Op 31 maart 2016 18:42:34 schreef LeovanWallenburg:
Vinyl laat geen druppel water door.
Eens, maar wel op voorwaarde dat het aan de randen en op de naden ook goed geïsoleerd/afgekit is.
De bovenkant kan nat worden maar de onderkant zal normaal gesproken droog blijven.
Inderdaad, normaal gesproken. Maar het gaat hier echter om een extreme uitzonderingssituatie met, een uiteindelijke, dodelijke afloop.
Naar de mens gesproken mag je er dus vanuit gaan dat de isolatiewaarde hoog blijft.
Neen, foute aanname, heb ik in de andere bijdrage toegelicht.
Was ik daar vroeger bezig met electronica dan kon ik probleemloos aan de fase pakken je voelde niets (natuurlijk niet gelijktijdig aan de nul pakken).
Zeer onwaarschijnlijk verhaal naar elektronica! Bedoel je geen elektrotechniek?
Heb er echter geen idee van wat dit spul doet als het nat wordt, op zich weer wel interessant om te weten.
Ook elders toegelicht.
Op 31 maart 2016 18:42:34 schreef LeovanWallenburg:
Was ik daar vroeger bezig met electronica dan kon ik probleemloos aan de fase pakken je voelde niets (natuurlijk niet gelijktijdig aan de nul pakken).
Dat vereist meer informatie. Stond u geisoleerd >10 Meg t.o.v. aardpotentiaal. Heeft u zeer eeltige vingers? Ik durf wel te stellen dat 99.9% van de mensen een schokkerige sensatie beleeft als de 230V fase in gewone omstandigheden wordt aangeraakt.
Voor mij maakt het niet uit, op vinyl, rubberen zolen, Zweedse klompen. Als ik de fase te pakken heb begin ik spontaan te vloeken 
Stel je bent 100% geïsoleerd, wat is dan de invloed van capacitieve koppeling van jee lichaam ?
Op 1 april 2016 08:54:35 schreef Shiptronic:
Voor mij maakt het niet uit, op vinyl, rubberen zolen, Zweedse klompen. Als ik de fase te pakken heb begin ik spontaan te vloekenStel je bent 100% geïsoleerd, wat is dan de invloed van capacitieve koppeling van jee lichaam ?
Niet groot de frequentie is laag, de capaciteit is ook niet heel groot. XC=1/(2*phi*f*C)
Op 29 maart 2016 17:42:16 schreef anne2:
@ WJCokee, mijn weergave van jouw hypothese is dus correct. dan moet je mij eens uitleggen hoe:
- als de vloer onder spanning staat waarbij de ge-aarde delen in/om of in de nabijheid van diezelfde vloer zitten
- waarbij de beveiligingen niet aanspreken
- als er dan een parallelle weerstand wordt aangebracht, een nat lichaamer voldoende vermogen achter het vloercontactpunt en het geaarde deel kan zitten waardoor de dood intreed.
en dan
de vloer blijkt zeer weinig te vereffenen met de aarde, het staat onder spanning agv een zeer geringe lekstroom en ineens ontstaat er een situatie waarbij er een behoorlijke schok optreedt en brandwonden op het lichaam ontstaan zonder dat welke beveiliging afgaat. ze moet, zo lijkt het bijna op de kale draad zijn gaan staan.
nou, nog maar eens vragen, mogelijk is deze over het hoofd gezien.
gr A
WJC:
En dat is nog zo'n vreemde, degene die die kast in 2009 ophing, blijkt dus in 2012 de hoofdzekering te vervangen. Betekend dat, dat de netbeheerder ook installatiewerk doet (of omgekeerd)?
Sommige installateurs hebben toestemming om hoofdzekeringen te vervangen en hebben daarvoor ook een zegeltang, die gelijktijdig het kenmerk van de betreffende installatiebedrijf in het zegel perst.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP
mét CE
Ik durf wel te stellen dat 99.9% van de mensen een schokkerige sensatie beleeft als de 230V fase in gewone omstandigheden wordt aangeraakt.
