Welke soldeerbout en waarom?

Dag iedereen,

Mijn huidige soldeerbout is een 20 jaar oude 25 Watt Ersa bout, die af en toe misbruikt wordt door huisgenoten om er plastic bloempotten van gaatjes te voorzien (don't ask).

Gezien de leeftijd en vooral zijn huidige staat, ben ik op zoek naar een nieuwe soldeerbout. Ik heb m'n licht even opgestoken bij Conrad, en kom bij volgende soldeerstations uit. Welke zouden jullie kiezen (zonder op de prijs te letten)?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/588658/Ersa-i-CON-pico-Soldeerstati… - Ersa iCon Pico
http://www.conrad.be/ce/nl/product/791789/TOOLCRAFT-ST-100D-Soldeersta… - Toolcraft ST 100D
http://www.conrad.be/ce/nl/product/812532/Weller-WHS-40-D-Soldeerstati… - Weller WHS 40D

De bout zal dienen voor kleine hobbyprojectjes, through-hole, geen SMD, en om af en toe wat dingen los te solderen.

De Toolcraft ziet er wat "cooler" uit, maar ik betwijfel of er iets op zit qua features wat een meerwaarde is ten opzichte van de anderen, buiten misschien de drie presets.

Weller wordt vaak aangeraden in YouTube filmpjes, en 'k heb eigenlijk altijd positieve dingen erover gehoord.

De Toolcraft heeft een potloodpunt (net zoals mijn huidige bout), de anderen hebben beitels (Weller: 2mm, Ersa: 1,6mm). Ik ben een potloodpunt gewoon, maar hoor steeds opmerkingen (weeral YouTube) dat een beitelvorm beter is.

Enige voorkeur? Dingen waar ik extra op dien te letten?

Alvast bedankt!

Marlon

PS: ik werk niet bij Conrad, maar gebruik deze site graag als referentie.

Henk H.

Golden Member

GEEN rode Weller. Het is de budget-lijn van Weller die ze proberen te verkopen in de hoop dat de merknaam en reputatie van de blauwe producten afstraalt op de rode lijn producten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de slechte ervaring met specifiek die rode spullen wordt alom gedeeld.

Er zijn goedkopere webshops dan Conrad, maar het aanbod is wel breed (en ze hebben spullen in veel prijsklassen).

een weller is een goede bout, maar dan wel de lichtblauwe versie. de rode whs40d is een rode uit het hobbysegment. dat is zeker veel mindere kwaliteit als de lichtblauwe serie.

ik ken de whs40d, niet het soepelste kabeltje of fijne punt met schroefje, en de 40W is niet altijd genoeg vermogen..

ik denk dat je beter af bent met die ersa bout..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 27 januari 2016 21:27:18 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Meestal gaat het om de blauwe Wellers. Mijn eerste station was die rode Weller uit je link. De punten gingen niet lang mee maar verder deed het wat het moest doen. Ik weet niet of ik nu nog de zelfde mening zou hebben. Ik had toen geen vergelijk. Nu heb ik een WS-81 staan, twee Metcal's en voor backup een Pace station.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Nadeel potloodpunt is de slechtere warmteoverdracht. Ik heb een Weller potlood is 2 of 3 keer gebruikt, om gaatjes te branden. Een beitelpuntje van rondom 1mm à 1mm2 is perfect bruikbaar voor kleine zaken. Met wat ervaring kan SMD TQFP of 0603.

Denk er eens aan om de D van digitaal weg te laten. Het is bewezen dat die in het segment wat je toont niet nauwkeuriger is als een gewone draaiknop. 1°C meer of minder maakt echt niet uit. Je kan misschien een beter toestel kopen voor het gelijke bedrag of wat geld besparen.

Zoals al aangehaald, GEEN rode Weller. Kan je net zo goed een Velleman aanschaffen. Is hetzelfde toestel.(Blijkbaar geen rode Velleman soldeerstations meer verkrijgbaar). Ga bij een Weller voor iets meer en je hebt een toestel dat je jaren plezier bezorgd. Mijn WECP-21 doet al 30 jaar zijn best. Hij staat niet in je lijstje maar mijn keuze zou momenteel een WS51 zijn met LT-K punt als extra. Even zoeken en je kan dit toestel misschien goedkoper vinden. Het is alleszins een goed verkrijgbaar toestel waar je heel makkelijk aan reserve puntjes (blijft) geraken.

Of de Ersa zoveel beter is? Zelfde prijscategorie dus ik gok er op dat het ongeveer idem zal zijn. De 80W is alleszins al beter als 40W.

