Ja Walkura ,ik heb ook wel interesse in die testresultaten. en de gebruikte methode.
termen in datasheets als : long term stability en series impedance applications geven een indicatie dat ze er geschikt voor zijn.
Viskay heeft 2 series : MKT334 en de 1772 die ze aanbevelen voor dit soort toepassingen.
enneh. zou 2 goedkope X2 condensatoren ins serie (van de dubbele capaciteit uiteraard) niet ook het gewenste resultaat opleveren?
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Het test rapport etc. kan ik niet publiceren, ik kan echter wel iets zeggen over de test methodes die gebruikt worden.
We meten van elke serie condensatoren een representatief aantal, doorsnee genomen 50 stuks.
Deze worden parallel geschakeld en op spanning aangesloten in de thermische kamer gelegd voor duizend uur op de maximum werktemperatuur in 80% luchtvochtigheid.
Naderhand worden ze allemaal nogmaals gemeten, visueel geinspecteerd etc.,
Dit is de test waar de zogenaamde Senseo syndroom versneld word gestimuleerd, lekjes in de behuizing leveren al gauw lekken van siliconen olie, met teruglopende capaciteit als gevolg.
(soms komen ze ook letterlijk enigzins bolstaand uit de oven)
Een tweede serie gaat naar de overvoltage tests.
De surge generator is een beetje een compromis, in de test standaard voor X2 condensatoren (IEC 60060-1) word gesteld dat ze 20 keer een over voltage van 2,5 kV overleefd moet worden en de test schakeling word daar beschreven.
Simulatie liet zien dat de puls die opgewekt word ongeveer 1,2 us duurt, het verschil bij ons is dat wij dit doen onder netspanning en dan 75 tot 100 keer.
Aangezien wij geen speciale test setup wilden bouwen gebruiken wij de surge generator, 1 us rijstijd en 2 Ohm uitgangs impedantie.
De slechtere X2 condensatoren beginnen uit te vallen na enige pulsen (lees gerust exploderen)
De meesten die falen doen dit met doorslag van de folie, zelfheling vind plaats en de daarbij onstaande rookgassen doen de behuizing springen.
Kortsluiting heb ik hierbij nooit gehad, de metalisering brand weg en je hebt een gebarsten maar functionele condensator over.
Overslag aan de zijkant van de folie, dit is de tweede failure modus door de overspanning vormt zich een corona bij de aansluitpennen en slaat over naar de andere zijde van de folie, aangezien we dit met 2 Ohm uitgangs impedantie doen is dat het einde (Lees explosie en er ligt een rolletje folie op tafel zonder aansluitingen)
Deze test methode is op zich niet ideaal, er treed resonantie op (C + ESL) en de condensator word aan veel hogere spanning blootgesteld dan die de condensator volgens de test standaard overleven moet.
Maar aangezien het een soort van validatie test betreft zie ik hier persoonlijk niet zo'n probleem in (doorsnee is het 2,5 kV surge + ~700 Volt resonantie)
Van de slechte series overleeft er geen een, van de betere series falen er mischien 1 of 2.
@MC6800
Dat denk ik niet, ambient temperatuur & luchtvochtigheid zou gewoon beide goedkope condensatoren in capaciteit doen afnemen.
Het onderscheid zit hen in de folie, metalisering, methodes van afsluiting M.B.V. siliconen olie etc. en de potting compound.
@Maarten Bakker
De X classificatie is het overvoltage dat de condensator moet overleven (herhaaldelijk, 20 keer volgens de test spec), of het 250 of 300 Volt nominale spanning is doet er niet toe.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toch lijkt er wel enige correlatie. X1 condensatoren zijn voor zover ik ze tegenkom vaak tevens geschikt voor nominale spanningen van 400V of meer.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het testraport kun je niet publiceren, maar kun / mag je wel zeggen wat de goede merken & series zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ben vandaag eens bezig geweest met mean well voedingen die 8 jaar hebben gedraaid continu. de 2 x2 condensatoren in de netfilter direct over de netspanning hadden van hun originele capaciteit nog maar de helft over.
er zat eenzelfde 275V 470nf x2 model achter de brug cel voor de pfc, die was nog wel 100%. daar staat ook continu spanning, maar wel DC.
raar genoeg was de power factor onbelast! beter in de voeding met de 2 x2 eruit gelaten tov eenzelfde voeding met evenveel draaiuren die nog origineel was. de 1e deed onbelast 0,75 cosinus. de 2e voeding deed onbelast 0,45 cosinus.
de elco's waren nog netjes binnen de specs, dus temperatuur was het punt niet..
Op 14 maart 2016 00:01:36 schreef testman:
raar genoeg was de power factor onbelast! beter in de voeding met de 2 x2 eruit gelaten tov eenzelfde voeding met evenveel draaiuren die nog origineel was. de 1e deed onbelast 0,75 cosinus. de 2e voeding deed onbelast 0,45 cosinus.
de elco's waren nog netjes binnen de specs, dus temperatuur was het punt niet..
bij kleine stromen (wat hier het geval is denk ik) zijn cos phi metingen al gauw onbetrouwbaar (en ook niet belangrijk, het gaat over een klein verbruik...de crestfactor is tegenwoordig belangrijker). Wat voor meter gebruik je?
optie is P en VA te bepalen en van daaruit de cos phi te berekenen.
groeten
Kris
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
http://www.vishay.com/docs/28153/anaccaps.pdf suggereert dat de eisen voor seriegebruik overeenkomen met de eisen voor volcontinu across the mains en daarmee inderdaad hoger zijn dan van standaard X2-spul.