Best spannend dat van iedereen in mijn omgeving die ik er wel eens over gehoord heb, 100% binnen die 0.1% van jou valt.
Capaciteit is niet de moeite waard met 50Hz. Paar rubber schoenzolen is voldoende om er niks van te voelen. De diverse bronnen zijn het er wel over eens dat zeg 1mA (bij 50Hz, 230V RMS) voelbaar maar niet 'schadelijk' is. Dan zou een weerstand van 230k&Omega genoeg moeten zijn. Welnu, ik kan je vertellen dat ook de megger van mening is dat een paar normale rubber zolen daar zeer ruimschoots boven zitten.
Op 1 april 2016 10:52:02 schreef anne2:nou, nog maar eens vragen, mogelijk is deze over het hoofd gezien.
gr A
Zeker gezien en gelezen, maar buiten een loopneus en ontstoken ogen, ook pijnlijk onstoken gewrichten, het wil allemaal niet zo.
Ben nog op zoek naar een foto van zo'n douchebak, wordt zeker vervolgt!
Des al niet te plus:
Op 31 maart 2016 18:46:05 schreef mvdk:Wie gaat 'r een keer achteraan ?
Lezen en tikken wou niet zo, dus de telefoon ter hand genomen en de rechtbank in de hoofdstad van Braboland gebeld.
Tot mijn eigen verbazing werd ik niet doorverbonden naar de een of andere administratieve kracht, maar kreeg ik zowaar iemand van de "schrijvende magistratuur" aan de lijn.
Hij was zeer bevreemd dat alleen de uitspraak zichtbaar was via de site. Maar na enig doorvragen stelde hij voor dat ik even een mailtje met mijn gegevens (naar een adres wat je via de site echt niet vind) zou sturen, ik dan wel een kopie van die bijlages opgestuurd zou krijgen, als het een beetje mee zat kon het vanmiddag nog de deur uit...
Ik, verbouwereerd, o, u stuurt het dus per post, dus dan zal ik daar ook even mijn adresgegevens in vermelden. "Ja, dat weet ik eigenlijk niet precies hoe dat werkt". Ik, geen probleem hoor, maakt mij niet uit. Alvast bedankt voor uw moeite, en een fijn weekend!
Geen idee of die jongens dubbelzijdig printen, maar morgen toch eens passen of er een pak a 500 vel printerpapier door de brievenbus kan...
Had ook nog een plan B om ter gelijker tijd uit te voeren, maar dat hield vanmiddag op bij een doorschakelservice die van niks weet, en die ik ook niet wijzer wou maken.
Wordt vervolgt!
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@WJC: Ik ben stomverbaasd.
Mijn zoekopdracht via internet kwam niet verder dan http://www.stichtingpv.nl/ die niet meer weet te stamelen dan
De Stichting Processen Verbaal is een zelfstandige stichting met als doel het registreren van kenmerkenmeldingen-plus, processen-verbaal en verkeers ongevallen analyses (VOA) van (uitsluitend) aanrijdingen en aanvaringen. De dossiers worden automatisch en rechtstreeks door de politie aan de Stichting Processen Verbaal geleverd.
Belanghebbenden kunnen tegen betaling een afschrift van bovengenoemde documenten bij de Stichting Processen Verbaal aanvragen.
Het zou natuurlijk heel verhelderend kunnen zijn als de onderzoeksresultaten bekend zijn.
Dan zou de openbaarheid van bestuur toch meer openbaar kunnen zijn dan ik vermoedde.
Lieve dame, beste heren, laten we er voorlopig van uit gaan dat "een zwaluw nog geen zomer maakt".
Het proces in 'navraag' was zeker apart. En het leek me ook niet dat een ieder zover komt.
