Ik ben in het bezit van een Rowenta SO 2020 elektrische kachel. Deze kachel kent 4 standen:
1. Uit
2. Koude lucht (fan draait vol vermogen)
3. Verwarmen I (fan draait half vermogen)
4. Verwarmen II (fan draait vol vermogen)
Sinds kort werkt stand 3 niet meer correct, de fan draait amper waardoor het verwarmingselement gloeiend heet wordt en de kachel gaat stinken. De overige standen doen het prima.
Ik heb de kachel opengemaakt en contactpuntjes binnenin de 'standenschakelaar' schoongemaakt \ opgeschuurd, dit heeft het probleem niet verholpen.
Binnenin de kachel vond ik de volgende condensator: CBB61-P2
Kan het zijn dat deze defect is of moet ik het probleem elders zoeken?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je de kachel aanzet op stand 1, zodat de fan voluit gaat lopen, en je schakelt na een minuutje naar stand 3, blijft de fan dan wel lopen?
zo ja lijkt het erop dat de condensator niet goed meer is. dat is een aanloopcondensator. in de hoge stand zal deze ook al langzamer lopen, maar op stand 3 is de afgenomen capaciteit te veel om nog aan te lopen..
wat ook kan is de glijlager fanmotor die er doorgaans inzit, last heeft van zwaar lopende lagers. het verharde vet laat de motor moeilijker aanlopen, zeker in de kou.
Op 16 januari 2016 16:57:40 schreef testman:
als je de kachel aanzet op stand 1, zodat de fan voluit gaat lopen, en je schakelt na een minuutje naar stand 3, blijft de fan dan wel lopen?
Ik neem aan dat je stand 2 bedoelt? Nee, dit maakt geen verschil. de fan blijft wel draaien maar even snel (of langzaam) als wanneer je hem direct in stand 3 zet.
wat ook kan is de glijlager fanmotor die er doorgaans inzit, last heeft van zwaar lopende lagers. het verharde vet laat de motor moeilijker aanlopen, zeker in de kou.
De fan draait juist heel erg soepel en blijft na het uitzetten van de kachel zo'n 10 - 15 seconden nadraaien, ook als je deze met de hand probeert te draaien voel je eigenlijk geen weerstand.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 16 januari 2016 16:49:50 schreef Exorcist:
Ik ben in het bezit van een Rowenta SO 2020 elektrische kachel. Deze kachel kent 4 standen:1. Uit
2. Koude lucht (fan draait vol vermogen)
3. Verwarmen I (fan draait half vermogen)
4. Verwarmen II (fan draait vol vermogen)Sinds kort werkt stand 3 niet meer correct, de fan draait amper waardoor het verwarmingselement gloeiend heet wordt en de kachel gaat stinken. De overige standen doen het prima.
Ik heb de kachel opengemaakt en contactpuntjes binnenin de 'standenschakelaar' schoongemaakt \ opgeschuurd, dit heeft het probleem niet verholpen.
Binnenin de kachel vond ik de volgende condensator: CBB61-P2
Kan het zijn dat deze defect is of moet ik het probleem elders zoeken?
Schema uittekenen?
Op je foto is linksboven een stukje print te zien.
Zit er misschien nog andere elektronica in?
Op 16 januari 2016 17:31:50 schreef vergeten:
[...] Schema uittekenen?
Op je foto is linksboven een stukje print te zien.
Zit er misschien nog andere elektronica in?
Er zit verder niet veel elektronica in, die print is er volgens mij alleen om een lampje te laten branden.
testman
nogmaals, aanloopcondensator gaar. als deze minder capaciteit heeft start een motor langzamer op. is het ding nog verder gaar start de motor wel op, maar is de weerstand van de condensator te laag, op 300+ v tijdens lopen belast deze de aanloop wikkeling waardoor de motor minder hard blijft lopen..
Ok, het is mij niet gelukt om exact dezelfde condensator te vinden maar dit is iets wat redelijk dicht in de buurt komt:
Kan ik deze gebruiken?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@testman: Dat zal wel geen aanloopcondensator zijn maar een voorschakelcondensator voor de lage stand. Hoe dan ook zal hij wel stuk zijn, en ik hoop voor de TS dat er nog meer opdruk op staat, want van "CBB61-P2" kan ik niets maken.
@Excorcist: kun je even kijken wat er bij jou nog meer op staat behalve CBB61?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
testman
idd, als ik zo kijk, zit de condensator direct op een contact van de schakelaar alleen, dat zegt serie condensator. maakt echter niet uit, dan is hij idd toch slecht. ik had meer het idee van een aanloopcondensator, omdat het ding 450V is, seriecondensatoren zijn normaal 275V of 250V..
