Uitdaging: 20A verbruiker (puntlas apparaat)

Dit topic is gesloten

Ola allen,

Ben bezig met mijn elektrische fiets en die had behoefte aan een nieuw batterijpakket. Dus dan koop je via Ali een batterijpuntlasapparaat om zelf een batterijpack mee te maken... (Toch...?;-)

Nu las ik wel dat het ding 15A bij 240V gebruikt, maar ik dacht ach, heb 16A groepen dus...

Na aankomst blijkt (ok, keurig, dat wel) in de handleiding te staan dat je tenminste een 20A groep moet hebben ivm piekstroom.

En ik natuurlijk eigenwijs, en ja hoor, in het donker opzoek naar de automaat...

Situatie :
Huisvoeding 3x400 + N (standaard 25A krachtstroom NL)

De selectiviteit draagt mij op om mijn eerste verdeling 2 stappen lager te maken, dus 16A.

Het probleem: Ik kan dus geen 20A groep creeren zonder grenzen op te zoeken.

Klopt mijn redenering tot zover ? Dan zal ik om te puntlassen een andere locatie moeten vinden.

dank,
Martijn.

Gewoon een automaat van 20A bij plaatsen is geen optie?
Wat is grenzen opzoeken voor jou? Als je spreekt over batterijen puntlassen, denk ik dan dat een zekering bijplaatsen (in de zekeringkast als er nog plaats is, anders ernaast) geen grens te ver is?

ASPA-tech.be
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je redenering klopt.
Maar..
Waarom probeer je het niet gewoon?
En Selectiviteit voor een eigen aansluiting is niet van belang, is je eigen verantwoordelijkheid.
Je zou maar zo 20A kunnen plaatsen, en dan zorgen dat er in de rest van het huis niet te veel verbruikers aan staan.

Heb je automaten?
Dan kan de verwisseling van een B karakteristiek (algemeen gebruik in woningbouw etc) vervangen worden door een C karakteristiek.
Een C kar. is wat trage bij een flinke overbelasting.
Als de afstanden niet te groot zijn dan mag je de automaat meestal vervangen van een B naar een C.
Voor de zekerheid, zit er een aardlek voor?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Je hoofd zekeringen , zijn dat automaten? dan zou ik het wagen met 20A automaatjes. Schroef patronen word lastiger :)

maar je kan ook een tragere karakteristiek kiezen evt geschikt voor inducties, Ik dacht dat je dan een C i.p.v. van een B karakteristiek moest hebben.

25M (afgerold!) verlengsnoer doet ook wonderen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vind 15A bij 240v~ belachelijk veel voor een batterijpuntlasapparaat, een 'gewoon' lasapparaat waar je veel dikkere dingen mee last kan soms ook op een 16A groep. Dat gewone lasapparaat heeft dan wel hetzelfde probleem, de aanloopstroom zorgt ervoor dat de 16A eruit gaat. Misschien kun je een inschakelvertraging maken?

Inderdaad, waarschijnlijk is het de inrush current van een transformator waardoor de automaat tript. Microcontroller gestuurd betekend hier waarschijnlijk dat er een SSR met een microcontroller wordt gebruikt om een simpele lompe transformator voor een bepaalde tijd in te schakelen.

Wat had je helemaal verwacht voor zo'n 140 euro?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ok, dank voor alle reacties.

Mijn actieplan :

morgen eerst eens 25m (of meer) afgerold verlengsnoer proberen. (tnx Ship). Ik geloof zomaar dat die piek daarmee wat wordt gedimd.

Als dat niet werkt toch maar een 20A-C automaat, ja Ship ik heb schroefpatronen als hoofdzekeringen. Kost 60 euries als ie knapt. Vind meneer Stedin trouwens ook niet leuk als dat te vaak gebeurt. (en ik ook niet) Maar alternatief zou iets zijn van @necessaryevil en das prima maar kost even wat meer moeite om netjes en veilig in elkaar te zetten.

En Toet, ik zou niet durven te werken zonder aardlekschakelaars. In het gehele traject heb ik er drie, slaat nergens op aangezien ze allemaal 30mA zijn maar voelt wel lekker veilig.

En als laatste @Sparky:
Ik verwacht precies wat je zou verwachten. Een chinees apparaat dat met een beetje mazzel een tijdje meegaat, gebouwd met twijfelachtige veiligheid en kwaliteit.

Natuurlijk meteen het apparaat opengemaakt en daarmee het garantiezegel verbroken ;-)

Tot mijn verbazing is de afwerking goed te noemen. Netjes geassembleerd, geen hete lijm om dingen vast te zetten en aarde draden met oogje. Print zo op het oog netjes en compleet.

Dus ja, wat verwacht je van 140 euro (waar 40 euro verzendkosten zijn, zit in de prijs, DHL)

groet,
Martijn.

ik zou geen C20 toepassen, een C16 zal voldoende zijn om die piekstroom op te vangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ik heb hier een lab voeding. Die doet het ook niet op een B16 automaat. Terwijl het beestje zelf maar 600W (secundair) is. Laat het eens een kW primair zijn... Gaat fout op de inrush current. Gelukkig zitten er hier geen automaten.

heb hier 3600W aan voedingen staan, merendeel ervan heeft een smps aan boord. zwaarste is 1400W, kan ze allemaal aanzetten en dan de voeding van de werkbank aan, maar de B16 blijft gewoon in.. een goed voeding ontwerp heeft een lage inschakelstroom, een aantal van die voedingen zijn nog van voor de automaten tijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Met mijn variac van 3A klapt ook de B16 automaat eruit. En dan is de variac niet eens belast.
Ik heb er een ntc-weerstand van 2 Ω mee in serie gezet en daarmee is het probleem verholpen.
Je moet de variac na het uitschakelen natuurlijk niet direct weer inschakelen, want dan is de ntc nog niet afgekoeld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 mei 2016 21:19:09 schreef necessaryevil:
Misschien kun je een inschakelvertraging maken?

