Na jaren AVR studio 4 te hebben gedraaid ben ik op mijn lapdoos omgegaan naar AVRstudio 6 en eerlijk: ik vind het een ramp.

Wat ik zoek is gewoon een edittor die kleurtjes laat zien, regeltjes kan tellen

Waar ik een terminal venster heb voor mijn compiler (AVR GCC) output (hotkey preffered)
Waar ik mijn programmer in kan weven (AVRISP MKII) (hotkey voor direct programmeren weer prefered)

nou zijn er zat omgevingen, maar er zullen vast kant en klare mogelijkheden zijn die mensen hier al beproefd hebben. Onder windows was er programmers notepad. Maar dat is 10 jaar geleden.

ik heb ooit naar Eclipse gekeken, maar kwam er toen niet helemaal uit (had veel opties) Kan iemand my guiden naar een werkend iets?? :)

AVRDUDE en AVR GCC al geinstalleerd en ook de AVR manual al gedownload en ook een AVR simulator die me niet duidelijk wil worden hoe die werkt (SIMULAVR)

Heb lang met eclipse AVR gewerkt. Wegens het niet herkennen van de ATmel ICE ben ik nu overgestapt op studio 6 en dat is inderdaad een ware ramp. Het is gewoon zoeken en zoeken. In stidio4 had je nog een plekje waar je F_CPU kon ingeven en alle libraries hadden toegang tot F_CPU. In 6 moet je daar echt naar gaan zoeken waar het moet staan. Je moet het dan ook nog voor debug als release doen. Handig is anders. De simulator heb ik ook nog niet aan het werk.

Als het moest kunnen direct terug eclipse. Moet eigenlijk eens bekijken dat een recentere versie de programmer en debugging wel ondersteund.

nu de vraag hoe je deze in Eclipse hangt natuurlijk..

grote nadeel van AVR studio 6 vind ik het ontbreken van een flash hot key

ik moet op programming klikken, dan mijn device selecteren (staat al goed DUH) en dan naar memories en dan kan ik ze pas flashen

GEwoon de makefile maken en erin rammen is er niet meer bij...

KLAAR nee, elke keer hetzelfde riedeltje. je wordt er simpel van.

gewoon eclipse AVR downloaden. Alles staat netjes uitgelegd.

Ik gebruik gewoon kwrite. Zit ook highlighting in. Daarnaast avr-gcc en avrdude in de terminal.

Groeten,
Emiel

Met gedit heb je ook al kleurtjes en lijnnummers.

(Ik zit nu wat te hobbyen met deze stm32F030's, in gedit, met in een terminal gdb. Nog niks SYP-waardigs, gewoon een beetje spelen, vandaag met de ADC en de NVIC.)

(En ja, meer commentaar dan code. Het is vooral documentatie van een leerproces)

Uiteraard kan code::blocks oid ook.

Voor makefiles en automatisch laten flashen:
Zie Dit artikel op HaD. (Wist je vast al, gezien "makefile maken en erin rammen", maar ik vond het een handig artikel. Voor de details duik ik de documentatie van make wel eens in.)

Inderdaad, gewoon Gvim (maar Kedit, gedit, emacs of weet ik wat voor editor mag ook. Holy wars voer je maar op tweakers) en een makefile.

Die makefile stop je ook je programmeer-commando in, zodat een enkel 'make' commando ook AVRdude aansteekt en je chip programmeert.

Meestal maak ik dan ook een
'make fuses' target, zodat ik ook de fusewaarden goed kan zetten, en opgeschreven heb.

Hier een voorbeeld.

Makefile

Ik heb vrijwel altijd een "autodo <mijnsource>.c make" draaien als ik aan het ontwikkelen ben. Zodra ik in mijn editor (xemacs voor mij) op save druk wordt de boel gecompileerd. Zie dat als "hotkey".

autodo gaat mij beetje te ver, maar in PN had ik gewoon 10 jaar terug een mogelijkheid om vanuit het programma een terminal command aan te roepen.
en aan dat terminal command kon je dan variabelen als openstaande programma koppelen

hoe het EXACT zat weet ik niet meer en dat draaide met winavr.
werkt dus onder linux anders..

Maar je kon met % meen ik filename aangeven met en zonder extensies en als je dan een source compileerde kon je die laten wegschrijven in een dir die je ook voor gedefnieerd had en dan kon je door diezelfde voorgedefenieerde dir en de filename, maar nu met de hex extensie die zo via een andrere commando erin rammen.
had ze meen ik onder F10 en F11 zitten 2 drukken en compile en jaag in uC

zoiets wil ik weer

Linux, ok. Is het niet genoeg om een editor met syntax coloring en een apart terminal window (of 2)? Compileren kan op commandline, programmeren ook.

Editors: Scite, Nedit, Geany. Ik denk dat je bij allemaal wel een commandline optie met hotkeys hebt trouwens.

ik gebruik graag Geany... werkt lekker.
Voor binary files kan ik Bless aanraden

@flipflop: die terminal zou leuk zijn, mits hij gewoon in een venster zit wat aan je syntax colored code vast zit. Anders lastig.

Hotkey die terminal opent en sluit als uitgevoerd zonder fouten ok. Bij fout graag wel blijven staan.

Ik zal vanavond eens gaan kijken

Op 26 maart 2016 17:27:50 schreef High met Henk:
die terminal zou leuk zijn, mits hij gewoon in een venster zit wat aan je syntax colored code vast zit. Anders lastig.

Hoezo dat? Je scherm is toch groot zat om die schermpjes netjes naast elkaar te hebben staan? En anders met alt-tab switchen tussen de windows. Met een alias maak je een verkorte versie voor je compile spreuk, en een andere voor de programmeer spreuk. Of een makefile. Die terminals laat je gewoon open staan. Hoe simpel wil je het hebben. Het is Linux he, geen Windows :p

.1 heb nu ff 2x 17" dus zo groot is dat niet als je 19 minimaal gewend bent.

.2 iets met slepen van 3 vensters ipv 1

Jaren met 'nedit' gewerkt. Daar kun je ook hotkeys maken. Verder een simpel script taaltje waarmee je vanalles kunt wegscripten een ook extra windows kunt maken binnen de editor (TABBED editing noemen ze dat). Handig voor de terminal output (voor compile/flashen oid). (Volgens mij mininaal versie 5.5 gebruiken).

En het ding is lekker compact.

Ik gebruik workspace switching om vensters open te laten. CTRL+ALT+Pijltje(s), en dan op de ene workspace een datasheet, op een volgende de CLI, en op een volgende mijn editor. Of ik m'n nek nu van scherm naar scherm draai of even een toetscombo afvuur is net zo snel... Maar scheelt bureauruimte.

Werkt ook in Windows, ergens bij Microsoft zelf is een tooltje te krijgen afaik "desktops" oid, dat dit mogelijk maakt, alleen met andere sneltoetsen. (Iig t/m Windows 7 werkte dat).

Het grootste nadeel van AVR studio 6 vind ik toch wel dat het niet zo snel is. Zeg maar baggertraag is. Ik heb gewoon AVR studio 4 weer geïnstalleerd, is dat geen optie? Of mis je iets in die versie van AVR studio dat je nodig hebt?

Op 27 maart 2016 11:54:21 schreef necessaryevil:
Het grootste nadeel van AVR studio 6 vind ik toch wel dat het niet zo snel is. Zeg maar baggertraag is. Ik heb gewoon AVR studio 4 weer geïnstalleerd, is dat geen optie? Of mis je iets in die versie van AVR studio dat je nodig hebt?

ATmel-ICE????

Binnen enkele maanden een i7-6820HK met 16 of 32 Gig geheugen en dan hopen dat het probleem is opgelost.