Vishay heeft inderdaad ook een X1 serie die niet boven 330VACnom komt. Was me nog nooit opgevallen, weer wat geleerd.
Bert_Camper
Golden Member
Op 14 maart 2016 00:27:37 schreef maartenbakker:
http://www.vishay.com/docs/28153/anaccaps.pdf suggereert dat de eisen voor seriegebruik overeenkomen met de eisen voor volcontinu "accross the mains" en daarmee inderdaad hoger zijn dan van standaard X2-spul.
Maarten, ik snap niet wat je hier wil zeggen. X2 is toch voor "across the mains"?
maartenbakker
Golden Member
Het verschil zit in het woordje ervoor: volcontinu. Bij teruglezen snap ik dat dat niet duidelijk overkwam zoals ik het had neergezet, ik pas dat nog even aan.
Vishay geeft aan dat hun normale X2 condensatoren wel voldoen aan de IEC norm, maar dat als het echt heel moet blijven je die condensatoren voor volcontinu- en seriebedrijf moet gebruiken.
Dank je Walkura.Ik heb hier ook X2 condensatoren getest op 1kV maar die vallen daar niet op uit en verlagen ook nauwelijks in capaciteit.
maar 1000 uur in de klimaatkamer ,dat is toch wel een serieuze test.
maartenbakker
Golden Member
1kV (DC neem ik aan) is iets meer dan dat ze continu mogen hebben maar veel minder dan wat ze als pieken mogen hebben. De uitval zal niet groot en snel zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de geteste x2 condensatoren waren een 680nf model net achter de netentree. de 470nf x2 zat achter 1 filterspoel en voor 1 andere filterspoel. beiden verlopen. de 2e 470nf achter de brugcel was wel nog de juiste waarde..
voeding had een 75.000 uur op de klok. de fan was behoorlijk op..
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Het is al enige jaren geleden dus de exacte serie nummers herinner ik me zo niet meer, maar wel een paar geslaagde en uitvallers,
Hua Jung kwam tot mijn grote verbazing als beste uit de bus met slechts 1 of 2 uitvallers.
(dit is echt een grote uitzondering, de meeste series mogen blij zijn als er 2 of 3 overlevenden zijn)
Bij deze tests houden wij bij wanneer ze falen en hoe ze falen, zodat we enigzins een idee krijgen welke series redelijk resistent zijn tegen overvoltages, we meten de stroom en voltages om ESL te kunnen meten en om zelfheling te kunnen detecteren als ze niet barsten.
(deze tests worden onder een plexiglas kap uitgevoerd zodat we zelf veilig kunnen toekijken, alhoewel je er wel een zenuwtik van krijgt na enige tijd)
Iskra (CD serie geloof ik) kwam ook goed door de tests, Kemet stond wat bol en waren vettig (siliconen olie) na de tests maar ze waren zeer behulpzaaam en hebben het probleem opgelost.
Arcotronics en Epcos hadden redelijk veel uitvallers, waarbij van de Epcos serie er letterlijk niet 1 overleefde.
Dit kan inmiddels veranderd zijn aangezien zij toen hun productie net naar het verre oosten hadden overgeheveld.
@MC6800
Bij 1 kV verwacht ik eigenlijk geen enkele uitvaller, dit ligt zover onder de vereiste 2,5 kV dat behoudens productie fouten ze dit zonder problemen moeten kunnen hebben.
Dit is voor ons ook de reden om dermate rigoreus te testen, te hoog (over)voltage, in de thermische kamer, na deze tests weet je welke condensator kan overleven in b.v. een oven.
Surge tast de capaciteit nauwelijks aan (behalve natuurlijk door zelfheling waarbij simpelweg een deel van de metalisering wegbrand), de thermische kamer is een ander verhaal dit veroudert (de slecht afgegoten) heel erg snel.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Goede ervaringen:
MKP maar ook wel MKT van Vishay (ex Philips). Neem gewoon de bekende merken. Behalve Rifa.
Ik heb originele testrapporten van Vishay (ex BCComponents, ex Philips) die bij een partij condensatoren zaten. En nee, die geef ik niet weg en laat ik niet zien. Pulsspanningen werden flink getest, 3 keer nominaal (als ik me niet vergis) en dan ook over een langere tijd als bijvoorbeeld een minuut.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (58%)]
walkura
@ Testman,
op deze foto lijkt my een Kemetr R46 serie dit was inderdaad een van de betere.
Wij gebruiken deze ook in serie applicaties.
@Hoeben,
X2 condensatoren kunnen gerust voor een wat langere tijd onder overvoltage gezet worden.
Ik heb ze zelf wel bij thyristor tests tot 900 Volt opgeladen om de thyristors aan een hoge DV/DT of DI/DT bloot te stellen.
Persoonlijk heb ik daar nooit een condensator bij zien sneuvelen.
(alhoewel je toch wel de knijpers krijgt als je het tot 900 V opschroeft bij een 275 VAC condensator)
Uiteindelijk moest ik naar Y2 condensatoren overstappen omdat de serie inductie te hoog was voor de DI/DT.