Problemen met communicatie tussen Profilab en K8061-2.

Al enkele weken bezig om de combinatie profilab en K8061 op te starten!
Als ik de velleman software opstart krijg ik wel verbinding en als ik met profilab wil communiceren is geen beweging in te krijgen.

Volgens de instructie heb ik de drivers goed installeert nl K8061.dll en mpusbapi.dll

Wie kan mij a.u.b. helpen om dit vlot te trekken.

Grt Kees

Ten eerste welkom op het forum.

Heb je de kaart zelf gesoldeerd, of is het een gekocht exemplaar?

Als je Profilab hebt opgestart en je sluit je K8061 aan op je usb poort, knippert de usb led dan een aantal maal?

Brand je power led als je spanning op de kaart zet?

Goedemorgen Lambiek,

Bedankt voor je reactie, ik heb jouw boek al gelezen en is een mooi begin voor het werken met Profilab.
Dank daar voor.

De kaart is een gekocht exemplaar.

Als ik profilab opstart en de kaart verbind gaan de led,s usb en power direct aan,zonder te knipperen?

Als ik de voeding aansluit gaan de led,s van de input,s branden.

Grt Kees

Op 10 maart 2016 09:28:19 schreef seek50:
Als ik profilab opstart en de kaart verbind gaan de led,s usb en power direct aan,zonder te knipperen?

De power led moet gaan branden, maar de usb led moet een aantal keren knipperen als je de usb kabel aansluit, dit ten teken van een goede usb verbinding. Is de driver goed geinstalleerd? Dit moet allemaal goed gedaan zijn, anders gaat het nooit werken.

Als ik de voeding aansluit gaan de led,s van de input,s branden.

Dan heb je in profilab nog niets aan gesloten op de K8061 denk.

Beste Lambiek,

In de bijlage de drivers in het Windows systeem SysWOW64, is dit goed installeert?

Als ik de instructie moet geloven wel?

Grt Kees

Je hoeft maar één bestandje te missen en het werkt niet hé.

Kun je wel je test en diagnose schermpje openen? en werkt dit ook?

Kun je je bedien scherm openen en werkt dit? dus buiten Profilab om.

Is je usb kabel goed?

Wat betreft de bestanden, heb jij een idee wat ik nog mis?

Ik heb de velleman software "Demo"kunnen openen en de uitgangen kunnen sturen, tevens zie in de ingangen binnen komen.

Dus kan ik naar mijn mening de USB kabel uitsluiten.

De optie "DIAG8061"kan ik openen maar als ik connect commando geef, krijg ik de melding : "card not found"?

Ik ben door mijn test lijstje heen!
Mijn vermoeden is dat het toch iets met drivers te maken heeft?

Grt Kees

Op 10 maart 2016 10:08:08 schreef seek50:
Wat betreft de bestanden, heb jij een idee wat ik nog mis?

Nee, ik heb de K8061 niet. Dus ik heb ook de driver niet en kan het niet controleren.

Ik heb de velleman software "Demo"kunnen openen en de uitgangen kunnen sturen, tevens zie in de ingangen binnen komen.

Daar gaat het dus goed.

De optie "DIAG8061"kan ik openen maar als ik connect commando geef, krijg ik de melding : "card not found"?

En hier gaat het fout, en dat is nu net het stukje dat je nodig hebt voor de communicatie met Profilab. Wel vreemd dat de demo het wel doet.

Mijn vermoeden is dat het toch iets met drivers te maken heeft?

Dat zou je wel zeggen ja. Misschien alles verwijderen en het een keer opnieuw installeren, ik zou het anders niet weten.

Misschien een telefoontje naar Velleman, of een mailtje?

Beste lambiek,

Bedankt voor de info.

Grt Kees

Wat je nog kunt proberen is een update van Profilab, even naar de site van ABACOM gaan en deze downloaden.

http://www.abacom-online.de/updates/profilab-expert40(update).exe

Heb ik allemaal al geprobeerd!

