Uitbreiding AM (1)

Is dit mogelijk? Of overschrijd ik dan de maximale uitbreiding?

Mvg,
Gert

Als je LOGO-Soft comfort opstart, en dan een nieuw programma maakt, en dan je juiste type LOGO-versie (0BA..) selecteert dan...
File => Properties => hardware
en je krijg te zien wat en hoeveel je LOGO aan kan.
Dat verschilt nogal per uitvoering.
De 0BA8 kan max 24 Ingangen en 20 uitgangen aan.
Dat gaat met jou wensen dus lukken
Basis: 8 ingangen en 4 x 4 stuks op de uitbreidingen is samen 20 ingangen
4 uitgangen en 3x4 op de uitbreidingsunit = 16 uitgangen

Als je een Logo vanaf het begin zo optuigt maak je een ontwerpfout. Met deze hieveelheid I/O moet je al lang aan een echte PLC gaan denken.

Op 10 januari 2016 10:36:36 schreef GJ_:
Als je een Logo vanaf het begin zo optuigt maak je een ontwerpfout. Met deze hieveelheid I/O moet je al lang aan een echte PLC gaan denken.

Dit keer ben ik het niet helemaal met je eens.
De TS heeft nog 25% reserve mogelijkheid tot uitbreiding, hij zit dus nog lang niet vol!

De LOGO is een heel leuk micro-plc geschikt voor niet al te ingewikkelde taken.
Dus als je niet al te ingewikkelde zaken wilt programmeren en uit laten voeren dan kan de LOGO een heel goed alternatief zijn.
Heeft de nieuwste generatie LOGO (0BA8) een ethernetaansluiting, kun je meerdere LOGOS elkaar de in uitgangen en weet ik niet wat aan elkaar doorgeven, kun je er zelfs een echt HMI scherm op aansluiten, kortom het begint je al aardig tegen een volwaardige PLC aan te lopen.
Maar Siemens zal er vast wel voor zorgen dat het geen echte volwaardige PLC wordt, ze zouden zichzelf uit de markt prijzen.

We zijn het er over eens dat er ergens een grens is, bij mij is die kennelijk iets eerder bereikt. :-)
Ik ben dol op de Logo, een super robuust en handig ding voor weinig geld, maar ergens houd het op. De ethernetaansluiting is wel fijn inderdaad. De app is een leuk begin maar voorlopig nog waardeloos. Daar zullen derde partijen in moeten springen.

Zie pagina 4.

Bij ons op het werk worden geregeld erg grote logo setups gemaakt.
Niks mis mee.
De Logo6 heeft alleen maar 200 functieblokken wat wel eens een probleem is.
De logo8 heeft er 400 nu.

Overigens met de Logo8 kan je gewoon uitbreiden wat je wil.
Je zet de logo´s in een netwerk, en je kunt waarden uit de andere logo halen, enz.
Wist ik eerst ook niet, maar ik heb laatst de cursus van Siemens gehad.

Ik gebruik ook wel eens een logo, voor kleine k*t kastjes. Niets mis mee, alleen laatst met een logo met een pt100 flinke problemen. zwabberde de hele tijd. Blijkt dat de kabel max 10 meter mag zijn.

Maar ben het met gj eens bij een flinke logo is een s7-1200 al snel goedkoper en een stuk makkelijker te programmeren. Of je neemt een Vipa, is alleen heel erg stil daar de laatste tijd.

Op 10 januari 2016 16:02:56 schreef Peter112:...Of je neemt een Vipa, is alleen heel erg stil daar de laatste tijd.

Nee toch? Mooie nieuwe ontwikkelingen (SLIO en SLIO CPU bijvoorbeeld)

Er zijn wel wat meer valkuilen met een logo dan alleen een Pt100. Sommige ingangen moet je echt filteren als je er langere kabels aan zet bijvoorbeeld.