Toolcraft is het huismerk van Conrad. Je zal voor 99% van hen afhankelijk zijn voor onderdelen. Leveren ze binnen 10 jaar nog een reservepunt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Toolcraft kom je elders ook wel tegen toch? Blijft echter wel een stickerplakmerk, maar ook daar kun je vaak nog wel verwachten dat onderdelen uitwisselbaar zijn met andere stickerplakkers (vaak zelfde OEM en/of gekloond van - of voortbordurend op hetzelfde ontwerp).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Golden Member

Velleman maakt het helemaal van eieren,gewoon een copie van een Weller (aan de buitenkant dan)https://www.baco-army-goods.nl/soldeer-en-gereedschap/soldeerstation-m…

Schimanski

Golden Member

De Ersa is op zich een goede bout. Beetje opknappen, nieuwe punt en hij kan weer jaren mee. Koop daarnaast een rode Weller of ander budget ding en geef die aan je huisgenoten voor de gaatjes in de bloempotten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Qua punt moet je gewoon doen wat jezelf lekker vind werken.
Zelf werk ik over het algemeen ook met een potlood punt, daarnaast heb ik wel een beitelpunt omdat dat af en toe gewoon makkelijker is (denk aan smd solderen)
Ook met een potlood punt kan je oppervlakte creëren door de punt scheef tegen het oppervlak te houden mits je de ruimte hebt.

Als je oude soldeer station nog aan de wensen van jou voldoet zou ik deze gewoon opknappen zoals al voorgesteld werd. Een nieuw puntje zijn de kosten nu ook weer niet.
Als mijn huisgenoten mijn bout daarvoor zouden gebruiken zou ik best boos worden en een nieuw puntje eisen. Een soldeerbout is niet gemaakt voor plastic. De tip van een goedkope bout daarvoor geven is misschien wel een verstandige oplossing (gewoon zo eentje zonder station, rechtstreeks in het stopcontact)

fred101

Golden Member

Ik denk dat hij een losse bout heeft en niet een station.

Ik heb maar een potloodpunt maar dat is een kromme punt speciaal voor smd. Mijn favoriete allround punt is de gullwing. Die zit standaard op mijn weller. Voor het zwaardere allround werk heb ik een hoefvormige punt op mijn Metcal (maar daar heb ik ook een gullwing voor)
Een hoef is ideaal. Je hebt een heel fijne tip en een massief oppervlak gecombineerd in een punt.

Alleen vermogen zegt niets, hij moet het ook kunnen leveren met genoeg reserve om bv grote massavlakken aan te kunnen zonder dat de temperatuur van de tip afneemt. Vooral mijn Metcal blinkt daarin uit. (dat station werkt inductief en is in een paar seconden heet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Die rode Weller = puntje met een schroefje vast = hmm.... Zou ik links laten liggen.

Beide andere lijken me goede keuzes, zolang je er maar van op aan kunt dat reserve punten (in verschillende vormen) nog langere tijd leverbaar blijven. Voor dat Ersa station zal dat vast geen probleem zijn, voor die Toolcraft kan dat afhangen van de vraag of er gelijkaardig gebouwde bouten van andere merken zijn (zoals maartenbakker al aangaf).

Overigens kun je nog wel goedkoper een goed soldeerstation vinden, eventueel 2e hands. Als bijv. die Weller-kopie van Velleman intern net zo in elkaar steekt als origineel, zou dat prima waar voor je geld zijn. Aardig veel keus in soldeerstations, dus geef je centjes niet té snel weg... ;)

geloof me, dat velleman ding is in de verste verte geen blauwe weller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank alvast voor de vele tips en suggesties!

'k Had er misschien beter direct bij gezegd dat mijn huidige bout een bout met station was - een Ersa MS250 (deze dus):

http://www.bodicker.be/images/electronics/ersa_ms250.jpg

Rode Wellers zijn dus duidelijk geen goed idee, en de voorgestelde WS51 is (helaas) dubbel zo duur dan de bouten uit m'n lijstje, toch iets te prijzig voor deze hobbyist...

Aangezien de MS250 die ik nu heb maximaal 25Watt levert, neig ik dan ook naar de Ersa die ik eerst postte, in plaats van een nieuwe bout voor dit oude station te kopen. 'k Weet niet of dit oude station het nog waard is om verder moeite in te stoppen?

Marlon

laat het oude ersa station liggen voor bloempot verbouwingen. schaf voor jezelf een ander aan. 25w is ook niet heel veel tegenwoordig met rohs tin. de ersa die je in de beginpost had was 80+ watt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Willie W

Golden Member

Als je een nieuwe Weller te duur vind zou je misschien kunnen kijken naar een gebruikte.
Op mp kom je ze regelmatig tegen.

Onverwachte wending ;)

Een collega-hobbyist koos eveneens de Ersa uit de drie die ik oorspronkelijk had gekozen, maar hij stelde me nog een ander alternatief voor, namelijk deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32515__Soldering_Station_wi… .

Aangezien ik nog maar net m'n eerste stappen zet in de hobby-electronica (en net een grote hap budget aan een Rigol DS1054Z heb zien verdwijnen), vond ik deze toch een "gok" waard. Ondanks de spotgoedkope prijs (24€ verzonden!) heb ik namelijk toch erg veel positieve reviews gevonden op het internet.

Deze heb ik dan ook besteld - moest de bout dan toch tegenvallen, denk ik alsnog voor de Ersa iCon Pico te gaan.

'k Ben wel van plan toch nog een kleine beiteltip te bestellen, dan kan ik meteen ook vergelijken en testen wat me het beste ligt.

