evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
lhoornweg
Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.
Dank voor jullie antwoord, ik heb even kort via Google gezocht, daar zie ik vrijwel alleen maar wandcontactdoosschakelaars, bij Conrad vind ik het ook niet onder die noemer
dpdt double pole double trow, en conrad heeft nog nooit een fatsoenlijke naam aan een onderdeel weten te koppelen 
https://www.conrad.nl/nl/marquardt-19343114-wipschakelaar-250-vac-10-a…
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Bij Conrad schakelaars in alle soorten en maten.
Het moet een dubbelpolige omschakelaar zijn, geschikt voor 230V AC en de opgenomen stroom van de stofzuiger.
https://www.conrad.nl/nl/wip-tuimelschakelaars-c17385.html
@Shiptronic: wat is er moeilijk aan het woord schakelaar? 
[Bericht gewijzigd door evdweele op (12%)]
lhoornweg
Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.
Hahaha, true that! Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten
Thevel
Golden Member
Je kunt ook een wipschakelaar met middenstand nemen, kun je de afzuiger ook nog uitzetten indien niet nodig.
Op 21 april 2016 22:22:32 schreef lhoornweg:
Als forumonderdeel was ik het nog niet tegengekomen, maar van mij mag deze als 'quote van de maand' in marmer uitgehakt worden!
(de in het origineel ontbrekende punt heb ik er even aan toegevoegd
)
lhoornweg
@Shiptronic
dank voor je link, helaas heeft deze een maximun van 10A...
de afzuiger heeft volgens de sticker op de motor een gebruik van 1200Watt, de bewerkingsmachine is varieren tot sowiezo 2200 watt. dan kom ik samen op 3400 watt. dat is (3400/220=15,45A)... gelukkig heb ik nog niet meegemaakt dan mijn stoppen zijn doorgeslagen met het starten van zowel de machine als de afzuigen dmv de master/slave schakelaar, dus de 16A wordt niet overschreden.
maar, met een beetje zoeken kwam ik deze tegen (link)
is deze ook geschikt?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 april 2016 23:36:46 schreef WJC:
[...]Als forumonderdeel was ik het nog niet tegengekomen, maar van mij mag deze als 'quote van de maand' in marmer uitgehakt worden!
(de in het origineel ontbrekende punt heb ik er even aan toegevoegd
)
Ik zou het eerder in lood gieten en dan op een plexiglas steun aan Conrad aanbieden 
Willie W
Golden Member
houd er ook rekening mee dat je een inductive last schakeld.
Die 16A is voor Ohmse last.
Beter ook even de datasheet doorlezen.
Volgens mij moet die wel voldoen, deze heeft een middenstand en is goedkoper : https://www.conrad.nl/nl/arcolectric-c1570vbaab-wipschakelaar-250-vac-… Details
evdweele
Overleden
Bij inductieve lasten en zulke vermogens heb ik toch meer vertrouwen in een degelijke tuimelschakelaar. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat zo'n wipschakelaartje rooksignalen afgaf of stond te vonken.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (35%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je zou ook een master/slave contactblok kunnen kopen van voldoende vermogen. Even op internet kijken.
Zoals deze:
[url]https://www.conrad.nl/nl/renkforce-masterslave-stekkerdoos-10-voudig-1… Details[/url]
evdweele
Overleden
Tidak, volgens mij mis je de insteek.
TS heeft een maser/slave, en wil het slave WCD ook spanning laten voeren als de master niet is ingeschakeld 
lhoornweg
Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik een reply heb gestuurd, nu toch maar even aanwakkeren.
Zojuist heb ik een setje onderdelen besteld voor de complete schakeling. De bedoeling is om het geheel in een festool systainer te bouwen net als de festool sys powehub
Ik heb 5 contactdozen, 1 ip44 stekker met randaarde, 3 buiszekeringen met houders, de m/s-schakelaar zelf, een 230v signaalled en de aanuitaan tuimelschakelaar besteld bij Conrad. Ik heb nog 5m 2,5mm2 geïsoleerd harde kern kabel. Het geheeld wil ik solderen en daarna afdoppen met lasdoppen, en bouwen in de systainer met een dubbele bodem. Daarnaast komt en binnenin de systainer een apple USB adapter voor het opladen van tablets en telefoons, verder ben ik nog aan het bedenken wat ik er nog meer in kan bouwen, iemand ideeën?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou de verdeler niet maken met ymvk kabel, stugge draad breekt nogal eens af bij mobiele toepassingen. je kunt er ook 1,5mm2 soepel voor gebruiken, kwestie vane en oude wasdroger kabel of stuk verlengkabel voor strippen.
zeker icm vastsolderen is soepele kabel beter..
je kunt er nog een bouwradio inmaken, of alleen een versterker met speakers die je met 3,5mm jack in de gsm steekt welke ligt te laden. kun je meteen horen als er gebeld wordt..
als je gereedschap gebruikt met 1 accusysteem zou 1 lader inbouwen nog kunnen, evt dat je er aan de zijkant van de systainer de accu in kunt steken..
de kemo module is vrijwel zeker een relais wat de uitgang schakelt, dat kun je gewoon overbruggen met een 2 x maak schakelaar.. luister of je de kemo module kunt horen schakelen als er een verbruiker aangezet wordt, zo ja zit er een relais in..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
lhoornweg
@testman,
denk je niet dat 1,5mm2 draad niet wat aan de dunne kant is? bedoel, er kan 16A doorheen lopen, een bouwstofzuiger en een afkortzaag of tafelzaag vraag zo 13A.
zou dit niet een betere oplossing zijn?
Productspecificaties
Categorie
Geïsoleerde kabel
Kabeltype
H07RN?F
Aantal aders
3 G
Doorsnede (per ader)
2.5 mm²
Doorsnede
3 G 2.5 mm²
Bijzonderheden
Oliebestendig
Ozonbestendig
Geharmoniseerd
Kleur
Zwart
Buitenkant-Ø
14 mm
Inhoud
Per meter
Nominale spanning
750 V
Nominale spanning U0
450 V
Buigradius (aantal buitendiameters bij vastgelegd gebruik)
3
Buigradius (aantal buitendiameters bij flexibel gebruik)
6
Verpakt
Nee
Per meter
Ja
Halogeenvrij
Nee
Afgeschermd
Nee
Isolatiemateriaal
Elastomeer
Temperatuurbereik, variabel (min.)
?25 °C
Temperatuurbereik, variabel (max.)
+65 °C
Temperatuurbereik, vast (min.)
?60 °C
Temperatuurbereik, vast (max.)
+85 °C
Type
H07RN?F
evdweele
Overleden
Op 8 mei 2016 11:37:30 schreef lhoornweg:
Zojuist heb ik een setje onderdelen besteld voor de complete schakeling.
In plaats van de interne bedrading van je luxueuze stopcontactenblok te solderen zou ik alles met kabelschoentjes en -oogjes monteren. Soldeerverbindingen breken af in apparaten die veel trillen en schokken.
Dus soepele draad van 2,5 mm2 en bijpassende kabelschoentjes, kabeloogjes en indien nodig adereindhulzen.
Met zoveel stopcontacten heb je natuurlijk ook rekening gehouden met de maximale stroom die door de voedingkabel mag lopen en het maximale vermogen dat van de master/slaveschakelaar mag worden afgenomen.
Nu wordt de maximale stroom toch al beperkt door de 16A zekering van de huisinstallatie, dus meer dan 16A kan er niet worden afgenomen.
In de datasheet staat nadrukkelijk
The activation of the „slave“ device is inside the module with a relay contact (1 x ON), which can be loaded with max. 16 A.
At a higher load (overload) or short-circuit the relay contact burns shut and the module is defective. In such cases and also
in case of failure due to wrong connections no warranty replacement is possible! Please note that the power consumption
of connected „slave“ - devices must not exceed 16 A, not even for a short time! Motors, especially if started under load have
short-term higher power consumption than stated on the faceplate! The „master“ connection can tolerate temporarily high
inrush currents (max. 1 sec 130%).Technical data:
Operating voltage: 230 V/AC
Maximum currents: 15 A for the master, 15 A for the slave, but the total current must not exceed 16 A!
Example: if the master port needs 10 A, only one slave load of max. 6 A can be connected
Tripping power:for the master to turn on the slave approx. <10 - 3450 watts
Switch function: Relay 1 x ON max. 16 A
lhoornweg
Zo, al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst op het forum ben geweest.
Ondertussen ben ik al een heel eind met de power hub. Ik heb een functioneel apparaat met master/slave schakeling inclusief manual override. Stomgenoeg had ik verkeerde zekeringhouders besteld, die konden maximaal 6A aan. Die heb ik dus maar niet ingebouwd.
Er komen zeker nog wel zekeringen in de inhoud is ook nog niet af, d'e buitenkant zo goed als, er zijn alleen nog een paar cosmetische puntjes:
Zou die kabel naar de lampje in in het onderste deel stoppen. En wat ook handig is om er dan meteen een voltage-meter bij te plakken. Ik heb nogal eens meegemaakt op bouwplaatsen (zeker in het buitenland) dat het een feestje kan zijn. Voor je het weet zit je te werken op een groep met een spanning van 70 volt.
Als je op safe wil spelen een spanningsrelais met een 'AC-OK' indicatie. Als de spanning dan de laag of te hoog is een tweede led aan zetten, of meten ook de spanning afschakelen. Zeker als je wel eens werkt op een aggregaat waarmee geknoeid is (spanningsregelaar defect) kan de spanning soms rap oplopen.
Ik wilde graag een master/slave maken op mijn 'bouwstofzuiger'. Hoe blij was ik toen ik dit onderwerp vond op deze site. (Meer dan drie jaar oud) Heel duidelijk. Master/Slave switch , zes polige aan/uit/aan schakelaar en een inbouwstopcontact.
Ik ben handig, maar schema's lezen, het blijft tsja.....lastig. En nu is het me nog steeds niet gelukt de boel werkend aan te sluiten. Hier in Winterswijk is geen elektricien meer te vinden die mij iets uit kan leggen, iedereen zit nu in de installatietechniek. Ik zou heel erg blij zijn als iemand mij het kan uittekenen hoe de de aansluiting gaat vna/naar de master/slave switch, de zes polige aan/uit/aan schakelaar en het stopcontact (de zaagmachine). Dat kan ik niet halen uit de tekeningen in deze drie jaar oude discussie.
Vast mijn hartelijke dank.
Oncko
zoals ik het nu heb (zie foto) heb ik alleen de stofzuiker werkend.