Op 16 januari 2016 19:13:07 schreef maartenbakker:
@Excorcist: kun je even kijken wat er bij jou nog meer op staat behalve CBB61?
Hallo Maarten, ik neem aan dat je de foto van de condensator hierboven niet kunt zien?
Anyway, dit staat er o.a. nog meer op:
0.75 µF +- 5%
450 VAC 50/60Hz
DB C P2 SH
40/70/21
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dankjewel.
Nee, extern gehoste foto's stuiten hier soms op een probleempje met mijn browser. Tinypic zeker? Sowieso is het voor zoekmachines en consistentie van informatie ook beter om foto's op het forum te zetten en in tekst te vermelden.
Die van ebay lijkt er veel op. 450VAC is goed, 1u inplaats van 0,75u is iets te hoog. In dit geval betekent het dat je motor net iets sneller zou lopen dan voorheen maar kan het waarschijnlijk geen kwaad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't zijn deze: http://en.bm-cap.com/productview.aspx?id=7
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 16 januari 2016 19:51:23 schreef Zonnepaneeltje:
Ah, made in china, dat verklaart een hoop
Waar lees je dat?
Als iemand een betere oplossing heeft hou ik mij aanbevolen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
FoShan ShunDe FengMing Electronic Science & Tech. Co.,Ltd. lijkt me niet een bedrijf uit Volendam... 
jerome
Golden Member
0,75 uF lijkt me toch heel weinig om daar een fan op halve toeren mee te zetten. Zou dat geen ontstoring zijn voor de eventuele thermostaat. Wat gebeurd er op stand 3 met een gloeilamp over de condensator aansluitingen? Een tussenaftakking op het verwarmingselement zou ook kunnen, en dat dit brak is geworden door de warmte.
Ik zie op de foto een blank stukje (verwarmings?)draad zitten waar dat niet hoort te zitten lijkt me. Volg de oranje draad vanaf het element, tot voorbij de blauwe kruisende draden.
Kan het zijn dat dat stukje draad roet in het eten gooit en een stuk van het element kortsluit, of is het iets anders en onschadelijk?
Op 16 januari 2016 21:05:07 schreef Ledlover:
Ik zie op de foto een blank stukje (verwarmings?)draad zitten waar dat niet hoort te zitten lijkt me. Volg de oranje draad vanaf het element, tot voorbij de blauwe kruisende draden.
Kan het zijn dat dat stukje draad roet in het eten gooit en een stuk van het element kortsluit, of is het iets anders en onschadelijk?
Volgens mij is dat een draad overtollig lijm uit een elektrisch lijmpistool.
maartenbakker
Golden Member
Op 16 januari 2016 20:20:27 schreef jerome:
0,75 uF lijkt me toch heel weinig om daar een fan op halve toeren mee te zetten. Zou dat geen ontstoring zijn voor de eventuele thermostaat. Wat gebeurd er op stand 3 met een gloeilamp over de condensator aansluitingen? Een tussenaftakking op het verwarmingselement zou ook kunnen, en dat dit brak is geworden door de warmte.
Dit is duidelijk geen ontstoorcondensator, zowel aan de keurmerken (X1 ontbreekt) als aan de schakeling te zien. In Chinese producten wordt dit type doorgaans gebruikt als motor-run condensator maar als seriecondensator zijn ze ook zonder meer bruikbaar. Dat komt overeen met de lila draad naar de schakelaar.
Het gaat ook maar om een kleine fan, Wattje of 20 misschien.
Ik heb de foto's verwijderd en opnieuw als bijlage toegevoegd, als het goed is kan iedereen ze nu zien.
[Bericht gewijzigd door Exorcist op (30%)]
Arco
Special Member
Volgens mij is dat een draad overtollig lijm uit een elektrisch lijmpistool
Ik hoop toch dat het siliconenkit is. Hot glue in een kachel is wel heel erg griezelig... 
testman
ben bang dat het toch echt hete lijm is. ik zou zo'n plastic ding niet eens gebruiken als ik er niet bij was. kachel zonder toezicht heb ik liever van metaal, en olieradiator als het kan. heb teveel gezien van die dingen met brakke aansluitingen of wat ze doen als de fan vastloopt of het ding omvalt, doek erover..
Ik heb de nieuwe condensator besteld. Maakt het nog uit hoe ik de nieuwe aansluit? Zo te zien staat er geen + of - op vermeld...