In die zin wel grappig, door ziekte heb ik ruime tijd niet actief deel kunnen nemen aan de samenleving, of daar ook maar besef van gehad.
En zo als ik eerder wel in het veld' kon staan, is dat nu overwegend beperkt tot een 'liggende waarneming' in plaats van er ter plaatse actief mee betrokken te kunnen zijn.
Maar goed, de mail schijnt geaccepteerd te zijn (ik heb hem niet terug als onbestelbaar) dus we wachten even af.
Of er valt een pak papier op de mat, of mijn elektronische brievenbus raakt het stof kwijt.
Of er komt een nette uitleg waarom die gegevens niet komen. Ik heb er werkelijk geen idee van.
Maar wat ik wel overdacht heb, ik ga zeker geen 500 pagina's scannnen (heb ik fysiek de energie niet voor, buiten een mogelijke copyright voorbehoud), noch via de mail verspreiden.
Stel dat de data uit plan A me toekomt, dan ben ik ook nog benieuwd naar de visie van 'plan B'.
Kom ik daar mee verder, dan is er ook nog C1, C2 en D.
Dit alles naar mijn basale insteek, wat is er hier nu mis gegaan. In mijn voormalige corebusiness zat ik op een verwijdbare foutfactor van 3 tot 6 promille.
Als je oppervlakkig beschouwd, 'praktisch verwaarloosbaar'. Maar dat betekend dan toch persoonlijke contacten met mensen die in het geheel niet naar hun zin hadden, naar hetgeen ze naar mijn inspanningen verwacht hadden. Ben ik altijd uitgekomen, maar niet zonder te erkennen dat ik het besef had, dat ik die 'verwachte, maar gemiste beleving', nooit meer in kon halen.
Zo ook hier, mijn inspanningen, zijn er primair op gericht om goed voor het voetlicht te krijgen wat er hier primair technisch nu echt fout is gegaan.
Ook in deze sector wordt er te snel, en vooral met 'baarlijke nonsens' gereageerd om maar het eigen handelen niet consentieus tegen een spiegel te hoeven houden, je procedureel (met het gemis aan noodzakelijk inzicht)achter een certificering te kunnen verstoppen, is kennelijk makkelijker.
Niks anders dan 'vroeger', gaf ik werk in regie met een goed geschreven bestek, blijkt er weer geprutst te zijn bij oplevering. Staat daar bij een CV-installatie dat ik VSH koppelingen of gelijkwaardig verlang, steekt zo'n sukkel er ANBO in. Bij verhaal
komt zo'n kluns met de "Ja, maar bak", dat ze 'het altijd zo doen'.
Ben ik snel mee klaar, dan hebben ze het altijd fout gedaan.
Dito met een metselaar die een schoorsteen uit de hand en zonder profiel metselt. Kan, als het een goeie is, maar als ik speciebaarden zie zitten, gaat die vent van het werk af, het nieuwe werk wordt gesloopt, en daarna gaat het wel zoals ik het wil.
En binnen dat principe heb ik overigens de beste ervaringen (ja, ik ken er ook die om 11.00 uur al laveloos over de stijger hingen) met Polen en Litouwers. Eenmaal doordrongen van dat kwaliteitsbesef, belden ze mij op bij constateringen van 'vreemde zaken' in het werk, in plaats van er domweg, en zonder melding overheen te renoveren.
Uitstekende mensen, prima mee samen te werken voor een goede prijs, zonder aan een moderne vorm van slavernij mee te doen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik ben wel nieuwsgierig, geen idee waar je woon, maar hier op het dorp zit een firma die tegen net tarief scant...
Maak er wel eens gebruik van.
edit, Rotterdam, net ff te ver....
[Bericht gewijzigd door Jinny op (12%)]
Op 2 april 2016 03:29:12 schreef WJC:
....
Staat daar bij een CV-installatie dat ik VSH koppelingen of gelijkwaardig verlang, steekt zo'n sukkel er ANBO in.
