Hallo,
Ik heb een probleem met het programmeren
van een Pic 12F629.
Zowel met BumbleBee als met XWisp krijg ik de volgende foutmeldingen. (zie bijlage )
Het betreft een aangekochte Hex-file.
Wie kan me verder helpen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
MGP
LDmicro user.
Als ik het goed voorheb zit je met een verkeerde processor of een programma dat niet past in die controller.
Verleden week ongeveer dezelfde foutmelding gekregen, er zat een 16F88 tussen mijn 16F628a.
Hallo MGP,
Die processor kunnen we uitsluiten, ik heb het met verschillende geprobeerd, zelfs met nieuwe.
Toch bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Anoniem
Herinner me dat BumbleBee ook zo'n verify error geeft als de configuratiebit 'code protection' aan staat.
Dat belet niet dat de pic toch correct is geprogrammeerd.
Als je enkel een hexfile hebt is het niet te achterhalen of 'code protection' aan staat.
Of en welke foutmelding XWisp geeft als 'code protection' aan staat weet/herinner ik me niet.
Experimenteer anders ff met code protection in een testprogje en zie wat de foutmeldingen zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je enkel een hexfile hebt is het niet te achterhalen of 'code protection' aan staat.
Tuurlijk wel. Staat in de regel met adres 0x400E er in... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er staat waarschijnlijk ergens een regel met adres 400E erin (meestal aan het eind maar hoeft niet):
:02400E00F20FAF
----
Hallo MGP en anderen,
Hierbij de laatste rijen van de Hex-file.
Ik moet er nog bij vermelden dat het programmeren van andere bestanden perfect verloopt, dus ik vermoed ook dat het probleem in de Hex-file zit.
Maar aangezien ik een "verry beginner" ben hoop ik er samen met jullie uit te komen en zodoende weer wat bij te leren.
Hallo Arco,
Er staat inderdaad 400E in de achtste regel vanaf de onderste.
Kan of moet ik hier verder iets mee ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Arco
Special Member
Config die daar staat is 0x3F44. Betekent geen code protection, dus uitlezen zou gewoon moeten kunnen...
MGP
LDmicro user.
Uw code protection staat ON, je moet in Bumblebee die 44 veranderen in C4 dan zou het moeten werken.
In menu "target" het menu "edit data" kiezen en 0x400E die C4 schrijven.
Hallo MGP,
In de vorige bijlage had ik de Hex-file omgezet naar een Word bestand,
in de nieuwe bijlage heb ik een afdruk rechtstreeks uit BumbleBee.
Kunt u misschien aangeven hoe ik de "44"nu moet veranderen in "C4"?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
MGP
LDmicro user.
Beter van de hex op te sturen naar mijn emailadres, liefst in een .hex bestand.
Je krijgt het veranderd terug via mail.
Ge moogt gerust zijn ik ga het niet ronddelen of gebruiken.
[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]
Arco
Special Member
MGP
LDmicro user.
Voor als je mij niet vertrouwt hier meer uitleg.
Je laadt uw bestand in Bumblebee, klik op "target" en kies "edit data"
Dan krijg je een kader waar je de te veranderen byte "address" kunt invullen.
In dit geval 400E en byte C4.
En dan terug saven of onmiddellijk in de controller programmeren.
@Arco
Op 12 januari 2016 17:15:48 schreef Arco:
:02400E00443F2Dvervangen door:
:02400E00C43FAD
Die laatste byte moet hij toch niet veranderen? of is het een typfout?
Arco
Special Member
In een Intel Hex file is de laatste byte de checksum van die regel. (alle bytes opgeteld behalve checksum zelf, 2-complement)
Arco
Special Member
Hallo beste mensen,
Het is gelukt... de oplossing van MGP heeft me met name verder geholpen.
Het was wél nodig de wijzigingen eerst op te slaan, als ik hem direct in de Pic wilde programmeren kwam hij telkens terug in de oude waarden.
Maar gelukkig nu geen error waarschuwingen meer.
Nu nog in de schakeling bouwen en kijken of een en ander naar behoren werkt,
maar daar heb ik nu wel vertrouwen in.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie medewerking.
Met vriendelijke grooet.
Anoniem
@cr3r
Suc6 verder met je project
@Arco en MGP
Dus nu heeft byte 0x400E als data C4 en heeft byte 0x400F als data 3F
Als ik dat vertaal naar het config register heeft de lsb nibble waarde 4, de volgende waarde C, de volgende waarde F en de msb nibble de waarde 3. Het config register is nu dus gewijzigd
.van 11 1111 0100 0100
naar 11 1111 1100 0100 zodat code protection is disabled.
Thanks, ik kan ook weer een puzzelstukje op zijn plaats leggen 
Hallo allemaal,
Hier ben ik weer.
Na diverse programmeerpogingen van de Hex-file met zowel X-Wisp als BumbleBee is het me nog steeds niet gelukt.
Ten einde raad heb ik de pic door de programmeerhulp van Wouter van Ooijen laten programmeren.
Nu is mijn vraag waarom het bij mij niet lukt en bij Wouter wel, ik ga er van uit dat hij ook X-Wisp gebruikt.
Groetjes.
Arco
Special Member
Hallo Arco,
Ik begin vanaf het begin.
Op internet kocht ik een Hex-file voor een infrarood bediende dimmer.
Deze wilde ik in de pic "stoppen" met als gevolg, tijdens het programmeren een foutmelding. (zie voorgaande berichtjes.)
Na de aanwijzingen van enkele toegepast te hebben lukte het wel om de pic zonder foutmelding te programmeren echter wat hij moest doen deed hij niet.
Ten einde raad de Hex-file naar Wouter gestuurd en die heeft hem geprogrammeerd, en..het werkt!!
Maar nu zou ik er graag achter komen wat er bij mij mis gaat,
andere kleine programmaatjes programmeren lukt prima.
Ik ben sinds enige tijd bezig met de cursus van Frits (Picbasic.nl)
Groetjes.
Ik zou zeggen stel de vraag eens aan Wouter.
Mijn ervaring is dat hij je gerust een handje wil helpen. Zeg wat je hebt gebruikt en hoe.
Hallo MdBruin,
Nadat Wouter mijn Pic geprogrammeerd had heb ik hem via de mail ook deze vraag gesteld.
Helaas heb ik hierop nog geen reactie van hem mogen ontvangen, ik hoop dat hij wellicht via dit forum alsnog reageert.
Groetjes.