Het zou mij niet verbazen als de WCD in de werk kamer uitkomt op de centraal doos van de slaapkamer.

Maar flink stoten met de trekveer en goed luisteren waar je hem hoord . veel succes !

Er zitten toch nog draden in? Haal ze los in de centraaldoos waar jij vermoed dat ze eindigen. Kijk of de betreffende WCD vervolgens ook spanningsloos is (uiteraard tussendoor de stroom ff uitschakelen).

Als dat zo is, dan sluit je de draden kort bij de centraaldoos. Dan kijk je of de WCD ook kortgesloten is.

Als je zover bent, dan weet je dat je in de goede centraaldoos zit.

Hier in huis heb ik een 'verboden situatie' gecreerd in de werkkamer. Vanwege apparatuur wilde ik geaarde WCDs hebben (standaard alles zonder aarde). 2 van de 3 was geen punt. Die kwamen netjes uit de centraaldoos (waar ook geen aarde in zat, maar een veter extra naar de meterkast was goed te doen). Jaren 50 bouw, rood, groen (en nu kwam dat rolletje grijs goed van pas :) ). De 3de komt uit de centraaldoos een kamer verderop. Die gevoed wordt uit de centraaldoos van de kamer waar het om begonnen is.
Dat stuk naar de laatste WCD is lang en er zitten tenminste 4 bochten in. Ik krijg geen beweging in de draden die erin zitten. Uiteindelijk maar laten zitten (niet mijn pand), het niet-geaarde WCD niet gebruikt en als ik weg ga, dan schroef ik de ongeaarde SCDs wel weer op de muur. Hakken en breken gaat me echt te ver in deze situatie.

En nu begin ik te denken, ze zullen toch niet de wcd's die dus aan twee kanten van dezelfde muur zitten "kruislings" op de centraaldozen aangesloten hebben ?!?!

Dat kan heel goed bewust zo zijn gemaakt als het twee verschillende groepen zijn.
Een kamer zit bij het uitvallen van 1 groep niet direct helemaal in het donker.

Daar heb ik gisteren al op gewezen http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1818210#1818210

Opgelost !! Het feit dat de trekveer vast liep kwam doodleuk omdat hij klem zat in de centraaldoos van .... de naastliggende slaapkamer :-) Is trouwens dezelfde groep. Aarddraad bijtrekken was toen zo gepiept.
Dank voor jullie meedenken en mooie verhalen wat er zo allemaal mis kan gaan in de bouw.

Dirk

Nog een truc met mogelijk succes, neem een trechter en doe hier talkpoeder in. Zet deze op de leiding met een slangetje of een bocht, pak de stofzuiger en maak de slang goed aansluitend op de blaaskant, dit zal met moderne zuigers wat moeilijk zijn, maar kan meestal wel. Blaas nu de poeder door de leiding, dan heb je 2 voordelen, zekerheid dat het de juiste leiding is en een betere doorvoer voor de draden. Ook is het mogelijk als blazen niet lukt om het poeder aan de andere kant van de leiding op te zuigen.

Groetjes Hans.

ook eens gehad.
wilde met de oude 2 bruin/blauw 3 nieuwe trekken vanaf de meterkast.
aanelkaar geknoopt, trekken, pats....

trekveer wilde er niet in, met geen mogelijkheid, liep na 1 meter vanaf de meterkast vast en vanaf de andere kant na een meter of 7.
er zat dus iets in de buis ergens in de knik tussen plafond en prefab beton.

uiteindelijk gedaan ;
stofzuiger op de buis boven gezet, cassettebandje ( ja, die had ik nog ) door buis laten zuigen.
daar boven touwtje aan en terugtrekken, daar weer trekveer aan en toen lukte het.
moest nog stevig trekken aan de veer, maar de 3 draden kwamen erdoor.

vaak als je de oude draden gebruikt als trekdraad en ze lopen vast op de verstopping verderop gaat de veer er ook niet in. als je dat andersom zou doen, dus eerst de veer erin en blijft die steken, dan de draden pas gebruiken. deze niet inelkaar draaien, maar recht aanelkaar solderen met rohs tin, aders in trekrichting schuin afknippen zodat je niet op het rotte stuk blijft hangen. daar zit vaak het probleem, het normale aanelkaar maken van de draad is al te dik om nog door dat rotte punt te krijgen.

rohs tin is veel harder, daar kun je zelfs sleutels mee repareren voor een hele tijd. met lood soldeer is de sleutel na 1 dag al niet bruikbaar meer..

Buizen lopen inderdaad niet altijd zoals je denkt... ;)
Heb dat gehad met de lamp in de badkamer waar ik een draad bij wilde trekken. Centraaldoos zat 2m verder dus leek me simpel.
Bleek dat de leiding naar een 8m verder zittende centraaldoos ging, op een andere groep. (op zich wel logisch, om alles te spreiden zodat het niet donker wordt bij uitval van 1 groep)

kennen jullie dit:

http://w3.cebeo.eu/images/artimage/all/4460203.jpg

Bijzonder handig en tijdbesparend.

niet goedkoop, 3 rollen vd 2,5mm2 kosten inkoop 3/4 van 1 nbox..

Op 24 april 2016 21:48:12 schreef testman:
niet goedkoop, 3 rollen vd 2,5mm2 kosten inkoop 3/4 van 1 nbox..

zo zie je maar weer "time is money and money saves time", 't is maar waar je meer van hebt ;-)

ter vergelijk, 100m preflex met 3x 2,5mm2 kost evenveel als 1 nbox, echter komt daar nog buis bij.. maar ok, voor opnieuw trekken van draad werkt het ook..

Ik sta voor zo'n zelfde klus. Ik wil een aarddraad erbij trekken in een bestaande leiding. Je hebt nylon trekveren en metalen trekveren. Nylon is veel dunner. Ik moet dus eerst die trekveer in de bestaande leiding duwen.

Ik denk dat je met zo'n nylon ding makkelijker langs de bestaande leidingen komt. Je zou hem ook kunnen insmeren met talkpoeder, goeie tip hierboven.

Heeft iemand daar ervaring mee? Die nylon dingen zijn wel verdacht goedkoop.

Voor alle duidelijkheid een plaatje van allebei (met dank aan Gamma.)

geen monteur heeft een nylon trekveer, veel te zwak die dingen. je trekt met een bestaande vd draad de aarde erbij, beste is 2 bestaande draden zodat je de oude draden weer terug kunt trekken in de buis. als de buis weinig bochten heeft kun je ook een veer erbij krijgen om 1 draad bij te trekken, voeding er wel af zetten natuurlijk..

let wel op met die bouwmarkt trekveren, vaak hebben die geen staaldraad in de kern en trek je ze als een veer uitelkaar..

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Ik heb zo'n nylon trekveer. Is eigenlijk geen veer, maar een draad.
Voordeel: ik duw hem met een gerust hart in een leiding terwijl de spanning er nog op staat. Nadeel: hij kronkelt verschrikkelijk in elkaar, dus voor elke actie moet je hem eerst weer uit de knoop trekken.
Ondanks het feit dat ik een paar lastige situaties ben tegengekomen is het me nog niet gelukt om hem kapot te trekken.

Ik gebruikte WEL nylon veren.Zeker in bewoonde huizen, want ijzeren trekveren willen nog wel eens olie of weet ik veel afgeven.
Maar voor lange einden,is een normale trekveer toch beter.

Om er zeker van te zijn dat je de juist buis te pakken hebt, neem een benzineslangetje of iets dergelijks duw deze in de buis en blaas er doorheen. Eventueel iemand anders even laten luisteren of even een sigaret opsteken en de rook er doorblazen.

Op 9 november 2017 11:30:25 schreef Hunebedbouwer:
Om er zeker van te zijn dat je de juist buis te pakken hebt, neem een benzineslangetje of iets dergelijks duw deze in de buis en blaas er doorheen.
Eventueel iemand anders even laten luisteren of even een sigaret opsteken en de rook er doorblazen.

Dan geen gebruikt benzineslangetje nemen, want dan moet degene met de sigaret waarschijnlijk nieuwe wenkbrauwen gaan kweken... :)

Rook blazen deed ik vroeger ook, maar roken mag niet meer.. :S

Als er geen scherpe zaken in de buis zitten, kun je ook met een stofzuiger een wollen draadje door de buis heen zuigen...
Met oudere installaties zonder centraaldoos wil er ook nog wel eens ergens een verborgen extra trek/lasdoos tussen zitten, kun je ook lang bezig zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op (39%)]

Op 9 november 2017 10:23:40 schreef testman:
je trekt met een bestaande vd draad de aarde erbij, beste is 2 bestaande draden zodat je de oude draden weer terug kunt trekken in de buis.

Snap ik dit goed, je bedoelt: 1 aarddraad + 1 trekdraad aan 1 bestaande draad erdoorheen, en dan de bestaande draad aan de trekdraad weer terug erin?

Goed idee wel. De bestaande draden hebben volgens mij nog de oude kleurcodering. Ik zou dus aan de 2 oude draden 3 nieuwe erbij kunnen trekken.

Tja, fijn dat het verholpen is. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt bij een flatgebouw. Wcd moest vervangen worden, maar de groep kon niet gevonden worden. Hoofdschakelaar en alles lag eruit maar nog steeds was er spanning. Toen bleek dus dat de wcd zijn voeding uit de centraaldoos van de buren kreeg.

Ik heb het meegemaakt,toen ik nog in een flat woonde, zat de gehele galerijverlichting op een aparte groep.
Wel aan de andere kant van de muur, waar mijn meter op zat..Ik heb dus lekker voor de galerijverlichting al jaren lopen betalen ..:(