mosfet delay

Ik zou graag een zelfbouw projectje maken met een mosfet.
Wat moet deze kunnen?

De bedoeling is dat de schakeling een motortje doet draaien.
De huidige schakeling bestaat uit een elektrisch contact dat mechanisch door de motor wordt onderbroken zodra deze 1 rotatie heeft gemaakt.

Mijn bedoeling is dit te behouden, maar met een kleine aanpassing.
De motor trekt met piek tot 16A bij 8.4V
Om aanlading op mijn electrisch contact te vermijden, wil ik dit via een mosfet schakeling voltooien.
Bijkomend mag de mosfet, binnen 2 seconden na doorslag, geen nieuwe actie doorlaten.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is.
Kan iemand me opweg helpen?

Alvast bedankt
Tom

16A is echt niet spannend voor een goede MOSFET bij dergelijke lage spanningen. Hoe heb je die piek gemeten, met een multimeter? Dan is de eerste piek waarschijnlijk nog een stuk groter, maar daar is een multimeter niet snel genoeg voor. Je kunt de weerstand van de motor meten door hier met de as geblokkeerd een stroom door te laten lopen (1A of zo), en de spanning erover te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kan ook condensators over je contacten zetten (ik vermoed dat het een DC motor is) deze trekken de vonk die je trekt met openen als ware weg.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Het stroomverbruik heb ik uit andere fora gehaald, dit was een gemiddelde.
Aangezien het geheel gezekerd is met een 20A glaszekering, denk ik dat ik er niet ver naast zal zitten.

De motor uitbouwen om deze test te doen, is niet zo evident.

De condensatoren helpen me nog niet onmiddelijk op weg om de 2 seconden delay te verkrijgen. Toch bedankt voor dat idee.

Er zijn modellen online te verkrijgen, die doen wat ik wil. Met nog enkele extras, zoals active breaking en dergelijke. Maar 70€ betalen voor zoiets? Dat is net iets te veel van het goede.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKcbGE13hCm7_lnRaIaHrsHH781ncA0LvepBRxMZj_ugAZcmyq

Lambiek

Special Member

Dat kan je toch met twee nor poorten maken, of een andere set reset functie. Ik weet niet of je de set functie automatisch wil hebben, of dat het via bijv. een timer moet gaan? Hoe wordt de motor nu gestart? Is het voor een soort van ponsmachine?

Maar voor de rest is het geen probleem om het via een fet te doen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 3 februari 2016 17:31:57 (12%)]

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarschijnlijk is het wel te doen met een NE555-je, die natuurlijk als voordeel heeft dat hij direct een MOSFET kan aansturen.

@TS: het is me niet duidelijk wat nu precies de bedoeling is. Je hebt een motor met een eindschakelaar, en zodra die geraakt wordt, moet de motor stoppen. Wanneer moet de motor starten? Heb je daar nog een andere drukknop of zo voor?

Je wilt dat een nieuwe puls op die "start" drukknop geen effect heeft, als hij binnen 2 seconden vanaf het begin van de vorige puls komt? 2 seconden vanaf het eind van de vorige puls? 2 seconden nadat de motor de eindschakelaar heeft geraakt?

Eenduidig specificeren is belangrijk!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Waarschijnlijk is het wel te doen met een NE555-je, die natuurlijk als voordeel heeft dat hij direct een MOSFET kan aansturen.

Dat zou misschien ook gaan ja, maar er moet eerst duidelijkheid komen wat de TS er precies mee wil doen of waar het voor is.

Shiptronic

Overleden

Zoals sparky het verwoord zou het simpel zijn. Als de schakelaar de motor stroom onderbreekt heb je alleen een puls nodig op de uitgaande kant van de schakelaar (zolang dat de switch het over neemt) extra pulsen hebben geen invloed want de motor draait al. als de motor rond is onder breekt de switch en staat de boel weer stil en te wachten op de volgende puls.

Je kan nu de motor stroom door een FET sturen, en de gate aansturen met de motorschakelaar.

