Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Hoi,

Ik heb nog enkele TIP142's liggen.
Zijn deze goed voor een voeding met een transformator 2x12V 160VA
die ik begrens op 3A

Edit:

Is deze dual paneelmeter bruikbaar ?
http://nl.aliexpress.com/item/DC-0-30V-5A-Blue-Red-LED-Dual-Digital-Di…

Mvg,
Nathan

[Bericht gewijzigd door olaf88 op donderdag 31 maart 2016 14:42:06 (59%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Dat zal ik later aangeven hoe ik het bij mijn versie doe.

Ben benieuwd!

Zag dat de OP177G €1,50 is , de OP177F voor €5,50 , scheelt dus inderdaad behoorlijk.

Wat is de functie van C4 in het schema, is dit om de uitlezing wat rustiger te maken?

blackdog

Golden Member

Hi Dantos,

Hold Your Horses...

Ik heb een aanname gedaan die bij het schema van deze CO voeding niet helemaal klopt.
Bij mijn voedings ontwerp, varieerd de stroom die uit de uitgang wordt getrokken zonder belasting vrijwel niet bij variatie vande uitgangsspanning.
Bij de CO voeding is de spannings instelling anders opgelost,
hier moet ik nog even aan meten hoeveel de variatie nu eigenlijk is bij dit ontwerp

Dat kan een aantal laatste digits bij kleine stromen zinloos maken.
Dit is wat lastig te compenseren.
Ik zal dit zo snel mogelijk meten als ik de tijd heb :-)

De twee condensatoren zowel aan de +ingang als die over de tegenkoppelweerstand dienen er voor om de uitlezing stabiel te maken.

Nog even wachten dus, ik had al aangegeven dat het versie-1 van het schema is ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@olaf88,

Een TIP142 is prima te gebruiken hiervoor. Wel zorgen voor voldoende koeling anders word het wel te warm.
De paneelmeter, ik zou deze niet zo snel gebruiken. Waarom niet, deze heeft een eigen stroomweerstand meetweerstand waar je geen controle over hebt. Dit hoeft natuurlijk geen nadeel voor je te zijn, voor mij wel aangezien deze buiten het regelcircuit zit en daardoor de uitgangsspanning kan beïnvloeden ;)
Ze geven niet aan welke shunt weerstand er wordt gebruikt maar neem maar bijvoorbeeld de 0,33Ω weerstand welke er in de voeding zit. Hoeveel spanning valt er over als er 1A wordt getrokken en hoeveel bij bijvoorbeeld bij jou maximale 3A.

@Dantos,
Ja de uitlezing word hiervan rustiger. De condensator moet eerst worden opgeladen waardoor de uitgang minder stijl reageert.

Op 31 maart 2016 15:56:33 schreef MdBruin:
@olaf88,

Een TIP142 is prima te gebruiken hiervoor. Wel zorgen voor voldoende koeling anders word het wel te warm.
De paneelmeter, ik zou deze niet zo snel gebruiken. Waarom niet, deze heeft een eigen stroomweerstand meetweerstand waar je geen controle over hebt. Dit hoeft natuurlijk geen nadeel voor je te zijn, voor mij wel aangezien deze buiten het regelcircuit zit en daardoor de uitgangsspanning kan beïnvloeden ;)
Ze geven niet aan welke shunt weerstand er wordt gebruikt maar neem maar bijvoorbeeld de 0,33Ω weerstand welke er in de voeding zit. Hoeveel spanning valt er over als er 1A wordt getrokken en hoeveel bij bijvoorbeeld bij jou maximale 3A.

@Dantos,
Ja de uitlezing word hiervan rustiger.

Moet er bij de originele transistors bij de kit minder gekoeld worden dan ?
Dus de meter kan gebruikt worden, maar is niet ideaal ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Nee, de koeling bij de TIP142 zou iets makkelijker moeten zijn door de Rthjc welke lager is.
Ja kan maar ik zou het niet doen ;)
Reken maar eens wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een microprocessor (3,3V) aansluit waarbij je
afstelt dat bij 3A het voltage 3,3V en het hoge stroomverbruik wordt afgeschakeld en je gebruikt maar in een keer een 100mA (0,1A). Wat gebeurt er dan met je microprocessor als de shunt 0,33Ω is.

Sine

Moderator

Deze is weer ERG vol (normaal doen we 30) dus deze gaat dicht en we gaan verder in

Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 31 maart 2016 16:18:38 (36%)

Dit topic is gesloten