Zal waarschijnlijk niet lukken.
Meestal werken dit soort puntlasapparaten door een aantal cycli van de netspanning door te laten om de lastijd te bepalen. Verder regelen door fase aansnijding en/of een rheostaat in de lasleiding.

Moest wel even denken voor ik door had dat een batterijpuntlasapparaat op 230V kan werken. Zat al aan een grote accu te denken :o >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 12 mei 2016 11:20:41 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat probleem met variacs die de B16 eruit gooien ken ik, als je ze aan zet met de draaiknop op 0 dan gebeurt dat niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 11 mei 2016 20:52:04 schreef Skysoft:
Ben bezig met mijn elektrische fiets en die had behoefte aan een nieuw batterijpakket. Dus dan koop je via Ali een batterijpuntlasapparaat om zelf een batterijpack mee te maken... (Toch...?;-)

Interessant apparaat... Kun je foto's van het interieur hier of ergens anders plaatsen?

Tidak Ada

Golden Member

Eventueel schema interesseert me!! (en natuurlijk de foto's die joopv vraagt).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zal waarschijnlijk niet lukken. Meestal werken dit soort puntlasapparaten door een aantal cycli van de netspanning door te laten om de lastijd te bepalen[..]

Dus dan krijg je telkens weer opnieuw een piekstroom? Misschien een smoorspoel in serie met de primaire?

Zet een brugcel tussen 1 van de fase naar de trafo. En dan de + en - van de brugcel kortsluiten. Dus de brugcel komt in serie met de trafo (1 draad), de draden op de AC aansluitingen van de brug.
Dat is een trucje wat bij stevige audio-amps ook wordt gedaan.

Zie ook: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/362492#362492

TonHek
[edit] De primaire kant van de trafo!
Bleek een brug in beide leidingen primair aanwezig..
@Sine hieronder.
In een ander topic('s) is juist deze methode, met de diodebrug, doeltreffend gebleken om de inschakelpiek van zware trafo's te elimineren. Het ging er blijkbaar om dat de trafo nu nooit bij 0V in kan schakelen. (wat ik even snel, misschien te snel, begrepen had)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Sine

Moderator

Leuk, alleen helpt dat niet om inschakelstromen te voorkomen.

evdweele

Overleden

[Off topic]

Op 12 mei 2016 12:58:23 schreef testman:
dat probleem met variacs die de B16 eruit gooien ken ik, als je ze aan zet met de draaiknop op 0 dan gebeurt dat niet..

Bij een onbelaste variac (zoals ik schreef) maakt de stand van de loper natuurlijk niets uit.
De 230V komt op de gehele wikkeling te staan en voor het magnetiseren van de kern is dan even heel veel stroom nodig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

stand van de loper maakt idd geen zier uit.

Een variac is gewoon heel efficiënt, en hoe efficiënter de trafo, hoe groter de mogelijke inschakelstroom. Uiteraard speelt het inschakelmoment hierbij ook een belangrijke rol, maar ik vrees dat je niet snel genoeg bent om dit steeds op het juiste moment te doen :-)

Tidak Ada

Golden Member

Helaas heb je bij puntlassen toch de volle stroom nodig, dus beperking van de inschakelstroom benadeelt je lassen.

Aan de secundaire zijde schakelen gaat niet, je hebt daar immers te maken met stromen van al gauw een paar honderd A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

variac gooit de b16 er wel uit, maar dat was bij een variac met 500VA ringkern erachter als regelbare AC voeding. ook bij netgescheiden variacs maakt het wel verschil als je dan de knop op 0 zet met inschakelen. een niet gescheiden variac maakt het idd niks uit. wel scheelt het als je het ding op 240V zet, vaker zitten er aftakkingen op die zijn gebruikt welke de inschakelstroom hoger maken bij een hogere netspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op verzoek de foto's van het apparaat.

even voor vriend google:
Sunko 787A
787A+MCU Battery Spot Welder

Voorkant apparaat. De draaiknopjes zitten wat fragiel om de asjes, maar werken wel.

Ledjes onder de laselektrodes, geven veel wit licht.

Achterkant print (richting achterzijde apparaat)

Voorkant (na demontage)

Voorkant Zoom 1

volgende post verder...

Zoom voorkant print bovenzijde

Binnenkant voorkant

Rest spreekt voor zichzelf

zwarte draadjes rechtsboven de trafo gaan naar ik vermoed naar een thermistor als oververhittingsbeveiliging.

[Bericht gewijzigd door Skysoft op donderdag 12 mei 2016 20:53:12 (26%)

[Bericht gewijzigd door Skysoft op donderdag 12 mei 2016 20:52:03 (76%)

Dit topic is gesloten