Hallo,

ik heb sinds enkele maanden 2 nieuwe velux ramen in mijn dak laten plaatsen.
Geheel met afstandsbediening en incl. een regensensor.

Wel geinig dus. Zodra het raam openstaat en het gaat regenen gaat het raam automatich netjes dicht.
Nu wil ik het raam echter ook weleens op de 'luchtstand' zetten en dan komt het probleem. De ramen sluiten nl. altijd geheel wanneer er water op de regensensor komt.
De stand van het raam doet er dus niet toe.

Ik ben dus op zoek naar een schakeling waarmee ik de regensensor kan uitschakelen, bv gewoon +24V onderbreken van sensor.

Ik heb namelijk de optie om nog 2 apparaten (M1,M2 en M3 aangeduid, M1 is standaard veluxraam en M2 en M3 zijn zelf te gebruiken), zoals een rolluik, aan te sluiten op het velux raam.
Het contact wat je daarvoor moet gebruiken geeft kortstondig een puls van +24V en -24V bij indrukken van resp. de 'open' en 'sluiten' toets. In rust is deze 0V.
Nu heb ik dus een schakeling nodig die mbv bijvoorbeeld een relais de + kant van de regensensor kan uitschakelen. Zo kan ik dus mbv de afstandsbediening met de toets 'open' de sensor inschakelen en met de toets 'sluiten' uit.

Wie heeft er ideeen????

groetjes
Bor

ander idee: je plaatst een lichtsluisje op het kozijn, en een klein reflectortje op het raam, als het raam nu de gewenste positie bereikt onderbreek je de 24v.

wat jij wilt kun je het beste met bistabiele relais maken, bij 1 pulsje schakelt die in, met het 2e pulsje uit.
Er zijn ook relais die op de pos. puls inschakelen en op de neg puls uit.

Trouwens, elektrisch bediende Velux-ramen, het moet niet veel gekker worden.
* DC2PCC denkt volgende stap: vanaf internet besturen, uurtje voordat je naar huis gaat raam open, dan is het lekker fris als je thuiskomt.

een echte electronicus bouwt dat zelf :P

Op 20 augustus 2004 16:25:37 schreef DC2PCC:
* DC2PCC denkt volgende stap: vanaf internet besturen, uurtje voordat je naar huis gaat raam open, dan is het lekker fris als je thuiskomt.

ja het kost wat maar ik heb dit al bijna 5 jaar via de telefoon werkt prima , via internet met een vertraging van soms 4 uur.
men noemt zoiets VROUW
en ze kan nog meer dan ramen openen en sluiten :-)