Heb je ook geprobeerd een driver op internet te zoeken voor de K8061 die compatibel is met jou Windows versie? En anders weet ik het niet, we hebben alles al zo'n beetje gehad.

Misschien heeft iemand anders nog een suggestie.

Beste lambiek,

Het werkt!
Via de support van Velleman heb ik de oplossing gekregen.
Wat blijkt is dat de info bij de software niet compleet is.

Hierbij de oplossing van Velleman:

If not yet done, you may try the newer driver and DLL.
Please download the package "K8061 driver update v4.0.0.0" from:
http://www.velleman.eu/support/download ... 8061&type=

Unzip it and uninstall the old driver and install the driver v1.0.0.2 from this package.
Then use the DLL version 4.0.0.0 from this package.
Replace the old DLL with the new one in the folder SysWOW64 (64-bit OS), System32 (32-bit OS) and in your project folder if there too.
Important: Replace the old DLL with the new v4.0.0.0 in the folder \Diagnosis too.
After doing this the DIAG8061.exe should run OK.

For more details:
viewtopic.php?f=3&t=8972

Bedankt voor de info.

Grt Kees

Dus het zat toch in de driver, kon bijna niet anders. En knippert je USB LED nu een paar keer bij opstarten?

Wat ga je er precies mee doen als ik vragen mag, of gewoon een beetje mee experimenteren?

Beste Lambiek,

Ik ben bezig met een ontwikkeling waarbij ik flexibel moet kunnen sturen en meten.

Kan jij mij helpen met de volgende vraag?:

Ik meet de flow in een leiding met een flowsensor, die flowsensor wil ik omzetten naar een waarde L/Min.

Data: Flowsensor 0-30 L/min,
2L/min=16HZ 4L/min=32.5 HZ 6L/min=49.3HZ 8L/min=65.5 HZ 10L/min=82HZ

Hoe kan ik de pulzen omzetten naar een display die L/min aangeeft?

Ik wil graag een timer mee laten lopen als de pomp draait, nou zit er een stopwatch in de software die start bij een neergaande flank, dus als de pomp stopt.

Kan jij mij hiermee helpen?

Grt Kees

Heb je een pdf van die sensor? Je krijgt dus 8 pulsen per seconden bij 1 liter per minuut, oftewel 480 pulsen bij 1 liter per minuut. Of zie ik dat verkeert.

Hier heb je een voorbeeld, als wat hierboven staat klopt tenminste.

TEST OPSTELLING SEEK50.docx

Maar let wel dat de ingangen van de K8055 en de K8061 niet vreselijk snel zijn, je zal dus proefondervindelijk moeten kijken tot hoeveel Hz het tellen goed gaat.

En op deze manier kun je het wegschrijven in een grafiek.

TEST OPSTELLING_1 SEEK50.docx

Hier heb je nog een voorbeeld met een klok, is niet echt nodig volgens mij omdat de schrijver ook de tijd aangeeft.

TEST OPSTELLING_2 SEEK50.docx

Hoop dat dit is wat je bedoeld, en anders horen we het wel weer. :)

Beste lambiek,

De regeling werkt prefect, bijgevoegd de data sheet van van de flowsensor.

Ik heb nog niet gecontroleerd of de L/min kloppen?

Weet jij al iets meer over de stopwatch die moet meelopen met de pomp?

Bvd tot nu toe.

Weet jij al iets meer over de stopwatch die moet meelopen met de pomp?

In voorbeeld_2 had ik een klok mee laten lopen. Ik weet niet wat je daar mee wil doen?

De regeling werkt prefect,.....

Welk voorbeeld heb je daar nu voor gebruikt?

Hier heb je een voorbeeld met een werkende timer, als dit is wat je bedoelt ten minste. Je kan hier een tijd ingeven dat de regeling werkt, na de ingegeven tijd stopt de regeling. Na een reset kan je de regeling weer opnieuw opstarten.

TEST OPSTELLING_3 SEEK50.docx