Nogmaals bedankt iedereen!

Marlon

Op 28 januari 2016 19:17:52 schreef TinusTech:
Iemand dit al eens geprobeerd? http://www.banggood.com/TS100-Digital-OLED-Programable-Interface-DC-55…
Voeding met een laptopblokje.

Enkele zaken verontrusten me.

1) De temperatuur kan oplopen tot 50à60°C als je hem 40 minuten gebruikt bij 350°C. Ik kan aan mijn handen vrij warm verdragen. 50à60°C is toch meer dan behoorlijk. Ik ben niet zeker dat alle CO-ers dit nog vast houden.

2) Vermogen bij 12V is 17W en een opwarmtijd van 40s is dit nog bruikbaar als je een wat groter thermisch vlak moet opwarmen?

3) Het ziet er allemaal redelijk fragiel uit. Wat als de bout eens valt? Ik heb er geen goede hoop op.

4) Werken met een laptop voeding is handig maar is niet dubbel geïsoleerd. Toch liever een dubbel geïsoleerde voeding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Ik zou je Ersa er voor de zekerheid maar bijhouden en je huisgenoten een spijker en aansteker geven.. Ik denk dat die met 25W meer voor elkaar krijgt dan dat HK geval. Ik heb een oud 18W Ersa boutje met een mini hoefvormig puntje (1 mm) wat verrassend efficient met zijn vermogen omgaat. Ik kan daarmee zelfs dead bug op een massavlak solderen.

Reviews zijn vaak zinloos. De meeste die zoiets als dit kopen zijn beginners zonder vergelijk. Daarnaast reviewen ze meestal direct na levering. Zoals deze: I'm going to use this for small soldering on PCB boards etc,

Maak het ding in ieder geval open en check voor gevaarlijke zaken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

ik heb een Aoyue 936:
http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html
en een weller WS81T:
https://nl.farnell.com/1777569

2 compleet verschillende segmenten, maar ik vind ze beide prima solderen. Ik heb met de 936 enkele honderden printen gesoldeerd en dat ging best prima (wel allemaal through hole) de weller vind ik wat prettiger met smd (drag soldering etc.) Mocht ik nu een nieuw station kopen dan zou ik iets als een JBC kopen:
http://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html
Ik heb op mijn stage met zo een soort soldeerbout gewerkt (dunne actieve punt) en vond dat heerlijk voor "priegelwerk"

Sommige mensen verklaren mij misschien voor gek, maar als ik puur through hole zou moeten solderen zou ik gewoon een Aoyue 936 of 937 (iets meer vermogen) kopen. (met wat extra punten: http://www.eleshop.nl/aoyue-soldeerpunt.html)
(En die huisgenoten het huis uit zetten)

En als ik uit jouw rijtje zou moeten kiezen zou ik voor de ersa gaan.

Dave Jones heeft een review gedaan van de yihua. Er grappig en laat de verschillen met een goed station duidelijk zien.
http://www.eevblog.com/2014/03/30/eevblog-596-worlds-cheapest-solderin…

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Al eens gekeken naar een Hakko, bijvoorbeeld de FX888D ? De prijs komt in de buurt van je "Ersa iCon Pico" in je conrad link.
Ze zijn onder andere te koop bij een Nederlandse webshop:
https://www.soldeerpunt.nl

maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2016 10:15:34 schreef ArjanEmm:
Dave Jones heeft een review gedaan van de yihua. Er grappig en laat de verschillen met een goed station duidelijk zien.
http://www.eevblog.com/2014/03/30/eevblog-596-worlds-cheapest-solderin…

Een fake triac correct identificeren lukt hem niet, maar het filmpje toont in elk geval aan dat de goedkoopste Hakkoklonen uitstekend zijn om gaatjes in bloempotten te prikken. Een echte Yeeeehah! is dus goed genoeg voor de huisgenoten van de TS maar niet goed genoeg om mee te solderen. Misschien dat de Ayyyeoue Hakkokloon beter is, of een generiek apparaat als de Toolcraft. Anders maar een bekend merk kopen voor een paar euro meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga binnenkort mijn "Ayyyeoue" maar eens open schroeven, kijken of die er net zo uit ziet als die video.

Probleem met zo'n yiehaa is dat je alles wel kan solderen maar je constant aan de knop moet zitten. 450 graden voor een dikke soldering. Maar dan moet je hem niet vergeten terug te zetten naar 280 voor een klein temperatuur gevoelig onderdeel want die wordt dan wel vrolijk 400+ graden. Thermische massa en geleiding is wat een soldeerbout goed maakt. Uiteindelijk wordt alleen de temperatuur van het keramische element geregeld. Hoe dat uitpakt in de punt en de soldeer is een ander verhaal, en dat maakt het verschil...

Edit: Eigenlijk is de hele teperatuur instelling onzin bij een bout met slechte thermische koppeling. je regeld eigelijk alleen vermogen naar de tip. En de temperatuur is volledig afhankelijk van de last, de thermische geleiding en capaciteit van die last.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op vrijdag 29 januari 2016 15:55:14 (20%)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence