Aarddraad bijtrekken onmogelijk

Ik wil een bestaande wcd vervangen door een wcd met randaarde. In de centraaldoos zit een aardedraad dus de klus leek een eitje. De trekveer gaat er zo ver in dat ik er bijna zou moeten zijn en blokkeert dan. Van de andere kant idem dito. In de twee draden die nu door de buis lopen is ook geen beweging te krijgen. Ik vrees dus dat de boel ergens goed vast zit.
Wel vreemd dat de trekveer er van beide kanten zo ver ingaat maar er toch niet helemaal door komt. Kent iemand nog een truuk of moet ik er maar een echte installateur bijhalen ?

Dirk

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nog nooit van gehoord ! Wat doet dat ding, meer kracht op de veer zetten ?

Jinny

Golden Member

Schroef dwars door de pijp?
Verborgen doos met las?

Kan van alles zijn...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

oude draad moet er uit kunnen, en die gebruik ik om de rest erin te trekken.

@hierboven , ja zo'n fijn systeem heb ik hier ook , rode stalen buis, inbouw dozen waar geen WCD of schakel materiaal inpast, en verstopte dozen in de muur waar overheen geplastert is.

Dan hoor je de trek veer ergen tegen de muur bonken en kan je daar gaan hakken :(

Centraal doos ja, maar dan net niet

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 april 2016 19:42:50 (67%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je vermoed dat er een verborgen doos of iets zit, dan zijn er ook speciale apparaatjes om de locatie op te sporen.

Het is een soort trekveer met een kastje aan het eind die een signaal genereert.

Een ander kastje met een stuk pijp als sensor beweeg je over de wand. Hoe dichterbij hoe meer een tikkend geluid te horen is uit het kastje.

Geen idee hoe zo'n ding officieel heet, wie noemden het een "tikveer".

Ik soldeer op gas :P.

Als je van 2 kanten er bijna uitkomt maar net niet dan vrees ik dat de buis ergens anders heen gaat , ik ben 3 dagen bezig geweest en verbaasde mij hoe de buizen liepen om alles geaard te maken .
als ik de centraal doos bekeek leek alles logisch , mijn foutje er ging er een naar een andere verdieping , leuk puzzelen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
High met Henk

Special Member

Daarom heb ik een hoofdleiding systeem. Mag niet met weggewerkte dozen, maar ik trek liever mijn Agnes platen plafond eruit dan brand door dat kloterige centraaldozen systeem!
alles heel logisch: pijpje naar boven en bovenin naar binnen toe, vlak langs de wand en daar een lasdoosje. Een kind snapt het.

A propos terug naar het probleem: Geen speling in de draden is vreemd.
Als je aan de ene kant trekt moet er aan de kant wat gebeuren: zo niet lopen de draden niet zoals je verwacht!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Ik had dat zelf ook de trekveer ging vanaf de wcd richting het plafond maar precies op de hoek liep het vast. Vanaf de centraal liep het ook vast op dezelfde hoek. Ik de boel maar open gehakt en zat er een strakke 90° bocht, daar komt helemaal niets doorheen.

Als het goed stil is kan je ook horen waar je tegen aan tikt dan heb je redelijk de plaats waar je eventueel kan gaan hakken. Ander alternatief is een of ander draadloos systeem voor aarde :+

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Willie W

Golden Member

Kan het niet zijn dat er een buis geknikt is, waardoor de draden klem zitten.

Als de draden niet bewegen als je er mee duwd en trekt moet er toch een andere centraal door zijn , wel Logies want in een ruimte komen VAAK verschillende groepen binnen , ivm het uitvallen van een groep zodat niet alles donker is .

WILLIE ik denk het niet , hij komt met de trekveer veel verder

[Bericht gewijzigd door Franssel op zaterdag 23 april 2016 20:43:47 (13%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
KGE

Golden Member

Je kunt de truc met het nylontouwtje en de stofzuiger proberen: stofzuiger op de buis van de WCD en het nylontouwtje voor de opening in de centraaldoos, als het aan elkaar zit vliegt je touwtje naar binnen, dan net zolang toevoeren tot hij er uit komt, aardedraad eraan en terughalen.. Werkt ook prima met erg nauwe bochtjes in een buis..

Ik ben bang dat het hier dezelfde verrassing betreft die ik vroeger ook weleens ben tegen gekomen. Nieuw gebouw waar men was vergeten een aarddraad mee te trekken. Draden zaten geblokkeerd en de trekveer gaf niet thuis. Wat bleek, tijdens het storten van beton was de buis uit de mof geschoten en hebben we een groot gat in de vloer moeten maken om erbij te komen. Als dit het geval is, ben je niet te feliciteren!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evelo

Golden Member

Eerst eens de draden die er nu al in ziten ohms doormeten? Dan ben je zeker dat je het juiste traject hebt.

nu heb je nog geluk, leidingwerk in oude huizen is gemaakt met buis. wat er nu wordt gebouwd is allemaal flex met draad. niet meer eruit te krijgen vaak. een bocht die te strak is gelegd of geknikt bij het storten en het is over en uit ermee. al vaak zat gehad dat een klant later ipv coax toch utp in een hoek wil, dat wordt dan opbouw na een hoop trekken en veren proberen, stuuk eraf her en der..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Zitten de centraaldoos en de wcd wel op dezelfde groep?
In mijn woonkamer zit 1 wcd op minder dan 3 meter vanaf de centraaldoos, alleen lopen daar de draden niet heen. Die komen uit in de centraaldoos van een slaapkamer die naast de woonkamer ligt.

Met afstanden kan je ook ernstig vergissen.
Bij een lichtschakelaar wilde ik een wcd bijplaatsen. De afstand naar de centraaldoos was 4 meter over de muur en het plafond gemeten. Toch ging er 8 meter draad in. Er zal een flinke bocht in de buis in het plafond hebben gezeten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een paar jaar geleden heb ik in mijn huis alle wcd's van aarde voorzien. Daarbij kwam ik ook zo'n situatie tegen. Trekveer ging er van beide kanten in, tot hetzelfde punt. Ik kon hem horen tikken achter de tegels in de badkamer.
Eerst even de voorraad reservetegels geteld en toen gaan bikken. En ja hoor, een doos die achter twee lagen tegels was verstopt. Was notabene de doos waarin ook de aarddraad van de radiator zat aangesloten.

evelo

Golden Member

Op 23 april 2016 21:30:56 schreef testman:
nu heb je nog geluk, leidingwerk in oude huizen is gemaakt met buis. wat er nu wordt gebouwd is allemaal flex met draad. niet meer eruit te krijgen vaak. een bocht die te strak is gelegd of geknikt bij het storten en het is over en uit ermee. al vaak zat gehad dat een klant later ipv coax toch utp in een hoek wil, dat wordt dan opbouw na een hoop trekken en veren proberen, stuuk eraf her en der..

Een tijdje geleden samen met een collega in een grote woning(2 verdiepingen+zolder+kelder, 2 badkamers) de elektrische installatie vernieuwd.
Bouwjaar +/-1950, de installatie was nog bijna helemaal origineel: stoffen draad in metalen buizen.
Alle draden vervangen door nieuwe zonder ook maar 1 keer te moeten boren of slijpen, ging boven verwachting goed. Er zaten op verschillende plaatsen centraaldozen die goed bereikbaar waren achter een plaatje op ongeveer 30cm boven de grond.

Laten herkeuren, geen enkele opmerking van de keurder.

Het moet in die tijd een zeer moderne woning geweest zijn. Er zat zelfs een elektromechanische intercom: in elke kamer een drukknop, in de badkamers een trekschakelaar boven de badkuip(!), in de keuken een kastje aan de muur met cijfertjes 1 tot 10. Als je op een knop drukte werd een spoeltje bekrachtigd en kantelde een cijfer naar beneden. Resetten door met een hendeltje de cijfertjes naar boven te kantelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe ouder je huis is hoe minder kans er is met een foute buis.
Knik in de buis, losgeschoten mof in de beton, spijker door de leiding, een meter buis "vergeten" etc.

Maar de verenpomp of Spirado apparaat had je gezien.
Wat je ook kunt proberen de tekveer stijf te maken. EErst zo ver mogelijk de buis in, totdat deze niet meer verder wilt. Dan begin je een meter verder in de veer de trekveer een paar keer om je hand te wikkelen. De veer wordt dan stijf en star. Dan heb je kans dat je net wat meer kracht op de veer kan zetten zodat deze net het knikje om gaat.

Je kunt ook proberen met een nylon trekveer, meestal ondingen, maar het kopje is net iets anders, misschien gaat deze er net doorheen. Zo kun je ook kijken of er een trekveer te vinden is met een ander kopje. Ze zijn niet altijd allemaal gelijk, het verschiil kan net genoeg zijn om door een knikje in de leiding te komen,

Met een ontstoppingsveer van de loodgieter kin je het ook proberen, maar gebruik deze optie als de rest niet wil.

Natuurlijk wet zeker weten dat je naar de goede plek gaat. Met 2 man (of vrouw) de ene de veer bewegen, de andere heel goed luisteren waar de veer zit.
Maar met deze optie moet je eigenlijk beginnen.

Denk aan de truuk met het toutje, zoals hiervoor genoemd is. Maak een klein propje aan het touwtje, zodat er iets meer luchtweerstand is.

Succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

In plaats van een touwtje gebruikte ik vroeger een bandje van een cassetterecorder.
Met een stofzuiger aan het eind van de buis was dat bandje goed op te zuigen. Dan een dun touwtje aan het cassettebandje binden en voorzichtig het bandje terugtrekken, zodat je daarmee het touwtje in de buis trok.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

het kopje van de veer wat ombuigen voor het erin steken wil ook helpen, zeker als je de bochten weet. soms is een buis losgekomen en schuift de veer meteen door de bocht in het beton, de veer komt er dan uit met steensel op de kop doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor al jullie reacties. Om nog even de situatie te verduidelijken en het aantal mogelijke problemen wat te beperken.
Het betreft een appartement van 1995. In de bewuste werkkamer zitten 2 dubbele wcd's in de muren en naast de deur de schakelaar voor de verlichting.
Zo standaard en simpel dus dat ik geen verborgen dozen vermoed.

Vanuit de centraaldoos kom ik met de trekveer probleemloos bij de schakelaar en bij één van de wcd's.

In de naastliggende slaapkamer zit tegenover de wcd waar het dus niet lukt een aardedraad bij te trekken ook een wcd. Ik dacht het probleem op te lossen door vanuit de centraaldoos van die slaapkamer een aarddraad te trekken naar de wcd in de slaapkamer en die aarddraad dan door te voeren door de muur naar de wcd in de werkkamer.
Maar helaas: zelfde probleem !! Ook meter trekveer in kunnen voeren, vastlopen en nergens uitkomen.

En nu begin ik te denken, ze zullen toch niet de wcd's die dus aan twee kanten van dezelfde muur zitten "kruislings" op de centraaldozen aangesloten hebben ?!?!

Met andere woorden: ik zou dan dus moeten kijken of ik vanuit de wcd in de werkkamer de trekveer ik de centraaldoos van de naastliggende slaapkamer zie uitkomen !

Zou wel verklaren waarom ik vanaf beide wcd in zowel slaap- als werkkamer veel trekveer door kan voeren maar "nergens" uitkom. Zou wel een bak zijn !

Dirk

als het 2 groepen zijn ben je daar zo achter natuurlijk.. echter is de 1e verdieping vaak maar 1 groep. ben in huizen van 40+ jaar oud ook vaker tegengekomen dat wcd's op de slaapkamer van de begane grond centraaldoos af komen die wel een andere groep is.. ook lust het wcd weleens door van de lichtschakelaar uit, net als het lichtpunt dat vaker doet in centraaldoos loze systemen..

als je het huis kent scheelt het al, als het budget is gebouwd, zitten er weinig stijgleidingen naar de centraaldoos want dat kost extra buis en meer frezen. dat was vaker met grotere projecten als een hele wijk ineens. losse huizen hebben dat juist vaak niet zo. je kunt dan veel luswerk verwachten van doos naar doos, kruislings door muren wcd's gevoed enz..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 april 2016 11:46:40 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 april 2016 11:29:38 schreef Lampie57:
En nu begin ik te denken, ze zullen toch niet de wcd's die dus aan twee kanten van dezelfde muur zitten "kruislings" op de centraaldozen aangesloten hebben ?!?!

Met andere woorden: ik zou dan dus moeten kijken of ik vanuit de wcd in de werkkamer de trekveer ik de centraaldoos van de naastliggende slaapkamer zie uitkomen !

Zou wel verklaren waarom ik vanaf beide wcd in zowel slaap- als werkkamer veel trekveer door kan voeren maar "nergens" uitkom. Zou wel een bak zijn !

Zo zou maar kunnen, dat zei 'Franssel' ook al.

Zeker met een betonnen dek kan het zijn dat ze de buizen tijdens de aanleg op de verkeerde centraaldoos aangesloten hebben. Van boven op het betondek tussen alle supporters door is het soms moeilijk te zien welke buizen precies aan welke zijde van de muur zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Het zou mij niet verbazen als de WCD in de werk kamer uitkomt op de centraal doos van de slaapkamer.

Maar flink stoten met de trekveer en goed luisteren waar je hem hoord . veel succes !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.