...
Hier ga je de mist in. ANBO is gelijkwaardig aan VSH
wg
de advocaat van de duivel
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De eis "of gelijkwaardig" in een bestek staat vrijwel garant voor een twistgesprek tussen opdrachtgever en uitvoerder.
Op 2 april 2016 18:52:37 schreef ohm pi:
[...]Hier ga je de mist in. ANBO is gelijkwaardig aan VSHwg
de advocaat van de duivel
Hahaha, jij bent er zo een die het verschil er uit kletst bij de klant.
Wat gewenst wordt:
Wat men meent te kunnen leveren:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/245172762/Elektrocutie+in+huis+Boxte…
Het huis is er nog. En staat leeg. Pas ergens in juni of juli, zal er ergens wat veranderd gaan worden aan de inhoud.
Alles is nog precies zo als toen het ongeluk gebeurde.
Misschien iets voor jullie om het zelf helemaal door en uit te meten?
Ik hanteer het breekijzer wel.
mvdk
Golden Member
Op 2 april 2016 20:13:03 schreef Bontevogel:
Pas ergens in juni of juli, zal er ergens wat veranderd gaan worden aan de inhoud.
Waar baseer je dit op ? Misschien dit bericht:
http://www.bd.nl/regio/boxtel-schijndel-e-o/boxtel/verkoop-koevoortsew…
Maar daar gaat 't over juni - juli 2014. 't schijnt lastig te zijn zo'n pand te verkopen.
Er schijnt ook nog wat gesaneerd te moeten worden, maar misschien is dat allemaal al gebeurd.
https://www.brabant.nl/loket/bekendmakingen/bodembeschermingsvergunnin…
Toe, Bontevogel, vertel ons eens, ben je er kort geleden nog langs gekomen ? Zijn er al mensen aan het werk ? Ben je misschien zelf de koper ?
mvdk
Golden Member
Nog een beetje aan het zoeken, kom deze nog tegen:
https://formulieren.boxtel.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/archive/201…
Na dit noodlottige ongeval heeft de gemeente Boxtel alle meterkasten van 12 panden van de gemeente laten controleren. Bij die woningen zijn geen bijzonderheden aangetroffen.
We gaan langzaam een stapje voorwaarts, tis niet veel, tis iets.
Edit: Gemeente Boxtel gaat niet in hoger beroep, gevonden in dit bericht: http://www.brabantscentrum.nl/nieuws/boxtel-controleert-meterkasten/22…
[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]
Boxtel maakte donderdag bekend [...]
De gemeente Boxtel heeft besloten zich neer te leggen bij dit oordeel van de rechtbank en gaat niet in hoger beroep. Zeker ook uit compassie voor de nabestaanden. De nabestaanden hebben de gemeente Boxtel ook verzocht om niet in hoger beroep te gaan.
Wat is dat nou voor een reden. De familie vind 180 mille blijkbaar genoeg en wil liever geen hoger beroep.
evdweele
Overleden
Vermoedelijk weet je niet het onderscheid tussen een boete en schadevergoeding.
Dat de gemeente Boxtel niet in hoger beroep gaat is uit piëteit met de nabestaanden om hun verdrietig verlies niet nog langer op te rakelen.
@Toeter\ Nee! Heeft geen enkel nut.
Hoe erg ook voor het slachtoffer en de familie.
De rechter heeft uitspraak gedaan en de familie is het daar mee eens.
Daar valt niets aan te veranderen ook niet met een technisch rapport van 500 bladzijden.
De lering die wij hier uit kunnen trekken is dat het afschuiven van verantwoording hand over hand toeneemt wat uiteraard een zeer slechte zaak is.
Geachte beheerder,
Kunt U dit topic afsluiten want het gaat helemaal nergens meer over. Onderstaand heb ik de uitspraak van de rechtbank bijgevoegd.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2016:…
Prettige zondag verder.