Mijn philips dimbare ledlamp flikkert ieder half uur even. Er zit een dimmer van klik aan klik uit tussen die geschikt is voor ledlampen. Dimmer en lamp ook al voor andere exemplaren vervangen, hetzelfde resultaat. Ook doen deze (best prijzige) dimmers dit met een gewone gloeilamp. Mijn vraag is of er een filter te maken of te koop is die deze rimpeling (heb geinformeerd en er blijkt inderdaad om het half uur zgn. pulsen over het net te worden gezonden) kan filteren.

Alvast dank voor reactie.

Inmiddels heeft kaku het probleem toegegeven dat hun dimmers vaak niet goed werken op het Nederlandse stroomnet waar regelmatig pulsen overheen gezonden worden. Inmiddels een oude dimmer (20-100 watt) ertussen gezet waar deze philips ledlamp ook goed op werkt en kaku dimmer retour.

dimmers veroorzaken dit vaker, de ene dimstand regeert veel heftiger als de andere dimstand. 2mm de knop verdraaien en het knipperen is weer terug.

philips heeft net als al die andere led bedrijven lampen die snel knipperen en niet te dimmen zijn met een gewone dimmer. daar lijkt nu verandering in te komen, ook de 4 maandelijkse verandering van de ledlampjes. wil je er lampjes bij kopen, dan is de boel allang weer veranderd..

Gloeilamp was toch zo slecht niet.... :)

Ik heb thuis ook diverse KAKU dimmers (in combinatie met een Homewizard). Ik heb geen LED lampen (ik heb niet zoveel met LED) die van mij knipperen normaal niet (gloeilamp, halogeen). Heel af en toe heel lichtjes, je moet er dan echt op letten om het te zien. Wel reageren ze op de TF signalen op het net. Maar aangezien dat dat niet zovaak op een dag gebeurt is dat niet storend. Ze varieeren dan een keer of 3 aardig in lichtsterkte, als ik dan naar buiten kijk schakelt bij de 2de keer ook net de straatverlichting aan.

Op 15 januari 2016 22:46:08 schreef Jinny:

Helaas daar hetzelfde probleem met een Niko Touch activated dimmer. Vooral 'sochtends als straatverlichting, boilers en dergelijke worden geschakeld.

Op 15 januari 2016 22:46:08 schreef Jinny:

Ook doen deze (best prijzige) dimmers dit met een gewone gloeilamp.

Dusch :P

De philips led lamp (16 watt) wordt nu gedimd met een simpele stekkerdoos dimmer (20-100 watt). Philips schijnt nogal werk ervan gemaakt te hebben om ledlampen ook met veel "ouderwetse" dimmers te kunnen dimmen. Mijn ervaring is dat ze daar in geslaagd zijn. De lamp staat namelijk al de hele avond rustig te branden.

Dat is eigenlijk vreemd, want het is niet de lamp maar de dimmer die het probleem veroorzaakt, door ervan uit te gaan dat de netspanning een zuivere 50 Hz sinus is. Zodra dat niet meer zo is, door toonpulsen of storing, kan hij dan in de war raken en te vroeg 'aansnijden', zodat het licht opflakkert.

Hoogstens zou een ouderwetse gloeilamp (met een gloeidraad), vooral als hij relatief koel is, traag kunnen reageren, zodat je er minder van ziet.

e: Bedenk me net - In een redelijke ledlamp zit iets converter-achtigs. Zou daar in de uitgang een soort van afvlakking, of méér afvlakking, zijn geplaatst bij jouw lamp?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (16%)]

[offtopic]

Om andere redenen. Afgelopen week zag ik een artikeltje in de krant (op dode boom) over MIT die inmiddels experimenteel gloeilampen met een rendement van 40% kunnen maken. Iets met reflectie en dan a-la TL-buizen IR omzetten in zichtbaar licht (zoals TL dat met UV doet en LEDs dat met dat smerige blauw doen).

[offtopic]

Jammer van die dimmer. En het pleit niet voor ze. Zelfs de Chinese no-budget dimmer tussen de stekker heeft er geen last van...

Voor mij is het verder niet zo'n probleem. ik dim er 1 lamp mee en de dimmer ligt nu naast me en ik schakel met een kaku stekkerdoos de stroom aan en uit. dus met de afstandsbediening aan en uit en de dimmer binnen handbereik. Ik heb ook al gelezen dat mensen soms complete diminstallaties (met dezelfde techniek erin) hadden geplaatst van honderden euro's, in de muren gefreesd en zo meer. Overdag na installatie helemaal blij, blijkt 's avond's de boel te gaan flikkeren....