Dat van die 2 seconden snap ik niet, de motor draait dan toch al? of is de motor binnen 2 seconden alweer op zijn eind?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 4 februari 2016 11:19:58 (12%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het gaat om een motor die via een tandwiel overbrenging een cilinder een lineaire beweging doet maken. Doordat het laatste tandwiel maar voor de helft is voor zien van tanden, kan de cilinder dmv een veer terug naar begin positie keren.
Op de cilinder zit een latje gemonteerd dat bij einde slag, het elektrisch signaal onderbreekt.
De trigger komt van een drukschakelaar, zolang deze wordt bediend blijft de motor draaien, tot einde slag, dan stopt de actie en moet de trigger opnieuw geactiveerd worden.
Er is een mechanische schakelaar aanwezig, die het eindeloopcontact bypast, waardoor de beweging blijft herhalen zolang de trigger geactiveerd is.
Snelheid van het geheel, 30 slagen/sec.

Mijn wens is dat in de stand 'single', dat er tussen de eerste lineaire slag en de 2e, 2seconden passeren, alvorens een trigger weer de motor kan activeren.

http://www.airsoftct.com/wp-content/uploads/gbv2.gif

Is dat airsoft? Ik neem aan het verbod op "schietwerktuigen" op dit forum hier niet van toepassing is, aangezien dit een volstrekt legale sport is in dit land.

Mochten de moderators het daar niet mee eens zijn, stuur me dan maar een mailtje, dan wil ik je buiten het forum wel verder helpen.

Ik snap je "2 sec" eis niet in dit verband. Is het niet handiger om voor semi-automatisch modus het zo te maken dat je na het einde van de slag van het motortje de trekker moet loslaten en opnieuw moet aantrekken, voordat hij opnieuw start? Er is dan dus geen vaste vertraging, maar je moet wel elk schot apart triggeren. Als je die vertraging erbij wilt hebben, is die waarschijnlijk alsnog wel toe te voegen. Je moet dan ook nog beslissen of je pas wilt reageren op een trigger actie na die 2 seconden, of dat het ding automatisch opnieuw af moet gaan als de 2 seconden voorbij zijn, en je de trekker intussen opnieuw hebt ingeknepen.

Aangezien het motortje steeds zo kort aan staat, maakt het weinig uit of de vertraging begint te lopen op het moment dat het motortje start, of aan het einde van de slag, als je de vertraging kunt instellen. Je kunt dan de mogelijkheid kiezen die het eenvoudigst te realiseren is.

Ik heb er nu geen tijd voor, maar ik wil vanavond wel even proberen hier iets simpels voor te ontwerpen. Je zou natuurlijk een microcontroller kunnen gebruiken, dan kun je met een triviaal stukje code elk denkbaar gedrag maken; ook 3/5-round burst en zo. Als je wilt kun je zelfs het aantal schoten tellen, en met een LEDje waarschuwen als je magazijn bijna leeg is. Waarschijnlijk wordt een dergelijke oplossing ook altijd compacter dan je met logische IC's kunt halen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 5 februari 2016 10:13:32 (16%)]

klopt, dat het voor airsoft dient.

De bedoeling van de 2seconden regel heeft te maken met de maximale mondingssnelheid van een BB.
Als een replica de stand auto en semi auto bezit, valt deze onder een bepaalde fps limiet. Kan het replica enkel singel shot met een vertraging van 2s tussen elk shot, dan valt deze in dezelfde categorie als een bolt action sniper en liggen de limieten een stuk hoger.

Ik sta open voor gelijk welk soort schakeling die mijn contacten ontlast van de hoge stromen (zonder verlies van response tijd) en graag ook met delay.

Voorlopig heb ik een simpele versie van een mosfet schakeling gevonden, die me al kan helpen bij het ontlasten, nu de delay nog.

http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-basic-mosfe…

Wat je zei over een microcontroller, klinkt wel heel interessant, de vraag is alleen, krijg ik zulke controller weggewerkt. Een arduino mini zou misschien net kunnen lukken, hoewel deze al vrij groot is.

Een Arduino is een microcontroller op een vrij forse print; er zijn microcontrollers die zo klein zijn dat je ze niet meer terugvindt als je ze laat vallen (in een SOT23 behuizing, 2.5 bij 3mm!). Waarschijnlijk is het handiger om een 8-pins DIP of SIOC te gebruiken, maar ook die zijn erg klein.