@EricP: signatuur van beide is gelijk. Ook ATmega644 en ATmega644A hebben dezelfde signatuur. Dat lukt dus nog wel. Staat een ATmega644P er niet in? Dan kan je het wel schudden. Die heeft een andere signatuur. Dan moet signatuur controle uit zetten en in AVRdude duiken om de device aan te maken en dan hopen dat het werkt.

Begrijp ATmel inderdaad niet. Waarom geen platform onafhankelijke IDE? We hebben al het geklooi achter visual studio en een zwaar framework echt niet nodig.

Tiny84A (kwam ik laatst per ongeluk achter). Met 6 onder Wine kwam ik ook niet echt weg - heb me rot gezocht. Uiteindelijk nog ergens een losse disk met XP gevonden waar 4.18 nog op staat. Helaas, die doet geen Tiny84A. Wel een 84. Gelukkig, dat werkt gewoon.
Jammer dat Atmel de boel zo naar de kl*ten geholpen heeft. Ze zijn duidelijk beter in controllers bakken dan in een IDE bakken.
Nou ja, de boel moest toch om naar Linux, dus dan komt dat ook wel weer goed.

Hoi, niet bedoeld als topickaap, maar welke Linux raden jullie me aan om winXP te vervangen, aangezien ik niet wil overstappen naar winshit10.

Ik werk met proton en PicKit3. Mijn Linux ervaringen zijn eerder beperkt tot Backtrack en Kali. Nu heb ik Ubuntu draaien op via usb stickje, en dat is nu toch weer een gans andere omgeving.

Voor dat ik Winshit overal afgooi, wil ik eerst wel zeker zijn dat ik verder kan programmeren.

Hulp mag zeker via CO, of ook persoonlijk via mail, skype,...

IAR Embedded Workbench ben ik sinds kort helemaal fan van. All-in-one oplossing inclusief prima simulator. Als je hem moet kopen wordt het wel moeilijk, ik heb geluk gehad...

/edit: excuses, zie net dat ze geen linux versie hebben.

[Bericht gewijzigd door Beroepsprutser op (15%)]

Hallo bordje,

Ik ben zelf sinds kort over gestapt naar opensuse leap met KDE desktop. Dat zit iets dichter bij windows dan Ubuntu (dat is standard gnome meen ik). Let wel op dat je met skylake processors wat gedoe kunt hebben met de igpu, ik heb dat opgelost door handmatig de kernel te updaten. Hoe de ondersteuning is voor pic processors weet ik niet.

Groeten,
Emiel

@Bordje: Vreemd, dat zijn afaik pentesting distro's, dan verwacht ik toch dat je enige ervaring hebt... Maar ach. Ik heb prima ervaringen met Debian en afgeleiden (#!, Ubuntu), maar SuSe is ook prima al is het lang geleden dat ik dat draaide (Dat was míjn eerste probeersel met Linux! Daarna Arch, toen ubuntu, slackware, #! en Debian).

Ik zou je wel aanraden ook een windowsinstallatie te houden voor alle windows-only programma's. Dat kan een oude WinXP zijn, zonder internettoegang, dualbooted of in virtualbox.

Anyway, de mod's zullen je zo wel naar tweakers schoppen. (Misschien zijn ze in de koffiecorner toleranter?)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (30%)]

Op 26 maart 2016 18:28:03 schreef High met Henk:
.1 heb nu ff 2x 17" dus zo groot is dat niet als je 19 minimaal gewend bent.

17" owwww, 19"? hmmmm, tja, oww, ehm... kweenie verder. Jammer.

sorry, na 19"wordt het breedbeeld en dat vindt ik geen kijken.
Heb al eens overwogen breedbeeld dan maar 90 graden te draaien.. Is voor mij functioneler
ik kom vaak regels te kort ipv kolommen.

anyweg offtopic, maar ga gewoon e.e.a. eens proberen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]