Ik zal eerst even gaan puzzelen of het met een NE555je kan, dat zal altijd (iets) groter worden dan een microcontroller, maar het is wel gemakkelijker te bouwen, omdat je geen software hoeft te schrijven en geen programma's in chips hoeft te laden.

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag of het ding na 2 seconden opnieuw moet vuren als je de trekker nog steeds vast hebt, of binnen die tijd opnieuw hebt ingeknepen, of dat je een indicatie wilt hebben (LED of zo) dat de tijd verstreken is en je opnieuw kunt trekken?

er mag pas opnieuw actie ondernomen worden als de trekker opnieuw wordt ingedrukt,na 2 seconden.
Ik ben wel dan van het microcontroller gebeuren. Met arduin heb ik al een beetje ervaring, dus dat moet wel lukken om te schrijven en te programmeren. Zijn er andere microcontroller die op gelijkaardige basis zijn te programmeren en te verwerken?

Lambiek

Special Member

Zijn er andere microcontroller die op gelijkaardige basis zijn te programmeren en te verwerken?

Het komt eigenlijk allemaal een beetje op het zelfde neer welke controller je ook gebruikt, er gaat allemaal hex in. Het ligt er maar net aan welke taal je machtig bent en welke compiler je gebruikt.

Het voordeel van een losse controller ten opzichte van een arduino board is, dat een losse controller kleiner is. Met bijv. een acht pins controller (van welk merk dan ook) kan je al doen wat jij wil, met wat rand componenten uiteraard.

Op die manier blijft je schakeling wel het kleinst. :)

Indien mogelijk, mag je me altijd bijstaan bij de keuze van de componenten en daarna met de juiste software om te kunnen starten. Normaal kom ik toe met 3 ingangen single en full auto komen van mijn trigger, als puls en als gesloten contact. Dan zou een drukknop of keuzeschakelaar nog praktisch zijn voor nog extra programma's te kiezen. (Denk ik aan burst of delay en dergelijke)
Met 1 uitgang heb ik normaal ook voldoende.
Zolang het maar simpel en klein is ;-)

Lambiek

Special Member

Als je bijv. een pic 12F29 of een 12F675 pakt, dan heb je vijf I/O poorten die je zelf in kan delen. Eigenlijk zijn het er zes, maar de MCLR gebruik ik nooit vanwege eventuele storing.

Verder heb je nog wat rand componenten nodig zoals, een elco, condensator, een paar weerstanden, een mosfet voor je motor om je cilinder te spannen. Verder zal je niet zoveel nodig hebben.

De software kan je misschien door iemand laten maken en in de controller laten schieten, of je moet dat zelf willen doen natuurlijk.

Maar misschien komt SparkyGSX nog met iets dat via een NE555 werkt.

Ik had afgelopen week al enkele arduino''s besteld in combinatie met een bluetooth module en wat mosfets. Komende maand zou alles arriveren en kan ik beginnen experimenteren.
Zowel van de nano als de micro zouden er enkel bordjes toekomen. Als ik de pins er kan afsolderen, valt de grootte wel mee hoop ik. En anders zal ik het proberen met de aangeraden microcontrollers hierboven. Maar het leek me makkelijk omdat ik de arduino's thuis kan programmeren.
Kan iemand misschien nog even controleren of de link naar de mosfet schakeling ook geldig is voor de arduino? Ik zou de irlb3034 gebruiken in combinatie met een 5kp18a.
Alleen zou ik willen weten of die weerstanden die vermeld staan, correct zijn.

Lambiek

Special Member

Lees dit eens door als je tijd en zin hebt.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Hier staan ook voorbeelden in met drivers, en nog veel meer info.

Vandaag verder gegaan met dit ontwerp.
Als mosfet heb ik de irlb3034 gebruikt. Op de gate een 1k weerstand en tussen gate en source een 100k weerstand. Aan de gate leg ik een logische spanning van een arduino aan ( 4,5v).
De arduino zijn programma is getest met leds en functioneerd zoals het hoord.
Echter bij gebruik van de mosfet en een dc motor op 7.4v en een stroom van 20a, gebeurde er vrij weinig.
Ergens op het net gevonden dat de gate-source weerstand niet nodig was en ik de gate weerstand moest vervangen door een 10k. Gevolg, een motor die op hol sloeg en rook uit de mosfet.

Iemand raad bij men fouten?
De motor heeft een vrijloop diode.

Lambiek

Special Member

Ergens op het net gevonden dat de gate-source weerstand niet nodig was en ik de gate weerstand moest vervangen door een 10k. Gevolg, een motor die op hol sloeg en rook uit de mosfet.

Die moet je direct van het net knuppelen.

De gate weerstand moet tussen de 10 en 100E liggen, als je daar een 10K weerstand voor gebruikt gaat je fet veel te langzaam open en dicht. En die 100K van de gate naar de source kan je gerust laten zitten.

Heb je de motor met een pwm signaal aangestuurd of direct aan gezet? Daar zit ook een groot verschil in, de aanloopstroom kan zomaar 5 tot 6 maal groter zijn dan de I_nom stroom.

Heb je de fet goed gekoeld met een koellichaam?

Heb je een vrijloop diode over de motor gezet?

Heb je het artikel doorgelezen?, daar staat het allemaal in.

En voor die stromen zou ik een normale fet gebruiken samen met een gate driver.

Echter bij gebruik van de mosfet en een dc motor op 7.4v en een stroom van 20a, gebeurde er vrij weinig.

Deze snap ik niet helemaal, hoe kan er nu een stroom lopen van 20A bij 7.4V en de motor draait niet? Verkeerd aangesloten misschien?

Plaats eens een schema.

En dit snap ik ook niet helemaal, een fet met een RDSON van 1.7mΩ gaat niet zomaar in rook op. Dus er zal wel iets niet goed gezeten hebben.

Dat ie is gaan roken snap ik ook niet.

Hoewel met een 10k weerstand er tussen de boel helemaal niet ideaal aangestuurd wordt, zou de mosfet in ongeveer 100 microseconden van "dicht" naar "open" gaan. Volgens het datasheet, fig 8 kan dat best, mits de spanning onder de 10V en de stroom onder de 300A blijft.

Dit is wel "single pulse" dus je moet echt "even wachten" voordat je overnieuw kan. Dus PWM-en met deze constructie kan echt niet, maar "motor aan" 2s wachten "motor uit" moet gaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De fet was niet gekoeld.

met de stroom van 20a, bedoel ik de nominale stroom in draaiende toestand. Kan ook iets minder of meer zijn, afhankelijk van de veer die wordt opgespannen.

De mosfet hoort de motor te doen draaien voor salvos gaande van 0,5s tot 5s, met rust van slechts 1s.

Een vrijloop diode is aanwezig.

Ik was aan het testen in 2 opstellingen, 1 zonder arduino en 1 met.

Voor beide opstellingen heb ik onderstaand schema gebruikt. Welke aanpassingen hoor ik juist te doen, opdat ik 1 sturing kan bouwen zonder arduino en 1 met.

http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-basic-mosfe…
De waarden van de weerstanden had ik van ergens anders, maar die blijken dus niet juist, zoals jullie al vermelden.

Als iemand me aan een kant en klare oplossing kan helpen... Ik ben even radeloos na 2 mosfets op te blazen.

Ik zie geen schema. Alleen wat rare tekeningetjes. Te lastig voor mij om uit te pluizen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat zo'n plaatje OFWEL fout is mbt gate, drain en source, OFWEL dat jij het fout nagemaakt hebt.

Mijn tip: Maak zelf een schema van hoe je het denkt aan te gaan sluiten. Toon dat hier, krijg je commentaar op, verbeter net zo lang totdat je iets hebt wat hier door de keuring komt. Dan heb je 1) iets om vanaf te werken, en voor over enige tijd: 2) gedocumenteerd wat je zou moeten hebben.

@Famelle: Kijk wat Lambiek hieronder post, /dat/ is een schema, en daar kan ik in 5 sec van zeggen: Da's goed. Zo moet het.

[Bericht gewijzigd door rew op 12 maart 2016 08:50:37 (11%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Probeer het eens op deze manier.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20famelle.jpg

En laat weten hoe het reageert.